Ik ben redelijk nieuw hier op het forum en zit met een probleem met mijn RT. Dus schiet mij niet af als het een stomme vraag is . Het is het volgende: als ik mijn stuur loslaat aan 100 km/u en mij laat uitbollen, begint mijn stuur vanaf 60km/u te slaan. Wanneer ik dan mijn stuur terug vastpak is het slaan direct over. Bij het rijden (handen aan het stuur) voel je er niks van. Ik heb die moto nog maar een maand in het bezit dus ik kan niet zeggen of het voorgeen ook zo was. Wel zijn er nieuwe banden gestoken bij het aankopen. Vooraan Protech en achteraan Bridgestone. Anders heb ik geen klagen, alleen wanneer ik zoals ik zei, het stuur loslaat. Ik ga dinsdag eens bij de dealer binnengaan en raad vragen. (is nu gesloten) Maar misschien vind ik hier op het forum al een antwoord.
Groetjes,
Kawasaki KH 250, Kawasaki KH 400, Honda VF 750 C, Bmw R 1150 RT, Bmw K 1200 LT
Bezoek onze site: http://www.mtc2m1z.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb daar ook last van. (R1150RT 2002)
Bij mij is dat als de banden beginnen verslijten, maar heel normaal vind ik dat ook niet.
Ik stel mij ook al lang de vraag wat de juiste oorzaak zou zijn.
Stef
BMW MC Vlaanderen lid / R1150RT silver / John's xenonbeemer
Bedankt Iron Gonzo voor de reactie, ik zal dinsdag hopelijk nieuws hebben.
Stef RT de mijne is ook van bj 2002, maar van mij zijn de banden nagelnieuw. Dus ongelijkmatige slijtage kan het niet zijn. Vanals ik meer nieuws heb laat ik het weten.
Kawasaki KH 250, Kawasaki KH 400, Honda VF 750 C, Bmw R 1150 RT, Bmw K 1200 LT
Bezoek onze site: http://www.mtc2m1z.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb daar ook last van. (R1150RT 2002)
Bij mij is dat als de banden beginnen verslijten, maar heel normaal vind ik dat ook niet.
Ik stel mij ook al lang de vraag wat de juiste oorzaak zou zijn.
Stef
Als uw banden beginnen te verslijten is de uitbalansering niet meer de juiste, er kan een onbelans in uw band gekomen zijn door de slijtage.
Opnieuw laten uitbalanseren kan een optie zijn.
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Weet niet of je eventueel een topkoffer hebt opstaan maar eens proberen zonder, kan al een groot verschil geven door de turbilentie die niet word afgeremd.
tweecilinderke schreef:Weet niet of je eventueel een topkoffer hebt opstaan maar eens proberen zonder, kan al een groot verschil geven door de turbilentie die niet word afgeremd.
Ik heb op m'n Bandit hetzelfde fenomeen gehad, an sich vond ik het niet storend, wie rijdt er nu immers zonder handen maar 't intrigeerde me wel.
Toen ik een andere keer ging rijden en m'n topkoffer thuis liet was het grotendeels verdwenen...
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Bij sommige motorfietsen is dit trillen tot slaan van het stuur bij bepaalde snelheden (onder de 100 Km/Hr) als je het stuur loslaat "standaard", zelfs als alles perfect is afgesteld en in goede staat is. Of BMW's in goede staat (dus met niet versleten banden; correct uitgebalanceerde wielen, correct ingestelde vering) er ook last van hebben, weet ik niet. Mijn K's hebben er alvast nooit last van gehad.
Het lijkt mij wel raadzaam om met compatibele (= op elkaar afgestemd profiel) voor-en achterbanden te rijden. Past een IRC Protech bij een Bridgestone? Is de IRC Protech toegelaten op een BMW R?
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Bedankt voor jullie reactie's. Ik heb navraag gedaan bij vrienden motorrijders, het rare was dat ik zeker niet de enige ben met dit probleem. Zoals hier ook, zo te zien. Er waren er zelfs die er geen last van hadden, tot ze zelf de test uitvoerden.
Kawasaki KH 250, Kawasaki KH 400, Honda VF 750 C, Bmw R 1150 RT, Bmw K 1200 LT
Bezoek onze site: http://www.mtc2m1z.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Volgens mij is het niét écht een probleem te noemen maar gewoon de wet van de fysica, iets met middelpuntvliedende kracht enzo...niet té ver gaan zoeken en daarbij, je stuur hou je met beide handen vast...is véél veiliger
En heb je nou een topkoffer of niet ?
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
PS Probeer zoveel mogelijk je banden voor- en achter van bij dezelfde fabrikant te houden, de meeste voorbanden hun profiel zijn afgestemd op het profiel van de achterband, voornamelijk bij regenomstandigheden maakt de voorband al de weg vrij voor de achterband... , 't is maar een tip
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Oki bedankt (s)campi. Die banden zaten erop toen ik hem kocht (waren splinternieuw) Ik ga er toch rekening mee houden om volgende maal van hetzelfde type en merk te nemen. Eerlijk gezegd valt het wel goed mee om ermee te rijden. Zijn zondagvoormiddag nog een toerke gaan doen (koud en wegen vettig) en had toch redelijk grip. Maar is zoals je zegt beter bij één merk en type blijven.
Kawasaki KH 250, Kawasaki KH 400, Honda VF 750 C, Bmw R 1150 RT, Bmw K 1200 LT
Bezoek onze site: http://www.mtc2m1z.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb daar ook last van. (R1150RT 2002)
Bij mij is dat als de banden beginnen verslijten, maar heel normaal vind ik dat ook niet.
Ik stel mij ook al lang de vraag wat de juiste oorzaak zou zijn.
Stef
Als uw banden beginnen te verslijten is de uitbalansering niet meer de juiste, er kan een onbelans in uw band gekomen zijn door de slijtage.
Opnieuw laten uitbalanseren kan een optie zijn.
Gr, meca.
@meca:
de banden slijten niet door het probleem, het probleem begint als de banden verslijten.
Bij nieuwe banden nooit probleem gehad.
Niet dat ik echt last van heb maar ik zou wel eens de juiste oorzaak willen kennen.
Stef
BMW MC Vlaanderen lid / R1150RT silver / John's xenonbeemer
Je hebt dat "probleem" zelfs op een fiets (en dit keer bedoel ik wel degelijk een fiets), niet té ver gaan zoeken jongens...heb je op bijna elke bike.
Zolang je op een goede weg met BEIDE handjes aan het stuur rijdt je stuur normaal doet, ttz het zwabbert niet héén en wéér, en je bandendruk is ok en je banden zijn uitgelijnd en niet versleten is er niets aan de hand.
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
"shimmy" of "wobble" samen met "motorfiets" even googlen en het zal dagen . Niks te maken met boxer-effect of andere imaginaire effecten, maar gewoon elementaire fysica (zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_an ... e_dynamics). Zolang het enkel optreedt bij handjes weg van het stuur is er geen vuiltje aan de lucht.
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Op het ogenblik dat je de handen van het stuur loslaat geef je ook geen gas meer (tenzij met cruise-control aan)
=> geen gas is geen voorstuwing
=> geen voorstuwing is vermindering van het gyroscopisch effect
gevolg... in dit geval je motorfiets wordt onstabiel(er) en dit komt tot uiting op het punt waar er scharniermogelijkheid is... de voorvork dus.
Waarom?
Doordat de voorstuwing wegvalt gaat je motorfiets afremmen en waar doet hij dat... Inderdaad... op de plaats waar wrijving optreedt.... de banden
resultaat... je stuur begint te flodderen omdat je banden het in beweging zijnde voertuig afremmen, maar door de middelpuntvliedende kracht wil je motor nog steeds vooruit.
Waar of hoe komt dit tot uiting?
Het dichtste scharnierpunt waar de trillingen opgevangen worden is je stuurgewricht. De trillingen worden immers doorgegeven via de voorvork... en je motorfiets begint te schudden
Vergelijk het met een hoepel die je van je wegrolt... Eerst rolt die hoepel mooi rechtop, maar eens deze in snelheid afneemt begint hij te zwabberen tot hij voor dood neervalt.
Het is niet omdat je je stuur vasthoudt dat dit fenomeen niet optreedt of kan optreden... maar bij het vasthouden van je stuur geef je geen of minder kans tot schudden omdat je het scharnierpunt zogenaamd blokkeert en jijzelf de motorfiets probeert rechtop te houden door je evenwicht te bewaren.
B4B a place 2Bbestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Ben ondertussen naar de dealer geweest. Alles is oké , banden, wielen uitgebalanceerd, vering nagekeken. En zoals hier op het forum aangehaald, geen vuiltje aan de lucht. Toch bedankt iedereen voor de informatie. Ben gerustgesteld nu. Maar is beter voorkomen dan genezen (lees: tegen de vlakte gaan) Thx
Kawasaki KH 250, Kawasaki KH 400, Honda VF 750 C, Bmw R 1150 RT, Bmw K 1200 LT
Bezoek onze site: http://www.mtc2m1z.be" onclick="window.open(this.href);return false;