Dan nu maar het eind van het verhaal :
Alhoewel m'n bike zo'n 6 maand buiten bmw garantie was heeft m'n dealer ervoor gezorgd dat de remdrukmodule vervangen werd - uit voorzorg. Ik heb geen kosten (zo'n 13-1400€) moeten dragen.
Het is opvallend dat er géén beroep werd gedaan op de 2+2 jaar cargarantie. Mijn dealer vertelde me dat het ging om 'coulance'.
Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat bmw de rembekrachtigingsproblematiek liever in eigen huis houdt.
Toen ik deze bike kocht wist ik dat er een bekrachtiging opzat, maar veronderstelde dat die zoals bij auto's werkt op de onderdruk van de motor.
Ik had er geen benul van dat het een electrische bekrachtiging is,
en ging er natuurlijk van uit dat het 'fail-safe' zou zijn. Dat lijkt niet zo te zijn.
Dat bmw er zelf op wijst dat circuitrijden of deelname aan rijstages problemen met de remmen kan veroorzaken is eigenlijk een teken aan de wand.
In de tussentijd heb ik mijn licht her en der opgestoken, en ik ben niet de enige die een uitval van de rembekrachtiging heeft meegemaakt :
* Een kennis van mij is met een R1150R ook zonder remmen (d.w.z. alleen met de 'restremfunctie') komen te zitten, alleen vielen bij hem beide remmen uit. Als gevolg daarvan is hij rechtdoor over een rotonde geschoten, gelukkig zonder enige schade aan hemzelf of aan de motor. Zijn dealer heeft de remvloeistof toen vervangen. Toen hetzelfde probleem zich daarna nogmaals voordeed is de bewuste vriend danig uit z'n krammen geschoten. Begrijpelijk.
* Op dit en andere fora ben ik gelijkaardige ervaringen tegengekomen. Op een NL forum heeft iemand er gebroken ribben aan overgehouden. En verder zie je dat iedereen die het overkomt (UK, DE) niet op z'n gemak is.
Ook dat is begrijpelijk.
Ik laat het aan u om de verschillende verhalen op te zoeken.
Mogelijke oorzaken die genoemd worden, maar die ik niet op waarheid kan controleren :
- als je niet vaak in het ABS regelbereik komt, dan zouden er zich kristallen vormen in de remdrukmodule die de functie van de module beïnvloeden. Om dit te voorkomen, af en toe eens een ABS remming doen.
- er zitten meerdere remvloeistofkringen op de remdrukmodule; het zou voorkomen dat de bevestigingen slecht vastgezet worden, wat tot lekkage en dus tot slecht functioneren leidt.
Wat de oorzaak ook is : ik ben van dit uitvallen van de bekrachtiging in druk verkeer danig geschrokken. En alhoewel de kans gering is dat het nog eens gebeurt, maar omdat ik die geringe kans wil uitsluiten, heb ik deze bmw van de hand gedaan.
Mijn conclusies :
1) De GS is een magnifieke bike om mee te rijden/reizen.
2) Ik heb er veel kleine problemen mee gehad, te wijten aan slecht/goedkoop ontwerp/materiaal. De zgn. kinderziektes.
3) Zonder de remproblematiek reed ik er nu nog mee.
Hartelijke groet aan allen!