Licht wiebelend gevoel bij GSA
Moderator: GVN
-
tweestoemper
Licht wiebelend gevoel bij GSA
Dit weekend wat bochtjes gaan doen met mijn nieuwe GSA en stuurt vré goe. Wel één ding, als de baan wat oneffen wordt dan duurt het iets langer dan bij mijn vorige GS eer de vering 'doodvalt'
M.a.w. hij blijft wat onschuldig wiebelen. Ik zou dit er graag uit hebben
Weet er iemand wat ik hieraan kan doen of heeft dit zuiver te maken met het feit dat de veerweg 2 cm langer is
De voorverspanning opschroeven is ni echt een optie omdat ik dan nog meer moeite heb om met mijn voeten aan de grond te komen (of heeft dit er niks mee te maken
Graag jullie bevindingen
Mvg
Tweestoemper
Weet er iemand wat ik hieraan kan doen of heeft dit zuiver te maken met het feit dat de veerweg 2 cm langer is
De voorverspanning opschroeven is ni echt een optie omdat ik dan nog meer moeite heb om met mijn voeten aan de grond te komen (of heeft dit er niks mee te maken
Graag jullie bevindingen
Mvg
Tweestoemper
The only easy day was yesterday
-
Kurt Steyaert
Demping wat harder zetten, weinig demping geeft wat meer deining. Is delikaat gegeven, een klikje meer of minder voel je vaak niet eens. Ik probeer meestal eerst maximum en minimum demping even uit, zodat ik tenminste al het onderscheid op het gevoel kan maken, en dan zoek ik daar iets tussenin. Eens wat raad aan Raketman vragen, dan ben je ook al een eind verder. 
-
Dirk Pauwels
Re: Licht wiebelend gevoel bij GSA
Als je de veervoorspanning licht houdt omdat je dan beter met je voeten aan de grond kan, lijkt mij niet de juiste instelling.....De vering moet gewoon volgens je gewicht en rijstijl ingesteld worden. Bij een te lage voorspanning de demping harder instellen lijkt mij ook niet de juiste manier.....tweestoemper schreef:Dit weekend wat bochtjes gaan doen met mijn nieuwe GSA en stuurt vré goe. Wel één ding, als de baan wat oneffen wordt dan duurt het iets langer dan bij mijn vorige GS eer de vering 'doodvalt'
Graag jullie bevindingen
Mvg
Tweestoemper
Die langere veerweg zorgt er natuurlijk ook wel voor dat de moto een beetje meer zweeft.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Zoals Dirk reeds schreef, de veervoorspanning pas je aan aan de belading (zie ook de uitleg over negatieve veerweg elders op dit forum), niet aan de lengte van de rijder
. Te lage veervoorspanning vertaalt zich niet in wiebelen, maar in doorslaan, onvoldoende grondspelling en andere onveilige toestanden. Wiebelen (of nadeinen) zoals jij het beschijft, wordt veroorzaakt door te weinig (uitgaande) demping. Dus, veervoorspanning en in-uitgaande demping staan lost van elkaar; je kan het ene niet gebruiken om het andere te compenseren.
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF
, (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Omdat ik goed heb opgelet in het verleden, heb ik hier op het forum geleerd dat de veervoorspanning dient om de relatieve hoogte van de motor aan de voorgeschreven waarde te houden. En dus niet om de hardheid of zachtheid van het veren in te stellen. Al dan niet nadeinen van de vering zal dus niet aan de voorspanning liggen. Eventueel onstabiel wiebelen van de motor kan wel nog veroorzaakt worden door een foute verhouding van de hoogte, net als springerig gedrag wel eens kan te wijten zijn aan een te geringe uitgaande veerweg.
Als ik het goed lees, zit het probleem in het blijven naveren. Misschien de motor eens in z'n vering drukken en lossen. Als ie dan niet meteen stilstaat, is de demping slecht of om zeep.
Ik weet dat de bandenspanning wel verband houdt met de rijstijl, maar in hoeverre de veervoorspanning hiermee te maken heeft, dat ontgaat mij toch. Tenzij je de motor wat meer op z'n kop wil zetten voor wat scherper sturen. Maar dan zit de verhouding tussen in-en uitgaande veerweg weer fout.
Ik zou dus toch even de demping in de twee uiterste posities zetten, en nagaan of het verschijnsel dan erger wordt of verdwijnt.
Alhoewel, met de bakken waar ik tegenwoordig mee rondrij, ben ik al blij dat ze vering hebben, laat staan dat ze in te stellen zijn
Als ik het goed lees, zit het probleem in het blijven naveren. Misschien de motor eens in z'n vering drukken en lossen. Als ie dan niet meteen stilstaat, is de demping slecht of om zeep.
Ik weet dat de bandenspanning wel verband houdt met de rijstijl, maar in hoeverre de veervoorspanning hiermee te maken heeft, dat ontgaat mij toch. Tenzij je de motor wat meer op z'n kop wil zetten voor wat scherper sturen. Maar dan zit de verhouding tussen in-en uitgaande veerweg weer fout.
Ik zou dus toch even de demping in de twee uiterste posities zetten, en nagaan of het verschijnsel dan erger wordt of verdwijnt.
Alhoewel, met de bakken waar ik tegenwoordig mee rondrij, ben ik al blij dat ze vering hebben, laat staan dat ze in te stellen zijn
-
gilles volke
vering
Als ik het verhaal goed begrijp is het een nieuwe gsa.Vering moet afgesteld worden op het rijdersgewicht dat is al het voornaamste.De originele demper achter kan alleen de ingaande demping ingesteld worden en is eigenlijk ondebemeten en heeft te weinig instelmogelijkheden.de voordemper is niet instelbaar.De beste optie om het maximale uit de motor te halen zijn de nieuwe schokdempers van WP met hi en lowspeed rebound en instelbare demping en veervoorspanning.Ohlins is brol kijk maar naar long way down op de bbc,en de andere reden is hi en lowspeed rebound niet instelbaar.IK heb een beetje hetzelfde probleem met mijn gsa van 2007.Ik kies voor het goedkope alternatief een setje veren op gewicht van hyper-pro.Ik laat binnenkort weten hoe het bevalt.Het is en blijft een Bmw maar toch wil ik niet meer zonder.groeten gilles

Hallo,
alle andere schokdempers dan het origineel zijn beter, er zit wel verschil in maar merk speelt géén rol,( beter een minder goede die goed afgesteld is dan een goede die
slecht afgesteld is)
het belangrijkste daarbij is dat men een veer neemt die op maat is van uw gewicht, bij mij is er rekening gehouden dat ik bijna altijd met duo rij en ons gewicht incl. motorkledij.
Zelf heb ik er een setje Wilbers onder, alles instelbaar super investering.
Maar zeggen dat Ohlins brol is zou ik niet durven zeggen die leveren wel degelijk kwaliteit..
In Long way down rijden ze met gesponsord materiaal, dus niet van hen zelf en zodoende zonder respect en zo kan je alles kapot krijgen.
groeten
alle andere schokdempers dan het origineel zijn beter, er zit wel verschil in maar merk speelt géén rol,( beter een minder goede die goed afgesteld is dan een goede die
slecht afgesteld is)
het belangrijkste daarbij is dat men een veer neemt die op maat is van uw gewicht, bij mij is er rekening gehouden dat ik bijna altijd met duo rij en ons gewicht incl. motorkledij.
Zelf heb ik er een setje Wilbers onder, alles instelbaar super investering.
Maar zeggen dat Ohlins brol is zou ik niet durven zeggen die leveren wel degelijk kwaliteit..
In Long way down rijden ze met gesponsord materiaal, dus niet van hen zelf en zodoende zonder respect en zo kan je alles kapot krijgen.
groeten
Stoemper,
Ctl van de bandenspanning kan misschien de oplossing brengen. Daar zijn veel van zulke deiningen aan te wijten.
Als je begint aan de veerinstellingen te veranderen, zijn er veel componenten die daar mee samengaan en die veranderen. Je stelschroef voor de achterste vering is oa voor de belading te regelen.
Als je begint met de balhoofdhoek, "de naloop", vooraan te veranderen, verandert de stabiliteit van je motor. Dus Ctl even je bandenspanning en misschien is het opgelost.
Succes
Ctl van de bandenspanning kan misschien de oplossing brengen. Daar zijn veel van zulke deiningen aan te wijten.
Als je begint aan de veerinstellingen te veranderen, zijn er veel componenten die daar mee samengaan en die veranderen. Je stelschroef voor de achterste vering is oa voor de belading te regelen.
Als je begint met de balhoofdhoek, "de naloop", vooraan te veranderen, verandert de stabiliteit van je motor. Dus Ctl even je bandenspanning en misschien is het opgelost.
Succes
Laatst gewijzigd door G.Snake op 25 nov 2007, 12:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Niet geschoten is altijd mis....
Re: vering
't Zal wel uitgaande demping zijn zeker ? Als er maar 1 instelling is voor demping is het over het algemeen de uitgaande.gilles volke schreef:De originele demper achter kan alleen de ingaande demping ingesteld worden en is eigenlijk ondebemeten en heeft te weinig instelmogelijkheden.de voordemper is niet instelbaar.De beste optie om het maximale uit de motor te halen zijn de nieuwe schokdempers van WP met hi en lowspeed rebound en instelbare demping en veervoorspanning.Ohlins is brol kijk maar naar long way down op de bbc,en de andere reden is hi en lowspeed rebound niet instelbaar.IK heb een beetje hetzelfde probleem met mijn gsa van 2007.Ik kies voor het goedkope alternatief een setje veren op gewicht van hyper-pro.Ik laat binnenkort weten hoe het bevalt.Het is en blijft een Bmw maar toch wil ik niet meer zonder.groeten gilles![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Hi-Lo speed voor de uitgaande demping is niet direct noodzakelijk voor een GSA. Een regeling die toelaat dat voor-en achterzijde op elkaar kunnen afgestemd worden is voor 99% van de gebruikers meer dan voldoende.
Prijs/kwaliteit gezien is de volgorde van "laag" naar "hoog" :
Hyperpro/Wilbers - WP - Ohlins.
Met dien verstande dat Hyperpro en Wilbers al 10x beter zijn dan standaard veren.
In dit geval lijkt mij de uitgaande demping verhogen ook het meest aangewezen om het wiebelprobleem aan te pakken.
Nil volentibus arduum
-
gilles volke
Öhlins
Grandu geeft aan dat de heren van long way down met gesponsord materiaal rijden,dat is waar! Maar ik heb ze geen dingen zien doen met de motor wat een reden kan zijn voor het kapot gaan van de achterdemper.Als een öhlinsdemper dat al niet aankan dan durf ik met zo'n demper geen lange reis te maken.Hun worden gesponsord en ik moet hem zelf betalen,bovendien kan ik mij geen volgwagen met reserveonderdelen betalen.Dus ik kies voor hollandse kwaliteit en dat is wp.

Re: Öhlins
Ze hebben standaard shocks naar de filistijnen gereden ook hoor. Op wasbordpiste rijd je alles kapot indien je het fout doet:gilles volke schreef:Grandu geeft aan dat de heren van long way down met gesponsord materiaal rijden,dat is waar! Maar ik heb ze geen dingen zien doen met de motor wat een reden kan zijn voor het kapot gaan van de achterdemper.Als een öhlinsdemper dat al niet aankan dan durf ik met zo'n demper geen lange reis te maken.Hun worden gesponsord en ik moet hem zelf betalen,bovendien kan ik mij geen volgwagen met reserveonderdelen betalen.Dus ik kies voor hollandse kwaliteit en dat is wp.![]()
-geregelde stops om af te koelen
-juiste snelheid: niet te traag zodat je over de hobbels "vliegt" eerder dan elke hobbel in te duiken
T
Re: vering
gilles volke schreef:Ohlins is brol kijk maar naar long way down op de bbc,en de andere reden is hi en lowspeed rebound niet instelbaar.
Dus, als één schokdemper van een bepaald merk het blijkbaar begeeft, betekent dit dat de hele productie "brol" is?
Misschien toch eventjes nadenken voor je dergelijke kreten cyberspace instuurt? Mijn Guzzi heeft weliswaar nog geen Afrikaanse pistes moeten doorstaan, maar over de Ohlins ophanging ben ik hoogst tevreden. Het niet instelbaar zijn van hi en lowspeed reboud lijkt me in onze verkeersomstandigheden en voor moto's als een GS (of een Guzzi) niet onmiddellijk een uitsluitingscriterium... . Zelfs tijdens rijvaardigheidscursussen op de Nuerburgring (waar je ook leert vering en in-en uitgaande demping in te stellen) heb ik er geen last van gehad
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF
-
Dirk Pauwels
WP is kwaliteit, maar helaas ook schandalig duur (voor mijne GS duurder dan de ohlins die er nu onder zitten). Ohlins is wel goed denk ik, en duur, maar wel vlot verkoopbaar als je de moto later vd hand doet. Als vervanging voor versleten dempers zou ik Wilbers kiezen, goede kwaliteit en betaalbaar.
Maar laten we tweestoemper nu geen andere vering in zijn nek draaien, met een goede instelling vd veervoorspanning en de uitgaande demping bereik je alleszins een aanvaardbaar weggedrag, tenzij de rijder en duo beetje struiser zijn, dan wordt het misschien wat krap.....
Maar laten we tweestoemper nu geen andere vering in zijn nek draaien, met een goede instelling vd veervoorspanning en de uitgaande demping bereik je alleszins een aanvaardbaar weggedrag, tenzij de rijder en duo beetje struiser zijn, dan wordt het misschien wat krap.....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Inderdaad; je zal versteld staan hoeveel effect die schroefjes, mits goed ingesteld, hebben.. proberen en proberen tot je de goede instelling hebt gevonden.Dirk Pauwels schreef:
-
tweestoemper
Ok gasten, ik heb mijn uitgaande demping al wat bijgespijkerd en hij rijdt al een stuk strakker
Teveel is ook niet goed want ik wil wel dat de vering nog haar werk kan doen en mijn rug wat kan sparen
Voorveerspanning heb ik op neutraal gezet .
Alvast bedankt voor de tips en een nieuwe vering zal ik pas steken als de deze versleten is. Hopelijk is dit niet te rap en by the way met 2 + 2 zal dit (als er geen beestigheden gebeuren met de GSA) wel garantie zijn zeker
groeten
Tweestoemper
Teveel is ook niet goed want ik wil wel dat de vering nog haar werk kan doen en mijn rug wat kan sparen
Voorveerspanning heb ik op neutraal gezet .
Alvast bedankt voor de tips en een nieuwe vering zal ik pas steken als de deze versleten is. Hopelijk is dit niet te rap en by the way met 2 + 2 zal dit (als er geen beestigheden gebeuren met de GSA) wel garantie zijn zeker
groeten
Tweestoemper
The only easy day was yesterday