R1200GS Storingen, problemen, pannes... het houdt niet op.

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Sleetie

Bericht door Sleetie »

Toedel,

nie voor het een of het ander. Zoveel pech heb ik zelfs nog niet op café gehoord.
Ik leef met u mee en eerlijk, ik zou niet meer weten wat gedaan in uw plaats.

Volgen mij hebt ge er Merphie als optie gratis bij gekregen :(

Houd ons op de hoogte want met hetgeen dat gij allemaal al meegemaakt hebt kan je al bijna iedereen op het forum wel helpen met uitleg.

succes Sleetie
Toedel

Bericht door Toedel »

Dan nu maar het eind van het verhaal :

Alhoewel m'n bike zo'n 6 maand buiten bmw garantie was heeft m'n dealer ervoor gezorgd dat de remdrukmodule vervangen werd - uit voorzorg. Ik heb geen kosten (zo'n 13-1400€) moeten dragen.
Het is opvallend dat er géén beroep werd gedaan op de 2+2 jaar cargarantie. Mijn dealer vertelde me dat het ging om 'coulance'.
Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat bmw de rembekrachtigingsproblematiek liever in eigen huis houdt.

Toen ik deze bike kocht wist ik dat er een bekrachtiging opzat, maar veronderstelde dat die zoals bij auto's werkt op de onderdruk van de motor.
Ik had er geen benul van dat het een electrische bekrachtiging is,
en ging er natuurlijk van uit dat het 'fail-safe' zou zijn. Dat lijkt niet zo te zijn.
Dat bmw er zelf op wijst dat circuitrijden of deelname aan rijstages problemen met de remmen kan veroorzaken is eigenlijk een teken aan de wand.

In de tussentijd heb ik mijn licht her en der opgestoken, en ik ben niet de enige die een uitval van de rembekrachtiging heeft meegemaakt :
* Een kennis van mij is met een R1150R ook zonder remmen (d.w.z. alleen met de 'restremfunctie') komen te zitten, alleen vielen bij hem beide remmen uit. Als gevolg daarvan is hij rechtdoor over een rotonde geschoten, gelukkig zonder enige schade aan hemzelf of aan de motor. Zijn dealer heeft de remvloeistof toen vervangen. Toen hetzelfde probleem zich daarna nogmaals voordeed is de bewuste vriend danig uit z'n krammen geschoten. Begrijpelijk.
* Op dit en andere fora ben ik gelijkaardige ervaringen tegengekomen. Op een NL forum heeft iemand er gebroken ribben aan overgehouden. En verder zie je dat iedereen die het overkomt (UK, DE) niet op z'n gemak is.
Ook dat is begrijpelijk.

Ik laat het aan u om de verschillende verhalen op te zoeken.

Mogelijke oorzaken die genoemd worden, maar die ik niet op waarheid kan controleren :
- als je niet vaak in het ABS regelbereik komt, dan zouden er zich kristallen vormen in de remdrukmodule die de functie van de module beïnvloeden. Om dit te voorkomen, af en toe eens een ABS remming doen.
- er zitten meerdere remvloeistofkringen op de remdrukmodule; het zou voorkomen dat de bevestigingen slecht vastgezet worden, wat tot lekkage en dus tot slecht functioneren leidt.

Wat de oorzaak ook is : ik ben van dit uitvallen van de bekrachtiging in druk verkeer danig geschrokken. En alhoewel de kans gering is dat het nog eens gebeurt, maar omdat ik die geringe kans wil uitsluiten, heb ik deze bmw van de hand gedaan.

Mijn conclusies :
1) De GS is een magnifieke bike om mee te rijden/reizen.
2) Ik heb er veel kleine problemen mee gehad, te wijten aan slecht/goedkoop ontwerp/materiaal. De zgn. kinderziektes.
3) Zonder de remproblematiek reed ik er nu nog mee.
Hartelijke groet aan allen! :wink:
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Alain GS

Bericht door Alain GS »

Toedel schreef:'coulance'.
Kulanz - en niet coulance - betekent dat iets wat eigenlijk niet onder de noemer "garantie" behoort, toch nog gratis en voor niks gerepareerd kan worden. Een typisch duitse term die verwijst naar een gratis herstelling, zonder dat hierbij van rechtswege verplichtingen zijn voor de constructeur. Veel duitse bedrijven gebruiken die term :wink: .
R 1200 GS K50 MJ 2015 Frozen dark blue metallic (since October 3 2014 ... :))
R 1200 GS K25 MU 2008 Silver grey met.(September 2008 - September 2014)
R 1200 GS K25 MJ 2005 Ocean blue metallic (September 2004 - september 2008)
K 75 RT 1993 (ex-police, since August 2007)
Toedel

Bericht door Toedel »

Ach, ik dacht dat uitleg overbodig was. :-?

Vooruit dan maar : uit de dikke Van Dale :
'Coulance' : coulantheid, handelbaarheid.
'Coulant' : -3 gemakkelijk, tegemoetkomend, niet krenterig in het zaken doen.

Maar je hebt gelijk, in Duitsland heet dat inderdaad 'Kulanz'. :wink:
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

En wat heeft Toedel nu gekocht? Toch niet opnieuw een BMW?
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Toedel

Bericht door Toedel »

Haha, hey Dirk, dat was snel !

Wel, euh, ik heb een ONGELOFELIJKE :shock: deal geslagen met de inruil van de mijne en de aankoop van een nieuwe grijze GS model 2007, zonder rembekrachtiging, zonder kinderziektes.
Ik was helemaal niet van plan een nieuwe bmw te kopen, maar ik kreeg een hoge overnameprijs, en een opvallend hoge korting. En vermits model 2008 mij niet aanstaat, en de kortingen dan minder hoog zijn, moest ik nù overstappen. Ik heb nog even aan de concurrentie gedacht, maar de deal was eenvoudigweg te goed. Anders was ik weggelopen.

Effe tussenin : voor degeen die de GS model 2008 niet nodig heeft : nu handelen, er zijn slagen te doen.

Ik ga ervan uit dat ik de 2e keer niet zoveel problemen ga hebben.
Iedereen krijgt van mij een 2e kans (maar : geen 3e).
I'm keeping my fingers crossed. On both hands.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

GStephen
Contacteer:

Bericht door GStephen »

I'm keeping my fingers crossed. On both hands.
Ik denk dat we dat allemaal samen met u doen.
sjongejonge, zoveel miserie

Proficiat met de nieuwe aanwinst, en succes :cheers:
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
Toedel

Bericht door Toedel »

Bedankt, da's erg aardig ! :salut:
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Wally

Bericht door Wally »

Gefiliciteerd met de aankoop, en we wensen je met deze evenveel geluk als je tegenslagen had met de vorige!

Wally
Leven is het meervoud van lef!
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Hmmm, de mijne moet toch binnen vrijdagnamiddag voor onderhoud, is luisteren of er geen deal te verkrijgen is :twisted:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
GVN
Moderator

Bericht door GVN »

Toedel schreef: Ik was helemaal niet van plan een nieuwe bmw te kopen, maar ik kreeg een hoge overnameprijs.
Hopelijk komt dat onding dan niet op de Belgische tweedehandsmarkt...
Nel mezzo del cammin di nostra vita...

R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
Den Dirk

Bericht door Den Dirk »

Ik vrees dat er geen 2007 modellen zullen zijn.... :oops:
I like my bike!!
Toedel

Bericht door Toedel »

Vorige week waren er nog een 90tal GS'en model 2007 beschikbaar. Maar de keuze is natuurlijk beperkt als je vasthangt aan bepaalde opties; GS'en met een chroom uitlaat waren er nog maar 6 ...
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

navi 75

Bericht door navi 75 »

dag vrienden,

Sinds 1992 rijd ik al rond met bmw fietsen K 75 s ,R1200RT , En dit jaar een GSA . Een zeer tof veloke alleen doet de benzinemeter onlangs zijn eigen goesting "benzine op reserve maar de tank is nog zo goed als half vol" zeer vervelend oplichten gele driehoek :twisted:
Mijn dealer kan helaas voorlopig geen oplossing bieden,software update
nog niet aangekomen
Dealer is zeker nie van de slechste,zeer content van !!

Ik moet vaststellen dat bmw nie meer is wa dat geweest is, kwaliteit was in de jaren 90 wel iets anders ! en toch blijf ik bij blauw - wit :roll:
lid bmwmcvl
RBee

Bericht door RBee »

navi 75 schreef: en toch blijf ik bij blauw - wit :roll:
En welke voetbalclub is dat?
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Den Dirk

Bericht door Den Dirk »

[quote="navi 75"]dag vrienden,

Sinds 1992 rijd ik al rond met bmw fietsen K 75 s ,R1200RT , En dit jaar een GSA . Een zeer tof veloke alleen doet de benzinemeter onlangs zijn eigen goesting "benzine op reserve maar de tank is nog zo goed als half vol" zeer vervelend oplichten gele driehoek :twisted:

Ikke met nieuwe GS1200 :(2320 kms): van in't begin weinig accurate aanduiding van tankinhoud ; gisteren nekeer helemaal leeg gereden ( volgens display), heb er 18 liter ingekregen, vind ik ook een erg ruime veiligheidsmarge!.... :wink:
I like my bike!!
DJAIRO

Bericht door DJAIRO »

Klachten zal m'n wel op elk merkenforum tegenkomen,maar ik kan volledig bijtreden dat na elke update van een model de kwaliteit er niet op vooruit gaat(als ik op m'n K75 terugkijk,bleek dat die buiten een steeds weer aandampend dachboard,geen problemen vertoonde na meer dan 130.000km)
Zelf heb ik ook al opgemerkt dat de afwerkingskwaliteit van m'n R1150GS beter is dan de nieuwere GS1200!!!
Tja,BMW is in verkoopscijfers de top,en mischien is er bij de ontwerpers een tikkeltje arrogantie,van wij zijn de besten,wat kan er ons gebeuren,en dat is "keldertrap"naar af!!!
Maar dat ze maar ééns "stillekes"over hun schouders kijken,want die Italianen & Engelsen zijn aan een serieuze opmars bezig!!!
Het is nu aan de concurentie om te bewijzen dat zij betere en goedkopere
motorfietsen kunnen op de markt brengen,de toekomst zal het wel uitwijzen!!!
Ikzelf kan en wil het me niet veroorloven om een nieuwe moto van om en bij de 15.000€ te kopen,maar kan in deze omstandigheden best de frustratie inbeelden van eigenaars van deze nieuwe BMW's :-? :-? :-?

Groeten Frank :-)
Dirk Pauwels

Veel geluk met je nieuwe GS, 't zou inderdaad moeten lukken dat je met de 2de evenveel miserie zou hebben.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Dirk Pauwels

DJAIRO schreef:Klachten zal m'n wel op elk merkenforum tegenkomen,maar ik kan volledig bijtreden dat na elke update van een model de kwaliteit er niet op vooruit gaat(als ik op m'n K75 terugkijk,bleek dat die buiten een steeds weer aandampend dachboard,geen problemen vertoonde na meer dan 130.000km)
Zelf heb ik ook al opgemerkt dat de afwerkingskwaliteit van m'n R1150GS beter is dan de nieuwere GS1200!!!
Tja,BMW is in verkoopscijfers de top,en mischien is er bij de ontwerpers een tikkeltje arrogantie,van wij zijn de besten,wat kan er ons gebeuren,en dat is "keldertrap"naar af!!!
Maar dat ze maar ééns "stillekes"over hun schouders kijken,want die Italianen & Engelsen zijn aan een serieuze opmars bezig!!!
Het is nu aan de concurentie om te bewijzen dat zij betere en goedkopere
motorfietsen kunnen op de markt brengen,de toekomst zal het wel uitwijzen!!!
Ikzelf kan en wil het me niet veroorloven om een nieuwe moto van om en bij de 15.000€ te kopen,maar kan in deze omstandigheden best de frustratie inbeelden van eigenaars van deze nieuwe BMW's :-? :-? :-?

Die ramp moto's komen uiteindelijk ook wel in het 2de hands circuit terecht, en dan is er van garantie en kulanz geen sprake meer......

Probleem is waarschijnlijk zoals in de autobranche: Er wordt zo goedkoop mogelijk geproduceerd, waar vroeger de moto iets meer mocht kosten, zijn de prijzen nu meer in evenwicht met de concurrentie, maar is de afgeleverde kwaliteit er uiteraard ook op achteruit gegaan. Als we terug een degelijk produkt willen vrees ik dat de prijs aanzienlijk hoger zou zijn. En uiteindelijk heeft BMW zo'n trouw publiek dat men zonder morren opnieuw een BMW koopt, zelfs na een rampmoto, dus wat zou BMW zich zorgen maken over hun gedeukt imago, hun produkten verkopen nog steeds als warme broodjes....
JohanGS

Bericht door JohanGS »

Den Dirk schreef:
navi 75 schreef:dag vrienden,

Ikke met nieuwe GS1200 :(2320 kms): van in't begin weinig accurate aanduiding van tankinhoud ; gisteren nekeer helemaal leeg gereden ( volgens display), heb er 18 liter ingekregen, vind ik ook een erg ruime veiligheidsmarge!.... :wink:
Ik rij gemiddeld een goei 300km voor men GS op reserve springt, maar ze begint af en toe wel eens te flippen aan 100km (halfvol) of 270km (res).
Daarom rij ik op de kilometerstand, het handige is dat de reserve aftelt.

Het duurd een tijdje voor je weet wanneer je benzine meter liegt en de waarheid zegt :twisted: , hou er wel rekening mee dat hij iets meer drinkt in de winter 8)
08 Eifel und Franse Alpen, 09 ardeche, 2010 Oostenrijk
Ja ik ben lid ;-)
JohanDB
Contacteer:

Bericht door JohanDB »

DJAIRO schreef:Het is nu aan de concurentie om te bewijzen dat zij betere en goedkopere motorfietsen kunnen op de markt brengen,de toekomst zal het wel uitwijzen!!!
Dat doen ze toch al lang :shock:
Dirk Pauwels schreef:...waar vroeger de moto iets meer mocht kosten, zijn de prijzen nu meer in evenwicht met de concurrentie....

Heuh ???
Dirk Pauwels

JohanDB schreef:
DJAIRO schreef:Het is nu aan de concurentie om te bewijzen dat zij betere en goedkopere motorfietsen kunnen op de markt brengen,de toekomst zal het wel uitwijzen!!!
Dat doen ze toch al lang :shock:
Dirk Pauwels schreef:...waar vroeger de moto iets meer mocht kosten, zijn de prijzen nu meer in evenwicht met de concurrentie....

Heuh ???
Voor wie traag van begrip is :grin: ik bedoel maar dat het prijsverschil 20 jaar geleden tussen een R100RS en een CB750 veel groter was, nu zijn sommige jappen even duur of duurder dan een BMW. Toen was er een beduidend kwaliteits verschil tussen BMW en de rest, nu eigenlijk niet meer....
PG

Bericht door PG »

Dirk Pauwels schreef:En wat heeft Toedel nu gekocht? Toch niet opnieuw een BMW?
Zoals het spreekwoord zegt: 'een ... (ik kan niet op de naam komen maar het heeft iets weg van een paard) stoot zich geen 2 maal aan dezelfde steen.'

Toch succes ermee Toedel. Hopelijk heb je er nu meer geluk mee. Een gs zonder problemen (bestaat dit eigenlijk wel) is en blijft een fantastische machine.
Toedel

Bericht door Toedel »

Och, ezels zijn eigenzinnig, koppig, en ze maken een apart geluid. :grin:
Past wel bij mij. ;)

Maar aangezien dit verhaal afgelopen is, mag er van mij wel een slotje op.
Ik vertel het wel als het weer fout gaat. :lol:
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

J
Contacteer:

Bericht door J »

Ezels doen dit niet, en aangezien ik me meermaals stoot aan dezelfde steen ben ik zeker geen ezel :wink: :lol:

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
Gesloten