Onderhoud RUKKA jas
Moderator: GVN
Onderhoud RUKKA jas
Ik heb zopas een nieuwe Rukka Gore-Tex vest gekocht. Nu hoor ik over het onderhoud verschillende verhalen.
De ene zegt dat ik de jas regelmatig moet uitwassen om de poriën van de gore-tex open te houden zodat de jas dan waterdicht blijft.
De andere zegt dan weer dat je hem niet mag uitwassen om de jas waterdicht te houden.
En als ik hem dan wil uitwassen, mag dit dan met gewoon waspoeder of wat dien ik te gebruiken.
Wie helpt mij zodat ik mijn jas jaren waterdicht kan houden.
De ene zegt dat ik de jas regelmatig moet uitwassen om de poriën van de gore-tex open te houden zodat de jas dan waterdicht blijft.
De andere zegt dan weer dat je hem niet mag uitwassen om de jas waterdicht te houden.
En als ik hem dan wil uitwassen, mag dit dan met gewoon waspoeder of wat dien ik te gebruiken.
-
Frans
Re: Onderhoud RUKKA jas
Ik was de mijne nooit en ze blijft proper en waterdicht.coureurke schreef:Ik heb zopas een nieuwe Rukka Gore-Tex vest gekocht. Nu hoor ik over het onderhoud verschillende verhalen.
Wat ge zeker nooit mag gebruiken is een wasverzachter deze vermindert de waterdichtheid van Goretex.
Er zijn speciale wasmiddelen voor Gore-tex. Ik heb altijd gehoord dat het beter is een kledingsstuk dat voorzien is van een membraan regelmatig te wassen met het geschikte wasmiddel, om het membraan in goede staat te houden (= te laten doen waarvoor het gemaakt is). Gore-tex-geschikt wasmiddel kan je in de meeste buitensport winkels (AS Adventure en dergelijke) vinden.Wasverzachter is inderdaad uit den boze!
PS: ik neem aan dat bij je Rukka jas ook een gebruiksaanwijzing incl wasvoorschriften zit?
PS: ik neem aan dat bij je Rukka jas ook een gebruiksaanwijzing incl wasvoorschriften zit?
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF
, (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
-
®win
- Contacteer:
Wassen op lage temperatuur, met spoelstop en wol / fijn was programma. Gebruik een vloeibaar fijnwas-middel, zonder wasverzachter. Let erop dat je het waspoederbakje goed schoonmaakt voor je de Gore-tex kleding gaat wassen!! Je kunt ook speciale Gore-tex wasmiddelen kopen (zoals Nikwax Tech Wash). Na wassen nogmaals spoelen met een impregneermiddel (zoals Nikwax TX.Direct Wash-in). Ik prefereer niet te laten centrifugeren.
Kleding te drogen hangen, bij voorkeur NIET bij een verwarming. Na het drogen van de kleding kun je evt. nabehandelen met een impregneerspray (de delen die in directe wind / regen zitten zoals mouwen en voorpand.
Regelmatig wassen van de kleding houdt de Gore-tex laag intact; deze wordt nl. in z'n werking aangetast door vuil en zout-kristallen (zweet).
Kleding te drogen hangen, bij voorkeur NIET bij een verwarming. Na het drogen van de kleding kun je evt. nabehandelen met een impregneerspray (de delen die in directe wind / regen zitten zoals mouwen en voorpand.
Regelmatig wassen van de kleding houdt de Gore-tex laag intact; deze wordt nl. in z'n werking aangetast door vuil en zout-kristallen (zweet).
Groet,
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
Erwin
-
Relax
Dat verandert aardig als je ze 'ns uit de kast zou halen...Frans schreef:Ik was de mijne nooit en ze blijft proper en waterdicht.Wat ge zeker nooit mag gebruiken is een wasverzachter deze vermindert de waterdichtheid van Goretex.coureurke schreef:Ik heb zopas een nieuwe Rukka Gore-Tex vest gekocht. Nu hoor ik over het onderhoud verschillende verhalen.
I respect your opinion. But I don't give shit.
-
Frans
Wie helpt mij zodat ik mijn jas jaren waterdicht kan houden.[/quote]
Ik was de mijne nooit en ze blijft proper en waterdicht.Wat ge zeker nooit mag gebruiken is een wasverzachter deze vermindert de waterdichtheid van Goretex.[/quote]
Dat verandert aardig als je ze 'ns uit de kast zou halen...[/quote]
Ge moet goed lezen Ik was ze nooit maar mijn vrouw...mogelijks wel

Ik was de mijne nooit en ze blijft proper en waterdicht.Wat ge zeker nooit mag gebruiken is een wasverzachter deze vermindert de waterdichtheid van Goretex.[/quote]
Dat verandert aardig als je ze 'ns uit de kast zou halen...[/quote]
Ge moet goed lezen Ik was ze nooit maar mijn vrouw...mogelijks wel
®win schreef:Wassen op lage temperatuur, met spoelstop en wol / fijn was programma. Gebruik een vloeibaar fijnwas-middel, zonder wasverzachter. Let erop dat je het waspoederbakje goed schoonmaakt voor je de Gore-tex kleding gaat wassen!! Je kunt ook speciale Gore-tex wasmiddelen kopen (zoals Nikwax Tech Wash). Na wassen nogmaals spoelen met een impregneermiddel (zoals Nikwax TX.Direct Wash-in). Ik prefereer niet te laten centrifugeren.
Bedankt allen voor de reacties. Nog een opmerking op het bericht van Rwin.
Op de website van gore-tex staat dat het juist goed is om de jas in de droogautomaat te drogen gezien de warmtebehandeling de waterdichtheid terug activeert.
-
®win
- Contacteer:
Droogautomaat kan, ook Rukka geeft aan dat het kan: 'Tumble dry at low temperature (max 55°C) one item at time', met als extra noot het wasvoorschrift in het kledingstuk te volgen. Ik heb het altijd zonder droger gedaan, temeer omdat een droger extra slijtage aan het kledingstuk veroorzaakt.coureurke schreef:Op de website van gore-tex staat dat het juist goed is om de jas in de droogautomaat te drogen gezien de warmtebehandeling de waterdichtheid terug activeert.
Andere tip: protectoren verwijderen voor het wassen en was één kledingstuk tegelijk.
Groet,
Erwin
Erwin
-
louis2m
- Contacteer:
Op het waslabel in uw Rukka jas of broek staat alles wat uw vrouw wil weten mbt het wassen. Eenvoudig en makkelijk, wel even de protectors er uit halen!