Antenne problemen capo 2 pmr zender

Hier kan je alle vragen, tips & tricks kwijt over Bike-to-bike, Bluetooth, Intercom systemen, GSM,... kortom alle communicatie perikelen

Moderator: GVN

Plaats reactie
jochen
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 feb 2005, 16:18
Locatie: Tongeren
Contacteer:

Antenne problemen capo 2 pmr zender

Bericht door jochen »

Heb sedert twee jaar een baehr capo 2 zender op men gs , nu ben ik al een tijdje aan het experimenteren met grotere antennes , meerbepaald een sirtel antenne
en met die antenne heb ik minder resultaat dan met de originele !
sirtel is met schoteltje en spiraal ongeveer 50cm , originele antenne is met gewoon magneetvoetje amper 15cm !! nu denk ik dat het te maken heeft met de aarding van de antenne , want op men broer zijn gs staat ook een grotere antenne zelfde type , en bij hem werkt ze merkelijk beter dan de originele , nu is men vraag of er onder jullie niemand is die een degelijke kennis heeft van pmr zenders op moto's en die eventueel eens mijn antenne zou kunnen uitmeten ! alvast bedankt voor het lezen van men probleem ! nu gewoon nog iemend die er iets van kent en het komt in orde !!!
greetz ,
Jochen
Genesis, 2, 15: "Toen bracht God de mens in de tuin van Eden, om die te bewerken". Het resultaat van deze bewerking kan je HIER ondermeer zien...
dirk bruijns
Berichten: 432
Lid geworden op: 02 feb 2005, 07:53
Locatie: 2845 Niel
Contacteer:

Bericht door dirk bruijns »

Heb je een type, nummer, foto of degelijke beschrijving van de beide antenne's, inclusief de opstelling. (type PMR? aansluiting?)
Niet enkel de lengte is van belang, maar zoals je zelf al aanhaalde is ook het type antenne van belang.

Meten is geen probleem, het is perfect mogelijk om de golfoverdracht te controleren, en met enkele field-test, komen we al een heel eind verder.
Lp
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 jun 2005, 22:22
Locatie: Brugge

Bericht door Lp »

dirk bruijns schreef:Heb je een type, nummer, foto of degelijke beschrijving van de beide antenne's, inclusief de opstelling. (type PMR? aansluiting?)
Niet enkel de lengte is van belang, maar zoals je zelf al aanhaalde is ook het type antenne van belang.

Meten is geen probleem, het is perfect mogelijk om de golfoverdracht te controleren, en met enkele field-test, komen we al een heel eind verder.
Beste,

Je kan niet zomaar een andere antenne gaan plaatsen ! Je moet rekening houden met de staandegolf verhouding ( SWR genoemd ). Indien je wil weten hoelang je Antenne moet zijn is gewoon met volgende formule te bekomen ! 300 : Freqentie dan heb je de benodigde lengte voor een Vollegolf Antenne. Het best is een Halve golf antenne , omdat bij een halvegolfantenne de massa geen rol speelt ! Vb . PMR frequentie 430 Mhz maakt 300 : 430 = 0.69 m voor en volle golf Antenne. Massa bij een volle golf weer minder belangrijk. Enkel bij 1/4 en 3/4 golf goede massa voorzien.
PMR frequentie denk ik ergens tussen 430 en 440 Mhz neem dus id 435 Mhz.

Indien verder vragen bericht mij maar !

Ben een R1200RT rijder en radioamateur !

beste groeten ..

P_lierman@hotmail.com
Lex
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 jan 2005, 12:09
Woonplaats: Tessenderlo
Locatie: Tessenderlo
Contacteer:

Bericht door Lex »

LP, klopt maar de PMR freq. is 446MHZ. De freq. die je aangeeft is de 70cm band voor de radio amateurs let wel de LPD band (niet toegelaten in Belgie) valt wel in onze band. En ja ik ben ook een radio amateur en RT rijder. Cheers
http://www.starcom1.eu

Ook ik ben lid...
Manitou
Berichten: 69
Lid geworden op: 28 sep 2004, 19:34
Locatie: Middle of Flanders

Bericht door Manitou »

Ook radio amateur en GS rijder.

'73
Lp
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 jun 2005, 22:22
Locatie: Brugge

Bericht door Lp »

Manitou schreef:Ook radio amateur en GS rijder.

'73
Dag ,
Ja klopt , weet die frequentie niet zp juist maar de formule blijft dezelfde.
Enkel de verkortingsfactor staat er niet bij gezien op zo weinig kabel de demping verwaarloosbaar is.


Beste groeten ..

Ps Call is ON5RA ook enkel in telegrafie bereikbaar HI best --... ...-- ...-.- . .
dirk bruijns
Berichten: 432
Lid geworden op: 02 feb 2005, 07:53
Locatie: 2845 Niel
Contacteer:

Bericht door dirk bruijns »

Ondertussen is het probleem al quasi volledig opgelost.
Na een paar mails en een foto'tje erbij, heb ik de raad gegeven om de RVS (inox) steun te vervangen door een ijzeren, en dat werkt dus wel.

Mvg
dirk
ON5AAW
jochen
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 feb 2005, 16:18
Locatie: Tongeren
Contacteer:

Antenne problemen capo 2 pmr zender

Bericht door jochen »

aan iedereen en aan Dirk in't bijzonder ne welgemeende merci !
door te kortsluiten met Dirk ben ik al veel wijzer geworden wat zenders betreft !
maar door een een verhuis en dergelijke heb ik men probleem nog niet aangepakt ! dus als het niet goedkomt horen jullie er wel van !
greetz ,
Jochen
Genesis, 2, 15: "Toen bracht God de mens in de tuin van Eden, om die te bewerken". Het resultaat van deze bewerking kan je HIER ondermeer zien...
Gorky-GSA
Berichten: 205
Lid geworden op: 29 dec 2004, 19:09
Woonplaats: WICHELEN
Locatie: WICHELEN R1200RT
Contacteer:

Bericht door Gorky-GSA »

gewoon ter info :idea: , ik ben er ook eenen (radioamateur) en nen GS rijder :wink:

Zijn er hier colega's die al geëxperimenteerd hebben met aprs op de moto :?: 8) :?:
http://gorky.mijnalbums.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
GSmotards Gen-307D Lid BMW MC Vlaanderen
R1200R classic
dirk bruijns
Berichten: 432
Lid geworden op: 02 feb 2005, 07:53
Locatie: 2845 Niel
Contacteer:

Bericht door dirk bruijns »

Ik heb vorig jaar een test-opstelling (van uit de auto) gehaald, en op de motor gezet. Was naar aanleiding van een topic in een forum waarin iemand opmerktte dat deze techniek bestond voor professionelen gebruikers, waardoor ik onmiddellijk reply'de dat jan met de pet dit ook kan. De zender (K TM-V7 of TH-79) staat er nog altijd op, de rest niet meer.
Worstcase
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 mar 2006, 22:26
Locatie: antwerpen

Amateur & GS-A rijder

Bericht door Worstcase »

Blijken heel wat amateurs ook de motorwegen te kennen:

heeft er iemand al ervaring met HF op de motor? Invloed op de ABS en andere boordelectronica.
Is er iemand met systemen om waterdichte opstellingen op het stuur te maken?
Wat is de meest amateur-vriendelijke intercom: waar makkelijk een TRCV kan op aangesloten worden?

vy 73's
7na
dirk bruijns
Berichten: 432
Lid geworden op: 02 feb 2005, 07:53
Locatie: 2845 Niel
Contacteer:

Bericht door dirk bruijns »

HF op de motor ... nog nooit gezien.
Lijkt me zeer onwaarschijnlijk, om te beginnen met het antenne-probleem al. Maar de diversiteit aan banden en modes maakt het er ook niet gemakkellijker op, gesteld dat uwe zender weggeborgen zit, en de 'waterdichte' remote display gebruikt wordt.

VHF en UHF no problem, ik gebruik normaal een ingebouwde TH79 full duplex, ik luister naar 2 en 70, ik zend enkel op 70, meestal is dat de PMR-band, op kanaal 3.

In de zomer bij goei weer, durf ik wel eens de TM-V7 aansluiten, display staat onderaan op de Touratech-houder geplaatst waar de GPS inzit, en dat werkt ook prima. Nogal een gedoe met kabel, de kortste verlengunit is 4 meter.
Full power is geen probleem, alhoewel ik er toch een beetje angstig naar kijk, de batterij is er niet op voorzien.
Allemaal via dezelfde stekker, naar de Autocom, een Starcom kan net hetzelfde doen.
Extra aandacht voor de antenne, ik gebruik de rechterkoffer, die is helemaal gedemonteerd, tussen de buiten- en de binnenschelp is een ijzeren plaat gemonteerd met een gat, daar zit de antennevoet in.
Worstcase
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 mar 2006, 22:26
Locatie: antwerpen

HF Antenne

Bericht door Worstcase »

Dag Dirk,

Ik heb nog zo'n Yaesu ATAS120 Antnne, die is qua lengte nog net te doen, maar wel aan de zware kan. Die werkt van 29 - 7mhz en uit eigen ervaring , slechts met 1s-punt verlies tov een 1/4golf. Een (dure) aanrader. In de auto staat de FT100 met remote displ. Het geheel in een van de koffers (alu) inbouwen is geen probleem, alleen dat front dan nog op een waterdichte manier aan het stuur krijgen... daar zoek ik een elegante & efficiente manier voor...
Nu ga ik er voorlopig een VX-6 dualbander portable opzetten: die is waterdicht & kan ook PMR aan.

groeten
Michel.
Gorky-GSA
Berichten: 205
Lid geworden op: 29 dec 2004, 19:09
Woonplaats: WICHELEN
Locatie: WICHELEN R1200RT
Contacteer:

Re: Antenne problemen capo 2 pmr zender

Bericht door Gorky-GSA »

Als HF antenne kan je er mss één gebruiken van het type crewdriver, :wink: en een low power TRX moet ook te plaatsen zijn 8-) (1OO watters zullen wel batterijproblemen geven) :-? , en in ssb op de moto :-? euh ik zie dit direct nog niet zitten
http://gorky.mijnalbums.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
GSmotards Gen-307D Lid BMW MC Vlaanderen
R1200R classic
Plaats reactie