BMW R 1100 GS
Moderator: GVN
-
Christophe VERFAILLIE
BMW R 1100 GS
Beste BMW-liefhebbers, reeds geruime tijd is verstreken dat ik mij op dit, overigens schitterend en bijzonder informatief, BMW-forum heb aangemeld...
Ik zal mij allereerst nogmaals even voorstellen; ik ben 26 jaar, woonachtig in de buurt van Gent en, ook qua beroep, een sportief iemand. Ook heb ik net (sinds augustus 2007) m'n motorrijbewijs behaald...
Enfin, na een ettelijk lange periode van grasduinen op het internet ben ik een, in ogenschijnlijk goede staat verkerende, BMW R 1100 GS (bouwjaar '95 - 81.000 km, specificaties: ABS, handvatverwarming, Laser uitlaat & RS spaakvelgen) tegengekomen voor zo'n slordige 3.900 eurootjes! De motor is in goede staat niettemin vraag ik me af of deze (relatief goedkope) prijs te overwegen valt.
Ook ben ik (nog steeds) van plan om binnen een jaartje of drie een viertal maanden rond te toeren in Zuid-Amerika (Argentinië, Chili, Peru, Venezuela, Colombia, etc.) met een paar vrienden. Ernesto 'Ché' Guevara is hierbij mijn inspiratiepunt (cfr. 'The Motorcycle Diaries' - http://www.motorcyclediariesmovie.com). Mocht iemand hierover enige informatie hebben, mag je me dit steeds laten weten.
Nog veel rijplezier allen!
Een beginnende 'motard'!
Christophe
Ik zal mij allereerst nogmaals even voorstellen; ik ben 26 jaar, woonachtig in de buurt van Gent en, ook qua beroep, een sportief iemand. Ook heb ik net (sinds augustus 2007) m'n motorrijbewijs behaald...
Enfin, na een ettelijk lange periode van grasduinen op het internet ben ik een, in ogenschijnlijk goede staat verkerende, BMW R 1100 GS (bouwjaar '95 - 81.000 km, specificaties: ABS, handvatverwarming, Laser uitlaat & RS spaakvelgen) tegengekomen voor zo'n slordige 3.900 eurootjes! De motor is in goede staat niettemin vraag ik me af of deze (relatief goedkope) prijs te overwegen valt.
Ook ben ik (nog steeds) van plan om binnen een jaartje of drie een viertal maanden rond te toeren in Zuid-Amerika (Argentinië, Chili, Peru, Venezuela, Colombia, etc.) met een paar vrienden. Ernesto 'Ché' Guevara is hierbij mijn inspiratiepunt (cfr. 'The Motorcycle Diaries' - http://www.motorcyclediariesmovie.com). Mocht iemand hierover enige informatie hebben, mag je me dit steeds laten weten.
Nog veel rijplezier allen!
Een beginnende 'motard'!
Christophe
Hoi
3900 € voor een gs van 1995 is eigenlijk teveel.
Sommigen zullen de 1995-gs zelf afraden omdat ze zwakke versnellingsbak zouden hebben, maar trek je daar niet te veel van aan: als die na 80000 km nog niet stuk is, zal hij het nog wel een tijdje uit houden. Wel even testen of hij niet uit versnelling springt bvb want anders heb je d'er wel zo eentje vast.
Een 1100 GS is een knappe motorfiets (ik rij er zelf ook mee, en ook eentje van 95, en ook eentje met een goeie boite) en beklaag me nog steeds m'n aankoop niet. M'n vorige 1100 (ook van 95 ) haalde probleemloos bijna 100.000 km (en toen verkocht ik 'm).
Maar nu heel erg eerlijk zou ik voor een tocht door Chili en dergelijke landen eerder voor een tweeklepsboxer gaan: die kunnen beter tegen een stootje en zijn makkelijker uit elkaar te halen. Alleen een reservecardan meenemen of ze even laten checken voor het vertrek.
Sommigen zullen de 1995-gs zelf afraden omdat ze zwakke versnellingsbak zouden hebben, maar trek je daar niet te veel van aan: als die na 80000 km nog niet stuk is, zal hij het nog wel een tijdje uit houden. Wel even testen of hij niet uit versnelling springt bvb want anders heb je d'er wel zo eentje vast.
Een 1100 GS is een knappe motorfiets (ik rij er zelf ook mee, en ook eentje van 95, en ook eentje met een goeie boite) en beklaag me nog steeds m'n aankoop niet. M'n vorige 1100 (ook van 95 ) haalde probleemloos bijna 100.000 km (en toen verkocht ik 'm).
Maar nu heel erg eerlijk zou ik voor een tocht door Chili en dergelijke landen eerder voor een tweeklepsboxer gaan: die kunnen beter tegen een stootje en zijn makkelijker uit elkaar te halen. Alleen een reservecardan meenemen of ze even laten checken voor het vertrek.
-
tweecilinderke
Christophe,
Prijs en aanbod is een discussie die al eeuwen meegaat.
Eerst en vooral moet je een budget bepalen ,wat je wilt uitgeven .
De motor die je beschrijft ,als die echt in zeer goede conditie is lijkt me dit een eerlijke maar wel ruime prijs.
ik veronderstel, dat dit dan ook de vraagprijs is, en naargelang de staat van het voertuig je wel tot een eindprijs kan komen die voor de beide partijen gunstig is.
ik weet natuurlijk niet wat jou kennis is op gebied van motoren en techniek maar als je niet zeker bent neem iemand mee om t egaan kijken naar die motor .Met twee zie je ook steeds meer dan alleen ,niet?
veel suc6
Prijs en aanbod is een discussie die al eeuwen meegaat.
Eerst en vooral moet je een budget bepalen ,wat je wilt uitgeven .
De motor die je beschrijft ,als die echt in zeer goede conditie is lijkt me dit een eerlijke maar wel ruime prijs.
ik veronderstel, dat dit dan ook de vraagprijs is, en naargelang de staat van het voertuig je wel tot een eindprijs kan komen die voor de beide partijen gunstig is.
ik weet natuurlijk niet wat jou kennis is op gebied van motoren en techniek maar als je niet zeker bent neem iemand mee om t egaan kijken naar die motor .Met twee zie je ook steeds meer dan alleen ,niet?
veel suc6
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
-
sprint
Ik stel voor dat je ook eens naar deze motor gaat kijken.
Hij staat in Drongen bij Leiemotors, een voormalige mecanicien van BMW en waar ik persoonlijk veel vertrouwen in heb.
Jous mag zelfs aan mijn bike werken als’t moet
Hij staat in Drongen bij Leiemotors, een voormalige mecanicien van BMW en waar ik persoonlijk veel vertrouwen in heb.
Marnix.

-
PatricK/GS
De prijs in inderdaad te hoog.
Voor hetzelfde geld heb je deze, die in feite al helemaal klaar is om op reis te vertrekken :
http://www.kapaza.be/Motoren/BMW/714065 ... 1oo_r.html
Als hij er verzorgd uitziet, zou dit mijn eerste keuze zijn.
Je bent trouwens beter af met spaakwielen voor een Zuid-Amerika trip.
Zou ook al op zoek gaan naar aluminium koffers, je hebt nog efkes tijd, maar worden niet zo vaak tweedehands aangeboden.
Met die tuffer voor 3300 Euro is eigenlijk niets mis.
Heeft zo te zien al de hardparts van Touratech erop zitten, zullen zeker van pas komen als je Ché achterna gaat.
http://www.kapaza.be/Motoren/BMW/717432 ... arten.html
Voor GS informatie, zeker "efkes" bij de Noorderburen binnenspringen :
http://www.bmwgsclub.nl/forum/
Als je een motor gaat bekijken, altijd iemand met kennis van zaken meenemen. Voorkomt vaak onaangename verrassingen.
Ben zeker dat je op het forum een goede ziel uit je buurt zult vinden
Voor hetzelfde geld heb je deze, die in feite al helemaal klaar is om op reis te vertrekken :
http://www.kapaza.be/Motoren/BMW/714065 ... 1oo_r.html
Als hij er verzorgd uitziet, zou dit mijn eerste keuze zijn.
Je bent trouwens beter af met spaakwielen voor een Zuid-Amerika trip.
Zou ook al op zoek gaan naar aluminium koffers, je hebt nog efkes tijd, maar worden niet zo vaak tweedehands aangeboden.
Met die tuffer voor 3300 Euro is eigenlijk niets mis.
Heeft zo te zien al de hardparts van Touratech erop zitten, zullen zeker van pas komen als je Ché achterna gaat.
http://www.kapaza.be/Motoren/BMW/717432 ... arten.html
Voor GS informatie, zeker "efkes" bij de Noorderburen binnenspringen :
http://www.bmwgsclub.nl/forum/
Als je een motor gaat bekijken, altijd iemand met kennis van zaken meenemen. Voorkomt vaak onaangename verrassingen.
Ben zeker dat je op het forum een goede ziel uit je buurt zult vinden
Groetjes,
Patrick
R 1200 GSA
Patrick
R 1200 GSA
-
Motard de l'Allier
- Contacteer:
3900 euro teveel ??? Ge moet dat eerst zien hé.
Een jaar en een half geleden ook ne GS1100 gekocht, ene van '94 met 70.000 km en redelijk wat opties voor 4000 euro, vond dat niet teveel.
Ga niet stoefen of morgen (bij wijze van spreken) valt hem in panne, tot nu toe wreed content. En ben van plan der nog heel wat jaartjes mee te rijden.
Inderdaad mee rijden en zien of hem niet uit derde springt, ander is de kans groot dat je prijs hebt met de boite.
Als ik in België ben voor mijn werk verblijf ik in Gent, wil altijd ne keer meegaan.
Mvg Motard de l'Allier
Een jaar en een half geleden ook ne GS1100 gekocht, ene van '94 met 70.000 km en redelijk wat opties voor 4000 euro, vond dat niet teveel.
Ga niet stoefen of morgen (bij wijze van spreken) valt hem in panne, tot nu toe wreed content. En ben van plan der nog heel wat jaartjes mee te rijden.
Inderdaad mee rijden en zien of hem niet uit derde springt, ander is de kans groot dat je prijs hebt met de boite.
Als ik in België ben voor mijn werk verblijf ik in Gent, wil altijd ne keer meegaan.
Mvg Motard de l'Allier
-
sprint
Ben vandaag zelf eens geen kijkensprint schreef:Ik stel voor dat je ook eens naar deze motor gaat kijken.![]()
Hij staat in Drongen bij Leiemotors, een voormalige mecanicien van BMW en waar ik persoonlijk veel vertrouwen in heb.![]()
Je zal moeten rap zijn of ik koop hem zelf
(iemand interesse in mijn K100
Marnix.

-
Iron Gonzo
iemand interesse in mijn K100
het museeum
het museeum
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
Christophe VERFAILLIE
Beste BMW-liefhebbers,
Allereerst wens ik jullie van harte te bedanken voor de bijzonder nuttige en relevante informatie betreffende m'n nakende aankoop van een BMW R 1100 GS!
Ik heb gisteren eens gebeld naar de huidige eigenaar van de betreffende motor en hij wist me te vertellen dat de motor is goede staat verkeert en dat de koppeling reeds is gereviseerd / nagekeken.
Zaterdag zal ik samen met een vriend, die automechanica doceert in het middelbaar onderwijs, de motor gaan bekijken en eventueel een testrit maken om te verifiëren of de versnellingsbak / koppeling goed en correct werkt.
Niettemin ben ik van mening dat 3900 euro voor een BMW R 1100 GS, weliswaar van bouwjaar 1995 en reeds 81.000 km op de teller, een mooie prijs is temeer de motor over ABS, handvatverwarming, zij- en topkoffers, Laser-uitlaat en RS-velgen (makkelijker in onderhoud, me dunkt?!) beschikt... Of niet?!
Ik heb me laten vertellen dat ABS een must is wanneer je als beginnend motorrijder de motor zowel recreatief als voor woon-werkverkeer (dus ook in winterse omstandigheden!) gebruikt...
Nu hoop ik dat ik, indien de motor er goed uitziet, geen spreekwoordelijke kat in de zak koop...
Met vriendelijke én sportieve groeten,
Christophe
Allereerst wens ik jullie van harte te bedanken voor de bijzonder nuttige en relevante informatie betreffende m'n nakende aankoop van een BMW R 1100 GS!
Ik heb gisteren eens gebeld naar de huidige eigenaar van de betreffende motor en hij wist me te vertellen dat de motor is goede staat verkeert en dat de koppeling reeds is gereviseerd / nagekeken.
Zaterdag zal ik samen met een vriend, die automechanica doceert in het middelbaar onderwijs, de motor gaan bekijken en eventueel een testrit maken om te verifiëren of de versnellingsbak / koppeling goed en correct werkt.
Niettemin ben ik van mening dat 3900 euro voor een BMW R 1100 GS, weliswaar van bouwjaar 1995 en reeds 81.000 km op de teller, een mooie prijs is temeer de motor over ABS, handvatverwarming, zij- en topkoffers, Laser-uitlaat en RS-velgen (makkelijker in onderhoud, me dunkt?!) beschikt... Of niet?!
Ik heb me laten vertellen dat ABS een must is wanneer je als beginnend motorrijder de motor zowel recreatief als voor woon-werkverkeer (dus ook in winterse omstandigheden!) gebruikt...
Nu hoop ik dat ik, indien de motor er goed uitziet, geen spreekwoordelijke kat in de zak koop...
Met vriendelijke én sportieve groeten,
Christophe
in mijn ogen zeker geen must(abs),natuurlijk wel veiliger in sommige omstandigheden, wel opletten dat het geen vals gevoel van veiligheid geeft..de driespaaksvelgen zijn inderdaad een luxe om te te poetsen tov de ori, ook even bezinnen over uitlaat, niet alle landen zijn zo happig op "loud pipes"..
gegroet
gegroet
-
Dirk Pauwels
Vraag de originele uitlaat erbij en ook eens checken of de originele chip er nog inzit, indien niet, erbij vragen.
Ik zou maximum 3500 euro geven. Er zijn er genoeg te koop, ook met minder km's, recenter bjr en met veel toebehoren. Zeker de tijd nemen om rond te kijken en te vergelijken. 81000km hoeft geen probleem te zijn als er al een paar slijtage onderdelen zoals schijven, koppeling achterschokbreker, lagers parlever en pont, distributieketting spanners etc....vervangen zijn. Ook zeker checken of de moto een 80000km beurt heeft gehad, want vervangen vd benzine filter vraagt wel iets meer werkuren. Denk dat een 80000km beurt rond de 200-250 euro uitkomt, afhankelijk vd gebruikte olie. Vraag facturen of onderh boekje om zeker te zijn dat hij zijn onderh gehad heeft.
controleer ook achterwiel op lagerspeling en kijk of de ophanging vd boite niet ingescheurd is, ook een gekend probleem
Vanaf 96 zijn er een paar modificaties uitgevoerd, meestal ben je beter af met 96 +. Voor de juiste prijs kan een 95 ook leuk speelgoed zijn.
Ik zou maximum 3500 euro geven. Er zijn er genoeg te koop, ook met minder km's, recenter bjr en met veel toebehoren. Zeker de tijd nemen om rond te kijken en te vergelijken. 81000km hoeft geen probleem te zijn als er al een paar slijtage onderdelen zoals schijven, koppeling achterschokbreker, lagers parlever en pont, distributieketting spanners etc....vervangen zijn. Ook zeker checken of de moto een 80000km beurt heeft gehad, want vervangen vd benzine filter vraagt wel iets meer werkuren. Denk dat een 80000km beurt rond de 200-250 euro uitkomt, afhankelijk vd gebruikte olie. Vraag facturen of onderh boekje om zeker te zijn dat hij zijn onderh gehad heeft.
controleer ook achterwiel op lagerspeling en kijk of de ophanging vd boite niet ingescheurd is, ook een gekend probleem
Vanaf 96 zijn er een paar modificaties uitgevoerd, meestal ben je beter af met 96 +. Voor de juiste prijs kan een 95 ook leuk speelgoed zijn.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Als je van plan bent ermee te gaan offroaden in Zuid Amerika zou ik alvast voor spaakwielen opteren. En 3900 is mijns inziens ook te veel voor een dergelijke moto. Je vind er goedkopere en recentere.
Km stand zou geen probleem mogen zijn. Ik vertrek binnenkort met mijn beestje (tegen 100000 km) voor 6a7 weken naar Chili, Argentinie, Bolivie en Peru. Ik maak me niet al te veel zorgen...
T
Km stand zou geen probleem mogen zijn. Ik vertrek binnenkort met mijn beestje (tegen 100000 km) voor 6a7 weken naar Chili, Argentinie, Bolivie en Peru. Ik maak me niet al te veel zorgen...
T
Er is hier op het forum iemand met een 1150 van 2001 voor 5000 euro.
75.000 km en in een schitterende staat.
Zonder ABS, zonder handvatverwarming
De meerprijs waard, me dunkt.
Persoonlijk ben ik voor een 1150 gegaan omdat die reeks stabieler is en de productiefouten eruit gehaald zijn.
Ik denk ook dat het beter is (mocht je toch voor een 1100 gaan) geen model van 95-96 te nemen, beter is 97-98-99.
75.000 km en in een schitterende staat.
Zonder ABS, zonder handvatverwarming
De meerprijs waard, me dunkt.
Persoonlijk ben ik voor een 1150 gegaan omdat die reeks stabieler is en de productiefouten eruit gehaald zijn.
Ik denk ook dat het beter is (mocht je toch voor een 1100 gaan) geen model van 95-96 te nemen, beter is 97-98-99.
Only riders understand why dogs love to stick their heads out of car windows
-
Synchro Bob
- Contacteer:
-
welkenuweer
animal schreef:Hoi
Een 1100 GS is een knappe motorfiets (ik rij er zelf ook mee, en ook eentje van 95, en ook eentje met een goeie boite) en beklaag me nog steeds m'n aankoop niet. M'n vorige 1100 (ook van 95 ) haalde probleemloos bijna 100.000 km (en toen verkocht ik 'm). aan mij en die motor is ronduit fantastisch en bolt 'als een nieuwe'![]()
![]()
![]()
![]()
. Ben wel regelmatig op zoek naar de niet-bestaande 6de versnelling
![]()
Terug een R1150gs......'t is zoiets als thuis komen...
)
Goed zo, ik heb een paar maand met jouw Varadero rondgebold en ben dan weer overgestapt op GS 1100 (met wat minder km) .M'n vorige 1100 (ook van 95 ) haalde probleemloos bijna 100.000 km (en toen verkocht ik 'm). aan mij en die motor is ronduit fantastisch en bolt 'als een nieuwe' . Ben wel regelmatig op zoek naar de niet-bestaande 6de versnelling
Eigenlijk niet eerlijk dat iedereen vindt dat de 95-96 modellen niet goed zijn. Als ik dat forum hier lees raadt iedereen die modellen af (omdat ze slechte "boiten" zouden hebben) maar ondertussen zijn al de moto's met zo'n exemplaar allemaal al gerepareerd zeker want niemand blijkt er eentje te hebben. Ikzelf heb er al 3 gehad en nog geen enkele keer problemen mee gehad. Als je dat hier allemaal leest van de 1200 zijn de 1100's precies nog veel betrouwbaarder...........
Dus aan wie er eentje wil kopen: niks van aantrekken, even testen en goedkoop bollen. Wat wil je nog meer.
-
Dirk Pauwels
Was er vanaf 96 ook niet iets gewijzigd aan de nikasil coating vd cilinder? De 1100 was een fantastisch machine, als ik hem niet moest afschrijven voor de belasting had ik hem nog gehad....Bruut, eerlijk, derop of deronder (heb er wel een paar keer onder gelegen). Alleen die pruttel pijp van een uitlaat, da's echt niet te doen, die heb ik direct vervangen voor een Laser.animal schreef:Goed zo, ik heb een paar maand met jouw Varadero rondgebold en ben dan weer overgestapt op GS 1100 (met wat minder km) .M'n vorige 1100 (ook van 95 ) haalde probleemloos bijna 100.000 km (en toen verkocht ik 'm). aan mij en die motor is ronduit fantastisch en bolt 'als een nieuwe' . Ben wel regelmatig op zoek naar de niet-bestaande 6de versnelling
Eigenlijk niet eerlijk dat iedereen vindt dat de 95-96 modellen niet goed zijn. Als ik dat forum hier lees raadt iedereen die modellen af (omdat ze slechte "boiten" zouden hebben) maar ondertussen zijn al de moto's met zo'n exemplaar allemaal al gerepareerd zeker want niemand blijkt er eentje te hebben. Ikzelf heb er al 3 gehad en nog geen enkele keer problemen mee gehad. Als je dat hier allemaal leest van de 1200 zijn de 1100's precies nog veel betrouwbaarder...........
Dus aan wie er eentje wil kopen: niks van aantrekken, even testen en goedkoop bollen. Wat wil je nog meer.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Kan ook eenvoudiger door lichtjes bewerken van de originele uitlaat met een boormachinetje. Geef iets doffer geluid als resultaat. Ik reed vroeger ooit met een Laser rond maar vond dat iets "te".Alleen die pruttel pijp van een uitlaat, da's echt niet te doen, die heb ik direct vervangen voor een Laser.
-
welkenuweer
Animal, je hebt een pm'etje.animal schreef:Kan ook eenvoudiger door lichtjes bewerken van de originele uitlaat met een boormachinetje. Geef iets doffer geluid als resultaat. Ik reed vroeger ooit met een Laser rond maar vond dat iets "te".Alleen die pruttel pijp van een uitlaat, da's echt niet te doen, die heb ik direct vervangen voor een Laser.
Glenn
Terug een R1150gs......'t is zoiets als thuis komen...
)
De GS1100..
zwakke punten op die kilometerstand zijn:
groot lager achterwiel: 220 euro bij officiele dealer
lekkende rempomp: 330 euro, je kan ook een revisiesetje aanschaffen wat 50 euro kost
linkse culas dichting: 200 euro
achterste vering kan het laten afweten op 80k
balhoofdlager..?
maar rijden doet hij goed
zwakke punten op die kilometerstand zijn:
groot lager achterwiel: 220 euro bij officiele dealer
lekkende rempomp: 330 euro, je kan ook een revisiesetje aanschaffen wat 50 euro kost
linkse culas dichting: 200 euro
achterste vering kan het laten afweten op 80k
balhoofdlager..?
maar rijden doet hij goed