Ben ik bedrogen??

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Jurgen452431137

Ben ik bedrogen??

Bericht door Jurgen452431137 »

Ik had gehoopt dat mijn eerste post iets leuker ging zijn...

Enkele dagen geleden kocht ik mij een "nieuwe" BMW F650GS.
De dealer overhandigde mij twee dagen na aankoop het roze formulier voor de inschrijving van de nieuwe motor.

Bij DIV weigerden ze mij om deze motor als nieuw in te schrijven :
Datum van preregistratie door de constructeur : 16-09-2005!!!

Ben ik beduveld?? Zal ik recht hebben op de normale garantie??
Is er een simpel middeltje om de motorfiets te testen als hij al dan niet al gereden heeft (met de kilometerteller is foefelen immers simpel)??

Ik had gehoopt door een nieuwe motorfiets te kopen van dergelijke problemen gespaard te blijven.

Iemand nuttige tips?
Hang tough!
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

... toch eerst en vooral terug naar de dealer en melden dat je het voertuig niet kan inschrijven wegen aangehaalde reden...

Indien hij niet tot een akkoord wenst te komen... dan Testaankoop inschakelen... (meestal is het enkel vernoemen van die organisatie al de helft van je oplossing :wink: )

De vraag is echter: Hoe heb je je 'nieuwe' (ik zet het even tussenhaakjes omdat het bij jou ook zo staat) motor gekocht als NIEUW of als GEBRUIKT?

Een nieuw voertuig... is een voertuig dat NOOIT ingeschreven geweest is en nul kilometer op de teller (of toch hoogstens een stuk of 3 door verzetten in de toonzaal...)... en wordt ook als dusdanig ingeschreven.
Jurgen452431137

Contact met BMW Belgium

Deze middag contact gehad met een medewerker van BMW.
Blijkbaar heb ik een showroommodel gekocht die reeds in 2005 bij BMW van de band is gerold.

Door een wet van 2001 kan ik deze motorfiets niet meer als nieuw inschrijven. Daarbij moet ik morgen ook nagaan bij de dealer (officiele BMW) hoeveel kilometer er op de teller staan.

BMW Belgium verzekerde mij dat ik een nieuw voertuig heb gekocht waar er nog nooit mee gereden is geweest. Hij verzekerde mij ook dat ik zal kunnen beroep doen op de twee jaar fabriekswaarborg vanaf de datum van aankoop.

Dat de motorfiets een showroommodel betrof, dat wist ik, maar ik ben van de veronderstelling uitgegaan dat een motorfiets die tussen andere nieuwe motorfietsen staat, ook echt nieuw is, en geen twee jaar oud...

Zijn die twee jaar stilstaan niet ergens slecht voor (mechanisch gezien)??

Zoals ik reeds eerder vermeldde had ik gehoopt om mijn entree iets luchtiger te houden :

Ik woon op enkele minuutjes van het motorlofthotel tussen Oostende en Oudenburg, ik word er 42 en heb net een "nieuwe" F650GS gekocht.

Ik reed 2,5 jaar op een YAMAHA Majesty 250 motorscooter. Een voertuig uit 1998 die ik enkel gebruikte om naar mijn werk te gaan in BRUGGE.
Ik ben grotendeels tevreden geweest over dit machientje, echter moest ik nu te veel kosten maken zodat ik heb uitgekeken naar iets nieuw.

In 50% van de gevallen werd ik op mijn scooter begroet door andere motorrijders. Enkele keren keken de grote jongens (Harley, Goldwing en ook BMW) als een snoek als ik mijn hand (of voet) opstak. Ik kreeg dan ook het handje niet terug.

Als alles vlot verloopt dan rij ik morgen voor de eerste keer op een "echte" motorfiets. Ik ben eens benieuwd...
Laatst gewijzigd door Jurgen452431137 op 29 okt 2007, 23:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Hang tough!
Obiwan

Bericht door Obiwan »

Voor de garantie zal het idd niets uitmaken. Ga er wel vanuit dat je een aanzienlijke korting hebt gehad omdat de datum ingebruikstelling wel degelijk van invloed is op een inruilprijs over een x aantal jaren. Erg slordig dat de (officiële BMW?) dealer het niet genoemd heeft. Heeft hij het je niet verteld en heb je geen aanzienlijke korting gehad dan deze alsnog vragen of anders het koopcontract laten ontbinden.
Ik ben een alpinist.
Ik zie overal als een berg tegenop!
Relax

Bericht door Relax »

Torhoutsesteenweg?
I respect your opinion. But I don't give shit.
ECM
Contacteer:

Bericht door ECM »

Toen ik het draadje las had ik al het vermoeden dat het een overgebleven showroom model was.

Maar dat mag je pret zeker niet drukken. Nieuw is nieuw! Bij aflevering verse olieen erin, en niks aan het handje.

Zo ken ik nog van pas geleden een 20 (?) jaar oude R80GS die al die tijd nieuw in een krat heeft gestaan. Die was ook ECHT nieuw. Maar wel een beetje oud :grin:

Als je een normaal / goed contact hebt gehad met je dealer, en je koopprijs is idd niet de volle catalogusprijs van 2007 zou ik me er niet al te druk om maken. Datum kenteken is toch bepalend voor de ouderdom bij wederverkoop of niet??
Obiwan

Bericht door Obiwan »

Ja, maar op dat kenteken komt dus 2005 te staan.
Denk dat het gedaan is ivm de emissieeisen. Dat zie je bij alle merken op het moment dat de einddatum van de Euro**norm nadert gaan ze voor een stuk minder weg en de motoren waar de dealer mee dreigt te blijven zitten worden dan op kenteken gezet. Na die datum mogen de motoren niet meer verkocht worden. (als ze niet op kenteken staan)
Ik ben een alpinist.
ECM
Contacteer:

Bericht door ECM »

Ok, dan is Belgie dus anders dan Nederland op dat punt?? (kenteken)
Eh.. daar ging dit draadje ook over :oops:
Guidoviv
Contacteer:

Bericht door Guidoviv »

Obiwan schreef:Ja, maar op dat kenteken komt dus 2005 te staan.
Denk dat het gedaan is ivm de emissieeisen. Dat zie je bij alle merken op het moment dat de einddatum van de Euro**norm nadert gaan ze voor een stuk minder weg en de motoren waar de dealer mee dreigt te blijven zitten worden dan op kenteken gezet. Na die datum mogen de motoren niet meer verkocht worden. (als ze niet op kenteken staan)
Dat denk ik niet,aangezien de motor nog nooit is ingeschreven komt daar 2007 op te staan.Als je in januari 2008 een overjaars model 2007 koopt en je schrijft die dan in staat daar toch ook 2008 op?
http://www.bikers4bikers.be/ Het forum voor iedere motorrijder.
bmwfreakske

Bericht door bmwfreakske »

Guidoviv schreef:
Dat denk ik niet,aangezien de motor nog nooit is ingeschreven komt daar 2007 op te staan.Als je in januari 2008 een overjaars model 2007 koopt en je schrijft die dan in staat daar toch ook 2008 op?
De motor is wel degelijk ingeschreven geweest,anders krijg je die inschrijvingsdatum niet van 2005.
Een overjaars model is weer iets anders.
Andalousie 09/2018
Guidoviv
Contacteer:

Bericht door Guidoviv »

bmwfreakske schreef:
Guidoviv schreef:
De motor is wel degelijk ingeschreven geweest,anders krijg je die inschrijvingsdatum niet van 2005.
Een overjaars model is weer iets anders.
Waar zie jij dat de motor is ingeschreven geweest?Er staat:Datum van preregistratie door de constructeur : 16-09-2005!!!
bmwfreakske

Bericht door bmwfreakske »

Wij hebben hetzelfde voorgehad toen ik bij een bepaald automerk werkte.
De wagens worden ingeschreven om te ontsnappen aan de nwe emissienormen op dat moment zoals reeds aangehaald,zodanig word bij de effectieve verkoop de eerste registratiedatum van inschrijving vermeld.Dit is een achterpoortje (dat men speciaal hiervoor had gemaakt)om te ontsnappen aan de toenmalige wetgeving.
Wij hebben toen zo'n 800 auto's moeten regulariseren met die preregistratie(het is een mooi woord om aan de wetgeving te ontsnappen) :roll: :roll: :wink:
Andalousie 09/2018
Guidoviv
Contacteer:

Bericht door Guidoviv »

Nu snap ik het.
Jurgen452431137

't Is in orde gekomen

Enkel om jullie te melden dat mijn inschrijving in orde is gekomen. Mits een ondertekende verklaring van mezelf en van de dealer heeft DIV hem ingeschreven als nieuw, gelukkig maar.
Blijkbaar gebeurt dit wel meer, vertelden zowel de dealer (inderdaad Torhoutsesteenweg) en DIV.

Groensels.
Hang tough!
ludo V E

Bericht door ludo V E »

u moet alleen goed in het oog houden van welk bouwjaar dat de moto is , als u iets moet bestellen ( onderhoud of andere onderdelen ) want het kan altijd zijn dat deze veranderd zijn . er kan verschil zitten tussen bouwjaar en inschrijvingsjaar .
cees

motor

Bericht door cees »

Ik mag aannemen dat je een paar duizend euro korting hebt gekregen bij aankoop omdat het een model 2005 of 2006 is?

suc6
Cees
Obiwan

Bericht door Obiwan »

ludo V E schreef:u moet alleen goed in het oog houden van welk bouwjaar dat de moto is , als u iets moet bestellen ( onderhoud of andere onderdelen ) want het kan altijd zijn dat deze veranderd zijn . er kan verschil zitten tussen bouwjaar en inschrijvingsjaar .
Gewoon obv het framenummer, kan niet fout gaan.

@452431137; mooie oplossing en veel plezierige km's toegewenst!
Ik ben een alpinist.
Plaats reactie