Stuurproblemen R1150RT

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
den dezen zonder
Contacteer:

Stuurproblemen R1150RT

Bericht door den dezen zonder »

Hallo,

Ik ben redelijk nieuw hier op het forum en zit met een probleem met mijn RT. Dus schiet mij niet af als het een stomme vraag is :oops: . Het is het volgende: als ik mijn stuur loslaat aan 100 km/u en mij laat uitbollen, begint mijn stuur vanaf 60km/u te slaan. Wanneer ik dan mijn stuur terug vastpak is het slaan direct over. Bij het rijden (handen aan het stuur) voel je er niks van. Ik heb die moto nog maar een maand in het bezit dus ik kan niet zeggen of het voorgeen ook zo was. Wel zijn er nieuwe banden gestoken bij het aankopen. Vooraan Protech en achteraan Bridgestone. Anders heb ik geen klagen, alleen wanneer ik zoals ik zei, het stuur loslaat. Ik ga dinsdag eens bij de dealer binnengaan en raad vragen. (is nu gesloten) Maar misschien vind ik hier op het forum al een antwoord.

Groetjes,
Kawasaki KH 250, Kawasaki KH 400, Honda VF 750 C, Bmw R 1150 RT, Bmw K 1200 LT
Bezoek onze site: http://www.mtc2m1z.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Iron Gonzo

Re: Stuurproblemen R1150RT

Bericht door Iron Gonzo »

nieuwe banden
kan zijn
slechte uitbalansering
fout in de band constructie

indien geen van bijde
slechte montage wiel
rollagers zijn aan vervanging toe

indien dit in orde is
balhoofd
schokdemper
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Stef RT

Bericht door Stef RT »

Joe,

Ik heb daar ook last van. (R1150RT 2002)
Bij mij is dat als de banden beginnen verslijten, maar heel normaal vind ik dat ook niet.
Ik stel mij ook al lang de vraag wat de juiste oorzaak zou zijn.

Stef 8-)
BMW MC Vlaanderen lid / R1150RT silver / John's xenonbeemer
den dezen zonder
Contacteer:

Bedankt Iron Gonzo voor de reactie, ik zal dinsdag hopelijk nieuws hebben.
Stef RT de mijne is ook van bj 2002, maar van mij zijn de banden nagelnieuw. Dus ongelijkmatige slijtage kan het niet zijn. Vanals ik meer nieuws heb laat ik het weten.
Bezoek onze site: http://www.mtc2m1z.be" onclick="window.open(this.href);return false;
mecapuet

Bericht door mecapuet »

Stef RT schreef:Joe,

Bij mij is dat als de banden beginnen verslijten, maar heel normaal vind ik dat ook niet.

Stef 8-)
Als uw banden beginnen te verslijten is de uitbalansering niet meer de juiste, er kan een onbelans in uw band gekomen zijn door de slijtage.
Opnieuw laten uitbalanseren kan een optie zijn.

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
tweecilinderke

Bericht door tweecilinderke »

Weet niet of je eventueel een topkoffer hebt opstaan maar eens proberen zonder, kan al een groot verschil geven door de turbilentie die niet word afgeremd.
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

tweecilinderke schreef:Weet niet of je eventueel een topkoffer hebt opstaan maar eens proberen zonder, kan al een groot verschil geven door de turbilentie die niet word afgeremd.
Ik heb op m'n Bandit hetzelfde fenomeen gehad, an sich vond ik het niet storend, wie rijdt er nu immers zonder handen maar 't intrigeerde me wel.
Toen ik een andere keer ging rijden en m'n topkoffer thuis liet was het grotendeels verdwenen...
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
tweecilinderke

Bericht door tweecilinderke »

scampi, had ik ook met mijne tdm 900.
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
K1200GT

Bericht door K1200GT »

Bij sommige motorfietsen is dit trillen tot slaan van het stuur bij bepaalde snelheden (onder de 100 Km/Hr) als je het stuur loslaat "standaard", zelfs als alles perfect is afgesteld en in goede staat is. Of BMW's in goede staat (dus met niet versleten banden; correct uitgebalanceerde wielen, correct ingestelde vering) er ook last van hebben, weet ik niet. Mijn K's hebben er alvast nooit last van gehad.
Het lijkt mij wel raadzaam om met compatibele (= op elkaar afgestemd profiel) voor-en achterbanden te rijden. Past een IRC Protech bij een Bridgestone? Is de IRC Protech toegelaten op een BMW R?
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
den dezen zonder
Contacteer:

Bedankt voor jullie reactie's. Ik heb navraag gedaan bij vrienden motorrijders, het rare was dat ik zeker niet de enige ben met dit probleem. Zoals hier ook, zo te zien. Er waren er zelfs die er geen last van hadden, tot ze zelf de test uitvoerden.
Werner Von C.
Contacteer:

Volgens mij is het niét écht een probleem te noemen maar gewoon de wet van de fysica, iets met middelpuntvliedende kracht enzo...niet té ver gaan zoeken en daarbij, je stuur hou je met beide handen vast...is véél veiliger :wink:

En heb je nou een topkoffer of niet ?
den dezen zonder
Contacteer:

Ja id idd met een topkoffer, de andere motoren met hetzelfde probleem(pje) zijn ook met topkoffer. Misschien heeft het er inderdaad mee te maken.
Werner Von C.
Contacteer:

Nou, bij deze opgelost.

PS Probeer zoveel mogelijk je banden voor- en achter van bij dezelfde fabrikant te houden, de meeste voorbanden hun profiel zijn afgestemd op het profiel van de achterband, voornamelijk bij regenomstandigheden maakt de voorband al de weg vrij voor de achterband... :wink: , 't is maar een tip :cyclopsani:
den dezen zonder
Contacteer:

Oki bedankt (s)campi. Die banden zaten erop toen ik hem kocht (waren splinternieuw) Ik ga er toch rekening mee houden om volgende maal van hetzelfde type en merk te nemen. Eerlijk gezegd valt het wel goed mee om ermee te rijden. Zijn zondagvoormiddag nog een toerke gaan doen (koud en wegen vettig) en had toch redelijk grip. Maar is zoals je zegt beter bij één merk en type blijven.
Werner Von C.
Contacteer:

Klopt, nu nie panikeren hé maar in regenomstandigheden is het beter.

Véél succes en de 1150 is een dijk van een fiets :wink:
Stef RT

Bericht door Stef RT »

mecapuet schreef:
Stef RT schreef:Joe,

Stef 8-)
Als uw banden beginnen te verslijten is de uitbalansering niet meer de juiste, er kan een onbelans in uw band gekomen zijn door de slijtage.
Opnieuw laten uitbalanseren kan een optie zijn.

Gr, meca.
@meca:

de banden slijten niet door het probleem, het probleem begint als de banden verslijten.
Bij nieuwe banden nooit probleem gehad.

Niet dat ik echt last van heb maar ik zou wel eens de juiste oorzaak willen kennen.

Stef 8-)
BMW MC Vlaanderen lid / R1150RT silver / John's xenonbeemer
den dezen zonder
Contacteer:

Heb me laten zeggen dat ook het "boxer-effect" er mee te maken heeft...
Werner Von C.
Contacteer:

Je hebt dat "probleem" zelfs op een fiets (en dit keer bedoel ik wel degelijk een fiets), niet té ver gaan zoeken jongens...heb je op bijna elke bike.

Zolang je op een goede weg met BEIDE handjes aan het stuur rijdt je stuur normaal doet, ttz het zwabbert niet héén en wéér, en je bandendruk is ok en je banden zijn uitgelijnd en niet versleten is er niets aan de hand.
K1200GT

Bericht door K1200GT »

:idea: "shimmy" of "wobble" samen met "motorfiets" even googlen en het zal dagen :wink: . Niks te maken met boxer-effect of andere imaginaire effecten, maar gewoon elementaire fysica (zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_an ... e_dynamics). Zolang het enkel optreedt bij handjes weg van het stuur is er geen vuiltje aan de lucht.
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

ik zou er inderdaad niet van wakker liggen...

Hebben ze allemaal.

Op het ogenblik dat je de handen van het stuur loslaat geef je ook geen gas meer (tenzij met cruise-control aan)

=> geen gas is geen voorstuwing
=> geen voorstuwing is vermindering van het gyroscopisch effect

gevolg... in dit geval je motorfiets wordt onstabiel(er) en dit komt tot uiting op het punt waar er scharniermogelijkheid is... de voorvork dus.

Waarom?

Doordat de voorstuwing wegvalt gaat je motorfiets afremmen en waar doet hij dat... Inderdaad... op de plaats waar wrijving optreedt.... de banden

resultaat... je stuur begint te flodderen omdat je banden het in beweging zijnde voertuig afremmen, maar door de middelpuntvliedende kracht wil je motor nog steeds vooruit.

Waar of hoe komt dit tot uiting?

Het dichtste scharnierpunt waar de trillingen opgevangen worden is je stuurgewricht. De trillingen worden immers doorgegeven via de voorvork... en je motorfiets begint te schudden
Vergelijk het met een hoepel die je van je wegrolt... Eerst rolt die hoepel mooi rechtop, maar eens deze in snelheid afneemt begint hij te zwabberen tot hij voor dood neervalt.

Het is niet omdat je je stuur vasthoudt dat dit fenomeen niet optreedt of kan optreden... maar bij het vasthouden van je stuur geef je geen of minder kans tot schudden omdat je het scharnierpunt zogenaamd blokkeert en jijzelf de motorfiets probeert rechtop te houden door je evenwicht te bewaren.
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
den dezen zonder
Contacteer:

Ben ondertussen naar de dealer geweest. Alles is oké :lol: , banden, wielen uitgebalanceerd, vering nagekeken. En zoals hier op het forum aangehaald, geen vuiltje aan de lucht. Toch bedankt iedereen voor de informatie. Ben gerustgesteld nu. Maar is beter voorkomen dan genezen (lees: tegen de vlakte gaan) Thx
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

eind goed al goed :pr:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Plaats reactie