momentsleutel-verdraaiingshoek
Moderator: GVN
momentsleutel-verdraaiingshoek
yep,
in de reparatiehandleiding (in mijn geval van de 1150GS) lees ik bij sommige aanhaalmomenten ook een verdraaiingshoek.
Wie weet wat ik daar mee moet doen?
bijv. koppelingshuis op krukas 40 NM, verdraaiingshoek 32°
Alvast bedankt,
Jazz.
in de reparatiehandleiding (in mijn geval van de 1150GS) lees ik bij sommige aanhaalmomenten ook een verdraaiingshoek.
Wie weet wat ik daar mee moet doen?
bijv. koppelingshuis op krukas 40 NM, verdraaiingshoek 32°
Alvast bedankt,
Jazz.
Jazz R1150GS - garmin 2610
Schotland 2006
Zuid Afrika 2007
Schotland 2006
Zuid Afrika 2007
-
Willy
Bij de laatste "beweging" is het koppel niet meer het belangrijkste, wel de "spanning" die je op de bout/moer aanbrengt. Uiteraard is het aantrekkoppel daar een maat voor, maar dat wordt door andere factoren beinvloedt (zoals de mate van wrijving tussen de schroefdraden).moh_fan schreef:Eerst aantrekken tot 40Nm en dan nog 32° bijtrekken?
Ik zal het wel niet begrijpen, maar is dat dan niet hetzelde als aantrekken tot bijv. 42Nm?
Aangezien de spoed gekend is kan je weten welke hoek er nog moet gedraaid worden om een bepaalde verplaatsing te bekomen wat zal resulteren in de gewenste spanning (die dan weer afhankelijk is van de eigenschappen van de bout/moer) en de eisen die aan de verbinding gesteld worden.
Willy
-
Willy
-
Iron Gonzo
krachtsleutel

tussenstuk om bouten of moeren aan te spannen op de gewenste aantal graden.

tussenstuk om bouten of moeren aan te spannen op de gewenste aantal graden.

hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
Iron Gonzo
tot uw brains exploderenjazz schreef:hoi sleutelaars,
weer een dagje ouder en weeral slimmer geworden, waar gaat dat eindigen.
Bedankt allemaal.
Jazz.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
TRIUMPH TROPHY SE