demonteren achterwiel voor bandelwissel 1200rt

Welk setje banden laten je toe om er eens stevig tegen aan te vliegen?
Of geven je het langst plezier in de bochten? Wissel je ervaringen met banden op dit forum uit.

Moderator: GVN

Plaats reactie
poestexas

demonteren achterwiel voor bandelwissel 1200rt

Bericht door poestexas »

Deze week ging ik bij de bandenboer prijsofferte vragen voor de Continental Road Attack. De prijs viel nog mee = 145€
Hij was wel niet te spreken over het demonteren van het achterwiel. Volgens hem geeft het losmaken van de uitlaat steeds moeilijkheden.
Is dit zo en is dit een goeie prijs?
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

Afbeelding
als 2 bouten los doen zo een probleem is :shock: ?????????????????????????
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
tweecilinderke

Bericht door tweecilinderke »

als 2 bouten los doen zo een probleem is ?????????????????????????
ja als nen bandenboer bouten ziet wijkt hij van zijn vak af he!
Heb tegenwoordig den indruk dat ze ne motor niet graag zien komen voor een bandenwissel.
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
John
Contacteer:

Bericht door John »

Bart, je moet eerlijk blijven hé! :lol: Soms kan zo n uitlaat serieus vastzitten. En dan heeft de bandenboer gelijk dat te zeggen. Maar waarom demonteer je dat wiel niet zelf? Dan ben je altijd zeker dat je niet meer gaat betalen dan nodig. :wink: En moet die uitlaat er wel degelijk af? Bij de meeste motoren moet enkel het spatbord er af.
Iron Gonzo

bij de R1200RT moet de uitlaat er af :-(

daar ze nog nieuw zijn op de markt en geen 20 jaar oud zal het wel meevallen wat vast zitten betrefd 8-)
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
MCC-RT

Re: demonteren achterwiel voor bandelwissel 1200rt

Bericht door MCC-RT »

poestexas schreef:Hij was wel niet te spreken over het demonteren van het achterwiel. Volgens hem geeft het losmaken van de uitlaat steeds moeilijkheden.
Mijn bandenboer is erg tevreden dat de BMW-dealer kopervet op de schroeven aanbracht.
Hierdoor is het losschroeven een fluitje van een cent én het kopervet beschermt de schroeven nog eens extra. Zodra de bandenboer de schroeven los gedraaid heeft kan je ze zelf even invetten zodat het bij een volgende bandenwissel supervlot zal gaan. Hij zal dat alvast zeker appreciëren.

De bevestigingsschroeven van de uitlaat (van mijn R1200RT) worden gebruikelijkerwijs een beetje los gedraaid zodat de uitlaat ver genoeg opzij geduwd kan worden. Dit geeft de nodige ruimte om het achterwiel er simpelweg uit te halen. Hij moet dus niet van de moto afgehaald worden :!:

:wink:

MCC-RT
Afbeelding
BMW Motor Club Vlaanderen-lid
bmwfreakske

Bericht door bmwfreakske »

Heb vandaag mijn achterwiel gedemonteerd in minder dan 5 min in de gietende regen,uitlaat moet er wel niet af hoor,gewoon lossen en kantelen.
Op mijn brug thuis kan ik het wiel er langs onder uithalen,daar is een opening voor voorzien.
Ik voorzie me nu wel van het nodige matriaal op de moto om een wiel los te maken want in da zakske zit ook niks :cry:
Andalousie 09/2018
p@rick

Bericht door p@rick »

Maar als je een aantal km gereden hebt om bij die bandenboer te geraken, is die uitlaat toch lekker warm ? Ik kan me best voorstellen dat de bandenman zo'n hete uitlaat liever niet vastpakt...
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
bmwfreakske

poestexas schreef:Deze week ging ik bij de bandenboer prijsofferte vragen voor de Continental Road Attack. De prijs viel nog mee = 145€
Hij was wel niet te spreken over het demonteren van het achterwiel. Volgens hem geeft het losmaken van de uitlaat steeds moeilijkheden.
Is dit zo en is dit een goeie prijs?
Prijs is goed en de band ook,maar ze smelten weg als boter :!:
Andalousie 09/2018
K1200GT

Bericht door K1200GT »

Bij de 2007 K1200GT moet de uitlaat er ook af (lees: de schroef van de klemring worden losgedraaid, om de demper vrij te laten bewegen); zelfs voor een niet-techneut als ik een fluitje van een cent. Zoals John reeds schreef, zou ik ook aanraden de wielen zelf te demonteren; spaart geld en eventuele frustraties als je op een bandenman valt die er minder zin in heeft of minder ervaring heeft met BMWs. Voor de poetsfreaks onder ons kan je als de wielen gedemonteerd zijn ook op plaatsen waar je anders moeilijk bijgeraakt. Voor het voorwiel heb je weliswaar een (paddock)steun nodig, maar die kan je ook gebruiken tijdens het overwinteren (ben geen "pekel"rijder).
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Sven 12RT

Bericht door Sven 12RT »

Over de hitte van de uitlaat, idd, die is warm.
Daarom zijn we met het voorwiel begonnen. Beide banden dienden vorige week vervangen worden.
De ophanging van de uitlaat gebeurt met een Torx-vijs., maar die ring Nr1 was om de mijne met geen stokken los te krijgen.
Met wat vloeken en trekken aan de uitlaat hebben we de 170 band (en wiel) er van tussen gekregen. De nieuwe band (180, zoals voorgeschreven) over de velg gelegd, niet opgeblazen, wiel gemonteerd en opgeblazen. Anders niet te doen.

Tegen volgende keer ga ik zien dat de ring los is tegen dat het wiel eraf moet. Misschien zelfs zonder uitlaat naar de bandenboer. Als een (oude) GS dat kan...
J
Contacteer:

Bericht door J »

Ik kom net van mijn bandencentrale voor mijn tkc's, en hij vertelde me ook zo'n verhaal over de R1200RT. Hijzelf als motorijder is niet vies van moto's en vertelde me dat hij ook met het kantelstuk van de uitlaat problemen had. Het kantelde niet meer. Eerst gewoon geprobeert, nadien met spray gespoten, maar het kantelde niet. Uitenidelijk hebben ze het wiel er wel uitgekregen, maar eenvoudig was het niet. Blijkbaar is dit dus geen alleenstaand geval en is er toch wel iets met dat scharnierpunt. Kopervet of grafietpoeder op voorhand kan inderdaad dan wel een oplossing zijn.

J
bmwfreakske

Het klinkt misschien wat onnozel,maar af en toe na een kuisbeurt de vijsjes eens lossen en de uitlaat eens draaien,neemt niet meer dan 5 minuutjes in beslag. ;)
Andalousie 09/2018
frederik

Bericht door frederik »

Demonteren van een achterwiel is niet zo moeilijk. Je moet zelfs de remschoenen niet meer demonteren. Enkel de twee bouten voor de uitlaat wat te verschuiven.

Met de voorband heb ik nog geen ervaring. Wie wel ? en vooral waar is de inbus 22 gevonden ?

Frederik
poestexas

Bericht door poestexas »

Voorwiel demonteren is zeer eenvoudig. Voor de grote moer (22) los te draaien gebruik ik een buissleutel die daar juist perfekt in past.
Enkel oppassen dat je de ABS-sensor niet beschadigd.
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
frederik

Bericht door frederik »

Is een buissleutel gemakkelijk te vinden ?

Frederik
poestexas

Bericht door poestexas »

frederik schreef:Is een buissleutel gemakkelijk te vinden ?

Frederik
ik denk dat je dergelijke sleutel wel vind in de 'Euroshop in Krtrijk.
Maar ook in elke serieuse zaak met auto-onderdelen ga je dergelijke sleutel vinden.
Om je een idee te geven wat ik met een buissleutel bedoel nam ik een foto van mijn sleutel en stuurde die door naar je PM
Het lukt mij niet om hier een foto te posten.
Veel suc6 der mee
Iron Gonzo

poestexas schreef:
frederik schreef:Is een buissleutel gemakkelijk te vinden ?

Frederik
ik denk dat je dergelijke sleutel wel vind in de 'Euroshop in Krtrijk.
Maar ook in elke serieuse zaak met auto-onderdelen ga je dergelijke sleutel vinden.
Om je een idee te geven wat ik met een buissleutel bedoel nam ik een foto van mijn sleutel en stuurde die door naar je PM
Het lukt mij niet om hier een foto te posten.
Veel suc6 der mee
stuur foto door naar mij
dan post ik hem wel.
als het formaat te groot is kan geen foto's posten. dus eerts uw formaat verkleinen naar de gepaste verhouding :wink:
Afbeelding
TRIUMPH TROPHY SE
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

frederik schreef:Demonteren van een achterwiel is niet zo moeilijk. Je moet zelfs de remschoenen niet meer demonteren. Enkel de twee bouten voor de uitlaat wat te verschuiven.

Met de voorband heb ik nog geen ervaring. Wie wel ? en vooral waar is de inbus 22 gevonden ?

Frederik
Inbus 22 heb ik hier gekocht bij locale hardware winkel. Wisselen van de wielen is nog nooit zo gemakkelijk geweest bij de GS dan bij de 1200.
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
bmwfreakske

Wel aan denken dat je de vork(RT)ondersteunt als je het voorwiel demonteerd,dit was bij de 1150 niet nodig. ;)
Andalousie 09/2018
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Of een krik onder je blok zetten, of zoals ik gedaan heb, een spanband bevestigen aan de achterkant en zo het achterwiel tegen de grond trekken.
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
J
Contacteer:

Bericht door J »

Ik heb mij ook een inbus 22 gekocht bij de locale ijzerwarenhandel. Het ziet er nogal een sleutelke uit hoor.
Voor het uithalen van mijn voorwiel zet ik een oude autobatterij op mijn bagagedrager van mijn GSA. Lukt aardig.

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
K1200GT

Bericht door K1200GT »

J-P schreef:Of een krik onder je blok zetten, of zoals ik gedaan heb, een spanband bevestigen aan de achterkant en zo het achterwiel tegen de grond trekken.
Je kan ook de bomma vragen voor de duur van de demontage van het voorwiel op de duozit te blijven zitten :wink: .
Enfin, een paddock stand lijkt mij de eenvoudigste oplossing, zeker op een K. Zie o.a. http://www.becker-technik.de/
En voor dat torxschroefje om de demper los te maken: kopervet op de schroefdraad en de moer :idea:
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Mja, ik zet `m op de hefbrug en heb daar speciale spanbandbevestigingen, dan ga ik toch geen geld uitgeven voor een paddock stand, dat steek ik wel in de andere motoren.
J-P

Plaats reactie