R1200rt - gecombineerde verschillende merken
Moderator: GVN
-
frederik
R1200rt - gecombineerde verschillende merken
iemand ervaring met combinatie rijden van verschillende bandenmerken.
lange duurzaamheid achter een bt20
en vooraan een z6 (diabola strada)
lange duurzaamheid achter een bt20
en vooraan een z6 (diabola strada)
-
slowrider
Re: R1200rt - gecombineerde verschillende merken
Vooraan BT021 Achter BT020 
-
Werner Von C.
- Contacteer:
Re:
F, ge zijt wel een betweterke héfrederik schreef:ja dat weet ik dat is de theorie en commerciële info.
Maar ditmaal is het geen loze marketingpraat hoor, voor- en achterband zijn zéker op elkaar afgestemd, toch wat regenomstandigheden betreft.
Voor op het droge kan ik je hélaas géén juiste info geven...denk wel dat het dan een ander verhaal is...ben niet zeker
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
-
Jo De Paepe
Laat hem doen, als hij eens op zijn KL dondert is dat de beste ervaringF, ge zijt wel een betweterke hé
Maar ditmaal is het geen loze marketingpraat hoor, voor- en achterband zijn zéker op elkaar afgestemd, toch wat regenomstandigheden betreft.
Ben geen RT-expert, maar bij de GT blijkt dat de voorband (van een gelijkaardige compound als de achterband) bij "goede huisvadergebruik" nagenoeg even snel verslijt als de achterband
.
Verschillende merken voor voor-en achterband: wordt inderdaad algemeen afgeraden. Ik geloof het graag!
Verschillende merken voor voor-en achterband: wordt inderdaad algemeen afgeraden. Ik geloof het graag!
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF
, (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
-
slowrider
Ik heb vandaag een nieuwe voorband laten opleggen bij Interband in Lokeren, een Michelin Pilot Road 2 omdat de BT021 versleten was na 7000 km, achterband niet vervangen die kan nog een tijdje mee . Mijn vraag is heb ik nu verkeerd gedaan door enkel de voorband te wisselen?. info Prijs voorband €132 plaatsen inbegrepen
-
frederik
Voor de r1150rt worden verschillende combinaties van banden aangeprezen, en door ervaring goed bevonden.
Waarom zou dat niet zo zijn met de 1200rt. Waar het in essentie om gaat is het weten welke banden doenbaar combinaar zijn en welke niet. Als je dan één band gaat vervangen weet je met welke en met welke niet.
F
Waarom zou dat niet zo zijn met de 1200rt. Waar het in essentie om gaat is het weten welke banden doenbaar combinaar zijn en welke niet. Als je dan één band gaat vervangen weet je met welke en met welke niet.
F
Dat zal serieus afhangen van welke banden dat je met elkaar wilt combineren.
Ik meng alleszins niet meer!
Ik vervang trouwens de laatste 2 jaar mijn voor- en achterband gelijktijdig.
Toegegeven, een kostelijke zaak maar ik verslijt mijnen achterband iets verder dan 'aangeraden' en mijne voorband wordt dan iets 'te' vroeg vervangen.
Het is trouwens de voorband die het leeuwendeel van de waterafvoer bij regenweer voor zich neemt, maar dit terzijde.
Het gaat hem zoals hierboven al meermaals gezegd over de vorm van de groeven maar nog meer over de juiste vorm van de band.
Bij 2 verschillende types gaat dit nooit hetzelfde zijn, zeker niet als je vooraan een 'sportievere, beter plakkende' band neemt en achteraan een 'lange afstandsvreter', zelfs niet binnen hetzelfde merk (op mijne CB vroeger BT010 voor en BT020 achter).
Ik beweer ook niet dat het niet mogelijk is 2 bandentypes/merken te combineren maar mijn ervaring is dat het de rechtuitstabiliteit danig aantast (stuur trilt als je het loslaat) en dat (door de vorm) je een ander gevoel krijgt van in de bocht te gaan (vallen).
Voorband nog langer houden (bv voor 3000 km) en achterband al vervangen geeft ook weer vervelend rijgedrag.
Dit is mijn persoonlijke mening, iedereen doet ermee wat hij/zij wilt!
Ik meng alleszins niet meer!
Ik vervang trouwens de laatste 2 jaar mijn voor- en achterband gelijktijdig.
Toegegeven, een kostelijke zaak maar ik verslijt mijnen achterband iets verder dan 'aangeraden' en mijne voorband wordt dan iets 'te' vroeg vervangen.
Het is trouwens de voorband die het leeuwendeel van de waterafvoer bij regenweer voor zich neemt, maar dit terzijde.
Het gaat hem zoals hierboven al meermaals gezegd over de vorm van de groeven maar nog meer over de juiste vorm van de band.
Bij 2 verschillende types gaat dit nooit hetzelfde zijn, zeker niet als je vooraan een 'sportievere, beter plakkende' band neemt en achteraan een 'lange afstandsvreter', zelfs niet binnen hetzelfde merk (op mijne CB vroeger BT010 voor en BT020 achter).
Ik beweer ook niet dat het niet mogelijk is 2 bandentypes/merken te combineren maar mijn ervaring is dat het de rechtuitstabiliteit danig aantast (stuur trilt als je het loslaat) en dat (door de vorm) je een ander gevoel krijgt van in de bocht te gaan (vallen).
Voorband nog langer houden (bv voor 3000 km) en achterband al vervangen geeft ook weer vervelend rijgedrag.
Dit is mijn persoonlijke mening, iedereen doet ermee wat hij/zij wilt!
Only riders understand why dogs love to stick their heads out of car windows
-
frederik
Voor de duidelijkheid, het gaat vooral als je wil veranderen van merk/type en je de twee moeilijk kunt vervangen. Achterband beschad. door zwerfvuil en vroegtijdig veranderen én een ander merk willen leggen.
Ik heb ook meestal per set vervangen, al ware het om geen twee keer naar de bandenboer te moeten rijden in een kleine tijdspanne. Ik rij liever elders heen.
Frederik
Ik heb ook meestal per set vervangen, al ware het om geen twee keer naar de bandenboer te moeten rijden in een kleine tijdspanne. Ik rij liever elders heen.
Frederik
-
slowrider
Ik heb vandaag de proef op de som genomen Vooraan PR2 Achter BT021 , ik ben naar het klaverblad in Sint niklaas gereden
en heb me daar eens laten gaan . En ik moet zeggen geen verschil gemerkt van verschillende merk van banden en op een gegeven moment is het nog begingen regenen en daar ook geen verschil .Ik denk dat het meest tussen de oren zit bij sommige rijders.
mvg jp
en heb me daar eens laten gaan . En ik moet zeggen geen verschil gemerkt van verschillende merk van banden en op een gegeven moment is het nog begingen regenen en daar ook geen verschil .Ik denk dat het meest tussen de oren zit bij sommige rijders.
Misschien moet je ook eens proberen op slecht wegdek (langs-of spoorrichels), aan hoge snelheid.... ik ben benieuwd hoe het dan met de stabiliteit staat...slowrider schreef:Ik heb vandaag de proef op de som genomen Vooraan PR2 Achter BT021 , ik ben naar het klaverblad in Sint niklaas gereden
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF
Als er serieuze slijtageverschillen zitten tussen voor-en achter, en je trekt niet gelijk een halve gare het gas open telkemale je ergens aanzet, dan kan je die ongelijke bandenslijtage nagenoeg volledig gelijktrekken door de vering aan te passen.K1200GT schreef:Ben geen RT-expert, maar bij de GT blijkt dat de voorband (van een gelijkaardige compound als de achterband) bij "goede huisvadergebruik" nagenoeg even snel verslijt als de achterband.
Indien de regelmogelijkheden op je motor dat toelaten, stel ze dan af (of laat ze afstellen) zodaning dat voor-en achterkant in balans zijn qua demping. Het probleem zal merkbaar verminderen of zelfs volledig verdwijnen.
Veel eenvoudiger dan te beginnen experimenteren met harde/zachte bandencombinaties.
Nil volentibus arduum
Geloof ik graag, maar mijn GT heeft ESA. Er zijn naargelang de motorfiets daadwerkelijk verschillen in gewichtsverdeling, en dit heeft ook gevolgen voor de bandenslijtage. Het slijtagebeeld van de oorspronkelijk gemonteerde BT-020's verschilde bij mij niet erg veel, ondanks snelle ritten op de autobahn, af en toe pittig optrekken, en sportief rijden.Als er serieuze slijtageverschillen zitten tussen voor-en achter, en je trekt niet gelijk een halve gare het gas open telkemale je ergens aanzet, dan kan je die ongelijke bandenslijtage nagenoeg volledig gelijktrekken door de vering aan te passen.
Indien de regelmogelijkheden op je motor dat toelaten, stel ze dan af (of laat ze afstellen) zodaning dat voor-en achterkant in balans zijn qua demping. Het probleem zal merkbaar verminderen of zelfs volledig verdwijnen.
-
slowrider
klaverblad in Sint-Niklaas kan je geen goed wegdek noemen ook putten en spoorvorming in het wegdek. En zoals raketman zegd je moet er niet zoals een zot doorvliegen gewoon sportief rijden.K1200GT schreef:Misschien moet je ook eens proberen op slecht wegdek (langs-of spoorrichels), aan hoge snelheid.... ik ben benieuwd hoe het dan met de stabiliteit staat...slowrider schreef:Ik heb vandaag de proef op de som genomen Vooraan PR2 Achter BT021 , ik ben naar het klaverblad in Sint niklaas gereden