Excellium

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

George Michael

Excellium

Bericht door George Michael »

Hallo hallo,

vandaag voor het eerst Total excellium, octaangetal 98 getankt. Tank jaren Shell en de laatste tijd alleen maar V-power (octaangetal97).
Kan aan mij liggen maar heb het idee dat mijn 1150RT (2001) beter op Excellium rijdt dan op V-power. Heb het idee dan hij feller reageert en optrekt. Het bekende KFR is er nog wel rond de 3.500 rpm.
Hebben jullie ervaring met Total excellium.

p.s. Hier in NL trouwens G&@** !! duur die benzine !
V-power: 1,49 en Excellium 1,59
Laatst gewijzigd door George Michael op 13 nov 2007, 20:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Honda PC800 / Honda Deauville / BMW R1150RT . . . What next: BMW R1200RT? / BMW R1200GSA? / Landrover Defender / Saab 9-3 Cabrio?
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

tank al jaren dat goedje... en ben er best tevreden over.
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Willy

Bericht door Willy »

Ik moet bekennen dat de Excellium benzine (tenminste octaan 98 ) zich "beter gedraagt" dan de benzine
van vroeger (minder gepruttel en geknal).
Toch vind ik dat bijvoorbeeld Esso benzine nog altijd een stuk beter, de motor loopt om zo te zeggen smeuiger.
Ik heb me eens in die zaak verdiept en ik ben oa uitgekomen bij Paul Klaver van de Technische Hogeschool Delft.
Hij stelt dat er verschil is in het gedrag van een brandstof bij de verbranding al naargelang het gaat om distillaten
dan wel om "wedersamengestelde" producten ttz brandstoffen die via cracking en reconversie tot stand komen.
De distillaten hebben blijkbaar de reputatie om "zich beter te gedragen".
Toeval of niet, Total benzines zijn in hoge mate kraak-en reconversieproducten.
Willy
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Shell V-Power in België heeft 98 octaan, is dus verschillend van Nederland.
Met de korting die we hier genieten via de Club bij Shell blijf ik Shell tanken en ben er zeer tevreden van.
Excellium van Total heb ik ook al eens getankt wegens Shell station te ver uit de buurt, en heb er ook geen problemen mee gekend :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
leslie

tanken

Bericht door leslie »

Ik tank wanneer m'n tank bijna leeg is of wanneer mij dat het beste uitkomt qua prijs, wel bij merk-pompen , meestal 95, soms 98, en ik voel geen verschil, noch in prestaties, noch in verbruik.
Rij met een R1100R - bwj. 2000 - rij nogal sportief - verbruik tss 5.5 en 6
frederik

Re: tanken

Bericht door frederik »

leslie schreef:Ik tank wanneer m'n tank bijna leeg is of wanneer mij dat het beste uitkomt qua prijs, wel bij merk-pompen , meestal 95, soms 98, en ik voel geen verschil, noch in prestaties, noch in verbruik.
Rij met een R1100R - bwj. 2000 - rij nogal sportief - verbruik tss 5.5 en 6
Ja, het zit hem tussen de oren hé 8-)
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

Yep,

heb ook al verschil gevoeld, :roll:
Met JET 95 : topsnelheid 238 km /H op GPS
met Shell V Power 243 km /h

natuurlijk getest op een duitse autobahn :-P :-P
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

Jo, ik vind die post een beetje ongeloofwaardig. Die paar extra kilometer kunnen ook het resultaat zijn van:

Wind, rolweerstand, hoe je een aanloopt neemt (hard optrekken of hernemen), temperatuur, en zelfs de bandenslijtage.

Ik geloof nooit dat je dat kleine verschil in top kan merken.

Ikzelf rijd met alle soorten benzine, zelfs met de meest goedkope uit de streek, de zogenaamde 'witte producten' zonder merknaam.

Ik ervaar:

- Geen verschil in top
- Geen verschil in acceleratie
- Geen gepruttel of slecht draaiende motor
- Geen startproblemen

Dus eigenlijk, wat ik ook tank (meestal 95), alles blijf normaal. De enige test (maar dan wel een goeie) die ik nog niet deed is het verbruik meten in uiteenlopende omstandigheden.
Bart Bever

Bericht door Bart Bever »

JüRgen schreef:Shell V-Power in België heeft 98 octaan, is dus verschillend van Nederland.
Met de korting die we hier genieten via de Club bij Shell blijf ik Shell tanken en ben er zeer tevreden van.
Excellium van Total heb ik ook al eens getankt wegens Shell station te ver uit de buurt, en heb er ook geen problemen mee gekend :wink:
Volgens mij heeft shell Vpower bij ons 97 RON ipv het vroegere 98.
in .nl en .de gaat dit zelfs naar 100 RON...
en die voelt ge idd in uw bakske zitten.

greetz!
oer gs'r

Bericht door oer gs'r »

pvdk schreef:Jo, ik vind die post een beetje ongeloofwaardig.
- Geen verschil in top
- Geen startproblemen
.
Ik sluit me daar volledig bij aan .
De naft is in mijn ogen al meer dan duur genoeg,ik tank dus altijd de goedkoopste en altijd 95 oct, mijn verbruik is 5,5 à 6 liter
Mijn motoreke draait na 60.000 km nog altijd als nieuw,dus waarom al die marketingpraat volgen, maar swat iedereen moet maar voor zichzelf uitmaken waar hij z'n geld aangeeft, enne als da een goed gevoel geeft zeker doen :wink:
ne moto veu me te rein en ene veu oan te prutse.
Willy

Bericht door Willy »

Ik denk dat de verschillende modellen van BMW zich wel eens anders zouden kunnen gedragen tov mekaar omdat er meerdere inspuitsystemen in gebruik zijn.
Mijn K75 is nogal kieskeurig mbt benzine, hij is dan ook met een Jetronic uitgerust. Later heeft BMW op de K100 en Motronic voorzien (denk ik), de K75 bleef echter ongewijzigd (de overstap naar Motonic had mogelijk met het "knalgedrag" te maken). Het zou dus best kunnen dat de huidige modellen van verschillen in de brandstof minder of geen last meer hebben.
Willy
Freddie

Bericht door Freddie »

Waarom laten motorrijders zich nou weer door reclame beinvloeden?
Je motor heeft niet meer nodig dan de voorgeschreven benzine, niet meer en niet minder.
Later bij inruil is je dealer echt niet onder de indruk dat je altijd V-power getankt hebt, en rekent je motor af op km en bouwjaar.
Ongeacht wat je in je tank deed.
K1600 GT - 2012 - 215.000 km
GVN
Moderator

Bericht door GVN »

Freddie schreef:Waarom laten motorrijders zich nou weer door reclame beinvloeden?
Dat is de basis van ons kapitalistisch systeem. Creëer een vals gevoel van behoefte en laat de consument daar meer voor betalen.
Wie is daar nog niet in getrapt?
Ik al zeker 1000 keer.
:-?
Nel mezzo del cammin di nostra vita...

R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
bmwfreakske

Bericht door bmwfreakske »

GVN schreef:
Freddie schreef:Waarom laten motorrijders zich nou weer door reclame beinvloeden?
Dat is de basis van ons kapitalistisch systeem. Creëer een vals gevoel van behoefte en laat de consument daar meer voor betalen.
Ik al zeker 1000 keer.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Andalousie 09/2018
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Ik wil hier geen hoog gaande discussies mee uitlokken, maar voor de oudere motoren en bijvoorbeeld de modellen zoals de GSA die geschikt zijn voor een lager octaangetal, zoals bijvoorbeeld in Marokko enz, ben ik akkoord dat je je tevreden kan stellen met 95.

Ik merk (en niet alleen in het koppeke) een danig verschil qua loopcultuur als ik 98 tank. Heb trouwens nog maar 2 tanks op 95 gereden (wegens gebrek aan beter in de buurt, en tank wel écht leeg) en dan ging het allemaal niet zo vlotjes, en ook last van wat pingelen.

Dat de "merk" benzine en 98 allemaal hetzelfde is, neem ik aan, en ik tank enkel bij Shell omdat we met de firmla daar tanken en ik met de Club extra kortingen krijg. Anders kon het evengoed Esso, Jet, Q8 of Total zijn. Je zal me niet te snel vinden bij die alternatieve witte pompen, omdat ik daar destijds rommel heb mee gehad (auto) en dat niet opnieuw wil meemaken.

Het is idem voor de Shell diesel en de Diesel extra, daar hebben we ook testen mee gedaan, en met onze mensen die toch dagelijks eenzelfde traject doen, kan je een verschil zien. Maar hier hangt het énorm af van het type motor. Een HDi motor van Peugeot heeft er een voordeel bij, hij verbruikt idd minder, de TDI van Volkswagen niet, de Commonrail van BMW ook niet, enz. Ik blijf dus gewone diesel tanken, want de meerkost van de Diesel extra is er niet uit te puren.

Voor de 98 is het wel anders, m'n Roadster draait soepeler, verbruikt duidelijk minder en is minder gevoelig aan pingelen, maar ja, ik heb dan ook geen pingelsensoren... een nieuw motorblok wel, en zeker de GSA is dan nog eens aangepast aan armere benzine.

Soit, my 2 cents.
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
dirkske

Bericht door dirkske »

pvdk schreef:- Geen verschil in top
- Geen startproblemen
Ik tank naar aanleiding van enorm hoog verbruik bij een bepaald "wit merk" enkel nog bij merkpompen.

En steeds minstens 93 zoals aangegeven door de fabrikant, al dienen praat van V-power, excellium of wat ze nog op de markt gaan brengen, is enkel goed voor hunne "portemonai" Maar zeker niet voor de mijne'
fast

Bericht door fast »

GVN schreef:
Ik al zeker 1000 keer.
ik moet me hier helaas bij aansluiten :oops: :oops: :oops:
de ene keer zit het niet mee ,
en de andere keer zit het tegen
buurma

Bericht door buurma »

ik tank met mijn R1100rt meestal Euro 65. Die enkele keer dat ik Euro 98 heb getankt kwam omdat ze net de tank met 95 aan het vullen waren. Mijn eigen tank was bijna compleet leeggereden, dus ik moest wel tanken. Toen ik wegreed dacht ik bij mezelf: nou eens goed opletten of ik naast verschil in mijn portemonnee ook verschil in rijden bemerk. En wat denk je? Juist, geen verschil te bemerken! Ik blijf dus gewoon 95 tanken!
Have a nice day!
Werner
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

Yep,

heb ook al verschil gevoeld,
Wat ik hierbij eigenlijk wil bedoelen , de verschillen zijn voor mij niet te meten.nog in verbruik, nog in vermogen,
wat ik wel gewaar wordt is dat verschil in topsnelheid maar dat kan zoals PVDK zei van andere factoren afhangen
ter info
Met Jet : 7,9 liter /100 km
met V power 100 : 7,9 liter/100km
zelfde rij omstandigheden
Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

Ik heb nu 10.000 km met mijn RT 1200 en tank altijd 95. Ik heb in het begin uit curieusiteit twee keer 98 getankt en ik voel geen enkel verschil.
Met mijn dienst RT1200 heb ik nu 30.000 km. Ik tank altijd 95 maar heb uit curieusiteit twee keer 98 getankt en ik voelde geen enkel verschil, zelfs niet bij hoogst illegale snelheden.
Een vriend van mij heeft ook een RT 1200 en tankte altijd 98 omdat de dealer dat voorschreef (die schrijft trouwens ook voor dat je om de 5000 km op onderhoud met gaan, kassa,kassa). Hij kloeg over een bezineverbruik van tegenaan de 7 liter. Ik heb hem aangeraden om toch eens 95 te proberen en zijn verbruik is gezakt naar 5.5 liter. Ik dacht eerst dat dat echt onmogelijk was maar hij zweert het op het hoofd van zijn kinderen. Sedertdien tankt hij altijd 95 en zijn verbruik blijft 5.5.

Ik kies voor mijn portemonee en tank 95. Ik denk niet dat mijn motor daarvan zal stuk gaan, ontploffen of binnen 4 jaar wanneer ik hem overlaat minder waard zal zijn, maar ik zal wel een aantal aardige opties bijeengespaard hebben door 95 te tanken.
mecapuet

Bericht door mecapuet »

Jo De Paepe schreef:Yep,

heb ook al verschil gevoeld, :roll:

natuurlijk getest op een duitse autobahn :-P :-P
Ik denk dat het van meerdere factoren afhangt: temperatuur, staat van de baan, vlak of niet....Ik voel toch geen verschil.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Volgens mij is deze discussie hier al vaker gevoerd (Superplus 98 vs. Euro95)....

BTW, ik tank uit principe geen Total.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
patrick vanolst

Excellium

Bericht door patrick vanolst »

ik tank altijd total 95 en een verbruik van 5.5 en6 l bj95 R1100R
R1200S
Contacteer:

Bericht door R1200S »

zijn de 1200's niet uitgerust met een anti-pingel functie? Volgens de handleiding van mn R1200S zou die automatisch zijn vermogen een stuk terugschroeven bij tanken van 95RON.
Ik blijf dus liever 98RON tanken :twisted:
ronnyb

Re: Excellium

Bericht door ronnyb »

patrick 3450 schreef:ik tank altijd total 95 en een verbruik van 5.5 en6 l bj95 R1100R
idem,kom eigenlijk nooit aan 6l.
R1100R '97
wa japs..r1100r...r1200gs.... Triumph 1200 Expl. 800xrx, R1250gsa
Plaats reactie