opties RT1200
Moderator: GVN
-
moh_fan
- Contacteer:
Woon in Roosendaal, tegen de grens en heb ook al eens zitten denken om een moto uit Belgie te importeren. Met een papa die veel van douane afhandelingen weet was ik snel klaar met denken... Alle extra belastingen die jullie niet betalen (o.a. BPM) draag je netjes aan de douane af als je een moto importeerd.
-
HanzThePanz
Ik begrijp van Pierre dat je in België geen afleveringskosten betaald? Ik begin te snappen waarom er zoveel Hollanders naar België emigreren...
Maar inderdaad, die 320 euro is voor het uit het krat halen, het voorwiel erin zetten, olie en andere vloeistoffen vullen, afstellen, proefritje maken, nog meer afstellen, nog een proefritje maken. Zo'n baantje zoek ik nou ook nog steeds, voor 320 euro per motor!
Als je als Nederlander een nieuwe motor in België (of Duitsland) koopt kán je goedkoper uit zijn. Maar je betaalt nog steeds de BTW en de BPM én de kosten voor het 'keuren' bij de Rijksdienst voor Wegverkeer. Ik heb dat in het verleden eens gedaan met een splinternieuwe Kawasaki die ik uit Amerika importeerde. Dat hele geintje heeft me negen maanden gekost en ik moest heel Nederland door. Vervoer per boot uit Amerika regelen, daarna alle papieren inklarings-en-vergunningen-rimram bij de Douane in Rotterdam regelen. BTW en BVB (nu BPM) betalen. Tijdelijk kenteken om 'em naar Groningen te rijden voor de keuring. Na een paar maanden mocht ik 'em eindelijk ophalen. Moest ter plekke de 'running lights' uitschakelen (doorlopend brandende knipperlichten) want dat is niet toegestaan in Nederland. Vele vergunningen, stempeltjes, formulieren en zweetdruppels later had ik m'n Kawa. Uiteindelijk een duizend gulden (500 euro) goedkoper dan dat ik 'em in NL had gekocht. Dat doe ik dus nooit meer...
Maar in theorie kan je een heel stuk goedkoper zijn als je een jonge occasion buiten NL koopt en 'em dan invoert. Wat ook gebeurt is een nieuwe 'full-options' BMW in Duitsland kopen en 'em hier invoeren als een 'standaard' RT. Scheelt je veel invoerrechten en belasting...
Maar inderdaad, die 320 euro is voor het uit het krat halen, het voorwiel erin zetten, olie en andere vloeistoffen vullen, afstellen, proefritje maken, nog meer afstellen, nog een proefritje maken. Zo'n baantje zoek ik nou ook nog steeds, voor 320 euro per motor!
Als je als Nederlander een nieuwe motor in België (of Duitsland) koopt kán je goedkoper uit zijn. Maar je betaalt nog steeds de BTW en de BPM én de kosten voor het 'keuren' bij de Rijksdienst voor Wegverkeer. Ik heb dat in het verleden eens gedaan met een splinternieuwe Kawasaki die ik uit Amerika importeerde. Dat hele geintje heeft me negen maanden gekost en ik moest heel Nederland door. Vervoer per boot uit Amerika regelen, daarna alle papieren inklarings-en-vergunningen-rimram bij de Douane in Rotterdam regelen. BTW en BVB (nu BPM) betalen. Tijdelijk kenteken om 'em naar Groningen te rijden voor de keuring. Na een paar maanden mocht ik 'em eindelijk ophalen. Moest ter plekke de 'running lights' uitschakelen (doorlopend brandende knipperlichten) want dat is niet toegestaan in Nederland. Vele vergunningen, stempeltjes, formulieren en zweetdruppels later had ik m'n Kawa. Uiteindelijk een duizend gulden (500 euro) goedkoper dan dat ik 'em in NL had gekocht. Dat doe ik dus nooit meer...
Maar in theorie kan je een heel stuk goedkoper zijn als je een jonge occasion buiten NL koopt en 'em dan invoert. Wat ook gebeurt is een nieuwe 'full-options' BMW in Duitsland kopen en 'em hier invoeren als een 'standaard' RT. Scheelt je veel invoerrechten en belasting...
Don't fix it if it ain't broken...
HanzThePanz schreef:Reken je rijk PierreRT, in Nederland liggen de prijzen van alle motorfietsen en accesoires wat hoger dan die in België. Bijzondere Verbruiks Belasting noemde onze fijne regering dat, nu heet het BPM. Als je daar dan ook nog de BTW bij optelt mag je blij zijn dat je in België woont... BMW werkt met vaste prijzen, dus goedkoper ga je 'em niet krijgen in Nederland, of je moet niets inruilen, dan zijn er aardige kortingen te bedingen. Voor nieuwe banden maak ik ook altijd een ritje naar Vlaanderen. Scheelt veel euries en ik blijf natuurlijk een 'Ollander he? Voor de volledigheid de prijzen van april 2006 toen ik 'em kocht:
18.000,00 Prijs standaard RT (incl. ABS)
320,00 Afleveringskosten
37,00 Kentekenleges
10,25 Overschrijvingskosten
229,00 Verwarmde handvatten
240,00 Verwarmde buddysit
42,00 Witte richtingaanwijzers
365,00 Cruise Control
170,00 Board Computer incl. Oliepeil indicator
260,00 Alarmsysteem incl. SCM Certificaat
1410,00 Radio met CDspeler
42,00 Dubbele 12V Aansluiting
115,00 Uitlaatbochten chroom
785,00 Electronic Suspension Adjustment (ESA)
335,00 Topcase klein incl. codeslot
54,00 Rugsteun kleine topcase
94,00 Cilinderbescherming
215,00 Tanktas met grondplaat
923,00 Baehr Ultima R1200RT intercom
1125,00 Garmin StreetPilot 2720 (incl. auto- en motorkit)
111,00 MiGsel Garmin mount
24882,25 totaal (dus zelfs bijna 25.000!)
In theorie zou je die duurdere aanschafprijs weer 'terugverdienen' als je je motor weer in NL inruilt. Tenminste, dat willen de ambtenaren ons doen geloven
Vergelijking met Belgïe.
Prijs: 16 100€
Verwarmde handvatten: incl in "Perf Line"
Verwarmde buddysit: inc in "Perf Line"
Witte richtingaanwijzers: inc in "Perf Line"
Cruise Control: inc in "Perf Line"
Board Computer incl. Oliepeil indicator: inc in "Perf Line"
Alarmsysteem incl. SCM Certificaat: 200 €
Radio met CDspeler: inc in "Perf Line"
Dubbele 12V Aansluiting: inc in "Perf Line"
Uitlaatbochten chroom: inc in "Perf Line"
Electronic Suspension Adjustment (ESA): inc in "Perf Line"
Pakket "Performance Line": 2746€
Topcase klein incl. codeslot 352,67€
Rugsteun kleine topcase 58,41€
Cilinderbescherming: 110,98€
Tanktas met grondplaat 225€
Baehr Ultima R1200RT intercom 650€
Garmin ZUMO550 (incl. auto- en motorkit) 1050€ (montage incl.)
Totaal: 21 493,06€
Verschil met NL (excl afleveringskosten, kentekenleges en overschrijvingskosten): 3021,94€ !!!!!!!!!!!!!!!
Laatst gewijzigd door Pacha RT op 29 jan 2007, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.

TDM850 - R 1200 RT 2007
Lid BMW MC VL
-
Iron Gonzo
tja de lonen liggen dan ook een stuk hoger in NL dan in Belgie 
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
HanzThePanz
Haha, is dat zo?IRON GONZO schreef:tja de lonen liggen dan ook een stuk hoger in NL dan in Belgie
Maar het is een schrikbarend verschil. Zeker als je meeneemt dat 'mijn' prijzen van april 2006 zijn en het 'Belgische lijstje' van NU is.
Jammer dat ze in april nog geen Performance Line hadden...
-
HanzThePanz
Uhhh, je mag toch écht een paar duizend euro BTW en BPM gaan betalen aan de grens als je een auto, motofiets, caravan of boot invoert vanuit eender welk europees land... Ook als het voor eigen gebruik is. Over een paar CD's of een stereoset zal je de douane niet horen, maar zo'n geval met een kenteken is toch andere koek.PatM schreef:wel een verschil tussen invoer vanuit USA en en ander EEG-land.moh_fan schreef:Alle extra belastingen die jullie niet betalen (o.a. BPM) draag je netjes aan de douane af als je een moto importeerd.
Binnen de EU is er vrij verkeer van goederen.
-
HanzThePanz
Voor wie het precies wil weten, kijk eens hier bij de BPM calculator:
http://www.vwe.nl/Home/Page/Diensten/ca ... nvoer.aspx
Bij de invoer van een nieuwe motor wordt je ernstig bestolen door de nederlandse fiscus. Een tweedehands motor kan inderdaad goedkoper uitvallen.
Een R1200RT uit pak 'em beet Antwerpen, van 18.000 euro (er wordt uitgegaan van de Nederlandse catalogusprijs!) met als kentekendatum 01-06-2006, gaat je maar liefst 1882 euro BPM kosten.
http://www.vwe.nl/Home/Page/Diensten/ca ... nvoer.aspx
Bij de invoer van een nieuwe motor wordt je ernstig bestolen door de nederlandse fiscus. Een tweedehands motor kan inderdaad goedkoper uitvallen.
Een R1200RT uit pak 'em beet Antwerpen, van 18.000 euro (er wordt uitgegaan van de Nederlandse catalogusprijs!) met als kentekendatum 01-06-2006, gaat je maar liefst 1882 euro BPM kosten.
Radio CD
Hoi allen, ik zie dat veel van jullie de radio/cd speler hebben op de 1200RT, hoe erg is het nu met dat skippen van nummers bij hobbels? Eens een keer is niet erg, maar als er bij elk hobbeltje een gat in m'n cd wordt geramd (beetje overdrijven kan geen kwaad) steek ik liever m'n geld ergens anders in (suggesties...?). Ik hoor (lees) het graag!
Wachten...wachten...even wachten nog...RT! Geplande levering vrijdagmiddag 1 februari!
-
HanzThePanz
Ik rij nu dik anderhalf jaar rond op mijn R1200RT mét radio/CDspeler en ik denk dat 'ie hooguit vijf keer heeft overgeslagen. Eén keer op de Antwerpse kasseien en voor de rest op ontzettend achteraf gelegen hobbelige weggetjes in de Pyreneeën waar ik vééél te hard reed. Ik meen me ook een keer hier in Amersfoort te herinneren toen ik ongewild in een gat in het wegdek reed. Dat gaf zo'n klap dat ik meer voor het voorwiel vreesde dan voor de CDspeler.
Dusseh... het valt wel mee... Waar ik me wel ernstig aan stoor is het feit dat de hele unit zichzelf uitschakelt als het volume te hard staat. Pas na te zijn gestopt en het contact uit/aan te hebben gedaan werkt de radio dan weer. Volgens de dealer is dat een ingebouwde bescherming zodat je de boxjes niet opblaast. Volgens mij is dat ontzettende l*lkoek... Feit blijft wel dat als je 'em zo hard hebt staan als ik soms, je eigenlijk knap a-sociaal bezig bent. Kortom, de radio/CDspeler is een veel te duur apparaat maar ik ben tóch enorm blij dat ik 'em heb. Het maakt de (saaie) ritjes op de snelweg een stuk aantrekkelijker en Andrea Bocelli klinkt ook prima als je door het Toscaanse landschap zoeft!
PS: op de nieuwe RT van een vriend van me zit er nu ook op de radio/CDspeler een aansluiting én het bijbehorend kabeltje om een MP3-spelertje aan te sluiten. Op mijn RT zit ook een Beahr intercom en daar zit de radio/CD ook op aangesloten. Hoef ik 'em niet zo hard te zetten...
Dusseh... het valt wel mee... Waar ik me wel ernstig aan stoor is het feit dat de hele unit zichzelf uitschakelt als het volume te hard staat. Pas na te zijn gestopt en het contact uit/aan te hebben gedaan werkt de radio dan weer. Volgens de dealer is dat een ingebouwde bescherming zodat je de boxjes niet opblaast. Volgens mij is dat ontzettende l*lkoek... Feit blijft wel dat als je 'em zo hard hebt staan als ik soms, je eigenlijk knap a-sociaal bezig bent. Kortom, de radio/CDspeler is een veel te duur apparaat maar ik ben tóch enorm blij dat ik 'em heb. Het maakt de (saaie) ritjes op de snelweg een stuk aantrekkelijker en Andrea Bocelli klinkt ook prima als je door het Toscaanse landschap zoeft!
PS: op de nieuwe RT van een vriend van me zit er nu ook op de radio/CDspeler een aansluiting én het bijbehorend kabeltje om een MP3-spelertje aan te sluiten. Op mijn RT zit ook een Beahr intercom en daar zit de radio/CD ook op aangesloten. Hoef ik 'em niet zo hard te zetten...
Precies waar ik 'm ook voor wil hebben! Kun je 'm nog wel goed horen bij stormachtig weer zoals vandaag?HanzThePanz schreef:IKortom, de radio/CDspeler is een veel te duur apparaat maar ik ben tóch enorm blij dat ik 'em heb. Het maakt de (saaie) ritjes op de snelweg een stuk aantrekkelijker
Wachten...wachten...even wachten nog...RT! Geplande levering vrijdagmiddag 1 februari!
-
HanzThePanz
Ja hoor, weer of geen weer, het geluid is prima! Ik woon vlak bij m'n werk en tijdens woon-werk verkeer heb ik meestal de radio aan voor het nieuws. Als ik op zondag een ritje naar m'n zus maak (woont 150 km verderop) luister ik altijd op de snelweg met veel genoegen naar 'Langs de Lijn'.
En op de overige (toer)ritjes zit er meestal een CDtje in. Tot 140 is het allemaal goed te horen, daarna gaat het vervormen en luister ik dus liever via de helm en de (stereo)intercom naar de muziek.
En op de overige (toer)ritjes zit er meestal een CDtje in. Tot 140 is het allemaal goed te horen, daarna gaat het vervormen en luister ik dus liever via de helm en de (stereo)intercom naar de muziek.
-
HanzThePanz
Kan ook, is zeker goedkoper dan de krankzinnig dure BMW radio/CDspeler en dan heb je er ook nog een navigatiesysteem bij! Nadeeltje: géén radio en alleen te beluisteren door de koptelefoon (BlueTooth???). Je zal trouwens niet de eerste zijn die ontzettend zit te prutsen voor 'ie het BlueToothgebeuren (al dan niet in combinatie met een GSM) aan de praat heeft...Wally schreef:Als je 't mij vraagt kan je toch beter de mp3 speler van je GPS(Zumo)gebruiken. Die speelt wat je wil, zonder horten of stoten.
En hij wijst je nog de weg ook
Trouwens, dat horten en stoten is schromelijk overdreven. Als je zoiets overkomt heb je een ondeugdelijk exemplaar die door je dealer ongetwijfeld zonder problemen wordt omgeruild.
De al eerder genoemde vriend met nieuwe RT is in bezit van de BMW Navigator welke ook MP3-afspeelmogelijkheid heeft en was in combinatie met een BlueTooth helmsetje overigens ook een berg geld kwijt. Om het verhaal compleet te maken: hij heeft óók de radio/CDspeler omdat alleen MP3's hem begon te vervelen...
-
p.raaymakers1
Ehhh.. stereo geluid van de zumo kan ook prima in de helm!
Enne...ik wil geen speldbreker zijn, maar persoonlijk vind ik de radio optie van BMW, eigenlijk wel een heeeeel bijzondere.
Het geluid wat een motor mag produceren is aan strenge normen gebonden. Maar blijkbaar is het géén probleem om de omgeving ongevraagd mee te laten "genieten" van een a-sociaal hard klinkende radio.
Enne...ik wil geen speldbreker zijn, maar persoonlijk vind ik de radio optie van BMW, eigenlijk wel een heeeeel bijzondere.
Het geluid wat een motor mag produceren is aan strenge normen gebonden. Maar blijkbaar is het géén probleem om de omgeving ongevraagd mee te laten "genieten" van een a-sociaal hard klinkende radio.
-
HanzThePanz
Ik ben het helemaal met je eens. Desondanks heb ik mijn radio/CD vaak hard staan. Niet in een stil straatje in de avonduren, of in een dorpje op zondagmiddag, maar toch... het blijft a-sociaal.p.raaymakers1 schreef:Ehhh.. stereo geluid van de zumo kan ook prima in de helm!
...Maar blijkbaar is het géén probleem om de omgeving ongevraagd mee te laten "genieten" van een a-sociaal hard klinkende radio.
Alleen interesseert het me werkelijk geen bal wat 'men' daar van vind (dat is pas a-sociaal...) zolang er nog steeds motorrijders rond kunnen rijden op Harleys en nep-Harleys met open pijpen. Maar ja, zo kunnen we nog wel even doorgaan. Wat vind je van motorrijders die 80 rijden in de bebouwde kom? Of 180 op de snelweg?
-
HanzThePanz
Hahaha! Ach ja, waar hebben we het eigenlijk over. Ik ben zeker niet het braafste jongetje van de klas. Als het zonnetje schijnt op maandagochtend en ik ben op weg naar m'n werk vind ik het wel eens lekker om Lenny Kravitz te laten schallen. Maar zoals al eerder vermeld, als de radio écht veel te hard staat grijpt meneer BMW in en gaat 'ie volautomatisch rigoreus uit.
Besteld!
Nou, de RT is besteld! Met de volgende opties:
- Kleur titansilber
- Chromen uitlaten
- Boordcomputer
- Cruise Control
- Radio/CD
- 2 x 12V
- Witte richtingaanwijzers
- Handvatverwarming
- Buddyseatverwarming
- ESA
- Alarm
- Cilinderbeschermers
- Topkoffer (groot)
- Smalle kofferdeksels (Nedplex)
En nog een nieuwe helm, handschoenen, jas, afdekhoes, slot en een motorminiatuurtje voor de kleine.
Ergens in januari zou deze schoonheid afgeleverd moeten kunnen worden.
Zie jullie op de weg!
Remco
- Kleur titansilber
- Chromen uitlaten
- Boordcomputer
- Cruise Control
- Radio/CD
- 2 x 12V
- Witte richtingaanwijzers
- Handvatverwarming
- Buddyseatverwarming
- ESA
- Alarm
- Cilinderbeschermers
- Topkoffer (groot)
- Smalle kofferdeksels (Nedplex)
En nog een nieuwe helm, handschoenen, jas, afdekhoes, slot en een motorminiatuurtje voor de kleine.
Ergens in januari zou deze schoonheid afgeleverd moeten kunnen worden.
Zie jullie op de weg!
Remco
Wat is er gebeurd met de zoveel geroemde kwaliteit van BMW?frederik schreef:Vooral veel opties mét elektronica erin extra op uw rt rijden, kwestie van altijd iets te kunnen schrijven op dit forum én de dealer véél te kunnen opzoeken.
Ik heb ook erg getwijfeld aan een BMW, want ik heb een tijd geleden een F650GS Dakar gehad en heb daar erg veel storingen aan gehad (doorgesleten kabelboom, dashboardlampjes, oliedruklampje/sensor, bubbelende motorblokcoating en ik ben vast wat vergeten). Maar waar vindt je ESA? En dan cruise control en r/cd netjes ingebouwd met volume/bediening mooi in kuip/stuur geïntegreerd? Ik heb straks 3 jaar om er naar te zoeken, want dan ruil ik de RT weer in! En kom niet met een Goldwing of LT aanzetten, want een RT is al groot en duur zat.
Remco