platte batterij

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Dus de oplossing is eigenlijk:

Een tweede oplader (optimate) aanschaffen en op het werk in die koude luchtstroom aansluiten op de moto. En zo heel de dag laten staan.
Zal dan gegarandeerd starten 's avonds!

Of die van thuis altijd meenemen, op de enkele dagen per jaar dat het echt nodig is :wink:
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
LOMAX

Bericht door LOMAX »

hla schreef: Ik heb nog nergens zien staan of je de moto mag starten terwijl de oplader ingeschakeld/aangesloten is.
Wanneer de batterij het niet alleen kan, mag je dan de oplader aanleggen en dan starten?
Met een Optimate III mag je het wel, maar of het gaat helpen? Het kleine beetje extra stroom zal het verschil niet maken. Om te tonen dat het kan, even in de link bovenaan op het camera-icoontje klikken, na iets meer dan anderhalve minuut zie je de demonstratie van een startende motor (BMW!), en het effect hiervan op een Optimate.
http://www.optimate-sp.com/
Ik zou het echter niet proberen met een gewone accu-lader.
dirkske

Bericht door dirkske »

Om nog even terug te komen op mijn beweringen, in feite zou elke batterijlader die voorzien is van een degelijke korstsluitingsbeveiliging (wat een woord he) het opstarten van eender wat in aangesloten toestand moeten kunnen doorstaan, meer stroom dan een kortsluiting kan je immers niet eisen, dus.....

Blijft wel dat het geen enkel nut heeft daar die toestellen nog steeds niet de benodige Amp. zullen kunnen afleveren.
En ikzelf wil mijn toestel (ook Optimate) niet riskeren voor zoiets, je weet immers nooit.

Garanderen dat je motor start zal niemand doen, als je bv. zonder benzine zit kan geen enkele goede batterij of lader je helpen hoor :wink:
bluevelvet

Bericht door bluevelvet »

Bleu als ik ben vraag ik me af welk soort druppellader geschikt is voor een canbus-systeem m.a.w. ben op zoek naar een druppellader die je gewoon inplugd en niet rechtstreeks op de batterij aansluit(rij met gsa)
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

bluevelvet schreef:Bleu als ik ben vraag ik me af welk soort druppellader geschikt is voor een canbus-systeem m.a.w. ben op zoek naar een druppellader die je gewoon inplugd en niet rechtstreeks op de batterij aansluit(rij met gsa)
Nou, de optimate IIIsp (laatste versie) heb je voor 45 pleuro, je zet de klemmen rechtstreeks op je bat en klaar is Kees

Zie je dit niet zitten, doe je zoals ik, bij de Optimate zit er standaard een fiche, je zet beide oogjes op de polen van je accu en dan heb je een fiche die je onder je zadel legt bij niet gebruik, wanneer je wenst te laden gewoon zadel eraf en fiche aansluiten op je SPIII, klaar is wééral Kees.

Is dit échter te veel gevraagd koop je bij Nonkel Bmw een originele Bmw-lader (zo'n grijs blokje), kost je 100 pleuro.

Er is nog ergens een ander merk, ik dach C-Tek of zoiets, google effe en je vind wel meer info.
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Die can bus is alleen maar om diverse meuk te besturen. Een contactdoos voor extra's zit rechtstreeks op de accu (al dan niet na contact slot en via een zekering). Dus als je je optimate lader daar in vrot dan doet ie het, en laad ie je accu op.
bluevelvet

Bericht door bluevelvet »

Bedankt veur den info
Toedel

Bericht door Toedel »

Hello, het lijkt me dat die batterijverhalen zich elke winter herhalen.
Over de werking van batterijladers op de R12 serie met inbegrip van gevolgen op canbussysteem heb ik vorig jaar iets neergezet in onderstaand draadje. Suc6 ermee !

http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... highlight=
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

CeesBmw schreef:Die can bus is alleen maar om diverse meuk te besturen. Een contactdoos voor extra's zit rechtstreeks op de accu (al dan niet na contact slot en via een zekering). Dus als je je optimate lader daar in vrot dan doet ie het, en laad ie je accu op.
&
Ik heb mijn licht opgestoken over de R1200GS en batterijladers, vooral vanwege de nieuwe CANbus technologie. Het is een boterham, maar hiermee wordt één en ander duidelijk.

Op de R1200GS zit electronica die ong. 2 min. na afschakelen sleutel de contactdozen uitschakelt om leeglopen v.d. batterij te vermijden. Als je een lader die niet canbus-compatibel is aansluit op de contactdoos, dan sluit de electronica de contactdoos dus af. De lader zal via verklikkers misschien wel aangeven dat er geladen wordt, maar de laadstroom gaat dan naar de schakelaar in de electronica en kan deze beschadigen.
Het is dus aan te raden niet canbus-compatibele laders rechtstreeks op de batterijpolen aan te sluiten
=

:bsquest:

zie => http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... highlight=
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Toedel

Bericht door Toedel »

De BMW stopcontacten worden (op de R12 met canbustechnologie) standaard NIET rechtstreeks op de accu aangesloten, maar op de electronicadoos aan boord. Daar zit dus ook de besturing van de stopcontacten (bvb. bij kortsluiting, maar ook bij afschakelen motor).

Wie zijn stopcontacten rechtstreeks op de accu aansluit, stelt de besturing door de electronica dus buiten werking. Maar dan moet je (bij de R12 met canbustechnologie) toch nog uitkijken als je met hoge ladingen gaat laden. Zie bewuste draad.

Bon, en nu : kerstmis ! :grin:
Laatst gewijzigd door Toedel op 08 jan 2008, 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
bijnaextuc

Bericht door bijnaextuc »

hla schreef:Een vraagje.

Ik heb nog nergens zien staan of je de moto mag starten terwijl de oplader ingeschakeld/aangesloten is.
Ik zou het niet proberen.
Ik heb bij een crossauto zo een oplader naar de kl.ten gedaan.
Rap op snelladen gezet en na 10 minuten proberen te starten met oplader eraan.De auto startte juist maar oplader naar de vaantjes.
Op dat moment vond ik het niet erg want de auto was gestart maar
toen ik de prijs daarna zag van een nieuwe oplader was het even slikken. :wink:
Pierre C

Re: platte batterij

Bericht door Pierre C »

Hoi zit sinds eergisteren met hetzelfde probleem.Sinds september zit er een een nieuwe batterij in mijn ST (nieuw gekocht in april 2006) .Al tot tweemaal toe(tot 12 h) aan de batterijlader gelegd . Resultaat , de startmotor slaat aan maar motor start niet . Wat zou het probleem kunnen zijn ? Is het mogelijk om er een betere zwaardere batterij in te steken ? Op zulke momenten verlang ik eigenlijk terug naar mijn goedkopere en veel betrouwbaardere jap.
Greetz
Pierre
R1250R
wemalo

Bericht door wemalo »

Ik zou eerst BMW Assistance oproepen. Als Touring ze niet aan de praat krijgt, dan is de technieker misschien nog bereidt om de batterij uit te bouwen en naar de dealer om een nieuwe te rijden (bij mij hebben ze dit 1 keer willen doen).

Als het om een tweedehandsmotor gaat, zelf de batterij uitbouwen en dan naar de dealer om de slechte te ruilen.

Ik ben ook aan het uitkijken naar een zwaardere batterij want BMW doet blijkbaar niks aan het probleem (ik denk dat ze teveel tijd nodig hebben om hun centjes te tellen :roll: ).
HanzThePanz

Re:

Bericht door HanzThePanz »

marray schreef:Oppassen met een druppellader, batterij kan stuk gaan als je hem continue laat aanhangen voor langere tijd (met mijn Honda CBR tweemaal meegemaakt).
Ideaal is volgens dealer alleen in de week-ends (met alarm) of 1 week-end op 2 (zonder alarm)
Het woon-werk-verkeer met m'n R1200RT is slechts 16 km per dag. Gedurende de pekelperiode staat hij helemaal stil (ik pak dan m'n ouwe Kawa) en hang ik de BMW-accu één keer per maand aan de druppellader. Ik doe dat al jaren zo, ook met m'n vorige BMW's en heb nog nooit een accu hoeven vervangen.

Ik denk dat de meeste accu's naar de eeuwige jachtvelden gaan omdat ze teveel aan de lader hangen...
Don't fix it if it ain't broken...
spoorman

Re: Re:

Bericht door spoorman »

HanzThePanz schreef:
marray schreef:Oppassen met een druppellader, batterij kan stuk gaan als je hem continue laat aanhangen voor langere tijd (met mijn Honda CBR tweemaal meegemaakt).
Ideaal is volgens dealer alleen in de week-ends (met alarm) of 1 week-end op 2 (zonder alarm)
Het woon-werk-verkeer met m'n R1200RT is slechts 16 km per dag. Gedurende de pekelperiode staat hij helemaal stil (ik pak dan m'n ouwe Kawa) en hang ik de BMW-accu één keer per maand aan de druppellader. Ik doe dat al jaren zo, ook met m'n vorige BMW's en heb nog nooit een accu hoeven vervangen.

Ik denk dat de meeste accu's naar de eeuwige jachtvelden gaan omdat ze teveel aan de lader hangen...
Hoe zit het nu eigenlijk,mag de batterij constant aan de druppellader of beter af en toe eens?
Ik weet het nu niet meer.
R1200GS.
HanzThePanz

Re: Re:

Bericht door HanzThePanz »

spoorman schreef: Hoe zit het nu eigenlijk,mag de batterij constant aan de druppellader of beter af en toe eens?
Ik weet het nu niet meer.
Volgens de druppelladerfabrikanten mag het constant. Ik zou dat echter niet doen, als één keer per week (of maand) ook volstaat.
bluevelvet schreef:Bleu als ik ben vraag ik me af welk soort druppellader geschikt is voor een canbus-systeem m.a.w. ben op zoek naar een druppellader die je gewoon inplugd en niet rechtstreeks op de batterij aansluit(rij met gsa)
Ik heb een MS Intellicharger (rond de 60 euro bij MotoZoom en/of Louis) en die is ook geschikt voor het canbussysteem.
Don't fix it if it ain't broken...
Kenny
Locatie: Nu in Amersfoort, NL. Van origine geboren en getogen in de buurt van New York, VS

Bericht door Kenny »

Hallo allemaal !

Ik lees veel fragmenten over batterijen die het lang en ook een korte tijd volhouden. Omdat ik eigenlijk de draad niet helemaal kan volgen wil Ik wat simpele vragen stellen die vergt wat kennis en ervaring om misschien niet zo 1-2-3 te beantwoorden. :-o

Wat is het beste druppellader for de 1150RT? Er zijn zo veel op de markt met prijzen van 19,- tot boven de 100 euro.

Sluit je hem aan via de stekker onder de zadel of rechtstreeks op de accu?

Is de elektronica op een lader in staat om echt goed voor de accu te zorgen?

Is er een bepaalde volg order om the stroom aan te bringen? Ik lees verschillende verhalen over waar je eerst de stekker in de motorfiets doen met sleutel aan, daarna 230v stroom op en sleutel uit enz.

Wie kan het aan mij en misschien anderen goed uitleggen :?:

Kenny
Always watch out for the other guy!
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

Wat is het beste druppellader for de 1150RT? Er zijn zo veel op de markt met prijzen van 19,- tot boven de 100 euro.
met een optimate III heb je zeker een heel goed toestel in huis
prijs ongeveer 50€
Sluit je hem aan via de stekker onder de zadel of rechtstreeks op de accu?
het beste is nog altijd rechtstreek aan de accu
via bijgeleverde kabel met stekker is de beste methode
Is de elektronica op een lader in staat om echt goed voor de accu te zorgen?
ja die is goed
Is er een bepaalde volg order om the stroom aan te bringen? Ik lees verschillende verhalen over waar je eerst de stekker in de motorfiets doen met sleutel aan, daarna 230v stroom op en sleutel uit enz.
:arrow: stekker aan de accu
:arrow: stekker in stopcontact
Wie kan het aan mij en misschien anderen goed uitleggen :?:
hopelijk is alles duidelijk nu
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Kenny
Locatie: Nu in Amersfoort, NL. Van origine geboren en getogen in de buurt van New York, VS

Bericht door Kenny »

:grin: Glasheder en een grote dank !

Kenny
Always watch out for the other guy!
Plaats reactie