R1150 RT een goede beginnersmotor?
Moderator: GVN
R1150 RT een goede beginnersmotor?
Hallo ik ben nieuw hier. Mijn naam is Jesse 28 jaar en ik ben een beroepsmilitair.
Ik ben serieus aan het overwegen om een motor aan te schaffen
Niet alleen omwille van de files maar ook omdat ik een kleine heb en ik iets meer thuis wil zijn en aangezien die files en het feit dat het 150 km enkele reis is.
mijn oog viel dan ook op een 1100 of een 1150 rt (ben al fervent bmw auto rijder)
Maar is dit wel een goed keuze als eerste motor?
voor de rest een super forum en ben al veel geholpen met de geplaatste topics
Ik ben serieus aan het overwegen om een motor aan te schaffen
Niet alleen omwille van de files maar ook omdat ik een kleine heb en ik iets meer thuis wil zijn en aangezien die files en het feit dat het 150 km enkele reis is.
mijn oog viel dan ook op een 1100 of een 1150 rt (ben al fervent bmw auto rijder)
Maar is dit wel een goed keuze als eerste motor?
voor de rest een super forum en ben al veel geholpen met de geplaatste topics
Waarom zou dit geen verstandige keuze zijn.
Let wel, er zijn enkel zaken die niet mag over het hoofd zien.
- heb je al een motorrijbewijs?
- heb je enige andere ervaring mbt motorrijden.
De 1100 en 1150 zijn inderdaad mooie motoren om elke dag een slordige 300Km mee af te malen.
Een kennis van mij heeft momenteel de 1100RT van zijn schoonvader te koop.
http://www.kapaza.be/Motoren/BMW/726634 ... 00_rt.html
Let wel, er zijn enkel zaken die niet mag over het hoofd zien.
- heb je al een motorrijbewijs?
- heb je enige andere ervaring mbt motorrijden.
De 1100 en 1150 zijn inderdaad mooie motoren om elke dag een slordige 300Km mee af te malen.
Een kennis van mij heeft momenteel de 1100RT van zijn schoonvader te koop.
http://www.kapaza.be/Motoren/BMW/726634 ... 00_rt.html
Ikzelf ben begonnen op een r1150rt na het behalen van mijn rijbewijs.
Dagelijks rijden is de boodschap en zeker het kopje erbij houden.
Persoonlijk nog geen slechte ervaring op dat gebied... dus een geluksfactor speelt ook wel een rol bij een ongeluk hebben of niet...
Voor de rest een heerlijke en makkelijk te doseren motorfiets... en al doende leert men natuurlijk.
Theoretisch gezien is het geen echte opstapmotor, maar bij mij speelde de factor van een motor te kopen voor jaren rijplezier en niet elk jaar te veranderen... Nou ja... dat was toen de optie natuurlijk... Een jaar later reed ik met een K1200Lt en misschien nu op zoek naar iets anders...
Goed overwegen in de beginne is blijkbaar ook al geen optie meer
Dagelijks rijden is de boodschap en zeker het kopje erbij houden.
Persoonlijk nog geen slechte ervaring op dat gebied... dus een geluksfactor speelt ook wel een rol bij een ongeluk hebben of niet...
Voor de rest een heerlijke en makkelijk te doseren motorfiets... en al doende leert men natuurlijk.
Theoretisch gezien is het geen echte opstapmotor, maar bij mij speelde de factor van een motor te kopen voor jaren rijplezier en niet elk jaar te veranderen... Nou ja... dat was toen de optie natuurlijk... Een jaar later reed ik met een K1200Lt en misschien nu op zoek naar iets anders...
Goed overwegen in de beginne is blijkbaar ook al geen optie meer
BMW 1150 RT
hallo ,
zoals hier reeds gezegd een echte moto om mee te beginnen , doch gezien je aantal km wel een zeer goede keuze. is een perfecte motor voor woon werkverkeer, wel een beetje ervaring is nodig in het stadsverkeer, dt gezien zijn gewicht. Vooral bij lage snelheden kan dit een beginner wat parten spelen dcoh al doende leert men zijn machien ook kennen.. Voor de rest een betrouwbare motor. Advies eens goed uitkijken alvorens eens te kopen. gezien het nieuwe model 1200RT mag je niet meer teveel geven voor dit model. Heb er ook mee gereden en was er altijd tevreden van.
zoals hier reeds gezegd een echte moto om mee te beginnen , doch gezien je aantal km wel een zeer goede keuze. is een perfecte motor voor woon werkverkeer, wel een beetje ervaring is nodig in het stadsverkeer, dt gezien zijn gewicht. Vooral bij lage snelheden kan dit een beginner wat parten spelen dcoh al doende leert men zijn machien ook kennen.. Voor de rest een betrouwbare motor. Advies eens goed uitkijken alvorens eens te kopen. gezien het nieuwe model 1200RT mag je niet meer teveel geven voor dit model. Heb er ook mee gereden en was er altijd tevreden van.
NEEN, is het enige correcte antwoord. Een Roadster (R11**R) bijvoorbeeld is wél een goede beginnersmotor. Aan de andere kant is 300 km per dag net een kolfje naar de hand van de RT natuurlijk.jostikop schreef:R1150RT een goede beginnersmotor ?
Het zal dus afwegen worden: eerst beginnenen op een Roadster om dan al vrij vlug om te schakelen naar de RT OF ineens voor de RT gaan en hopen dat het ineens goed komt. Anderen, zoals J-H, deden je dit al voor dus het kan, hé
DOET IE HET OF DOET IE HET NIET .....
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop

-
xantingo
- Contacteer:
Als hij alle dagen 300 km wil afmalen zal hij aan zijn Roadster niet zoveel plezier beleven... de wind- en weerbescherming van een RT is toch een van de grote voordelen van het model.BiemeRT schreef:NEEN, is het enige correcte antwoord. Een Roadster (R11**R) bijvoorbeeld is wél een goede beginnersmotor. Aan de andere kant is 300 km per dag net een kolfje naar de hand van de RT natuurlijk.jostikop schreef:R1150RT een goede beginnersmotor ?
Het zal dus afwegen worden: eerst beginnenen op een Roadster om dan al vrij vlug om te schakelen naar de RT OF ineens voor de RT gaan en hopen dat het ineens goed komt. Anderen, zoals J-H, deden je dit al voor dus het kan, hé![]()
Nu eerst een Roadster kopen, om dan na enkele maanden te gaan overschakelen naar een RT, lijkt me financieel toch niet zo interessant.
Ik ben zelf begonnen met een K100LT, nadien overgestapt op de RT; in het begin wat opletten want het zijn inderdaad geen pluimgewichten, maar voor de rest vind ik het een ideale machine voor woon-werkverkeer.
...R1200RT... Ik ben nog niet zo lang geleden ook opgestapt op de R1150RT, om van en naar Brussel mee te rijden. Ik moet zeggen, na een korte gewenningsperiode voor het gewicht, is dat zeer goed meegevallen. In het begin zeker oppassen voor de brute remmen, en dan zeker bij het traag manoevreren (ik moet de motor altijd kort draaien op het werk, de eerste keer dat ik het deed lag ik bijna op het asfalt doordat ik de remmen nog niet goed kon doseren) Eens je ermee weg bent, is het een zalige motor.
In verband met die versnellingsbak, ik weet het niet uit persoonlijke ervaring, maar ik heb er inderdaad al veel slecht over gelezen, misschien een iets recentere motor nemen?
Kurt
In verband met die versnellingsbak, ik weet het niet uit persoonlijke ervaring, maar ik heb er inderdaad al veel slecht over gelezen, misschien een iets recentere motor nemen?
Kurt
To moto or not to moto...
To moto dus
F800r
To moto dus
F800r
Een 1100 cc als beginnersmoto ? Sorry maar toen ik jong was, raadde men me aan om nooit boven de 400cc te gaan als beginner. Waarom zou dat nu anders zijn ?
Een 650 mono zou ik nog aanraden maar een boxer, sorry hoor. Zo'n ding weegt al wat kilo's en als je dat niet gewoon bent....... laat je die wel eens vallen...... Een verkoper zal je nogal vlug je een zwaarder iets aanraden maar persoonlijk vind ik dat ze zouden moeten verbieden dat beginners met zware machinen op de weg mogen.
Natuurlijk heb je een probleem: lange afstanden bol je natuurlijk best met een zware moto maar dat is geen beginnersmoto....... moeilijke keus. Een goeie raad: koop een lichtere fiets en na 6 maand ervaring stap dan over op iets zwaarders. Rij eventueel nog 6 maand per auto verder............
Iederen zijn mening, en dat is die van mij/ Gestart met 125cc; dan 250 dan 600 dan 800 en nu 1100 en me nog geen seconde beklaagd (en nog steeds ongevalvrij op 28 jaar en een paar honderdduizend km) .
Een 650 mono zou ik nog aanraden maar een boxer, sorry hoor. Zo'n ding weegt al wat kilo's en als je dat niet gewoon bent....... laat je die wel eens vallen...... Een verkoper zal je nogal vlug je een zwaarder iets aanraden maar persoonlijk vind ik dat ze zouden moeten verbieden dat beginners met zware machinen op de weg mogen.
Natuurlijk heb je een probleem: lange afstanden bol je natuurlijk best met een zware moto maar dat is geen beginnersmoto....... moeilijke keus. Een goeie raad: koop een lichtere fiets en na 6 maand ervaring stap dan over op iets zwaarders. Rij eventueel nog 6 maand per auto verder............
Iederen zijn mening, en dat is die van mij/ Gestart met 125cc; dan 250 dan 600 dan 800 en nu 1100 en me nog geen seconde beklaagd (en nog steeds ongevalvrij op 28 jaar en een paar honderdduizend km) .
-
Iron Gonzo
gewoon doen
iedereen heeft daar een verschillende mening over.
dus voer voor discutie allom en je zal er dus geen wijs uit geraken
iedereen heeft daar een verschillende mening over.
dus voer voor discutie allom en je zal er dus geen wijs uit geraken
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
Little John
Hoi Jostikop,
Ib ben 40 en heb in Juni een R1100RT overgekocht met 30.000 km op de teller. Ik had slechts een beperkte motorervaring (14 dagen 250 CC enduro in de bergen... 20 jaar eerder).
Na enkele ritten had ik het gevoel alsof ik op een fiets zat. Het ging vanzelf.
Gezien mijn leeftijd had ik geen extra rijbewijs nodig.
Ik heb toch besloten om enkele opleidingen te volgen via de STAM motorclub (http://www.stameducation.be/).
Daar heb ik veel tips gekregen, praktisch kunnen oefenen zodat ik na een paar maand een eerste rit (schanrun, voor mij 400 km) heb meegereden.
Aangezien ik enkel in het week-end tijd heb om te rijden zal ik technisch zeker geen zeer goeie rijder zijn, maar als ik op de motor zit maak ik deel uit van de RT: Hij rijdt als vanzelf, en vergeeft veel.
Mocht ik opnieuw een fiets kopen, het zou weer dezelfde zijn.
Wat mij betreft, deel ik de mening van Iron Gonzo en vele anderen: 'gewoon doen'.
Met beperkte ervaring,
Dim
Ib ben 40 en heb in Juni een R1100RT overgekocht met 30.000 km op de teller. Ik had slechts een beperkte motorervaring (14 dagen 250 CC enduro in de bergen... 20 jaar eerder).
Na enkele ritten had ik het gevoel alsof ik op een fiets zat. Het ging vanzelf.
Gezien mijn leeftijd had ik geen extra rijbewijs nodig.
Ik heb toch besloten om enkele opleidingen te volgen via de STAM motorclub (http://www.stameducation.be/).
Daar heb ik veel tips gekregen, praktisch kunnen oefenen zodat ik na een paar maand een eerste rit (schanrun, voor mij 400 km) heb meegereden.
Aangezien ik enkel in het week-end tijd heb om te rijden zal ik technisch zeker geen zeer goeie rijder zijn, maar als ik op de motor zit maak ik deel uit van de RT: Hij rijdt als vanzelf, en vergeeft veel.
Mocht ik opnieuw een fiets kopen, het zou weer dezelfde zijn.
Wat mij betreft, deel ik de mening van Iron Gonzo en vele anderen: 'gewoon doen'.
Met beperkte ervaring,
Dim
Ik heb exact dezelfde ervaring. Recent heb ik een R1100RT aangeschaft. Het is mijn eerste motor en ik gebruik hem voornamelijk voor woon-werk verkeer (enkele reis 85 km). Het is een fantastische machine voor dit werk. Het scheelt mij een uur op een dag.
"The problem with the French is that they dont have a word for entrepreneur."
George W. Bush
George W. Bush
-
spaceman__spiff
Ik ben zelf ook begonnen op mijn R850R, die ook niet meteen te boek staat als een echte beginnersmoto. Maar aangezien dat een gehoorzaam beestje is, ging alles (ook rijschool en examen) behoorlijk vlot.
Uiteraard is de roadster wat lichter dan de touring, maar eens boven de 240 kg, zal dat allemaal wel niet zo'n groot verschil meer maken.
De cilinderinhoud nemen als maatstaf voor een opstapper, vind ik behoorlijke nonsens. Er zijn heel wat Japanners met een 600 cc die agressiever reageren dan een pitbul op speed, terwijl de boxermotoren van BMW heel dociel voor de dag komen, ook al meten ze 1150 cm³.
Daarenboven is er ook nog het verschil tussen een broekvent die op de motor stapt en de hele wereld meteen eens zal bewijzen wie de beste piloot is en een 28-jarige met verkeerservaring en kinderen...
Ten slotte, probeer maar eens op zo'n opstappertje van Honda (is dat niet typisch de 600 CB) dagelijks 300 km af te leggen... Die carenage van BMW is dan gewoon onmisbaar.
Uiteraard is de roadster wat lichter dan de touring, maar eens boven de 240 kg, zal dat allemaal wel niet zo'n groot verschil meer maken.
De cilinderinhoud nemen als maatstaf voor een opstapper, vind ik behoorlijke nonsens. Er zijn heel wat Japanners met een 600 cc die agressiever reageren dan een pitbul op speed, terwijl de boxermotoren van BMW heel dociel voor de dag komen, ook al meten ze 1150 cm³.
Daarenboven is er ook nog het verschil tussen een broekvent die op de motor stapt en de hele wereld meteen eens zal bewijzen wie de beste piloot is en een 28-jarige met verkeerservaring en kinderen...
Ten slotte, probeer maar eens op zo'n opstappertje van Honda (is dat niet typisch de 600 CB) dagelijks 300 km af te leggen... Die carenage van BMW is dan gewoon onmisbaar.
BMW R 850 R - We don't stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing...
Op wat je al dan niet kunt beginnen rijden zit ook in je kopke. Ik ben begonnen op een 750 met 100pk.
Ter info: woon-werk op de RT is een fluitje van een cent. 140km per dag in weer en wind: been there.
Op vakantie is 600km op een dag geen probleem.
Wat de RT heeft tegenover de meeste andere motorfietsen is
- super weerbescherming
- goede remmen en groot rijbereik
- uitstekend comfort
- onvoorstelbaar goede wegligging
- goede handelbaarheid aan lage snelheid
Ter info: woon-werk op de RT is een fluitje van een cent. 140km per dag in weer en wind: been there.
- super weerbescherming
- uitstekend comfort
Laatst gewijzigd door Wingman X op 06 mar 2017, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
De 1150RT was (en is) ook mijn eerste motor. Eerlijk is eerlijk, de eerste kilometers zullen niet altijd evident zijn (vooral trage manoeuvres), en daarvoor zou bvb een 650 veel interessanter zijn. Maar na enkele 100-en km, zul je die snel willen buitengooien voor een 'deftige' toermachine (zeker indien veel autosnelweg-km). Indien je dus geld teveel hebt, eerst een kleine aanschaffen en enkele weken later een grote... Ik had geen geld teveel
Na een 2-tal weken beheers je de machine al vrij goed. Om tussen de files in te laveren als je niet al te veel plaats hebt, wacht je toch beter nog enkele maanden. Liever wat geduld en niet tegen de vlakte!
Voor de rest is de 1150RT een ideale woon-werk motor!
Na een 2-tal weken beheers je de machine al vrij goed. Om tussen de files in te laveren als je niet al te veel plaats hebt, wacht je toch beter nog enkele maanden. Liever wat geduld en niet tegen de vlakte!
Voor de rest is de 1150RT een ideale woon-werk motor!
Wingman X schreef:Op wat je al dan niet kunt beginnen rijden zit ook in je kopke. Ik ben begonnen op een 750 met 100pk.
Ter info: woon-werk op de RT is een fluitje van een cent. 140km per dag in weer en wind: been there.Op vakantie is +1.000km op een dag geen probleem.
- super weerbescherming
- uitstekend comfort
Niets aan toe te voegen !
Mijn beginnersmotor is een r850r en ben daar dus dik tevreden over. Gebruik hem dagelijks voor woon-werkverkeer met veel gefilter erbij.
Ik vind dat een prima masjien om mee te beginnen. Soepel genoeg om niet altijd perfect te schakelen, pittig genoeg om eens door te rijden, en niet te zwaar om het motorrijden gewoon te worden.
Maar dagelijks 300 km... dat lijkt me niet direct iets voor een r***r.
Ik vind dat een prima masjien om mee te beginnen. Soepel genoeg om niet altijd perfect te schakelen, pittig genoeg om eens door te rijden, en niet te zwaar om het motorrijden gewoon te worden.
Maar dagelijks 300 km... dat lijkt me niet direct iets voor een r***r.
Trage manoeuvres kan je aanleren door te oefenen. Volg eerst een rijopleiding, koop dan een paar kegels en oefen wat je geleerd hebt in het WE op een vrij parkeerterrein (= zonder stress). Na een paar keer oefenen gaat het al heel vlot en je zal snel weinig problemen hebben met trage manoeuvres.
R1150RT 2003 SP 2610
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
-
Frans
moto voor woon werk
een onverslijtbare voor woon werk k75rt of een r1100rt
weinig verbruik en problemen
en beiden niet zo moeilijk aangezien je dagelijks dezelfde route volgt
zorg wel voor een okkasie met weinig km
veel succes
weinig verbruik en problemen
en beiden niet zo moeilijk aangezien je dagelijks dezelfde route volgt
zorg wel voor een okkasie met weinig km
veel succes
-
Brompi
Volledig akkoord met animal, Mijn vrouw is pas een klein jaartje terug ook begonnen met motor rijden en ik heb haar aangeraden om te starten met een lichte motor daar ze kompleet geen ervaring had met motoren,uitgezonderd een snorfiets.Het heeft wel wat moeite gekost om dat in dat mooie hooftje te krijgen,want ze had ervaring zij ze (als medepassagier !!! ). Ze is gestart met een Honda rebel 250 en heb net een Honda Daeuville van 2005 gekocht voor haar (ze weet het nog niet) omdat ze dat een mooie motor vind.Ikzelf ben ook gestart in lang vervlogen tijden met een 50cc en ben nu op mijn 47ste en gegin terug af te slanken zowel in gewicht/cc haha
Mijn Brommers : Zündapp C 50 - Zündapp CS 50 - Yamaha FS1 -Yamaha RD50M - Kreidler RS - Zündapp KS50Supersport
Mijn vorige moto's: Yamaha R5 350 - Kawazaki VN1500 Vulcan - Honda GoldWing 1500GL - (5jaar onderbroken) BMW K100RT - BMW R850RT - Honda ST1300 - Honda GoldWing 1800GL - (2jaar onderbroken) BMW R1100RT
Mijn vorige moto's: Yamaha R5 350 - Kawazaki VN1500 Vulcan - Honda GoldWing 1500GL - (5jaar onderbroken) BMW K100RT - BMW R850RT - Honda ST1300 - Honda GoldWing 1800GL - (2jaar onderbroken) BMW R1100RT