R1200RT montage zumo/TT : diameter montagebolletje gevraagd

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

PHILIP

R1200RT montage zumo/TT : diameter montagebolletje gevraagd

Bericht door PHILIP »

heren,
Ik denk eraan me een zumo of een TT-rider aan te schaffen, beide worden gemonteerd op een bolletje dat op het stuur of elders op de moto gemonteerd staat. Voor een r12rt is een speciale montage vereist die zeer prijzig is, en die ik perfect zelf kan maken in inox.
Kan iemand me vertellen welke diameter het kogeltje heeft,en wat de diameter is vlak achter het bolletje. Is dit dezelfde diameter is voor een TT-rider.
vriendelijke groeten,
philip
Intruder
Contacteer:

Bericht door Intruder »

Hallo Philip

ik heb ook een zumo voor op mijn 1150 rt , ik denk het bolletje waar jij over spreekt er wel is bij geleverd bij de zumo. ik heb de zumo bij mij centraal geplaatst boven de teller op een plaatje, als je wilt stuur ik je foto's door
je kan het zelf gemakkelijk maken

mvg jp
na een jap een RT zalig is da
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Als het dit "bolletje" is dat ge bedoelt:

Afbeelding

bol = 23 mm
nek = 10mm
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
PHILIP

Bericht door PHILIP »

dank voor de info, dat is idd het bolletje dat ik bedoel. Er is géén los bolletje bij de gps geleverd dacht ik, wel een staafje waar een u-beugel doorgaat voor rond het stuur, maar dat is niet bruikbaar op een bmw stuur.
De montage die op de foto te zien is lijkt me super en de eenvoud zelve,
misschien maak ik eerst een keer deze opstelling. Ik dacht een bevestiging te maken boven op het dashboard van de 12rt in inox, daarvoor moet ik ook een staafje met bolletje draaien in inox om erop te lassen, vandaar mijn vraag.
Zou de diameter dezelfde zijn voor TT en garmin?

philip
pvde
Contacteer:

Bericht door pvde »

Yep,
De RAM bolletjes zijn van rubber om schokken te absorberen en ze kosten nu ook niet echt veel geld, zie HIER.
Als je dat bolletje in inox gaat maken zul je wel meer trillingen op de GPS hebben en dit zal op termijn wel eens beschadigingen kunnen teweegbrengen :roll:
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

pvde schreef:Yep,
De RAM bolletjes zijn van rubber om schokken te absorberen en ze kosten nu ook niet echt veel geld, zie HIER.
Als je dat bolletje in inox gaat maken zul je wel meer trillingen op de GPS hebben en dit zal op termijn wel eens beschadigingen kunnen teweegbrengen :roll:
Houdoe
Patrick heef wel gelijk i.v.m. die rubber en die prijs 8-)

Het gebruikte ramonderdeel is de RAM-B-273U maar dan wel met bijgeleverde afstandbusjes, moeren en contramoeren. Speciaal gemaakt om in het gat te steken waar ook een extra spiegel kan gemonteerd worden.

Afbeelding

Het héle gamma van Ram Mount vind je HIER
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

p@rick

Bericht door p@rick »

Onderstaand rammount-attribuut heb ik besteld voor ongeveer 20 euro (inclusief verzendingskosten) bij http://www.softsolutions.be
Enkele dagen later keurig door de postbode in mijn brievenbus gedeponeerd.
Let op de schroef zelf, deze is anders dan op de foto die Biemer hierboven postte. "Mijn" schroef houdt rekening met de dikte van de stuurhelft.
Als je meer detailfoto's wil zien hoe ik de Zumo op mijn 1200RT heb staan, dan laat je maar iets weten.

Afbeelding
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Je kan ook bestellen bij MOTO 2000 info@moto2000.be

Best altijd vermelden voor welke motor het is en waar je ongeveer wil plaatsen. Normaal krijg je advies van Jan Buyle en die kan je perfect helpen. Bestellen kan op hetzelfde mailadres :wink:

PHILIP

Bericht door PHILIP »

aah, interessant te weten dat het bolletje van rubber is. Daar zou ik nooit
aan gedacht hebben. Moet dus in rubber zijn om de fijne trillingen te elimineren, logisch als je het weet. Ik zal dus een draadbusje moeten
gebruiken om het bolleteje van patrick of biemerrt in te schroeven...
En ja, ik zou graag een fotootje zien van de montage van patrick voor de 12rt.
Is er nog sprake van een of andere groepsaankoop voor de zumo?
Wie is jan buyle?

philip

r12rt,r100rt-eml,norton,bsa,kawa
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

PHILIP schreef:Wie is jan buyle?
Das de meneer die de mails beantwoord bij MOTO 2000 :roll:

p@rick

Bericht door p@rick »

BiemeRT schreef:
en die bijna je neus afbijt als je bij 'm in de winkel komt :twisted:
Greetz,

P@trick
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

probeer toch te overwegen het apparaat mooi centraal in je gezichtsveld te plaatsen, dit voorkomt 'weg'kijken van de baan ... net boven de instrumentarium is volgens mij de meest ideale positie...
p@rick

Bericht door p@rick »

Voor mij staat de Zumo perfect en zeer stabiel waar ie nu staat, al gebiedt de eerlijkheid erbij te zeggen dat ik nu gebruik maak van een rammount-arm die een maatje langer is dan deze op de foto (die trouwens bij de Zumo werd meegeleverd). Zelfs met mijn 1m87 hoef ik mijn hoofd niet noemenswaardig naar beneden te buigen om indien nodig naar het scherm te kijken (ik krijg de instructies te horen via intercom).

Afbeelding

En als ik zonder Zumo rondtuf, blijft er enkel heel discreet deze kogel achter op de moto.

Afbeelding
Greetz,

P@trick
Intruder
Contacteer:

Bericht door Intruder »

p@rick schreef:Voor mij staat de Zumo perfect en zeer stabiel waar ie nu staat, al gebiedt de eerlijkheid erbij te zeggen dat ik nu gebruik maak van een rammount-arm die een maatje langer is dan deze op de foto (die trouwens bij de Zumo werd meegeleverd). Zelfs met mijn 1m87 hoef ik mijn hoofd niet noemenswaardig naar beneden te buigen om indien nodig naar het scherm te kijken (ik krijg de instructies te horen via intercom).

Afbeelding

En als ik zonder Zumo rondtuf, blijft er enkel heel discreet deze kogel achter op de moto.

Afbeelding
en de voedingkabel of rij je zonder?
p@rick

Bericht door p@rick »

Intruder schreef: en de voedingkabel of rij je zonder?
Voorlopig plug ik de voedingskabel nog in het stopkontaktje ter hoogte van de linkerknie, maar ik heb ondertussen de nodige spullen in huis om stroom af te takken van het daarvoor voorziene punt onder het dashboard.
Door er een waterdicht stekkertje tussen te zetten (zoals elders op dit forum al getoond) kan ik dan op eenvoudige manier alles demonteren, zodat (opnieuw) alles heel discreet blijft als ik zonder Zumo rijd.
Greetz,

P@trick
Intruder
Contacteer:

Bericht door Intruder »

p@rick schreef:
Intruder schreef: en de voedingkabel of rij je zonder?
Voorlopig plug ik de voedingskabel nog in het stopkontaktje ter hoogte van de linkerknie, maar ik heb ondertussen de nodige spullen in huis om stroom af te takken van het daarvoor voorziene punt onder het dashboard.
Door er een waterdicht stekkertje tussen te zetten (zoals elders op dit forum al getoond) kan ik dan op eenvoudige manier alles demonteren, zodat (opnieuw) alles heel discreet blijft als ik zonder Zumo rijd.
ik heb die van mij centraal boven de tellers gezet op een plaat gevezen
zonder bol alles staat vast . Rij ik zonder zumo dan staat de rest er nog op, dat was bij mijn tom tom rider ook zo
pvde
Contacteer:

Bericht door pvde »

Yep,
Kijk eens naar DEZE opstelling.
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
PHILIP

Bericht door PHILIP »

p@rick, u gebruikt dus nu de klem (rammount?) die bij in de doos van de zumo zit? gaf deze dan eerst de indruk te lang te zijn?
Misschien maak ik een kogel op een speciaal gemaakt deksel van de balfoofdlagers (nu zwart plastieken dekseltje) als ik een manier vind om dat deksel stevig te klemmen in het gat.

groeten,
philip
p@rick

Bericht door p@rick »

Houdoe

Heb ik ook even overwogen, maar vooraleer 120 euro te betalen zou ik er eerst eens mee willen proefrijden. 't Is niet dringend, maar als die gelegenheid zich ooit eens voordoet...
Greetz,

P@trick
p@rick

Bericht door p@rick »

PHILIP schreef:p@rick, u gebruikt dus nu de klem (rammount?) die bij in de doos van de zumo zit? gaf deze dan eerst de indruk te lang te zijn?
Misschien maak ik een kogel op een speciaal gemaakt deksel van de balfoofdlagers (nu zwart plastieken dekseltje) als ik een manier vind om dat deksel stevig te klemmen in het gat.

groeten,
philip
Bij de Zumo wordt standaard een inox u-beugel geleverd om over het stuur te klemmen, en een korte rammount- arm (oftewel die klem met vleugelmoer, als dat duidelijker is).
Op de foto die ik hierboven postte, gebruikte ik nog die korte arm (klem) die ik eigenlijik net iets te kort vond. Om de Zumo iets hoger te krijgen, heb ik een langere rammount-arm (klem) gebruikt die ik nog van vroeger had liggen.
Waarom zou je trouwens zelf een eigen constructie ontwikkelen, als je heel eenvoudig zo'n rammount-kogel kan draaien in een van de gaten waar de bouten van je stuur in zitten ?
Greetz,

P@trick
ECM
Contacteer:

Bericht door ECM »

@P@trick:

Welk Rammount bestelnummer is dit?
pvde
Contacteer:

Bericht door pvde »

p@rick schreef:
Houdoe
Heb ik ook even overwogen, maar vooraleer 120 euro te betalen zou ik er eerst eens mee willen proefrijden. 't Is niet dringend, maar als die gelegenheid zich ooit eens voordoet...
Yep,
Op mijn R1150RT had ik ook eerst de GPS tussen het stuur staan en nadien heb ik hem boven te tellers gezet omdat ik teveel naar beneden moest kijken en dit leidde me teveel af van het zicht op de weg.
Als de GPS gemonteerd staat boven de tellers heb je recht zicht op het scherm en een blik op de weg, dit lijkt mij veel veiliger en op veiligheid staat geen prijs.
Opstelling GPS tussen het stuur.
Afbeelding
Opstelling GPS boven de tellers.
Afbeelding
De nieuwe R1200RT zal volgende maand geleverd worden, met Migsel mount en zumo.
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding BMW F800GS
p@rick

Bericht door p@rick »

ECM schreef:@P@trick:

Welk Rammount bestelnummer is dit?
Heb er even de factuur bijgehaald, en daarop staat als ref. RAM-B273-U, kostprijs € 19,00 + verzendingskosten.
Je moet er bij bestelling wel degelijk bijvermelden dat het voor een BMW-motorfiets is, want anders krijg je dit artikel toegestuurd :

Afbeelding

Je merkt meteen het verschil met de adapter die ik eerst op de 1150RT en nu op de 1200RT heb staan :

Afbeelding

Zoals je op eerdere foto's in dit topic kon zien, houdt deze adapter perfect rekening met de dikte van de stuurhelften van de moto.

Ik bestelde mijn adapter bij Softsolutions in Beringen-Paal, misschien dat je daar zelf ook nog eens kan informeren (verzendingskosten naar NL zullen dezelfde zijn als naar B). Hun website werd hierboven ook al eens vermeld : http://www.softsolutions.be
Greetz,

P@trick
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

p@rick schreef:
BiemeRT schreef:
en die bijna je neus afbijt als je bij 'm in de winkel komt :twisted:
IS DAT ECHT :shock:

En op mail zoooooooo behulpzaam. Echt waar, hé 8-)

Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

En op mail zoooooooo behulpzaam. Echt waar, hé
Da's omdat hij Uw tronie nie heeft gezien... :-P
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Plaats reactie