R 1200 : klachten omtrent de motor(fiets)

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
danny cappon

Bericht door danny cappon »

Ik hoor hardnekkige klachten omtrent de R 1200 GS. Sommige mensen zouden er serieus problemen mee hebben. Het gaat dan over cardan die kapot gaat, boite die kapot gaat, vering ... . Heeft iemand ervaring hieromtrent? zowel goeie als slechte natuurlijk. Ik overweeg ook een R 1200 R, maar ik neem aan dat de problemen zich voor alle R 1200 modellen situeren. Of toch niet?
Momenteel rij ik met een R 1150 R. Daar ben ik tevreden over.
van Yamaha XV 500 over BMW R850R naar BMW R1150R. Woon- werkrijder
*ChArRaKe*

Bericht door *ChArRaKe* »

Volgens mij hoor je zoals gewoonlijk de enkellingen die klachten hebben over deze motor.
Ik heb met een " zwerm" gs'en de englandvaardersrit meegereden en met verschillende mensen gesproken over hun nieuwe gs en allemaal zijn ze zeer tevreden over hun masjien.

Hij kan zelfs links rijden !!! :lol:

infomeer hier eens , hier kan je de gs rijders aanspreken.

http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... sc&start=0

mvg, Charrake
BMW R1100S
Zumo 550
Intercom Starcom Digital
Xenon
Clublid
K1200GT

Bericht door K1200GT »

Het is hier al vaak verteld, maar de mens ziet nu blijkbaar zo in elkaar dat hij/zij sneller de pen/toetsenbord grijpt als er iets verkeerd gaat, en dat minder snel doet wanneer alles goed gaat.
Het feit dat er problemen zijn met een aantal GS'en (hoe erg dat ook is voor de ongelukkige eigenaren), en je daarover hier dus eigenlijk "abnormaal" vaak over kan lezen (mogelijks omdat er een "abnormaal" groot aantal GS-rijders op het forum actief zijn?), zegt niets over al die tevreden GS rijders. De enkele GS-ers die ik ken, zijn allemaal tevreden. Let wel, GS of geen GS, ik zou geen nieuw model kopen binnen het eerste jaar na het op de markt komen; ik heb mijn les geleerd met mijn K1200RS (ondanks het feit dat alles keurig in garantie werd opgelost).
Trouwens, welk forum je ook raadpleegt, je zal steeds abnormaal veel negatieve ervaringen kunnen lezen van mensen met pech of een maandagochtend moto (ook al zou die niet mogen bestaan). Had ik voor ik mijn Guzzi gekocht, het desbetreffende forum gelezen, had ik hem waarschijnlijk nooit durven kopen. Na vijf jaar en 25.000 Km zonder het minste probleem, besef ik dat je veel horrorverhalen met een korreltje zout moet nemen (dit geldt trouwens ook voor sommige van de panneverhalen over de nieuwe K-serie).... andermaal, dat neemt niet weg dat sommigen spijtig genoeg pech hebben met hun motorfiets.
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

Ik kan de vorige posters alleen maar gelijk geven. Kijk eens hoeveel GS'en er al verkocht werden en worden. Het is volgens mij normaal dat er af en toe eens problemen zijn. Natuurlijk jammer voor de mensen die zo'n GS gekocht hebben maar het merendeel is toch tevreden over hun GS. En als je wat meer zekerheid wil kun je altijd 2 jaar garantie bij nemen.
Ik zit nu al aan mijn vierde BMW en heb nog nooit problemen gehad. Ik heb nu 10.000 km met mijn RT 1200 en ben er heel tevreden over.
Maar ik zou ook nooit een spinternieuw net uitgekomen model kopen kwestie van de kinderziektes. Ik wacht altijd twee jaar zodat ik zeker ben dat de kinderziektes eruit zijn en de nodige updates gedaan zijn.
CROW

Bericht door CROW »

ge kunt misschien ff wachten op de nieuwe 1200 GS
bompa

bmw

Bericht door bompa »

reeds 5 bmw motoren gehad van de k100 tot de r1100rt tot heden
doch nooit een probleem gahad
mvg bompa
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

ik heb thuis een rosse,.. omdat dat volgens iedereen de beste waren... maar kan het zijn (van horen zeggen hé) dat een blonde dan toch beter is dan een zwarte, en die op haar beurt weer beter dan een rosse... of zijn er bij alle drie problemen? Iemand ervaring mee?
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Steffz1

Bericht door Steffz1 »

Ik heb met mijn BMW K1200r ook al wat problemen gehad ... Als je een GS koopt, neem dan onmiddellijk 2 + 2 extra garantie en dat zit je safe. In garantie afhandeling zijn ze bij BMW wel vrij korrekt ...
Tis alleen spijtig dat ik niet de 2 + 2 garantie genomen had omdat ik het volle vertrouwen in BMW had :roll:

mvg

Stef
MHV642
Contacteer:

Bericht door MHV642 »

Diegenen die zeggen dat ze nog nooit problemen gehad hebben met hun BMW : ofwel hebben die zeeeeer veel geluk, ofwel rijden die zeer weinig km :grin:
Ik rij al 20 jaar (of is het meer ?) ieder jaar 20.000 a 25.000km met BMW en ik heb toch al redelijk wat problemen gehad, zelf met mijn R1200RT.
Maar zou ik minder problemen gehad hebben met een Jap ? ik weet het niet :-( :-(
Bart
Zeppe

Bericht door Zeppe »

Beste GS'ers of toekomstige GS'ers,

een R1200GS is een ZEER goede fiets,
daarom rijden er ook zoveel (of is dit omdat hij zo goedkoop is?)
is inzetbaar als tourmoto, als reismoto, als funmoto, als woon-werk moto, voor minder- en meer ervaren rijders, mannelijke & vrouwelijke, etc.

Het is toch logisch dat op een forum voornamelijk over technische problemen of mankementen te lezen valt. Hiermee zoeken we naar oplossingen van lotgenoten, of technische hulp van meer technisch begaafde collega's, ed.
Trouwens zou je je kunnen voorstellen dat het forum volstaat met positieve reactie's en ervaringen:
"leuke fiets"
"vandaag weer geen problemen gehad"
"wat ben ik blij met mijn R1200GS"
"Joepie, kaap van 100 000km gehaald, enkel moeten tanken en banden wisselen"
Ik vrees dat het forum niet lang meer zou leven.

Ik heb het al eens eerder gezegd, koop een moto met je hart en je zal er plezier aan beleven.
Koop je een moto, die perfect gemaakt is waarvoor jij hem gaat gebruiken, maar je hebt geen passie met het model...Vergeet het, geen fun, en bij elke klein defekt, ENORME frustratie.
Zeker weten.
Salut, ik ga nog een ommetje maken op mijn .... juist R1200GS
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

MHV642 schreef:Diegenen die zeggen dat ze nog nooit problemen gehad hebben met hun BMW : ofwel hebben die zeeeeer veel geluk, ofwel rijden die zeer weinig km :grin:
Ik rij al 20 jaar (of is het meer ?) ieder jaar 20.000 a 25.000km met BMW en ik heb toch al redelijk wat problemen gehad, zelf met mijn R1200RT.
Maar zou ik minder problemen gehad hebben met een Jap ? ik weet het niet :-( :-(
Bart
Tja, je hebt natuurlijk problemen en problemen. Onder een echt probleem versta ik iets wat eigenlijk niet zou mogen stukgaan omdat de motorfiets een lage kilomterstand heeft. Normale slijtage is eigenlijk geen probleem.
Het meeste kilometers heb ik gereden met mijn K1100 RS, 80.000 waavan 70.000 met zijspan eraan.
Het enige dat ik er aan heb gehad was een kapotte batterij en de kruiskoppeling van mijn cardan die naar de vaantjes was. Het eerste reken ik onder normale slijtage het tweede eigenlijk ook omdat dat volgens mij zeer fel afziet wanneer je constant een zijspan trekt.
Voor de rest, R1150 Gs, R1150RT, R1200RT. Geen problemen te melden
CROW

Bericht door CROW »

Heb in de zomer van dit jaar de kaap van 100.000 km gehaald met mijne 1100 GS
nooit echte problemen.
Nu rij ik met een 1150 GS ,geen probs bangelijk maschien
haté

Bericht door haté »

Ben aan m'n 3° GS (1150, 1200 & 1200 GSA) met in totaal een goeie 160 K-KM en slechts 1 "defect" gehad tot nu toe, dat m'n motor kompleet dood maakte, maar kon opgelost worden met een stukje toile isolant. Heb namelijk een kortsluiting gehad via een electrische leiding waarvan de isolatie was weggesleten oiv wrijving...

Wellicht een dosis geluk, maar ben overigens ook wel het type motard dat z'n ding met het nodige respekt voor de techniek behandelt, en niet steeds gaat flirten met de grenzen van de mogelijkheden...

Dingen kunnen stuk gaan, maar soms helpt de motard wel een beetje om het sneller....
Toedel

Bericht door Toedel »

Wel, ik ben één van die ongelukkigen, de post kun je wel terugvinden.
Ik heb onlangs toch weer een nieuwe R1200GS besteld, de moto bevalt mij. Maar wat de doorslag heeft gegeven is de deal die ik kreeg; als die niet zo goed was geweest, dan was mijn volgende moto geen BMW.

Ik koop in elk geval nooit meer een BMW in de eerste productiejaren. Kijk maar eens naar de verhalen bij de F- of K-reeks in het eerste jaar; het is daar van hetzelfde laken een pak.
Nu, omdat het bij jou over een R1200R gaat : de kinderziektes zijn bij de GS naar boven gekomen, ik vermoed dat de roadster er praktisch geen zal hebben. Of het zou om specifieke R1200R componenten moeten gaan.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
offshore_class1

Bericht door offshore_class1 »

Toedel schreef: Ik koop in elk geval nooit meer een BMW in de eerste productiejaren.
Had een 1100RS, 3 X GS, 4 X RT, en dit in 30 jaar :grin:
Problemen :roll: en dit na meeeeeeer....... dan 100.000km 8-)
Een maandagmoto bestaat altijd, spijtig voor degenen dewelke er zo een passen :-(

Rijd nu terug met een RT, maar ik blijf erbij, een GS(A) is en blijft een fantastische moto, en voor mij de plezantste beemer. Alleen, zoals ik nu (ouder worden, al geef ik dit niet toe aan mijn madam), met de jaren wil ik meer comfort, daarom een RT.

Al de rest is kwatch, de groetjes :wink:
"Leven" is "geven en nemen".
Take it easy.

AfbeeldingAfbeelding
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Ik heb zelf een R1100RS van 1994, dus 1 van de eerste serie.
Je wilt niet weten wat daar al mee loos is geweest.
Dus Nee koop geen nieuw model maar wacht een jaar of 3 voordat je een "nieuw" type koopt.
HanzThePanz

Bericht door HanzThePanz »

Ik rij nu 30 jaar motor, waarin ik de laatste 10 jaar tot BMW ben 'bekeerd'. Het moet me echter van het hart dat ik met de drie (nieuwe!) BMW's echter meer problemen heb gehad dan met de vele Japanners die ik tot nu toe heb versleten. Waarom rij ik dan nog op een BMW? Omdat hun product niet perfect is, maar hun service wel...

Ik heb hier en op andere fora al mijn verhaal verteld over een achterwiel-speling van 2 tot 3 cm, wat me op de snelweg (met ega op de buddy en vele kilo's bagage in de koffers) bijna noodlottig is geworden. De cardan is uiteindelijk volledig vervangen. En dat met een drie maanden 'oude' R1200RT en 10.000 km op de teller.

Het heeft weken geduurd voor mijn vrouwtje weer achterop mee durfde te rijden. Ze zit trouwens nu, ruim een jaar later, nog steeds niet lekker ontspannen. Ik heb overwogen om BMW aan te klagen wegens grove nalatigheid. De afhandeling van de schade, het vergoeden van alle gemaakte hotel- en extra reiskosten (zelfs m'n in het hotel genuttigde bacardi-cola's werden ongevraagd vergoed) hebben mijn vertrouwen enigzins hersteld.

Maar ik ben van mening dat BMW er goed aan doet om z'n eindcontrole eens aan een uitgebreid onderzoek te onderwerpen. Dat er bij drie nieuwe motoren (een K1200RS, een K1200GT en nu dus m'n R1200RT) behoorlijke fouten zijn gemaakt bij de montage maakt mij niet gelukkig.
Don't fix it if it ain't broken...
Plaats reactie