Vraagske... ABS of nie...
Moderator: GVN
Vraagske... ABS of nie...
Yooh de manne....ik val mss in herhaling maar, ik heb enkele jappen versleten...daarna een R1100s die ik nooit zou kunnen verslijten...en nu ben ik geprikt door het GS-virus....ik ben er niet zeker van of ik ABS in optie zou nemen al dan niet...ik heb het nooit gehad en ken het ook niet...wat vinden jullie hiervan...?? 
My beemer...my freedom.....
R1250rt 2021
lid BMW club vlaanderen
R1250rt 2021
lid BMW club vlaanderen
-
Iron Gonzo
ik ken het ook niet
schijnt dat het stevig wennen is met ABS op de motor.
maar eens de onder de knie zou het enkel bij noodsituaties beter zijn dan zonder
schijnt dat het stevig wennen is met ABS op de motor.
maar eens de onder de knie zou het enkel bij noodsituaties beter zijn dan zonder
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
YOO
Mijn mening: zolang 't niet persé moet combineerbaar zijn met die remdrukbekrachtiging zou ik er voor gaan.
Die bekrachtiger was destijds de reden dat ik géén ABS wou, alhoewel de remkrachtverdeler er mijns inziens ook teveel aan is, maar ddar valt mee te leven.
ABS kàn je leven redden, anderzijds, ne moto zonder ABS remt ook, en defensief en vooruitkijkend rijden zijn zoveel meer waard dan ABS.
Grtz, Philip!
Mijn mening: zolang 't niet persé moet combineerbaar zijn met die remdrukbekrachtiging zou ik er voor gaan.
Die bekrachtiger was destijds de reden dat ik géén ABS wou, alhoewel de remkrachtverdeler er mijns inziens ook teveel aan is, maar ddar valt mee te leven.
ABS kàn je leven redden, anderzijds, ne moto zonder ABS remt ook, en defensief en vooruitkijkend rijden zijn zoveel meer waard dan ABS.
Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
Philz picz are here!
-
bmwfreakske
ABS is puur voor noodsituaties en voor sommigen om de cowboy uit te hangen als het regent. Op een droog wegdek sta je sneller stil, en ook vertragen, zonder. Toch ben ik blij dat ik het heb, het heeft al een paar keer moeten tussenkomen in de regen. Dat dan wel door de heren, of dames, automobilisen die de veiligheidsafstand tussen mij en m'n voorligger gebruiken als invoegstrook.
-
bmwfreakske
Geleerd,vermoedelijk nog niet ondervonden,ik kan mijn motor perfekt corrigeren tijdens een noodstop,ook geleerd tijdens een cursus.ECM schreef:Als je (met en zonder ABS) remt en je wil uitwijken, moet je je rem lossen. Wat freak hierboven stelt is voor een auto.
*geleerd op een motorcursus*
Met ABS ga je alleen niet op je plaat doordat je wiel blokkeert en onder je door schuift
Andalousie 09/2018
Tja. Bij welk instituut zou dat dan geweest zijn ?bmwfreakske schreef:Geleerd,vermoedelijk nog niet ondervonden,ik kan mijn motor perfekt corrigeren tijdens een noodstop,ook geleerd tijdens een cursus.ECM schreef:Als je (met en zonder ABS) remt en je wil uitwijken, moet je je rem lossen. Wat freak hierboven stelt is voor een auto.
*geleerd op een motorcursus*
Met ABS ga je alleen niet op je plaat doordat je wiel blokkeert en onder je door schuift
'k Heb moeilijkheden om dat te geloven.
Ten eerste omdat een motorfiets die keihard remt (met of zonder ABS) maar één ding doet, en da's kaarsrechtdoor gaan.
Ten tweede omdat, indien je tijdens een noodstop zodanig hard op je stuur zou gaan duwen zoals nodig is om nog uit te wijken, het feit dat je op 2 wielen staat er toch voor zal zorgen dat je glansrijk onderuit gaat.
Je komt zelfs niet toe aan duwen op één kant van je stuur tijdens een echte noodstop, omdat je eigen gewicht zodanig op het stuur drukt dat je enkel bezig bent met niet in je cockpit te knallen. Je bovenlichaam zou al opgehangen moeten zijn in een soort harnas zodanig dat er geen druk op je armen komt door die gewichtsverplaatsing waardoor je nog een drukverschil kan zetten, links of rechts.
Bij een auto akkoord, bij een motor niet.
Nil volentibus arduum
-
bmwfreakske
Heb wel degelijk bij een noodstop uitgeweken naar links omdat ik ondervond dat ik op de achterzijde van de voorligger zou rijden,het is mij wel degelijk gelukt zonder valpartij.Ik rij steeds aan de linkerkant achter mijn voorganger,zodanig heb ik plaats om uit te wijken.
Als dit onmogelijk is heb ik gewoon veel geluk gehad.

Als dit onmogelijk is heb ik gewoon veel geluk gehad.
Andalousie 09/2018
ABS op de moto = Alles Behalve Sturen
Met werkend abs kun je de moto hoogstens nog een metertje van z'n lijn krijgen, maar dan moet je al serieus werken, kijken, zorgen dat je abs blíjft werken en niet te vergeten grote cohones hebben.
Beschouw het abs niet meer dan als een beschermengel die overneemt op het ogenblik dat bij een niet-abs moto de wielen beginnen te schuiven, maar rem progressief maar krachtig zoals je zonder abs zou doen.
Als je ziet hoeveel er zich onderuit remmen in een noodsituatie is dat een serieus voordeel. Defensief rijden en snelheid aanpassen zal je nog veiliger door het verkeer loodsen maar als bijkomende veiligheid kan het abs tellen vind ik.
Met werkend abs kun je de moto hoogstens nog een metertje van z'n lijn krijgen, maar dan moet je al serieus werken, kijken, zorgen dat je abs blíjft werken en niet te vergeten grote cohones hebben.
Beschouw het abs niet meer dan als een beschermengel die overneemt op het ogenblik dat bij een niet-abs moto de wielen beginnen te schuiven, maar rem progressief maar krachtig zoals je zonder abs zou doen.
Als je ziet hoeveel er zich onderuit remmen in een noodsituatie is dat een serieus voordeel. Defensief rijden en snelheid aanpassen zal je nog veiliger door het verkeer loodsen maar als bijkomende veiligheid kan het abs tellen vind ik.
-
bmwfreakske
Meer had ik niet nodig,ik kan me vinden in jullie uitleg.JohanDB schreef:ABS op de moto = Alles Behalve Sturen
Andalousie 09/2018
zeker voor ABS gaan.mijn persoonlijke ervaring is dat wanneer je zo hard remt dat het ABS in werking treed dat je de motor nog moeilijk van zijn lijn krijgt. als het echt een panieksituatie is waarbij je remt uit volle kracht is het (bij mij toch toen)bang afwachten of je het haalt

ferre
ferre
Mazda MX5 +Garmin Zumo 660
-
Kurt Steyaert
Al vele malen met ABS getest en hier komt het niet binnen!
Heb zelf leren remmen en ben wat minder gaan panikeren! (2 ongevallen op 20 jaar en in geen van beide had ABS de situatie kunnen veranderen!)
Back to basic zou beter terug een trend worden in het motorwereldje, al die electronische spullen zorgen enkel maar voor valse zekerheid en een flinke meerkost voor onze motoren.
Pas je rijstijl aan aan het wegdek, gratis en werkt goed !
Mensen met zó weinig vertrouwen in zichzelf of hun rijkwaliteiten,die electronica nodig hebben om zich veilig te voelen op een motorfiets ... die mensen kopen zich waarschijnlijk beter een Z4, daarmee zit je ook lekker in de wind !
(Verwacht nu weer kritiek van dezelfde personen als anders, maar daarom is mijn stelling nog niet minder waar
)
Een motorrijder herken je niet aan zijn toeters en bellen of die rare muts op z'n hoofd, maar aan zijn zelfvertrouwen!!!
Allen veel veilige kilometers toegewenst!
Grtz Kurt
Heb zelf leren remmen en ben wat minder gaan panikeren! (2 ongevallen op 20 jaar en in geen van beide had ABS de situatie kunnen veranderen!)
Back to basic zou beter terug een trend worden in het motorwereldje, al die electronische spullen zorgen enkel maar voor valse zekerheid en een flinke meerkost voor onze motoren.
Mensen met zó weinig vertrouwen in zichzelf of hun rijkwaliteiten,die electronica nodig hebben om zich veilig te voelen op een motorfiets ... die mensen kopen zich waarschijnlijk beter een Z4, daarmee zit je ook lekker in de wind !
(Verwacht nu weer kritiek van dezelfde personen als anders, maar daarom is mijn stelling nog niet minder waar
Een motorrijder herken je niet aan zijn toeters en bellen of die rare muts op z'n hoofd, maar aan zijn zelfvertrouwen!!!
Grtz Kurt
Dat is wat de VRO instructeur ook noemde, en ik in de praktijk ervaren heb. Een noodstop en sturen gaat gewoon niet samen.ferre10 schreef:zeker voor ABS gaan.mijn persoonlijke ervaring is dat wanneer je zo hard remt dat het ABS in werking treed dat je de motor nog moeilijk van zijn lijn krijgt. als het echt een panieksituatie is waarbij je remt uit volle kracht is het (bij mij toch toen)bang afwachten of je het haalt![]()
ferre
Als het wel kan, is het geen noodstop meer
Hm... ik zou eerder een motorijder willen herkennen aan zijn zelfkennis ipv zijn zelfvertrouwen.Kurt Steyaert schreef:Al vele malen met ABS getest en hier komt het niet binnen!
(Verwacht nu weer kritiek van dezelfde personen als anders, maar daarom is mijn stelling nog niet minder waar)
Grtz Kurt
persoonlijk vind ik je redenering een beetje kort door de bocht.
ter land met de motor
ter zee met de zeilboot
...en in de lucht door te springen...
ter zee met de zeilboot
...en in de lucht door te springen...
.... Ik kon het niet beter zeggen! Vooral als het zelfvertrouwen veel groter is dan de zelfkennis (dit fenomeen wordt ook wel eens "zelfoverschatting" genoemd) is ABS, zoals alle andere "electronische spullen", inderdaad geldverspillingKoen... schreef: Hm... ik zou eerder een motorijder willen herkennen aan zijn zelfkennis ipv zijn zelfvertrouwen.
Dus, laat je niets wijsmaken... Als je een goed ABS systeem op je motor kan krijgen, neem het dan. De eerste keer dat je het nodig hebt, zal je blij zijn dat je de investering hebt gedaan. Trouwens, ABS bevordert ook de waarde van je motorfiets bij wederverkoop.
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF
, (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Ik zou de defensieve en veilige motorrijders die op het kerkhof liggen geen eten willen geven...Kurt Steyaert schreef:Al vele malen met ABS getest en hier komt het niet binnen!
(Verwacht nu weer kritiek van dezelfde personen als anders, maar daarom is mijn stelling nog niet minder waar)
Grtz Kurt
YOO
Grtz, Philip!
Bwaah, die hebben meestal nie veel honger meer zulleJohanDB schreef:Ik zou de defensieve en veilige motorrijders die op het kerkhof liggen geen eten willen geven...
Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"
Philz picz are here!
Philz picz are here!
-
GS1995
abs of nie
1. Een modern ABS past zich aan aan de kwaliteit van het wegdek: zo wordt er gewerkt met regelfrequenties die anders zijn op droog asfalt dan op bvb glad wegdek of kasseien.
2. ABS kan de remdruk afbouwen in milliseconden: dat is onnoemelijk veel sneller dan om het even wiens reactievermogen.
2. Er zijn al tal van proeven uitgevoerd waaruit blijkt dat een modale motorrijder in de praktijk nooit meer dan 60% van het totale remvermogen gebruikt, en dat zelfs getrainde rijders het in minder ideale omstandigheden nauwelijks kunnen opnemen tegen de electronica.
3. Het zou nuttig zijn dat rijschoolinstructeurs hun cursisten diets maken dat er een immens verschil is tussen een "korte stop", die je inderdaad bij verschillende voortgezette rijopleidingen kunt, en leert oefenen, en een echte noodstop. Bij het eerste weet je exact aan welke snelheid je komt aangereden;waar je verondersteld wordt te beginnen remmen en of het wegdek op die plaats er mooi bijligt of toch een beetje verraderlijk is. Een noodstop daarentegen doet zich voor wanneer je dit totaal niet verwacht, en dan kan ik me best voorstellen dat je een fractie van een seconde even niet onmiddellijk denkt aan al wat je zo naarstig hebt ingeoefend, en precies die fractie kan het verschil maken tussen rechtop blijven en onderuit gaan.
4. ABS is niet zaligmakend :remvloeistof, remleidingen, remschijven, remblokken, banden, en in het algemeen de conditie van de gehele motorfiets zijn niet minder determinerend in dit verhaal.
5. Zelf heb ik er ondertussen zo'n 350.000km opzitten in allerlei omstandigheden. Bij droog heb ik totnutoe alleen last gehad van een "pril begin van" een blokkerend voorwiel, en bij nat probeer ik zoveel reserve in te bouwen dat blokkeren sowieso niet onmiddellijk te verwachten valt. Gedurende al die tijd heb ik de luxe en het geluk gehad te kunnen beschikken over twee motorfietsen : één met, en één zonder ABS, en wat me na al die tijd nog opvalt is dat ik, vooral op onbekend terrein, toch net iets méér vertrouwen heb op die mét.
2. ABS kan de remdruk afbouwen in milliseconden: dat is onnoemelijk veel sneller dan om het even wiens reactievermogen.
2. Er zijn al tal van proeven uitgevoerd waaruit blijkt dat een modale motorrijder in de praktijk nooit meer dan 60% van het totale remvermogen gebruikt, en dat zelfs getrainde rijders het in minder ideale omstandigheden nauwelijks kunnen opnemen tegen de electronica.
3. Het zou nuttig zijn dat rijschoolinstructeurs hun cursisten diets maken dat er een immens verschil is tussen een "korte stop", die je inderdaad bij verschillende voortgezette rijopleidingen kunt, en leert oefenen, en een echte noodstop. Bij het eerste weet je exact aan welke snelheid je komt aangereden;waar je verondersteld wordt te beginnen remmen en of het wegdek op die plaats er mooi bijligt of toch een beetje verraderlijk is. Een noodstop daarentegen doet zich voor wanneer je dit totaal niet verwacht, en dan kan ik me best voorstellen dat je een fractie van een seconde even niet onmiddellijk denkt aan al wat je zo naarstig hebt ingeoefend, en precies die fractie kan het verschil maken tussen rechtop blijven en onderuit gaan.
4. ABS is niet zaligmakend :remvloeistof, remleidingen, remschijven, remblokken, banden, en in het algemeen de conditie van de gehele motorfiets zijn niet minder determinerend in dit verhaal.
5. Zelf heb ik er ondertussen zo'n 350.000km opzitten in allerlei omstandigheden. Bij droog heb ik totnutoe alleen last gehad van een "pril begin van" een blokkerend voorwiel, en bij nat probeer ik zoveel reserve in te bouwen dat blokkeren sowieso niet onmiddellijk te verwachten valt. Gedurende al die tijd heb ik de luxe en het geluk gehad te kunnen beschikken over twee motorfietsen : één met, en één zonder ABS, en wat me na al die tijd nog opvalt is dat ik, vooral op onbekend terrein, toch net iets méér vertrouwen heb op die mét.
Ben enkele jaren terug van een 1100 Gs overgestapt naar een 1150 Gsa,
man,man wat een aanpassing,met het ABS kan ik nog leven alhoewel ik het bij een volgende vermoedelijk niet meer zal nemen, maar dat bekrachtigd remsysteem trekt in mijn ogen op geen kl*ten.
Zelfs na meer dan 60.000 km verrast het mij soms nog te pas en te onpas,afvoeren die handel!
man,man wat een aanpassing,met het ABS kan ik nog leven alhoewel ik het bij een volgende vermoedelijk niet meer zal nemen, maar dat bekrachtigd remsysteem trekt in mijn ogen op geen kl*ten.
Zelfs na meer dan 60.000 km verrast het mij soms nog te pas en te onpas,afvoeren die handel!
Voor mij geen argument,ik koop in de eerste plaats né moto voor mijn eigen ,ni voor de volgende .Trouwens, ABS bevordert ook de waarde van je motorfiets bij wederverkoop
ne moto veu me te rein en ene veu oan te prutse.