Richtingaanwijzers R1200RT

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
CARPET
Berichten: 64
Lid geworden op: 20 apr 2007, 21:01
Woonplaats: Meerhout
Locatie: Antwerpen

Richtingaanwijzers R1200RT

Bericht door CARPET »

Sedert kort word ik alweer geplaagd met het dienst weigeren van ditmaal mijn rechter richtingaanwijzers. Vorig jaar was de linkerkant en die zelfs te pas en te onpas 'aansprong'. Dit euvel werd onder garantie van de baan geholpen door een compleet nieuwe linker combination switch te plaatsen. Achteraf bekeken ging het hier om een lichte corosievorming in de stekker.
Nu ik een gelijkaardig fenomeen heb, ben ik onmiddellijk naar de mogelijke boosdoener gaan kijken, maar dit leverde echter niets op.
Zou ook hier de volledige rechter "knoppenwinkel" vervangen dienen te worden? Zal waarschijnlijk vrij prijzig zijn ditmaal...
Iemand hier ook al mee te kampen gehad en welke oplossing werd er geboden? Elke goeie raad is welkom...

Groeten uit de Kempen,

Suzuki GS500E
R65RT - R1100RT - R1200RT - R1200RT/LC
Lid BMW Motor Club Vlaanderen
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door John »

Ik weet niet hoe het machientje gekuist wordt maar ikzelf spuit regelmatig WD40 of siliconenspray tussen de schakelaars na het kuisen met water. Als er de tuinslang op gezet wordt kan er altijd water tot aan de contacten geraken. Ze zijn enkel spatwaterdicht, niet waterdicht. Dit voorkomt al die ellende. :wink:
bmwfreakske
Berichten: 1292
Lid geworden op: 27 okt 2004, 19:54
Woonplaats: Bonheiden
Locatie: Antwerpen

Bericht door bmwfreakske »

Heb net hetzelfde voorgehad,ze hebben toen de linker bediening helemaal vervangen,lichten gingen ook niet meer uit en de cruise control was er ook aan.
Is je garantie gedaan?
Probeer anders toch te onderhandelen met het argument dat dit nog voorvalt. :-?
Andalousie 09/2018
Marc451814882
Berichten: 153
Lid geworden op: 21 jul 2007, 08:01
Locatie: Gent

Bericht door Marc451814882 »

Had onlangs op R1200RT het probleem dat de knop van de linker richtingsaanwijzer stug werkte. Denk dat het probleem eerder mechanisch van aard was en weinig te maken had met slecht contact....eerder met wrijving. Resultaat was dat het knipperlicht niet meer uit te krijgen was. Bij het duwen op de rechter knop gingen ze dan alle vier werken. Bij RT is het zo dat als je beide richtingsaanwijzers gelijktijdig indrukt je vier knipperlichten gaan werken.
Zoals John zegt: heb dit probleempje opgelost met wat WD40. Sedertdien geen problemen meer ondervonden.
Mocht het probleem daarentegen te maken hebben met de contacten heb ik al veel kunnen oplossen met contactspray. Deze week nog slechte verbinding tussen Midland BT en Garmin...wat contactspray en probleem opgelost. Trouwens contactspray is water afstotend.
Natuurlijk kan er inwendig altijd iets stuk gaan en betwijfel of je dit oplost met WD40 of contactspray...

Groetjes
Marc
'k Geeve moar gaze
Op mijn gemak
'k Hè nog twie bollekes
In mijne zak.
CARPET
Berichten: 64
Lid geworden op: 20 apr 2007, 21:01
Woonplaats: Meerhout
Locatie: Antwerpen

Bericht door CARPET »

Hallo, hier zijn we weer.

Ondertussen heb ik het allemaal nog eens goed bekeken en de oorzaak van mijn panne was effectief een slecht contact in het schakelaartje. Waarschijnlijk te wijten aan inwendige aanslag of vuil via de gescheurde rubber afdichting die dit schakelaartje 'netjes' dient te houden. Nadat ik het met contact spray heb behandeld, blijkt alles weer te werken zoals het hoort.
De kans dat dit ooit nog zal voorvallen is groot daar ik quasi dagelijks rij, ongeacht het weer. Maar nu weten tenminste dat er ook een 'billijke' oplossing bestaat i.p.v. een vervanging. Trouwens: bij een vuile bougie laat je toch ook geen nieuw motorblok steken hé... :wink:
Nog bedankt voor jullie reacties.

Groeten,

Suzuki GS500E
R65RT - R1100RT - R1200RT - R1200RT/LC
Lid BMW Motor Club Vlaanderen
Marc451814882
Berichten: 153
Lid geworden op: 21 jul 2007, 08:01
Locatie: Gent

Bericht door Marc451814882 »

Er was ooit een politieker die zei: "teveel is trop en trop is teveel...."
Waarmee ik bedoel ooit zal de contactspray ook maar een tijdelijk pleister op de wonde zijn of helemaal niet meer werken...
Schreef hierboven over m'n slechte verbinding met midland....wel in dat geval was de contactspray maar van korte duur.... :cry:
http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtopic.php?t=16942
Ben toch blij voor je dat je voorlopig geholpen bent zonder dure vervangstukken :-)
Zou toch maar rubbertje vervangen....

Groetjes
Marc
'k Geeve moar gaze
Op mijn gemak
'k Hè nog twie bollekes
In mijne zak.
Stef RT
Berichten: 331
Lid geworden op: 06 jan 2005, 17:07
Locatie: 9000

Bericht door Stef RT »

Hallo,

een tijd geleden (2 - 3 jaar) zijn we met 3 BMW's naar de Bourgogne gereden.
1100RT, 1150RT en een (toen) splinternieuwe R1200GS.
We zijn hier vertrokken met regen en dat heeft zo'n 400 km regenachtig geweest. (soms met bakken regen)
Resultaat: de richtingaanwijzers van de GS kregen kuren, niet gaan op 1 kant en blijven gaan op de andere kant (continu branden)
Bediening is vervangen onder garantie.
Dus vraag ik mij af of jullie probleem niet met waterinsijpeling te maken heeft?
Ik heb zo al verhalen gehoord van de R1200RT ook.

Het is maar een gedacht hé.

Groeten, Stef 8-)
BMW MC Vlaanderen lid / R1150RT silver / John's xenonbeemer
Plaats reactie