Route naar Dolomieten

Op dit Forum kan u terecht met vragen en informatie uitwisselen over weekends, korte trips en reizen.
Er is een extra sub-forum bij met Reisverslagen.

Moderator: GVN

Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Plaats reactie
Kris1200RT

Route naar Dolomieten

Bericht door Kris1200RT »

Het wordt zo stilaan tijd om echt plannen te gaan maken voor onze reis begin juni.
Onze bedoeling is om de Dolomieten een keertje uit te kammen.
Een idee is om via Frankrijk erheen te rijden (autosnelweg tot ergens voorbij Lion) dan de Dolomieten in te rijden en via Oostenrijk-Duitsland terug te keren. Heeft er iemand ervaring met deze route ? Alle hints (gpstracks incl.) zijn welkom !
BMW-Motorclub Vlaanderen Onthaalmedewerker Vlaams-Brabant
Koppel!!

Re: Route naar Dolomieten

Bericht door Koppel!! »

YOO

Euh, tof idee, maareuh, tussen Lyon en de Dolomieten hebt ge zowat 500km bergen liggen, die moede ook passeren zulle :mrgreen:

Om dus te zeggen dat de Dolomieten meer slaat op 't stuk Italiaanse Alpen, beginnende aan de de Oostenrijkse grens (is zowel in Italië als in Oostenrijk gekend als Sud Tirol, nooit zomaar zeggen dat 't Italië is :silent: ) en net niet zover als de Sloveense grens, en in 't Westen zowat totaan 't Stelviomassief.
Als onderste lijn neem ik meestal de lijn Aprica-Trento-Belluno en dan verder in de richting van Spittal, maar niet zo ver.

GPStracks moet je van mij niet verwachten, wil je anders wel enkele ritten uitstippelen, althans een leidraad waarmee je een gedacht hebt.
Je zegt echter niet voor hoeveel dagen je weg gaat, en welk tempo je rijdt. Da's ook belangrijk om weten, ik kan makkelijk 350 en meer km's per dag in de Alpen doen, maar dan zit ik wel illegaal bezig, en heb ik nougabollen van de mooie omgeving gezien :-P
Als je af en toe eens topke plant, voor een taske koffie, een plaatje te schieten, een pafke te doen, of gewoon de omgeving in alle (relatieve) rust in je op te nemen, dan zou ik zeker niet boven de 250km per dag gaan.

Soit, je zegt 't maar, en de nodige info komt op 't forum :wink:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Kris1200RT

Bericht door Kris1200RT »

We gaan voor een dag of 10 en wat betreft de Alpen, daar pikken we een stukje van mee maar het hoofddoel blijft de dolomieten. We hebben ergens rond Meran een oude kennis zitten (heeft een hotelletje) en de bedoeling is om daar 2 overnachtingen te maken. Vandaar kunnen we enkele passen verkennen....
BMW-Motorclub Vlaanderen Onthaalmedewerker Vlaams-Brabant
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Ik ga dit topic ook aandachtig volgen, want denkelijk gaan wij in juli de Dolomieten AKA Sud Tirol doen.

200 a 205 km per dag is idd genoeg om het relaxed aan te pakken en nog wat te kunen genieten.

Als ik hier wat routes of in ieder geval wegen/passen "die je moet gereden hebben" te weten kom, ben ik heel blij :wink:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
JohanGS

Bericht door JohanGS »

Je zou wel eens voor een gesloten pas kunnen staan in de periode dat je wenst op reis te gaan, dus een paar alternatieve routes maken lijkt mij een goed idee.

Mijn reisplanning die ik voor September 2005 had opgesteld (10dagen), reed ik Italië binnen vie de col San bernardino naar Aosta.
Helaas door tijdsgebrek en een te optimistische planning en ook nog eens wegomleggingen, hebben we de Mont Blanc tunnel genomen :drunken: 20€ en nog iets de moto :bshelp: iets dat we nog steeds niet vergeten zijn.

Mijn routes die ik mee had waren gemaakt van een roadboek in boekvorm (motortrips de Alpen van Eberhard von puttkamer), en dan zelf op de kaart nog wat passen bij gezocht en aan elkaar geplakt.
De meeste routes waren rond de 300 a 350km en zoals Koppel zegt moet je niet teveel treuzelen dan :mrgreen: , ma goed een eerste reis plannen is wat aftasten 8) .

Op deze site http://www.motorrad-hotel.com/start.php ... sicht&id=2
Kan je wat nuttige info vinden betreffende passen en hotels :wink:

Als je mijn reis routes wil van 2005 pm je me maar met je email adres, ze staan in garmin formaat maar moeten wel nog wat in gekrompen worden :lol:
08 Eifel und Franse Alpen, 09 ardeche, 2010 Oostenrijk
Ja ik ben lid ;-)
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Idd, een gesloten bergpas kan zich voordoen, maar da's nu eenmaal eigen aan de Alpen, en niet zozeer aan de maand warin ge vertrekt. Begin Juni moet redelijk doenbaar zijn, tenzij een laat winteroffensief roet in 't eten gooit.
Een ideale manier om op de hoogte te blijven is de Giro d'Italia te volgen, als die bepaalde etappe's laten vallen, dan weet ge al min of meer iets :-|

Nu, over de route. Ge wilt over Lyon rijden, en dan in Oostelijke richting tot aan Merano geraken, da's minimum drie dagen serieus rijden :!:
Wilt ge dat wel doen, want met amper tien dagen in totaal, en reeds drie voor de heenrit, en nog is minimum twee voor de terugreis zijn 't maar vijf dagen ter plekke, da's dan indien alles lukt en meevalt qua planning :-?
Ik zie wel een aangename route verschijnen in m'n gedachten, maar dag 1 is sowieso een dag met véél (minimum 1000) km's, en weinig leuke baantjes vermits zo geod als alles via autosnelweg zal moeten verlopen.
Dag 2 en 3 kan heel leuk zijn, maar als ge enkele v.d mooiste bergpassen v.d Alpen wil doen, dan gaat 't vroeg opstaan zijn, en tot 's avonds rijden zijn, alternatief is enkele bergpassen alten vallen, en meer rechtdoor rijden.
Ik rij soms in een lus, of een acht, al was 't maar omdat ik die, èn die, èn die bergpas toch wil gedaan hebben 8-)
Zo is 200km vogelvlucht al rap dik 400km op de teller, en dat kan als fameus tellen zulle.

Soit, ik zou de heenreis over Oostenrijk, en 't Zwarte woud alten verlopen, rapper ter plekke, daar kunt ge dan op 't gemak beslissen hoeveel dagen de terugreis mag opnemen, en dan zijt ge toch alweer enkele dagen verder naar de zomer op, 't kan soms op één dag aankomen qua pas toe, of open.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
JohanGS

Bericht door JohanGS »

Koppel!! schreef:YOO

Idd, een gesloten bergpas kan zich voordoen, maar da's nu eenmaal eigen aan de Alpen, en niet zozeer aan de maand warin ge vertrekt. Begin Juni moet redelijk doenbaar zijn, tenzij een laat winteroffensief roet in 't eten gooit.
Een ideale manier om op de hoogte te blijven is de Giro d'Italia te volgen, als die bepaalde etappe's laten vallen, dan weet ge al min of meer iets :-|

Nu, over de route. Ge wilt over Lyon rijden, en dan in Oostelijke richting tot aan Merano geraken, da's minimum drie dagen serieus rijden :!:
Wilt ge dat wel doen, want met amper tien dagen in totaal, en reeds drie voor de heenrit, en nog is minimum twee voor de terugreis zijn 't maar vijf dagen ter plekke, da's dan indien alles lukt en meevalt qua planning :-?
Ik zie wel een aangename route verschijnen in m'n gedachten, maar dag 1 is sowieso een dag met véél (minimum 1000) km's, en weinig leuke baantjes vermits zo geod als alles via autosnelweg zal moeten verlopen.
Dag 2 en 3 kan heel leuk zijn, maar als ge enkele v.d mooiste bergpassen v.d Alpen wil doen, dan gaat 't vroeg opstaan zijn, en tot 's avonds rijden zijn, alternatief is enkele bergpassen alten vallen, en meer rechtdoor rijden.
Ik rij soms in een lus, of een acht, al was 't maar omdat ik die, èn die, èn die bergpas toch wil gedaan hebben 8-)
Zo is 200km vogelvlucht al rap dik 400km op de teller, en dat kan als fameus tellen zulle.

Soit, ik zou de heenreis over Oostenrijk, en 't Zwarte woud alten verlopen, rapper ter plekke, daar kunt ge dan op 't gemak beslissen hoeveel dagen de terugreis mag opnemen, en dan zijt ge toch alweer enkele dagen verder naar de zomer op, 't kan soms op één dag aankomen qua pas toe, of open.

Grtz, Philip!
Mijn originele planning van 2005 was ook 3 dagen op en af rijden, en via het zwart woud.
Helaas heb ik die toen moeten aanpassen wegens hevige regen met aard verschuivingen tot gevolg in het Voral gebergte, en toen heb ik beslist om via de Vogezen, Jura en de Alpen zo Italië binnen te rijden.
Maar we hebben ons wel dik aan de kilometers mispakt, want ik had alles gepland via alternatieve wegen en geen autosnelwegen.
Op dag 2 van de heenreis na de zoveelste wegen werken met een te grote detour tot gevolg, hebben we beslist de autosnelweg te nemen want we moesten op dag 3 in ons gereserveerd hotel in Tenna zijn (http://www.hoteldaremo.it/ned-startframe.html).

Nu reserveren we gewoon niet meer we gaan op de bots, het is veel leuker en relaxter reizen en je vind altijd wel iets.

:wink:
08 Eifel und Franse Alpen, 09 ardeche, 2010 Oostenrijk
Ja ik ben lid ;-)
Hans T

Bericht door Hans T »

Half juni plannen wij ook om richting Dolomieten te trekken voor 8 à 10 dagen.
Het zou de bedoeling zijn om op dag 1 via de Vogezen tot het zwarte woud te rijden;dag 2 zou dan via Zwitserland tot Oostenrijk gaan-dit met Nauders als uitvalbasis voor 2 à 3 dagen-
Vandaar verder richting Dolomieten -bestemming tot op heden nog een vraagteken- voor een paar dagen en dan weer terug.
De eerste dagen heb ik al rond qua planning maar over de rest moet ik nog ne keer slapen.
Ik volg deze topic dus goed op kwestie van ideekes op te doen

Hans
Plaats reactie