weeral startmotor naar de vaantjes???

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
spaceman__spiff

weeral startmotor naar de vaantjes???

Bericht door spaceman__spiff »

Lap, ik heb het weer voor: op startknopke duwen en startmotor doet niet wat hij moet doen (= ronddraaien)... :-( Ik had hetzelfde al eens voor in april 2006 en heb dan een nieuwe starter gestoken. Ben echter niet van plan weer 300 euro uit te geven!! :-?

Bon, even het hele verhaal voor degenen die sterk zijn in diagnoses:
Ik wilde starten en mijn batterij was blijkbaar te zwak (vreemd, want ik had ze nog niet zo lang geleden geladen...), want ik hoorde enkel het relais tikken. Dus OptiMate aan batterij gehangen en met volledig geladen batterij nog eens geprobeerd, resultaat: startmotor trekt stroom want koplamp dimt fel, maar hij draait gewoon niet rond.
Dan startmotor er eens afgenomen en op het eerste zicht is er niets mis mee: tandwiel draait vrij, hefboom waarop tandwiel zit kan bewegen en als ik het tandwiel in de andere richting draai, voel ik de motor zelf ook meedraaien. Blijkbaar niets mechanisch geblokkeerd dus. A propos, motor zit ook niet vast, want ik kan het vliegwiel bewegen.
Ik vond wel dat de spanning van mijn batterij na een drietal startpogingen nogal snel afnam: lichtjes op het dashboard werden minder fel en het tikken van het ABS-verklikkerlampje ook...

Wie weet raad? :shock:
BMW R 850 R - We don't stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing...
animal

Re: weeral startmotor naar de vaantjes???

Bericht door animal »

Hoi

Batterij naar de vaantjes misschien, de startmotor trek enorm veel stroom..... en heeft een degelijke batterij nodig of hij vertikt het te draaien.

Mocht je willen proberen: ik heb hier nog een reserve startmotor liggen voor de 1100 GS dus dat zou dezelfde moeten zijn. Je mag die altijd komen halen (blijkbaar woon jij hier in de buurt) en inbouwen om te zien of dat resultaat geeft. Laat maar iets weten.
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

verleden jaar is hier iemand geweest met startmotor problemen

bleek alles droog te zitten en dit was de oozaak.
ik heb hem dan volledig uit elkaar genomen gereinigd en gesmeerd

sindsdien rijdt hij nog probleemloos rond.

vooral stof van de koppeling zet zich vast tussen de bewegende delen van de startmotor
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
bijnaextuc

Bericht door bijnaextuc »

Volgens mij ook batterij naar de vaantjes of batterij niet genoeg opgeladen.
spaceman__spiff

Misschien moet ik dan eerst eens die startmotor aan een autobatterij in goede staat hangen om te zien of het nu aan de batterij of aan de startmotor ligt...
Nu, mijn OPtiMate meldt in elk geval geen problemen met de batterij.

Animal, in elk geval al bedankt voor het aanbod: ik houd het in mijn achterhoofd als ik eens wil testen met een goede startmotor.
BMW R 850 R - We don't stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing...
bijnaextuc

Bericht door bijnaextuc »

spaceman__spiff schreef:Misschien moet ik dan eerst eens die startmotor aan een autobatterij in goede staat hangen om te zien of het nu aan de batterij of aan de startmotor ligt...
Opletten met de vingers. :wink:
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

spaceman__spiff schreef:Nu, mijn OPtiMate meldt in elk geval geen problemen met de batterij.
Dat wil helaas niks zeggen...al verschillende keren meegemaakt, batterij toch kapot.
Nil volentibus arduum
eddy h

Bericht door eddy h »

Kijk eens naar de magneten in de startmotor, deze zijn gelijmt op de behuizing en kunnen door warmte en trillingen loskomen.
Met alle nare gevolgen.
Het is bekent dat de valeostarter slechter van kwaliteit is als de vroegere bosch.
spaceman__spiff

Ja, hij draait weer! :grin:

Ik heb samen met een leraar automechaniek er eens een autobatterij aangehangen en de eerste twee keren ging die starter inderdaad weer niet rond! De derde keer draaide hij weer en al de volgende pogingen ook.
Nu weer gemonteerd op R850R en die start weer helemaal zoals het hoort.

Uitleg van de leraar automechaniek: "misschien de borstels die vastlopen, na een tijdje stilstaan?"

Fin, toch niet zo geruststellend om op weg te zijn met een startmotor met kuren... :-?
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

En had ie dan al een tijd stilgestaan ?

En je borstels, zijn deze nog goed ?
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

Ik zou hem toch eens opensmijten en
het planetair tandwielstelsel eens grondig reinigen en terug goed invetten.
Als hij er toch uit is ook eens de staat van de borstels nazien en zonodig vervangen. Ze zullen wel te krijgen zijn bij elke speciaalzaak van autoelectriciteit
in casu Bosch verdeler
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

IRON GONZO schreef:verleden jaar is hier iemand geweest met startmotor problemen

bleek alles droog te zitten en dit was de oozaak.
ik heb hem dan volledig uit elkaar genomen gereinigd en gesmeerd

sindsdien rijdt hij nog probleemloos rond.

vooral stof van de koppeling zet zich vast tussen de bewegende delen van de startmotor
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
spaceman__spiff

Hij had een week of drie - vier stilgestaan, dan eens gestart en dat lukte. De dag erna niet meer wegens te platte batterij (relais klapperde), dan batterij bijgeladen en dán liep startmotor vast... Dus lang stilgestaan: ja en nee.

Staat van de borstels: geen idee, want ik heb hem niet opengesmeten. Hij lijkt mij anderzijds ook wel wat straf dat die klein onnozel borstelkes een hele startmotor zouden kunnen tegenhouden?
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

die klein onnozel borstelkes een hele startmotor zouden kunnen tegenhouden?
Ehhh ik denk dat je de werking van een startmotor niet goed begrijpt...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Koolborstels :wink:
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Plaats reactie