staat v/d accu
Moderator: GVN
-
flyingbrick
staat v/d accu
2 vragen voor electro techneuten:
- om te weten of mijn accu nog tiptop is wil ik dit ook eens uitmeten. Hoe diep (volt of amp?) mag die vallen bij het starten?
- kan ik dit meten via de "stekker" of moet dit rechtstreeks op de accu gebeuren?
- om te weten of mijn accu nog tiptop is wil ik dit ook eens uitmeten. Hoe diep (volt of amp?) mag die vallen bij het starten?
- kan ik dit meten via de "stekker" of moet dit rechtstreeks op de accu gebeuren?
-
Willy
Bij 't starten heel diep, ik denk dat het meoilijk is om dit als een referentie te zien voor de staat van de accu (je zou de belasting zelf ook al vrij nauwkeurig dienen te kennen). Het is wel belangrijk in welke mate de spanning van een accu terug opveert na een zware belasting. Daarom wordt een accu soms met zo'n zig-zag ijzer belast tot het rood ziet, nadien wordt dan gemeten of de spanning terug tot de nominale waarde komt.
Willy
Willy
-
flyingbrick
Bij de dealer of een batterij-center/autoschop laten nameten.Die hebben daar(normaal toch) de geschikte toestellen voor.
Zelf meten geeft ook een idee uiteraard.Ik zou dan wel rechtstreeks op de polen meten ,zodat je zeker geen extra spanningsval/verlies meet.
Ik had lang geleden een twijfelachtige oude batterij:
-eigenmeting weet ik niet meer.
-batterij-center test: "voldoende lang opladen ,niet met drupplelader, en proberen.Kan nog goed komen."
-bmw-hasselt: gaf aan "vervangen" ,dus nog niet echt defect.
ik had ze nog enkele weken in gebruik ,toen vervangen wegens te zwak.
Zelf meten geeft ook een idee uiteraard.Ik zou dan wel rechtstreeks op de polen meten ,zodat je zeker geen extra spanningsval/verlies meet.
Ik had lang geleden een twijfelachtige oude batterij:
-eigenmeting weet ik niet meer.
-batterij-center test: "voldoende lang opladen ,niet met drupplelader, en proberen.Kan nog goed komen."
-bmw-hasselt: gaf aan "vervangen" ,dus nog niet echt defect.
ik had ze nog enkele weken in gebruik ,toen vervangen wegens te zwak.
-
Sven 12RT
-
Willy
Als mijn accu bij een stevige belasting onder de 10V zou dippen zal ik nog niet tot vervangen overgaan, het gaat "maar" over minder dan 20% van de nominale waarde. Om te beginnen zal je de temperatuur van de accu in acht moeten nemen bij de beoordeling. Voor de test wordt de accu trouwens best met een lader op lading gebracht, zo wordt een eventueel mankement van het laadsysteem omzeild. Aan de andere kant kan je natuurlijk veel ellende besparen door tijdig de accu te vervangenRaketman schreef:Richtwaarde (in de hoop dat je een snelle multimeter hebt) bij het starten : mag niet onder de 10V vallen.
Wanneer de motor uit staat : liever niet onder de 12-12,2V.
Willy
-
flyingbrick
Zeker niet je toestel op "Ampère" zetten en dan rechtstreeks naar de polen van de batterij. Dit geeft kortsluiting
Als mijn accu een paar dagen aan de Optimate gehangen heeft meet ik 13,6V (via de stekker, teveel werk anders
neen...
14,6 is de laadstroom van een degelijke alternator (dus gemeten wanneer de motor draait)
iedereen hierboven heeft een beetje gelijk. als het nog een gewone batterij is (geen gel) dient de zuurtegraad opgemeten om een degelijk beeld te krijgen.
kijk ook hier s of elders op het www
http://www.accuhandel-utrecht.nl/index. ... 016&s=2155
Slu,
Dd
14,6 is de laadstroom van een degelijke alternator (dus gemeten wanneer de motor draait)
iedereen hierboven heeft een beetje gelijk. als het nog een gewone batterij is (geen gel) dient de zuurtegraad opgemeten om een degelijk beeld te krijgen.
kijk ook hier s of elders op het www
http://www.accuhandel-utrecht.nl/index. ... 016&s=2155
Slu,
Dd

Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.-
Willy
Een cel van een loodaccu heeft bij volle lading een spanning van 2,2V. Zes cellen in serie zorgen dus voor 13,2V.
Om een accu te kunnen laden moet je met een hogere spanning werken, anders zal er geen stroom vloeien.
Vandaar dat een lader meer spanning levert dan de maximale spanning van de som van de cellen die hij moet laden.
Vanaf 13,5V is dat dus voldoende, sommige laders (en ook laadsystemen) leveren een hogere spanning, want hoe groeter het verschil des te hoger de stroom kan zijn. Gaat een laadsysteem echter boven de pakweg 15V, dan zal de accu te zeer opwarmen wat resulteert in uitkoken, niet goed dus.
Het meten van de zuurtegraad (eigenlijk een densiteitsmeting van de vloeistof) is inderdaad een goede meting maar vertelt niet alles. zo wordt bijvoorbeeld in accu's mettertijd vaak een soort slib gevormd. Als die laag hoog genoeg wordt en tot tussen de platen komt gaat een stuk van het potentieel verloren of komt het zelfs tot een kortsluiting. Ook kan er op de platen een oxidelaag gevromd worden, eveneens niet goed.
Als je wil proberen om een accu een tweede leven wil geven dan maak je hem leeg en spoelt een aantal keren.
Dan opvullen met (bij voorkeur voorgemengd) zuur.
Willy
Om een accu te kunnen laden moet je met een hogere spanning werken, anders zal er geen stroom vloeien.
Vandaar dat een lader meer spanning levert dan de maximale spanning van de som van de cellen die hij moet laden.
Vanaf 13,5V is dat dus voldoende, sommige laders (en ook laadsystemen) leveren een hogere spanning, want hoe groeter het verschil des te hoger de stroom kan zijn. Gaat een laadsysteem echter boven de pakweg 15V, dan zal de accu te zeer opwarmen wat resulteert in uitkoken, niet goed dus.
Het meten van de zuurtegraad (eigenlijk een densiteitsmeting van de vloeistof) is inderdaad een goede meting maar vertelt niet alles. zo wordt bijvoorbeeld in accu's mettertijd vaak een soort slib gevormd. Als die laag hoog genoeg wordt en tot tussen de platen komt gaat een stuk van het potentieel verloren of komt het zelfs tot een kortsluiting. Ook kan er op de platen een oxidelaag gevromd worden, eveneens niet goed.
Als je wil proberen om een accu een tweede leven wil geven dan maak je hem leeg en spoelt een aantal keren.
Willy
-
flyingbrick
-
Willy
Misschien nog even terugkomen op uw tweede vraag ivm met de juiste plaats om uw accu te meten.
In principe kan je wel de spanning meten aan de accessoirestekker of op eender welke plek waar 12V toekomt.
De "goede praktijk" mbt tot het meten/testen van de accu schrijft echter voor om dat direct op de polen van de accu zelf te doen, meet je
spanning dan worden spanningsvallen onderweg uitgesloten, doe je een belastingstest kan je dat geneens niet "op afstand"
doen (of hoogstens tot de zekering of de bedrading smelt
)
Willy
In principe kan je wel de spanning meten aan de accessoirestekker of op eender welke plek waar 12V toekomt.
De "goede praktijk" mbt tot het meten/testen van de accu schrijft echter voor om dat direct op de polen van de accu zelf te doen, meet je
spanning dan worden spanningsvallen onderweg uitgesloten, doe je een belastingstest kan je dat geneens niet "op afstand"
doen (of hoogstens tot de zekering of de bedrading smelt
Willy
Een cel (in een loodaccu) heeft een nominale spanning van 2,1V, zes cellen in serie zorgen dus voor 12,6V. Laadspanning moet liggen tussen 13,2V en 14,4V. Vanaf 14,4V wordt water ontbonden in waterstof en zuurstof (het zogenaamde "koken" van de batterij).Willy schreef:Een cel van een loodaccu heeft bij volle lading een spanning van 2,2V. Zes cellen in serie zorgen dus voor 13,2V.
Willy
Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Loodaccu voor meer info.
-
Willy
Ja, 't is nog waar ook (van die 2.1V. Alhoewel, volgens mijn goeie oude boeken 2.12V - is die 2 daar toch weer
).
2.2V is een goede spanning per cel om te laden als het wat mag duren (alhoewel het vanaf 2.15V ook wel lukt).
Sorry voor de verwarring, is de oude dag denk ik (no comment please
)
Maar er zijn laders die meer dan 15V leveren, soms onder het mom van snellader (vaak wel gepulst in dat geval) en
zoals reeds gezegd niet zo'n best idee (persoonlijke mening).
Ik heb vroeger nog de vergissing begaan om een Simca te kopen.
Van alle mankementen die dat ding vertoont heeft was het blijven "plakken" van de spanningsregelaar een van de "leukste".
Het gevolg was dat ook de alternator stuk was en, jawel, door langdurige overspanning was ook de accu eraan.
Willy
2.2V is een goede spanning per cel om te laden als het wat mag duren (alhoewel het vanaf 2.15V ook wel lukt).
Sorry voor de verwarring, is de oude dag denk ik (no comment please
Maar er zijn laders die meer dan 15V leveren, soms onder het mom van snellader (vaak wel gepulst in dat geval) en
zoals reeds gezegd niet zo'n best idee (persoonlijke mening).
Ik heb vroeger nog de vergissing begaan om een Simca te kopen.
Van alle mankementen die dat ding vertoont heeft was het blijven "plakken" van de spanningsregelaar een van de "leukste".
Het gevolg was dat ook de alternator stuk was en, jawel, door langdurige overspanning was ook de accu eraan.
Willy