Batterijproblemen
Moderator: GVN
Batterijproblemen
Haai,
deze morgen na een vakantie van 6 weken met de motor (1100RT) naar het werk.
Maar... batterij plat
Opgestart met de wagen en naar brussel gereden zonder problemen (45km)
Bij aankomst motor afgezet en terug aan om te checken of de batterij nu in orde was --> niet genoeg power om te starten
2 vraagjes
Is het normaal dat de batterij na 6 weken stilstaan plat is
Is het normaal dat deze na een rit van 45km niet genoeg is bijgeladen
Kan ik iets doen om straks te kunnen vertrekken (zonder startkabels te gebruiken)
Bedankt voor jullie input !
Robby
1100RT
deze morgen na een vakantie van 6 weken met de motor (1100RT) naar het werk.
Maar... batterij plat
Opgestart met de wagen en naar brussel gereden zonder problemen (45km)
Bij aankomst motor afgezet en terug aan om te checken of de batterij nu in orde was --> niet genoeg power om te starten
2 vraagjes
Is het normaal dat de batterij na 6 weken stilstaan plat is
Is het normaal dat deze na een rit van 45km niet genoeg is bijgeladen
Kan ik iets doen om straks te kunnen vertrekken (zonder startkabels te gebruiken)
Bedankt voor jullie input !
Robby
1100RT
bij een reeds verzwakte batterij is het normaal die ie na zes weken niet meer aan de praat raakt.
De beste oplossing is tweedeling...
=> ben je van plan om tijdens de winter zeer frequent te rijden (meerdere keren per week).. steek dan een nieuwe batterij.
=> ben je van plan om deze winter niet meer te rijden... wacht dan met het plaatsen van een nieuwe batterij tot het moment dat je weer frequent de baan op gaat.
*Wat de rijafstand betreft vooraleer de batterij weer wat geeft... hangt af van de toestand van de batterij. Met een erg verzwakte mag je een hele dag blijven rijden... doch bij de volgende startpoging heb je weer prijs.
De beste oplossing is tweedeling...
=> ben je van plan om tijdens de winter zeer frequent te rijden (meerdere keren per week).. steek dan een nieuwe batterij.
=> ben je van plan om deze winter niet meer te rijden... wacht dan met het plaatsen van een nieuwe batterij tot het moment dat je weer frequent de baan op gaat.
*Wat de rijafstand betreft vooraleer de batterij weer wat geeft... hangt af van de toestand van de batterij. Met een erg verzwakte mag je een hele dag blijven rijden... doch bij de volgende startpoging heb je weer prijs.
sorry: driedeli(n)gDe beste oplossing is tweedeling...
een druppellader is ook een oplossing als je je motor 6 weken op stal laat staan.
R1150RT 2003 SP 2610
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
Zo,
noodzaak stuurde me vandaag naar de BMW dealer en na 165€ armer ben ik een gelbatterij rijker...
Het plaatsen was echter iets moeilijker voor een leek in motortechniek !
Heel de kuip los en de benzinetank zat ook al in de weg...
Maar, het is me gelukt dus ik ben een klein beetje trots (jullie specialisten denken waarschijnlijk pffff hij heeft ook iets gedaan)
Nu nog een bijkomende vraag:
Mijn abs lampjes blijven knipperen ? Ik heb wel nog niet gereden en dan is het misschien opgelost ? of moet ik iets resetten ergens ?
Dank voor jullie feedback
Robby
1100RT
noodzaak stuurde me vandaag naar de BMW dealer en na 165€ armer ben ik een gelbatterij rijker...
Het plaatsen was echter iets moeilijker voor een leek in motortechniek !
Heel de kuip los en de benzinetank zat ook al in de weg...
Maar, het is me gelukt dus ik ben een klein beetje trots (jullie specialisten denken waarschijnlijk pffff hij heeft ook iets gedaan)
Nu nog een bijkomende vraag:
Mijn abs lampjes blijven knipperen ? Ik heb wel nog niet gereden en dan is het misschien opgelost ? of moet ik iets resetten ergens ?
Dank voor jullie feedback
Robby
1100RT
?Welke batterij zit er nu in?
Kijk eerst eens het vloeistofniveau van elke cel na, als het een "natte" batterij is.Op de originele BMW batterij staan niveau-lijnen,maar de batterij is jammer genoeg niet voldoende doorzichtig om te controleren.Dus uitbouwen (kuip links eraf)zodat je de vuldoppen kan uitdraaiden om het niveau te controleren.Noteer ineens de buitematen(bxdxh) en sterkte(vb:12V-20Ah).
(Ik koop/monteer enkel nog een gesloten batterij, maar gebruik ook al jaren regelmatig een druppellader wegens lange stilstand en overwinteren.)
vb:via batterijcenter hier (Laporte) gekocht(in 2005) :LONG WP20-12E , 12V 20Ah.Rechargeable Sealed Lead-Acid Battery.Het is Koreaans fabricaat of zoiets ... zoals 99% van de batterijen(ook "merken").
invoerder:Accu-Service NV - Bietstraat 57 - 8800 Roeselare
http://www.accu-service.be/asp/asp/pagi ... traextra=1
Kijk eerst eens het vloeistofniveau van elke cel na, als het een "natte" batterij is.Op de originele BMW batterij staan niveau-lijnen,maar de batterij is jammer genoeg niet voldoende doorzichtig om te controleren.Dus uitbouwen (kuip links eraf)zodat je de vuldoppen kan uitdraaiden om het niveau te controleren.Noteer ineens de buitematen(bxdxh) en sterkte(vb:12V-20Ah).
(Ik koop/monteer enkel nog een gesloten batterij, maar gebruik ook al jaren regelmatig een druppellader wegens lange stilstand en overwinteren.)
vb:via batterijcenter hier (Laporte) gekocht(in 2005) :LONG WP20-12E , 12V 20Ah.Rechargeable Sealed Lead-Acid Battery.Het is Koreaans fabricaat of zoiets ... zoals 99% van de batterijen(ook "merken").
invoerder:Accu-Service NV - Bietstraat 57 - 8800 Roeselare
http://www.accu-service.be/asp/asp/pagi ... traextra=1
De nieuwe batterij is nu een gel batterij. Geen vuldoppen op de vorige aanwezig.
Gezien ik een doorrijder ben heb ik geen risico genomen en toch maar een nieuwe besteld. Ik test de oude nog wel en indien ze werkt, tja dan heb ik een reserve hé !
Jij een idee waarom mijn ABS lampjes nu blijven flikkeren ???
Grtn
Robby
Gezien ik een doorrijder ben heb ik geen risico genomen en toch maar een nieuwe besteld. Ik test de oude nog wel en indien ze werkt, tja dan heb ik een reserve hé !
Jij een idee waarom mijn ABS lampjes nu blijven flikkeren ???
Grtn
Robby
Re: Batterijproblemen
Zijn er stroomverbruikers zoals bv. een alarm? Zo ja, dan kan ze zelfs al sneller plat zijn.RobVM schreef:Is het normaal dat de batterij na 6 weken stilstaan plat is
Livin
K1300GT '09
BMW MC VL lid
Rijden en laten rijden!
K1300GT '09
BMW MC VL lid
Rijden en laten rijden!
Ik had het vorige week ook zitten, en ik rijd nochtans elke (week)dag. Op een morgen startte hij niet meer, dan maar met de auto naar het werk.
Ik heb mijn machien (1150 RT van 2004) sinds april, ik ken de het aantal kilometers, maar weet niet of er mee doorgereden werd of zo ...
Nu denk ik ook wel dat mijn dagelijkse ritten van s'morgens 26 km heen en s'avonds 26 terug niet veel bijdragen tot een goede oplading van de accu. Ik had ook al een hele tijd geen grotere afstanden meer gereden. Voeg daarbij de laatste weken veel gebruik van de handvatverwarming en de mistlichten en je bent er al , denk ik.
Na een nachtje laden was er geen probleem meer - ik denk eraan om dit om de +/- 10 dagen te herhalen. Je kunt er in elk geval geen kwaad mee doen. Zo zie je maar : zelfs als je de winter doorrijd kun je het ook voor hebben.
Grtz, Geert
Ik heb mijn machien (1150 RT van 2004) sinds april, ik ken de het aantal kilometers, maar weet niet of er mee doorgereden werd of zo ...
Nu denk ik ook wel dat mijn dagelijkse ritten van s'morgens 26 km heen en s'avonds 26 terug niet veel bijdragen tot een goede oplading van de accu. Ik had ook al een hele tijd geen grotere afstanden meer gereden. Voeg daarbij de laatste weken veel gebruik van de handvatverwarming en de mistlichten en je bent er al , denk ik.
Na een nachtje laden was er geen probleem meer - ik denk eraan om dit om de +/- 10 dagen te herhalen. Je kunt er in elk geval geen kwaad mee doen. Zo zie je maar : zelfs als je de winter doorrijd kun je het ook voor hebben.
Grtz, Geert
__________________________
Vroeger K100 RS nu R 1150 RT
Vroeger K100 RS nu R 1150 RT
Extra verbruikers kunnen over lange termijn inderdaad met gemak een accu plat krijgen.
Neem een verbruiker die 50mA nodig heeft (wat echt niet veel is, superbright LED's worden vaak op 20mA per stuk ingesteld!) per dag verbruikt hij derhalve 50x24/1000 of 1,2A.
Als je de capaciteit van de accu kent kan je berekenen wanner die plat zal zijn, stel dat dit 24Ah is,
dan is de accu na 20 dagen leeg.
Deze berekening gaat wel wat kort door de bocht gezien de spanning van de accu niet tot op 't laatste de nominale waarde zal behouden waardoor het verbuik ook niet "lineair" zal verlopen in de tijd, waarschijnlijk zal de verbruiker bij een zekere spanning uitvallen. Bij een alarm is dat wel vreemd, zo'n ding moet afgaan als iemand probeert de accu af te koppelen, wat op hetzelfde neerkomt - of heeft uw alarm geen autonome voeding?) Het geeft echter wel een idee van hoe snel het kan gaan (als ik tenminste geen kommas verkeerd gezet heb, 't is al laat )
Een (druppel)lader aansluiten bij langere tijd op een alarm kan dus zoals al aangegeven wel zinvol zijn wil je de accu (en het alarm) in "good working order" houden
Willy
Neem een verbruiker die 50mA nodig heeft (wat echt niet veel is, superbright LED's worden vaak op 20mA per stuk ingesteld!) per dag verbruikt hij derhalve 50x24/1000 of 1,2A.
Als je de capaciteit van de accu kent kan je berekenen wanner die plat zal zijn, stel dat dit 24Ah is,
dan is de accu na 20 dagen leeg.
Deze berekening gaat wel wat kort door de bocht gezien de spanning van de accu niet tot op 't laatste de nominale waarde zal behouden waardoor het verbuik ook niet "lineair" zal verlopen in de tijd, waarschijnlijk zal de verbruiker bij een zekere spanning uitvallen. Bij een alarm is dat wel vreemd, zo'n ding moet afgaan als iemand probeert de accu af te koppelen, wat op hetzelfde neerkomt - of heeft uw alarm geen autonome voeding?) Het geeft echter wel een idee van hoe snel het kan gaan (als ik tenminste geen kommas verkeerd gezet heb, 't is al laat )
Een (druppel)lader aansluiten bij langere tijd op een alarm kan dus zoals al aangegeven wel zinvol zijn wil je de accu (en het alarm) in "good working order" houden
Willy