MP3/MP4 + FM-functie

Hier kan je alle vragen, tips & tricks kwijt over Bike-to-bike, Bluetooth, Intercom systemen, GSM,... kortom alle communicatie perikelen

Moderator: GVN

Plaats reactie
Iwan
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 sep 2007, 13:34
Woonplaats: ieper
Locatie: Ieper

MP3/MP4 + FM-functie

Bericht door Iwan »

Ik ben op zoek naar een goed mp3/mp4- toestel waarop een radio FM-functie staat. (overstap RT met radio naar GT zonder !)
:-?
Ik zie soms bij collega-motards een mp3'tje met velcro bevestigd op de tank met radio-opties. :!:
Weet iemand welk type toestel zéér goed scoort qua radio fm-ontvangst + daarenboven zeer makkelijk te bedienen is op de moto ? (zo weinig mogelijk toeters en bellen).
Is dit makkelijk in te pluggen in een intercom beahr ?

Wie zet mij op de juiste golflengte ?

Afbeelding
Iwan de Verschrikkelijke
Afbeelding

bmw RT1150 Black Line 2004-bmw K1200 GT 2008- bmw 1600GTL
MOTOBLOG
Berichten: 1839
Lid geworden op: 21 jul 2006, 11:46
Woonplaats: Laakdal

Bericht door MOTOBLOG »

Inpluggen in een intercom mag geen probleem zijn, want elke mp3/4 speler heeft een uitgang voor een hoofdtelefoon en die kan je verbinden met een kabeltje naar de ingang van je intercom.

Het grootst te overwinnen probleem is de bereikbaarheid en veiligheid waarmee je de speler wil bedienen tijdens het rijden. Dit lijkt me niet direct vanzelfsprekend.

Er zijn tal van betaalbare en goede spelers op de markt. Weeg je budget af tegenover dat wat je met het toestel wil bereiken. Interessant kunnen daarbij zijn: grote toestsen, scherm met aanraaktoetsen, maar zeker ook een eventuele aansluiting voor een externe 12VDC voedingsbron zodat je de speler ook kan gebruiken zonder dat je steeds batterijen dient te vervangen. Zeker als je hem wil inzetten tijdens langere ritten.

De ontvangst van de radio ligt wat "gevoeliger" want doorgaans wordt de kabel van de oortjes gebruikt als 'antenne' en als je die gaat vervangen door een kortere kabel tussen het toestel en de intercom, gaat de radio ontvangst voor een groot stuk verloren. Vooral omdat de kabellengte te kort wordt (radio zit rond de 100 Mhz en een kwartgolfantenne moet daarom 75 cm zijn = 1/4 van de golflengte die 3 meter is) om een beetje degelijke ontvangst te bieden. Daarenboven als je de bekabeling ook nog eens wegsteekt, scheelt het weer wat in ontvangst.

De toestellen van Apple en van Creative Labs krijgen goede kritieken, veel mensen beginnen trouwens ook hun gsm als volwaardige mediaspeler te gebruiken. Misschien ligt de oplossing dichterbij (en goedkoper) dan je denkt ?
Iwan
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 sep 2007, 13:34
Woonplaats: ieper
Locatie: Ieper

Bericht door Iwan »

Ik hoor ook dat de toestellen van Apple (ipod) beschikken over een FM radio module die je op de iPod kan inpluggen. :dj:
Wanneer je deze combinatie aansluit op een intercom, dan kan je en MP3 en radio beluisteren.

Iemand weet of kennis van deze configuratie ? Welke type van Apple zou je aanbevelen of is dit om het even ? (Creative labs ken ik niet ?!) :shock:

Een gsm met FM functie best OK, maar qua gebruik op moto lijkt mij dit minder gebruiksgemakkelijk (kleine toetsjes).
Iwan de Verschrikkelijke
Afbeelding

bmw RT1150 Black Line 2004-bmw K1200 GT 2008- bmw 1600GTL
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Bericht door p@rick »

Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
pvde
Berichten: 2652
Lid geworden op: 04 nov 2004, 18:11
Woonplaats: Essen -Wildert
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door pvde »

Yep,
HIER vindt je ook al wat informatie :wink:
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Bericht door p@rick »

pvde schreef:Yep,
HIER vindt je ook al wat informatie :wink:
Houdoe
Dit soort oplossingen lijkt me hier echter niet toepasbaar, topicstarter gaat immers over van een moto mét radio naar een moto zonder radio. En waarvoor dient zo'n fm-modulator ? Juist ja, om een audiosignaal om te zetten naar een fm-signaal daar door een radio opgevangen kan worden
:wink:
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Iwan
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 sep 2007, 13:34
Woonplaats: ieper
Locatie: Ieper

Bericht door Iwan »

Inderdaad, dat dacht ik ook. En dat is nu net het probleem: op een GT zit géén radio !
Toch wel zot dat bmw op een tourer dan nog wel (!) :!: :!: geen mogelijikheden biedt om radio te beluisteren ?!

Wie heeft nog andere ideetjes ? Altijd welkom ! :wink:
Iwan de Verschrikkelijke
Afbeelding

bmw RT1150 Black Line 2004-bmw K1200 GT 2008- bmw 1600GTL
pvde
Berichten: 2652
Lid geworden op: 04 nov 2004, 18:11
Woonplaats: Essen -Wildert
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door pvde »

Yep,
Misschien hebben ze HIER wel een oplossing :roll:
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Bericht door p@rick »

Ik meen me met quasi absolute zekerheid te herinneren dat Yann uit Sint-Niklaas zelf een radio inbouwde op zijn R1150RT. De antenne had hij op zijn linkerzijkoffer gemonteerd, en - weliswaar met iets minder zekerheid, maar toch - ik dacht zelfs dat hij ook de radio in die koffer had geplaatst, en dat hij voor de bediening een bekabelde remote-control op zijn stuur had staan.
Als je bereid bent in een van je koffers de nodige ruimte daarvoor op te offeren, is dit misschien ook een idee om eens verder over na te denken ?


Je kan natuurlijk altijd terug overstappen op een RT hé :lol: :lol: :lol:
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
E1
Berichten: 30
Lid geworden op: 31 mar 2005, 16:56

Bericht door E1 »

Ik gebruik zelf de Zen V van Creative met extra bediening op de draad. Alles zit waterdicht opgeborgen in een aquabox van Ram-mount.
De knoppen (volgend en vorig nummer, volume hoger of lager, play en pauze) op de extra bediening kan ik makelijk bedienen door de plastic voorkant van de aquabox.
Als je ook fm-radio wil, kan je de Zen V Plus eens bekijken. Nadeel is wel dat je om te wisselen tussen radio en mp3 de extra bediening in de hand moet hebben.
Eigen ervaring is wel dat vrij omslachtig is. Als je elke dag radio en muziek wil luisteren, zou ik gewoon radio inbouwen (eventueel in zijkoffer of topcase zoals omschreven). Sony heeft handige bedieningen met draad en ook radio's met afstandbediening (maar weet niet of die laatste door het plastic van je koffer gaat). Waterbestendigheid van dergelijke bediening is vermoedelijk ook niet 100%.
Plaats reactie