Zijdelings ventiel

Welk setje banden laten je toe om er eens stevig tegen aan te vliegen?
Of geven je het langst plezier in de bochten? Wissel je ervaringen met banden op dit forum uit.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Sherman

Zijdelings ventiel

Bericht door Sherman »

Ga binnenkort mijn voorband vervangen (K GT nieuw model). Op de velg zit het ventiel naar de zijkant gericht. Geeft dit geen problemen bij de bandenboer, ttz. moet daar een andere soort ventiel in, want het ventiel wordt toch elke keer vervangen dacht ik?
K 100 RS - R 1100 RT - R 1150 RT - K 1200 GT - R 1200 GS Triple Black
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

het ventiel wordt normaal niet mee vervangen tenzij het stuk is of al enkele jaren mee gaat en aan vervanging toe is.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Harald

Bericht door Harald »

Mijn bandenboer vervangt bij elke bandenwissel het ventiel.
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

Harald schreef:Mijn bandenboer vervangt bij elke bandenwissel het ventiel.
dan is dat 1 van de zeer weinige die dat iedere keer doet.

op het werk vernieuw ik ook het ventiel als ik nieuwe banden moet leggen.
maar dan van auto's

ik heb bij al mijn motoren die ik al versleten heb nog nooit gezien dat het ventiel vervangen werd.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Wordt zeker niet automatisch gedaan, nee :roll:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Patrick V

Bericht door Patrick V »

Bij mij zijn de ventielen ook iedere keer vervangen samen met de bandenwissels.
R1150RT 2003 SP 2610
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
mecapuet

Bericht door mecapuet »

Mijne bandenboer is ne :thumright: , steekt ook altijd een nieuw ventiel.
Vroeger....toen ik ook nog in de garage werkte, stak ik ook altijd een nieuw ventiel: voor wat het kost...en er staat geen vervaldatum op :wink:
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
K1200GT

Bericht door K1200GT »

Hetr zijdelingse ventiel, dat eigenlijk in de spaak is verwerkt, maakt het veel gemakkelijker om de bandenspanning te controleren en de banden op te pompen. Waarom zou je het dan vervangen? :-?
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Sherman

Bericht door Sherman »

OK, als het dus niet moet vervangen worden, mag de bandenboer ze laten zitten, maar toch blijft de vraag : is dit zijdelingse ventiel een ander soort ventiel ?
K 100 RS - R 1100 RT - R 1150 RT - K 1200 GT - R 1200 GS Triple Black
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Sherman schreef: is dit zijdelingse ventiel een ander soort ventiel ?
Het is enkel anders van vorm en positie aan de buitenkant... het zichtbare gedeelte dus. Door een dergelijk ventiel is het veel makkelijker om je bandenspanning te controleren en aan te passen.... De koppeling van de slang met het ventiel is eenvoudig te bereiken en aan te sluiten.
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
J
Contacteer:

Bericht door J »

Waarom is dat nodig? Je hoeft dit toch niet te vervangen als het niet stuk is? Of zie ik iets over het hoofd?

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
mecapuet

Bericht door mecapuet »

J schreef:Waarom is dat nodig? Je hoeft dit toch niet te vervangen als het niet stuk is? Of zie ik iets over het hoofd?

J
Ik heb het een paar keer voor gehad (toen ik nog in de garage werkte) dat ze lekte aan de velg zelf (scheurtje in), alsook dat ze lekte aan het ventiel zelf (in het binnenwerk zit ook een rubbere afdichting).
Als je ze nooit vervangt kan dat enkele keer voorkomen.
Altijd vervangen kan je zien als verkwisting, maar als de bandenboer dit mee geeft als goede servise, ga ik niet klagen.

L.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Coyote_s4

Bericht door Coyote_s4 »

Sherman schreef:... maar toch blijft de vraag : is dit zijdelingse ventiel een ander soort ventiel ?
Nee, het is geen ander soort ventiel, het is een gewoon ventiel met een andere orientatie. Het 'binnenwerk' van dit ventiel is ook gewoon uitwisselbaar met een gewoon ventiel.

Er zijn wel 2 voordelen aan een zijdelinks ventiel:
1. makkelijk bereikbaar (reeds hoger vermeld)
2. zal nooit door de middelpunt vliedende kracht vanzelf open gaan en beginnen lekken

Daarom dat je op een gewoon ventiel nooit mag vergeten om het dopje erop te draaien.
Plaats reactie