Zijdelings ventiel
Moderator: GVN
Zijdelings ventiel
Ga binnenkort mijn voorband vervangen (K GT nieuw model). Op de velg zit het ventiel naar de zijkant gericht. Geeft dit geen problemen bij de bandenboer, ttz. moet daar een andere soort ventiel in, want het ventiel wordt toch elke keer vervangen dacht ik?
K 100 RS - R 1100 RT - R 1150 RT - K 1200 GT - R 1200 GS Triple Black
-
Iron Gonzo
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
het ventiel wordt normaal niet mee vervangen tenzij het stuk is of al enkele jaren mee gaat en aan vervanging toe is.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
Iron Gonzo
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
dan is dat 1 van de zeer weinige die dat iedere keer doet.Harald schreef:Mijn bandenboer vervangt bij elke bandenwissel het ventiel.
op het werk vernieuw ik ook het ventiel als ik nieuwe banden moet leggen.
maar dan van auto's
ik heb bij al mijn motoren die ik al versleten heb nog nooit gezien dat het ventiel vervangen werd.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Wordt zeker niet automatisch gedaan, nee 
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop

Hetr zijdelingse ventiel, dat eigenlijk in de spaak is verwerkt, maakt het veel gemakkelijker om de bandenspanning te controleren en de banden op te pompen. Waarom zou je het dan vervangen? 
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF
, (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Het is enkel anders van vorm en positie aan de buitenkant... het zichtbare gedeelte dus. Door een dergelijk ventiel is het veel makkelijker om je bandenspanning te controleren en aan te passen.... De koppeling van de slang met het ventiel is eenvoudig te bereiken en aan te sluiten.Sherman schreef: is dit zijdelingse ventiel een ander soort ventiel ?
-
mecapuet
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
- Woonplaats: Orp
- Locatie: Waals-Brabant.
Ik heb het een paar keer voor gehad (toen ik nog in de garage werkte) dat ze lekte aan de velg zelf (scheurtje in), alsook dat ze lekte aan het ventiel zelf (in het binnenwerk zit ook een rubbere afdichting).J schreef:Waarom is dat nodig? Je hoeft dit toch niet te vervangen als het niet stuk is? Of zie ik iets over het hoofd?
J
Als je ze nooit vervangt kan dat enkele keer voorkomen.
Altijd vervangen kan je zien als verkwisting, maar als de bandenboer dit mee geeft als goede servise, ga ik niet klagen.
L.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Nee, het is geen ander soort ventiel, het is een gewoon ventiel met een andere orientatie. Het 'binnenwerk' van dit ventiel is ook gewoon uitwisselbaar met een gewoon ventiel.Sherman schreef:... maar toch blijft de vraag : is dit zijdelingse ventiel een ander soort ventiel ?
Er zijn wel 2 voordelen aan een zijdelinks ventiel:
1. makkelijk bereikbaar (reeds hoger vermeld)
2. zal nooit door de middelpunt vliedende kracht vanzelf open gaan en beginnen lekken
Daarom dat je op een gewoon ventiel nooit mag vergeten om het dopje erop te draaien.

