platte batterij

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

STer

platte batterij

Bericht door STer »

Vorig jaar rond deze tijd. 's Morgens klaar om een nieuwe dagtaak aan te vatten :grin:, alleen mijn moto, 't is te zeggen, de batterij wilde niet. Plat :-x .
Gisteren wilde ik op mijn werk vertrekken, hij startte niet, platte batterij :-x. Uiteindelijk toch gestart met startkabels. De ganse nacht een batterijlader rechtstreeks aan de batterij gehangen en deze morgen was alles weer in orde.
Vandaag de batterij laten checken: laadt goed op en op het display van het apparaat staat "good battery" :grin: .
Raadsel: hoe komt het toch dat de batterij (nu 2,5 jaar) regelmatig plat is.
Kan de beperkte afstand tot mijn werk (13 Km enkel) de reden zijn (met mijn VFR nooit aan de hand gehad) :-? ?
STer - Ex-VFR
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

13km is nauwelijks genoeg om terug bij te laden.

Het feit dat je dit niét had op je VFR kan te wijten zijn aan het feit dat je huidige fiets extra stroomverbruikers heeft, zoals daar zijn verwarmde handvaten en Co
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Stef RT

Bericht door Stef RT »

Hallo,

ik heb de mijn na 3 jaar moeten vervangen op mijn R1150RT.
Ik heb er een gel batterij laten insteken en het is nu beter, maar langer dan 3 weken
moet ik hem niet laten stiltaan of hij start niet meer.
Zal een batterij probleem zijn bij BMW zeker. (schande voor zo'n merk)

13 km is inderdaad niet genoeg om bij te laden, ik denk minstens 50 km.
Hij vraagt meer energie om te starten dan wat ge kunt bijladen op 13 km.

Mijn K75s (en ja, ook met alarm) kon ik vroeger 2 maand laten stilstaan en die starte met 1 drukje op de knop.

Groeten, Stef 8-)
BMW MC Vlaanderen lid / R1150RT silver / John's xenonbeemer
TonTon

Re: platte batterij

Bericht door TonTon »

STer schreef:Vorig jaar rond deze tijd. 's Morgens klaar om een nieuwe dagtaak aan te vatten :grin:, alleen mijn moto, 't is te zeggen, de batterij wilde niet. Plat :-x .
Gisteren wilde ik op mijn werk vertrekken, hij startte niet, platte batterij :-x. Uiteindelijk toch gestart met startkabels. De ganse nacht een batterijlader rechtstreeks aan de batterij gehangen en deze morgen was alles weer in orde.
Vandaag de batterij laten checken: laadt goed op en op het display van het apparaat staat "good battery" :grin: .
Raadsel: hoe komt het toch dat de batterij (nu 2,5 jaar) regelmatig plat is.
Kan de beperkte afstand tot mijn werk (13 Km enkel) de reden zijn (met mijn VFR nooit aan de hand gehad) :-? ?
aan een "druppel-lader" leggen , vooral s'winters.....en kan absoluut geen kwaad.

info : http://www.rad.eu/nl/c/p/4167-optimate- ... MAodV3QPoQ
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Ik doe enkel 6.5 Km per rit, dus op een dag 13 of 26 km (afhankelijk of ik 's middags naar huis ga of nietà

Ik leg preventief in de winter tijdens het weekend ALTIJD de oplader aan!
Voorlopig nog geen problemen gehad :wink:

Zonder de oplader zou ik al lang miserie gehad hebben. BMW kan daar zeer slecht tegen.
Andere merken houden het veel beter uit.
Mijn Honda CB750 van in de tijd heeft en drie jaar uitgehouden zonder oplader :!:
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Laadstroom en spanning meten,
Als de motor loopt moet de boordspnning stijgen tot ca 14 volt. Dus even de multimeter uit het vet, en meten die spanning. Tevens starten zonder verlichting aan etc scheelt een hoop.
En inderdaad is 15 kM erg kort om de accu te laden, dus dan zit gij in een neerwaardse ladingscurve.. Iedere dag de motor starten (2 *) rijden en bijladen... houdt die accu niet zo lang vol denk ik zo...
colingoes

Bericht door colingoes »

hoe zo lichten uitdoen
bij de 1150 gaat dat niet meer
alleen als batterij plat is , wel

groetjes
colin
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

En zit er dan wel een ontlast relais in zoals bij de K100 Serie...
Anders zou ik dat dan wel even op die manier doen.....
wemalo

Bericht door wemalo »

13 km enkele rit is inderdaad weinig maar volgens mij is dat niet het enigste. De batterij van de ST is gewoon van minderwaardige kwaliteit, dat is mijn gedacht. Mijn tweede batterij (op 1 jaar) moet ondertussen terug vervangen worden en ik rij minimum 100 km per rit. Met mijn vorige BMW's nooit batterij problemen gehad. Ik ben nu aan het uitkijken naar een zwaardere dan de standaard batterij. Ik hoef die batterij van BMW niet, ook al vervangen ze ze terug in garantie. Gegarandeerd dezelfde miserie over 4-5 maanden!
vercauteren franky

Battery

Bericht door vercauteren franky »

Myn stroombron is nu 4,5 jaar oud.Ik bol in de winter maar eenmaal per week of soms twee weken.Ik doe dan wel toerke van +50km,nog geen
problemen gehad !
PS:voor zes werkkilometers neem ik de fiets=gezond...
De Franky
ronnyb

Bericht door ronnyb »

Naar aanleiding van deze post heb ik mijn batt ook eens aan de lader gekoppeld en dit voor een periode van ongeveer 5u.
Dit met en ouder type van lader ( 12v - 5amp).... nu mijn vraagske :-? .
Op het metertje met wijzer, A van 0 tot 5 stond deze bij aanvang op 2 en na 5uur op 1Amp , wat is er nu eigenlijk gebeurd? Is mijn batt nu iets opgeladen of eerder ontladen :roll: ??
Ik kan dit niet gelijk nagaan daar ik niet in het bezit ben van een multimeter :oops: .
Ronnyb
wa japs..r1100r...r1200gs.... Triumph 1200 Expl. 800xrx, R1250gsa
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Als je wijzer niet meer beweegt, maw z'n positie vasthoudt, is je batt geladen...
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
ronnyb

Bericht door ronnyb »

OK thx,
dan ben ik goe bezig.
Ronny
wa japs..r1100r...r1200gs.... Triumph 1200 Expl. 800xrx, R1250gsa
fast

Bericht door fast »

ik heb de ervaring dat als je de moto op stuurslot zet ,
er minder ontlading van de accu is.
veel accessoires gaan dan ook stroomloos (radio etc.)
en met koud weer een druppellader
de ene keer zit het niet mee ,
en de andere keer zit het tegen
LOMAX

Bericht door LOMAX »

ronnyb schreef:Naar aanleiding van deze post heb ik mijn batt ook eens aan de lader gekoppeld en dit voor een periode van ongeveer 5u.
Op het metertje met wijzer, A van 0 tot 5 stond deze bij aanvang op 2 en na 5uur op 1Amp , wat is er nu eigenlijk gebeurd? Is mijn batt nu iets opgeladen of eerder ontladen :roll: ??
Ik kan dit niet gelijk nagaan daar ik niet in het bezit ben van een multimeter :oops: .
Ronnyb
Uw lader is een slimmerikske. Als de accu diep ontladen is, geeft hij de volle 5 Amp. Hoe 'voller' de accu, hoe minder ampere de lader zal geven, ook al om koken te voorkomen. Daarom dat de wijzer van hoog naar laag gaat. Als je dus op 2 start, dan is uw batterij nog niet echt ontladen.
marray

Bericht door marray »

Oppassen met een druppellader, batterij kan stuk gaan als je hem continue laat aanhangen voor langere tijd (met mijn Honda CBR tweemaal meegemaakt).
Ideaal is volgens dealer alleen in de week-ends (met alarm) of 1 week-end op 2 (zonder alarm)
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

Als het spanningsverschil groter is tussen de lader en de batterij vloeit er meer stroom (of gezegd makkelijker stroom) naar de batterij. Naarmate de batterij vol geraakt, stijgt de spanning met een aantal tienden van een Volt en zal de stroom afnemen. Wanneer de batterij volledig opgeladen is, en dus meestal een (tijdelijke) hogere spanning heeft dan zijn nominale spanning, kan de stroom niet meer vloeien en geeft de amperemeter van je toestel dus aan dat er haast geen stroom meer vloeit. Met andere woorden, als de amperemeter bijna op 0 staat, is de batterij opgeladen.

Vuistregel: een batterij (loodaccu) laat zich het best opladen met 1/10 van de capaciteit, met andere woorden, een 12 Amp/uur batterij laad je het best met 1,2 ampere. Een beetje meer kan geen kwaad, maar teveel laadstroom doet een batterij ook sneller verslijten. Ook belangrijk is de laadspanning. Doorgaans is die ideaal ook ongeveer 2 Volt hoger. Te hoge laadspanning beschadigt de batterij. Laden bij 14 volt voor een 12 volt batterij is ideaal. En die laadspanning zakt wanneer de batterij opgeladen is (zie boven).
ronnyb schreef:Naar aanleiding van deze post heb ik mijn batt ook eens aan de lader gekoppeld en dit voor een periode van ongeveer 5u.
Ronnyb
zeiler1

Bericht door zeiler1 »

He,

ik heb net hetzelfde probleem....Bij Raf's zegden ze dat de batterij nog goed was, en toch heb ik voortdurend een platte batterij. Ik ga er toch een nieuwe aan de kerstman vragen...
grt!
k75c => r850r=>r1200rt '95 => r1200rt '08
marc

platte batterij

Bericht door marc »

Ik heb praktisch hetzelfde probleem met mijn R1150R.
Ik hang de batterij nu regelmatig eens aan de druppellader en sindsdien heb ik geen problemen meer gehad, hopenlijk blijft dit natuurlijk ook zo.
George Michael

Bericht door George Michael »

Heel interesant hoor alles hierboven over de accu. Maar nu toch even serieus we hebben het hier over een BMW ! Deze zijn toch aardig duurder dan de gemiddelde motor. Dus problemen met de accu moet gewoon niet kunnen. Heb hiervoor 2 maal een Honda gereden. Zomer en winter, nooit aan de lader gehangen, had geen lader . Heb pas een lader aangeschaft doen ik BMW ging rijden. . . . . . . .Schandalig toch. Maar, ja we blijven BMW kopen omdat het een fijne motor is ! Dus doen we niets tegen BMW.
. . . . . .nogmaals schandalig ! . . . . . . Wel blij met mijn RT !
Honda PC800 / Honda Deauville / BMW R1150RT . . . What next: BMW R1200RT? / BMW R1200GSA? / Landrover Defender / Saab 9-3 Cabrio?
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

... vergeet niet dat er heeeel wat energievreters zitten op onze moderne beemerkes...ook tijdens het rijden!
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Freddie

Bericht door Freddie »

George Michael schreef:Heel interesant hoor alles hierboven over de accu. Maar nu toch even serieus we hebben het hier over een BMW ! Deze zijn toch aardig duurder dan de gemiddelde motor. Dus problemen met de accu moet gewoon niet kunnen. !
Helemaal mee eens!
In de zeven jaar dat ik reed met een R was het in de winterdag ook geregeld prijs. Die boxer reed ik van 1977 tot en met 1984.
Dus de laatste 23 jaar is er niks veranderd.
Is eigenlijk diep treurig :cry:
Nou kost het wel veel kracht om twee zulke dikke potten in beweging te zetten, maar volgens mij is de accu van de R te veel onder bemeten.
Moet er wel eerlijk bij vertellen, dat na omschakelen van R naar K de startproblemen verleden tijd waren.
Nooit geen druppellader gebruikt. Motor staat wel nooit langer dan twee weken stil.
K1600 GT - 2012 - 215.000 km
CARPET

Bericht door CARPET »

Hoi,

Als je batterij werkelijk plat is, zal er toch ergens wel iets moeten zijn wat deze "leegtrekt" zou ik denken... Misschien eens effe checken wat er zoal rechtstreeks op de batterij is aangesloten van 'verbruikers'.
Het is wel zo dat vooral in de wintermaanden een batterij wat meer te verduren krijgt dan anders. Bij loodbatterijen is het ook goed om regelmatig het vloeistofpeil te controleren en ook op peil te houden. Gedurende de zomer kan er immers een heel deel verdampen...
Ook de zuiverheid van de aansluitbornen kan een belangrijke rol spelen als het op lekstroom aankomt.
In het verleden kreeg ik op mijn toenmalige R1100RT steeds een ABS-alarm bij het koudstarten, wat te wijten was aan een iets te lage batterijspanning (het starten zelf lukte vrijwel steeds). Nadien werd na elke dagelijkse rit in de winter de druppellader aangelegd en sindsdien was het probleem van de baan. Ook bij mijn huidige R1200RT pas ik deze regel toe en totnogtoe nog geen enkel probleem bij ondervonden.

Groetekes,

Suzuki GS500E
R65RT - R1100RT - R1200RT - R1200RT/LC
Lid BMW Motor Club Vlaanderen
marc

platte batterij

Bericht door marc »

Een batterij is voor mij nu eenmaal een iets dan aan sleet onderhevig is en dat is ook niet meer dan normaal.
En of dat nu met een BMW of eender welk merk is, dat ze plat komt te staan kan ieder van ons gebeuren.
En Ja op een moderne motor zij er misschien inderdaad stroomvreters waar we niet vanaf weten of het misschien zelfs niet beseffen.
Maar schandalig vindt ik persoonlijk dit verre van.
Desondanks ben ik zeer tevreden met mijn BMW, vroeger heb ik een Kawasaki gehad en ik kan je vertellen wat voor problemen ik daar allemaal mee heb gehad, daar is een probleempje met een batterij niets tegen.
frederik

Bericht door frederik »

Naar mijn weten, maakt BMW geen batterijen (en geen remblokjes, alu koffers ...)

Ze plaatsen er een bmw logo op en slaan de prijs op. Iedere batterij kan het plots begeven na een korte gebruikstijd. En al die verhalen dat de batterijen van een jap nooit miserie geeft, daar heb ik zo mijn bedenkingen bij. 't Is zoals al die verhalen over dat olieverbruik ! Als ik iedere 5000 km mij olie wissel, verbruikt mijn boxer(s) ook nooit olie !

Bij batterijproblemen : zoek het eerder op al uw extratjes die we persé moeten hebben. Om er één te noemen, het alarm (radio), ...

Als er motorrijders zijn die mogen klagen over hun motor, zijn het diegene die met die italiaanse merken rondtoeren !

F
Plaats reactie