Wat een verschil!

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Ittie
Contacteer:

Wat een verschil!

Bericht door Ittie »

Oooo wat is dat fijn, gisteren de motor, R1100RT, voor het eerst een grote beurt gegeven.
Het was voor beiden de eerste keer. Heb pas 3 maanden mijn motorrijbewijs. :lol:
Net voordat ik mijn rijbewijs had kwam ik er achter dat mijn gaskabel geknapt was maar, die had ik dus vervangen en verder niks. Gisteren dus het hele riedeltje afgewerkt, olie, kleppen, synchroniseren etc etc etc .
WAT een verschil. Altijd zoiets gehad van dat maakt toch niet zo veel uit, maar ik had het fout.
Ik reed al met veel plezier maar nu nog meer.
Nu heb ik dus gisteren mijn kleppen ook gesteld, hierbij heb ik gebruik gemaakt van de “Oilhead Valve Adjustments for Dummies – 2003-09-23”. Alle contramoeren heb ik gecontroleerd voor dat de deksel er weer op ging. Alleen gisteren toen ik een proef rit maakte had ik nog steeds het idee dat de kleppen van de linker cilinder wat meer geluid maakte dan de linker.
Laat mijn gehoor me in de steek of is dit normaal gedrag van een r1100??

Of zie ik iets over het hoofd.

Ittie
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

het kan de hydraulische spanner van de nokkenasketting zijn die je hoort.
Links heeft de neiging om iets meer lawaai te maken als rechts.
Als het iets kouder wordt en je olie is nog dik kan je dit voorhebben.
Geen zorgen over maken als het bij warme motor verdwijnt
Ittie
Contacteer:

Bericht door Ittie »

Dat is hem nou juist.
Ik hoor het juist als het blok warm is.
Alsof de klepspeling dan veranderd en gaat tikken. ???
Willy

Bericht door Willy »

Aan de uitleg kan ik opmaken dat de klepspeling van een R op "ambachtelijke" wijze dient
geregeld te worden, en het is nog waar ook!
Enig idee waarom deze methode terug ingevoerd werd en waarom er niet voor een meer
moderne klepbediening gekozen is, waarbij het stellen van de speling eventueel niet meer hoeft?
Willy
fast

Bericht door fast »

bij motorfietsen moeten de kleppen meestal met de hand worden gesteld,door middel van stelmoeren(bmw) of vulplaatjes ( de meeste nasiballen) omdat motorfietsen in de regel hogere toerentallen draaien en als je dan zelfstellende kleppen zou gaan gebruiken hebben deze sterk de neiging te gaan zweven.
dat wil zeggen dat de kleppen niet snel genoeg sluiten en dan de zuiger kunnen raken.

olf
de ene keer zit het niet mee ,
en de andere keer zit het tegen
Traveller

Bericht door Traveller »

Het maakt inderdaad heel wat verschil.
Ik doe de hele procedure elke 10.000 Km. De kleppen verlopen niet zo erg, maar synchroniseren is toch wel nodig.
De axiale speling van de tuimelaars had je best ook meegenomen, vooral wanneer het de eerste keer is dat je het hele zaakje zelf afsteld. Dit wordt nog al eens " vergeten", en maakt wel degelijk een verschil in geluid bij warme motor. Speling te regelen tussen 0,05 en 0,30mm.Het loont zeker de moeite dit alsnog te doen.Meestal een klein beetje geduld te hebben wanneer je het zo dicht mogelijk tegen 0,05 wil hebben.
De procedure vind je ook terug op het " oilhead " forum.
Veel succes.
Ittie
Contacteer:

Bericht door Ittie »

De axiale speling heb ik inderdaad niet gedaan. Las er ook niks van in de BMW manual.
Zou het dat kunnen zijn?
Als daar te veel speling op zit geeft dat het zelfde geluid als waneer de kleppen te veel speling hebben?
Traveller

Bericht door Traveller »

Het geeft in ieder geval een " metaal op metaal " geluid, en dat is bij de kleppen ook het geval. Gewoon doen en je zal versteld staan dat er zo weinig geluid uit je cilinderkop komt na instelling rond 0,05/0,10. Mijn ervaring is dat bij een speling van 0,20 er al een behoorlijke " rammel " uit de cilinderkop komt bij warme motor. Als er dan ook nog dunne olie inzit, is het niet prettig naast een japanse turbine te staan aan het stoplicht.
Spiderman

axiale regeling

Bericht door Spiderman »

Traveller,

kan je es kort uitleggen hoe je die axiale speling regelt,ik denk dat je daarmee bedoelt de speling die de tuimelaar heeft tussen z'n bevestigingspunten

Alvast bedankt
Spiderman
Ittie
Contacteer:

Bericht door Ittie »

Traveller,

Ben gisteren even langs de garage geweest deze bevestigde dat het geluid “hoogst” waarschijnlijk van de axiale speling kwam van de tuimelaars. Ze hadden dit net ook gehad bij een R1100RT.
Dus morgen zijn die van mij aan de beurt. Laat wel weten of het geholpen heeft.
Voor het procedé…… even Googlen op OREPADv1.0.pdf.
Hierin staat beschreven hoe je de tuimelaars kan afstellen.

Later….. :wink:
Ittie
Contacteer:

Bericht door Ittie »

Hmm, vanmiddag de speling van de tuimelaars gecontroleerd. Niks mis mee.
Links, zowel de uitlaat als de inlaat 0.06mm dus heel netjes, rechts inlaat 0,127mm (gemeten met een inch voellermaat) en de uitlaat 0.06.
De inlaat van de rechter cilinder heb ik terug gezet naar 0.06mm, dus nu is alles 0.06mm.
Alle kleppen zijn nu dus weer opnieuw gestelt, warren niet verlopen en stonden netjes.
Maar waar komt dat getik toch vandaan?
Het enig wat ik nog kan bedenken is de kettingspanner die niet goed zijn werk doet.
Als de motor dus koud is, is er niks aan de hand en loopt hij als een zonnetje, maar als hij warm is komt het getik er weer. Het klinkt als te veel speling bij de kleppen, maar dat is het niet dat is nu dus 2 keer gechecked.
Iemand nog suggesties?
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

op hoeveel is de speling van de kleppen gezet?

kan ook zijn dat de gaskleppen een beetje tikken.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Ittie
Contacteer:

Bericht door Ittie »

De kleppen zijn gezet, inlaat 0,15 en de uitlaat op 0,30.
De gaskleppen heb ik gecheckt door deze vast te houden aan de achterkant, werd niet minder.
Het wordt nu echt een uitdaging. :wink: Het lijkt te komen van de linker cilinder.
Kurt Steyaert

Bericht door Kurt Steyaert »

Zoals al enkele malen beschreven in andere topics, de linker kettingspanner vernieuwen door nieuwer type. Gasklep die tikt is aan rechterkant oftewel de kant zonder tps!
Grtz Kurt
HanzThePanz

Re: Wat een verschil!

Bericht door HanzThePanz »

Ittie schreef:...dat de kleppen van de linker cilinder wat meer geluid maakte dan de linker.
Laat mijn gehoor me in de steek of is dit normaal gedrag van een r1100??
Met je gehoor lijkt me niks mis... maar... hoe zit het met je richtingsgevoel? :lol:

Sorry hoor, kon het niet laten...
Don't fix it if it ain't broken...
Ittie
Contacteer:

Bericht door Ittie »

:lol:
frederik

Bericht door frederik »

Willy schreef:Aan de uitleg kan ik opmaken dat de klepspeling van een R op "ambachtelijke" wijze dient
geregeld te worden, en het is nog waar ook!
Enig idee waarom deze methode terug ingevoerd werd en waarom er niet voor een meer
moderne klepbediening gekozen is, waarbij het stellen van de speling eventueel niet meer hoeft?
Willy
Willy, dat hebben ze destijds ook eens willen doen bij Guzzi. En dat viel dik tegen.

frederik
Plaats reactie