sneeuwkettingen auto, waar op letten?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Bart Bever

sneeuwkettingen auto, waar op letten?

Bericht door Bart Bever »

Hallo vrienden,

in maart een tripje Oostenrijk gepland en de e46 zal moeten werken.
Iemand tips waar op te letten bij de aankoop van een setje sneeuwkettingen?
Ook achterwielaandrijving en dus vraag ik mij af of ik 2 of 4 kettingen moet hebben want de trekkracht zit op de achterwielen en stoppen doe je hoofzakelijk vooraan natuurlijk.
Wel tractiecontrole natuurlijk maar ik wil liever niet met het 'BMW- Mercedes'-syndroom naar huis komen... met Touring dus ofzo.

Alvast bedankt.

Greetz!
John
Contacteer:

Re: sneeuwkettingen auto, waar op letten?

Bericht door John »

Sneeuwkettingen heb je enkel nodig als je ergens zit waar je echt stijl omhoog moet. Normaal zijn goede winterbanden (verplicht) meer dan genoeg. Enheuu... remmen met kettingen?? Rustig rijden en zo weinig mogelijk ontkoppelen.
Afremmen op de motor, dus ook niet te veel op de rempedaal duwen.
Prettige reis! :grin:
Bart Bever

Het koppel waar we mee vertrekken is enkele weken geleden al een mini-tripje gaan maken ginder en het was toch met kettingen te doen. Ik wil liever niet voor verassingen komen te staan, kost nu ook de wereld niet he..
Winterbanden heb ik trouwens al.

greetz!
Willy

Bericht door Willy »

Kettingen enkel op de aangedreven wielen volstaat, achteraan dus.
Opletten is het bij sommige combinaties van auto's / wielen / banden dat de kettingen niet te dik zijn en tegen de wielkast of veerpoot kunnen komen. Als je met een combinatie rijdt die is voorzien zoals door de invoerder geleverd, dan zal de fabrikant van de kettingen daar meestal een type voor voorzien hebben.
Kettingen zijn natuurlijk een oplossing voor sommige toestanden, maar heb je ook winterbanden? Indien niet, misschien eens over nadenken. Kost niet veel, de banden die niet in gebruik zijn slijten niet, winterbanden kosten even veel als zomertypes en slijten ('s winters) ook niet harder. Enkel de velgen zijn (eventueel) extra kost. In ons rotklimaat een aanrader, vanaf 10° en lager verliest een zomerband zijn grip, het hoeft er echt niet voor te vriezen of sneeuwen. Voor een goede keuze: zie Adac of ANWB, ze doen geregeld testen (of nemen ze van elkaar over :oops: )
Willy
Jachrelso

Bericht door Jachrelso »

Wij gaan al vijftien jaar op skiverlof naar Oostenrijk en heb nog maar twee keer (zeer uitzonderlijke situatie) mijn sneeuwkettingen opgelegd.
Koop je een degelijk stel winterbanden en houd voor alle veiligheid toch ook maar de sneeuwkettingen in je koffer.
Prettige reis en houd wat sneeuw over voor ons verlofke! :lol:
Willy

Bericht door Willy »

Er zijn als ik me niet vergis plaatsen waar je niet omhoog mag zonder kettingen (of kettingen bij te hebben).
Of dat echter in Zwitserland dan wel in Oostenrijk zou zijn weet ik niet, ik geraak zo ver niet :oops:
Willy
Tazke
Contacteer:

Bericht door Tazke »

Die plaatsen zijn er inderdaad en dan moet je ze inderdaad opleggen. En dan leg je ze best op.

Wij gaan nu ondertussen al een jaar of 7 gaan skien in zwitserland en hebben tot nu toe nog maar 2 keer onze kettingen moeten opleggen.
En telkens voor de laatste km naar ons hotel. En dit omdat we toen geen winterbanden kregen op onze leasingwagen.
Maar ondertussen krijgen we dat wel en sindsdien niet meer nodig geweest.
Gewoon voor zorgen dat je geen brute bewegingen doet en niet teveel macht wilt zetten !!!

En een tip: leg ze thuis eens op zodat je weet wat je kan doen.
Tegenwoordig heb je zelfs van die kettingen die zich uit hun eigen opspannen en dan moet je niet na een aantal meters stoppen en ze bijspannen.
Gaan de volgende keer kijken voor zo een stel ;-)
To boldly go where no tasmanian has gone before ...Afbeelding
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

http://www.wintersport24.be/_sgg/m1_1.htm

heel veel weetjes over winterbanden, sneeuwkettingen en ... Oostenrijk :wink:
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
peterb

Bericht door peterb »

Bart

Mocht je interesse hebben in een stel kwalitatieve tweedehands kettingen ( nieuwprijs + 100 EUR en hooguit 1 of 2 keer gebruikt, eenvoudige montage ) , ik heb hier nog 2 sets liggen . Geen van beide sets passen op mijn huidige ( firma) wagen , waarvoor ik heb er juist nieuwe heb gekocht.

De ene set die ik leggen heb pastte op Audi A6 en vergelijkbare maten , de andere set op Renault Espace . Mochten je bandenmaten vergelijkbaar zijn - desnoods mail je ze me even door en dan kijk ik na of ze passen - valt er misschien iets te regelen. Let wel , de kettingen dienen steeds gemonteerd te worden op de aangedreven wielen !!

Peter
Bart Bever

Bedankt voor de reacties en de tips heren!

@Peter, welk type kettingen heb je? Welk spansysteem en welke maat?

Mijn winterbanden zijn 205/55-16"

Ik vind nieuwe kettingen met een ringspanner voor 72 euro.

Greetz!
peterb

Bericht door peterb »

Bart

Kettingen zijn van het type RapidMatic ( merk Maggi) en passen oa voor
205/55/16
205/50/17
215/50/16
205/65/15
en nog een waslijst vergelijkbare maten

Ketting zijn niet van nieuw te onderscheiden, zitten nog in de originele doos , en aan de kettingen te zien denk ik zelfs dat deze set niet gebruikt geweest is.

Peter
Willy

Bericht door Willy »

Ik weet niet of je een GPS gebruiker bent met belangstelling voor de positie van flitspalen (niet ongewoon bij motorrijders
naar 't schijnt :mrgreen: )Als dat het geval is, bij de Zwitsers is alleen het hebben van een flitspalen database in de GPS al voldoende
om tegen de lamp te lopen. Welke de regels in Oostenrijk zijn weet ik niet.
Willy
one-one

Bericht door one-one »

by the way wettelijk zijn de sneeuwbanden verplicht in Oostenrijk ook al heb je sneeuwkettingen mee.
ride with pride
one-one
gsa 1150
Plaats reactie