Ik ben momenteel aan het uitkijken om een K1200RS aan te schaffen, maar heb weinig ervaring met dit type. Waar moet je zeker op letten bij aankoop? Wat zijn technisch de zwakste punten van deze moto?
Groeten,
Sven
K1200RS: waarop letten bij aankoop
Moderator: GVN
-
Re: K1200RS: waarop letten bij aankoop
Technisch zijn er geen echte zwakke punten.Is een beer van een motor.
Eventjes op de Km stand letten want 60000km is een zeer duur onderhoud ivm kleppen stellen.
Bij het draaien op ralenti zal je bij de meesten een gerammel horen dat gedeeltelijk verdwijnt bij het intrekken van de koppeling.
Kan geen kwaad , is er ergens een tussenas die je hoort.
Verder letten op kuipschade , dure onderdelen,
Is er een kofferset bij (moeilijk 2 hands te vinden en nieuw zeer duur)
Zitten de pinkers (model voor 2001)goed vast , de klemveertjes durven nogal eens afbreken bij montage.
Is het zadel in goede staat geen verharde bekeding?
Olieverbruik is te verwaarlozen , ook al durft hij wel eens roken als hij op de zijpikkel staat
....
als je nog vragen hebt mail maar.
PS die van mij is afgeschreven voor de belasting dus theoretisch mag hij weg
Eventjes op de Km stand letten want 60000km is een zeer duur onderhoud ivm kleppen stellen.
Bij het draaien op ralenti zal je bij de meesten een gerammel horen dat gedeeltelijk verdwijnt bij het intrekken van de koppeling.
Kan geen kwaad , is er ergens een tussenas die je hoort.
Verder letten op kuipschade , dure onderdelen,
Is er een kofferset bij (moeilijk 2 hands te vinden en nieuw zeer duur)
Zitten de pinkers (model voor 2001)goed vast , de klemveertjes durven nogal eens afbreken bij montage.
Is het zadel in goede staat geen verharde bekeding?
Olieverbruik is te verwaarlozen , ook al durft hij wel eens roken als hij op de zijpikkel staat
....
als je nog vragen hebt mail maar.
PS die van mij is afgeschreven voor de belasting dus theoretisch mag hij weg

Re: K1200RS: waarop letten bij aankoop
Op basis van mijn eigen ervaringen (1997-2002; 59.000 Km):
- De eerste modellen (1997): kijk dan na of de volgende terugroepactie-herstellingen zijn uitgevoerd: ontluchting benzintank; ventilator (aan beide zijden; de eerste modellen durven uitvallen); binnenkant van de linkerkoffer (bij de eerste modellen komt die te dicht bij de hete uitlaat met als gevolg dat je de koffer kan verliezen...)
Wat vaak wordt vergeten: ontluchten van de (hydraulische) koppeling; er zit een ontluchtingsventiel verborgen achter het rechterkuipdeel, helemaal achteraan Zie ook http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... =1&t=16036.
- Ik had de volgende problemen (59.000 km bij verkoop): oliekeerringen voorvork tweemaal vervangen; lekkende achterschokdemper (zelf vervangen door White Power). Na 58.000 Km begon de koppeling te slippen; ik heb me laten vertellen dat dit een "courant" probleem is bij de K1200RS. Olieverbruik lag bij de mijne onder de 0.2 l/1000 Km; benzineverbruik lag meestal rond de 6.5 l, met een uitschieter van 8l tijdens een cursus op de Nuerburgring.
Meer Info: http://www.k1200rs.de/
- De eerste modellen (1997): kijk dan na of de volgende terugroepactie-herstellingen zijn uitgevoerd: ontluchting benzintank; ventilator (aan beide zijden; de eerste modellen durven uitvallen); binnenkant van de linkerkoffer (bij de eerste modellen komt die te dicht bij de hete uitlaat met als gevolg dat je de koffer kan verliezen...)
Wat vaak wordt vergeten: ontluchten van de (hydraulische) koppeling; er zit een ontluchtingsventiel verborgen achter het rechterkuipdeel, helemaal achteraan Zie ook http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... =1&t=16036.
- Ik had de volgende problemen (59.000 km bij verkoop): oliekeerringen voorvork tweemaal vervangen; lekkende achterschokdemper (zelf vervangen door White Power). Na 58.000 Km begon de koppeling te slippen; ik heb me laten vertellen dat dit een "courant" probleem is bij de K1200RS. Olieverbruik lag bij de mijne onder de 0.2 l/1000 Km; benzineverbruik lag meestal rond de 6.5 l, met een uitschieter van 8l tijdens een cursus op de Nuerburgring.
Meer Info: http://www.k1200rs.de/
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF
, (E36/8; F25), Lid BMW MCVL