witte rook uit de uitlaat
Moderator: GVN
witte rook uit de uitlaat
Hoi,
Ik rijd met een BMW R100gs. Deze laat tijdens de eerste 2 km's nogal wat witte rook achter en dan verdwijnt het helemaal. Ik start (zeker nu) altijd met choke op en laat de motor zowat 1 minuut warm draaien. Dan vertrek ik pas de baan op. Ik maak me niet veel zorgen aangezien de rook vrij snel helemaal verdwijnt tijdens het rijden. Toch heb ik al zitten denken aan een of andere pakking die niet goed meer afsluit waardoor er ergens olie terecht komt waar het niet hoort te zijn (maar in dit geval zou de kleur van de rook meer blauw moeten zijn). Iemand een idee van de oorzaak of is dit normaal?
Groeten en een fijn 2008.
Ik rijd met een BMW R100gs. Deze laat tijdens de eerste 2 km's nogal wat witte rook achter en dan verdwijnt het helemaal. Ik start (zeker nu) altijd met choke op en laat de motor zowat 1 minuut warm draaien. Dan vertrek ik pas de baan op. Ik maak me niet veel zorgen aangezien de rook vrij snel helemaal verdwijnt tijdens het rijden. Toch heb ik al zitten denken aan een of andere pakking die niet goed meer afsluit waardoor er ergens olie terecht komt waar het niet hoort te zijn (maar in dit geval zou de kleur van de rook meer blauw moeten zijn). Iemand een idee van de oorzaak of is dit normaal?
Groeten en een fijn 2008.
-
Jo De Paepe
Re: witte rook uit de uitlaat
Is volkomen normaal ,het is wat condenswater in de uitlaat die verdampt.
Kijk maar eens naar de wagens rondom jou
Kijk maar eens naar de wagens rondom jou
-
moh_fan
- Contacteer:
U heeft een Roomse GS. 
Witte rook uit de uilaat betekent: De beslissing is genomen.
De motor is zojuist gestart, is nog koud, maar desondanks zit de 'spirit' er al in.
Een fijne rit in het verschiet: We gaan ervoor!

Witte rook uit de uilaat betekent: De beslissing is genomen.
De motor is zojuist gestart, is nog koud, maar desondanks zit de 'spirit' er al in.
Een fijne rit in het verschiet: We gaan ervoor!
Is volgens mij ook condensatierook, vooral als moto buiten slaapt!
Bij mijne 1200GS ook zo, ferm zicht
Bij mijne 1200GS ook zo, ferm zicht
I like my bike!!
yesyes, is gewoon veel verdampent vocht, moet hier maar is komen zien as k de V8 ingang zwengel, zeker als k m even laat draaien en dan pas vertrek, heeeeeeel mistig dan...
is wel enkel met koud en vochtig weer.
gegroet
gegroet
Stationair laten warm draaien is immers niet zo een goed idee heeft men mij altijd verteld.
Zou iets zijn met de oliedruk of zoiets. Olie is koud , dus dik en zou niet tijdig alle componenten bereiken die wel is wat olie willen voelen.
Zou iets zijn met de oliedruk of zoiets. Olie is koud , dus dik en zou niet tijdig alle componenten bereiken die wel is wat olie willen voelen.
-
Iron Gonzo
heb je ergens een beetje gelijk incooper schreef:Stationair laten warm draaien is immers niet zo een goed idee heeft men mij altijd verteld.
in de zomer starten en weg rijden = oke
in de winter laat je effe warm draaien en dan weg rijden.
zelfs al draaid de motor stationair.
de olie pomp zorgt voor voldoende smering.
bij lucht gekoelde ( boxers dus) mag je warm draaien
maar let op uw temperatuur metertje ( 2a3 blokjes is perfect)
bij watergekoelde
die hebben een thermostaat en temperatuurschakelaar die de ventilator laat draaien.
aan alles wordt gedacht.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
Fox30
Welke boxers zijn lucht- en welke watergekoeld?IRON GONZO schreef:bij lucht gekoelde ( boxers dus) mag je warm draaien
maar let op uw temperatuur metertje ( 2a3 blokjes is perfect)
bij watergekoelde
die hebben een thermostaat en temperatuurschakelaar die de ventilator laat draaien.![]()
aan alles wordt gedacht.
ik dacht dat de mijne (R1150RT) oliegekoeld was. Of heb ik het verkeerd voor?
-
Werner Von C.
- Contacteer:
Gonzo bedoelt o.a. de Kaatjes (=K-serie), deze zijn water gekoeld...
De boxers daarentegen gebruiken dat wat de natuur en de politiek ons geeft...véél wind.
De boxers daarentegen gebruiken dat wat de natuur en de politiek ons geeft...véél wind.
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
-
frederik
Bij witte rood geen probleem. Het watercondens moet eruit.
Heeft iedere 2v gs.
Frederik
Heeft iedere 2v gs.
Frederik
-
Jo De Paepe
Motor nooit laten warmdraaien , is nergens gezond voor.
kijk maar eens naar je uitlaatbochten.
De motorolie mag dan al ietsje opwarmen, de olie in de versnellingsbak en het differentieel zijn nog ijskoud. Je denkt dat het boeltje op temperatuur is maar in werkelijkheid belast je de V bak en diff met koude olie en dat geeft extra slijtage. Kijk maar eens naar een flesje Versnellingsbakolie in koude toestand . 'T is just siroop.
Starten , wegrijden en de eerste 15km zeer rustig aandoen tot je voelt dat alles een beetje op temperatuur is. Dan kan je er pas tegenaan.
De motorolie mag dan al ietsje opwarmen, de olie in de versnellingsbak en het differentieel zijn nog ijskoud. Je denkt dat het boeltje op temperatuur is maar in werkelijkheid belast je de V bak en diff met koude olie en dat geeft extra slijtage. Kijk maar eens naar een flesje Versnellingsbakolie in koude toestand . 'T is just siroop.
Starten , wegrijden en de eerste 15km zeer rustig aandoen tot je voelt dat alles een beetje op temperatuur is. Dan kan je er pas tegenaan.
-
Iron Gonzo
moet je mij eens uitleggen hoe je dan gaat syncroniseren?Jo De Paepe schreef:Motor nooit laten warmdraaien , is nergens gezond voor.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
TRIUMPH TROPHY SE
-
Jo De Paepe
moet je mij eens uitleggen hoe je dan gaat syncroniseren?
met een warmgereden motor.
eerst kleppen stellen bij koude motor, motor warmRIJDEN , synchroniseren en daarna als de motor toch warm is de olie's verversen
Welke volgorde gebruik jij misschien????
met een warmgereden motor.
eerst kleppen stellen bij koude motor, motor warmRIJDEN , synchroniseren en daarna als de motor toch warm is de olie's verversen
Welke volgorde gebruik jij misschien????
-
fronteradriver
Warme uitlaatgassen gaan door de koude uitlaat: witte rook.....als de uitlaat opwarmt verdwijnt de witte rook...anders verbrand de motor koelvloeistof....
BMW K100LT (1987)
Sym Joymax 125i (2015)
BMW R12OOGS Adventure (2006) (verkocht)
BMW R1100R (1995) (verkocht)
W124 200D(1988)
Sym Joymax 125i (2015)
W124 200D(1988)
-
frederik
"... koelvloeistof ..." ???
Dat vraagt om een uitleg ! Vooral dat een airhead geen waterkoeling heeft maar enkel een klassieke luchtkoeling !
Frederik
Dat vraagt om een uitleg ! Vooral dat een airhead geen waterkoeling heeft maar enkel een klassieke luchtkoeling !
Frederik
fronteradriver schreef:Warme uitlaatgassen gaan door de koude uitlaat: witte rook.....als de uitlaat opwarmt verdwijnt de witte rook...anders verbrand de motor koelvloeistof....
Dat gebeurt bij auto's'( misschien moto's ook), die een kapotte cylinderkoppakking hebben ( joint de culasse!).
Bij luchtgekoelde moto's is dit idd ni mogelijk!!
I like my bike!!
Ok mensen bedankt voor de reacties ...
Wiite rook is condens van vocht in de uitlaat en ik ga me dus geen zorgen maken.
Fijn 2008 iedereen!
Wiite rook is condens van vocht in de uitlaat en ik ga me dus geen zorgen maken.
Fijn 2008 iedereen!
-
fronteradriver
Ik spreek algemeen Frederick....bij een luchtgekoeld blok kan er idd geen koelwater in de verbrandingskamer terechtkomenfrederik schreef:"... koelvloeistof ..." ???
Frederik
BMW K100LT (1987)
Sym Joymax 125i (2015)
W124 200D(1988)
Sym Joymax 125i (2015)
W124 200D(1988)