ik ben sinds kort in het bezit van een RT1100 van het bouwjaar 1996, vroeger reeds ik met een kawasaki en ik moet zeggen met een BMW rijden is hemels
Maar aangezien ik een leek op gebied van techniek ben, wil ik jullie iets vragen. Nu mijn motor op stal staat, merk ik dat er onder het cylinderblok olie ligt, het is wel niet veel olie, gewoon een paar druppels, maar voel ik aan het cylinderblok dat zijn mijn vingers toch vol olie hoor. Moet ik me daar ongerust over maken ?? Kan er me iemand een hint geven aub, wat het eventueel zou kunnen zijn.
Ga eens met een zaklamp onder het blok kijken. Misschien zie je waar de druppel hangt. En van waar ze komt. Dan kunnen we al veel meer vertellen.
Als alles vol hangt, probeer de motor dan eerst eens af te stomen aan de onderzijde, of kuis hem goed af met een vod, desnoods met ontvetter.
Olie rond en aan de olie-aflaat-stop: O-ring vervangen en hopen dat de schroefdraad niet om zeep is. Werkje van 10 minuten, samen met olieverversen. Geen zorgen maken.
Olie aan de onderzijde van één of beide cylinders (de uitstekende 'tieten'), dan heeft Bart hierboven het bij het rechte eind. Werkje van 10 minuten, en als ie toch open is, meteen kleppen (laten) stellen. Geen zorgen maken.
Olie in het midden, achteraan onderzijde carter (geribde deksel, waar ook aflaatstop in zit): lekkende oliekeerring op de krukas (zwarte olie) of op de ingaande as van de versnellingsbak (heldere olie). Paar uren werk, versnellingsbak moet er af. Redelijk wat kosten. Met wat geluk kan je nog duizenden kilometers verderrijden zonder problemen, met wat pech komt die olie op uw koppeling, en heb je de kosten van een nieuwe koppeling er nog bij. Vaak zie je dan ook olie zweten op de zijkant, in de naad tussen motor en versnellingsbak. Klein beetje zorgen maken $£€.
Dealer gekocht? Garantie? Zal wel niet zeker. En pas privé gekocht, zit er dik in dat dit de reden van verkoop is geweest. Het hoeft niet zo te zijn, het kan ook pas nu ontstaan zijn natuurlijk. Volgende keer zeker iemand meenemen bij aankoop.
als ik met de motor gereden heb dan is er inderdaad wat zweten aan de zijkant, maar enkel maar 1 kant, daar waar men de olie moet indoen. heeft dit iets te betekenen, dat zweten ??