Evo remsysteem verwijderen?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Crosskabouter

Evo remsysteem verwijderen?

Bericht door Crosskabouter »

Gasten,

Ik rijd met een 1150 GSA van 2003, en wil hiermee eens een deftig reisje maken, 6 maand-1 jaar.
Nu geven velen me de raad een andere motor te gebruiken, want het evo-remsysteem deugt niet.
Mijn vraag is of er eventueel een mogelijkheid bestaat om het ganse ABS-systeem te verwijderen alsook het EVO-systeem?

Ik ben nogal een leek op het vlak van electronica, en mijn dealer zegt dat het niet mogelijk is. "De GS is toch voor dit soort reizen gemaakt 8-) " is dan de uitleg die ik krijg.

Heeft er al iemand hetzelfde gedaan/overwogen/gelukt/onbegonnen werk?

Laat maar iets weten.

Groeten,

Paulus
!!! De weg is wijzer dan de wegwijzer !!!
Iron Gonzo

Re: Evo remsysteem verwijderen?

Bericht door Iron Gonzo »

dit kan allemaal verwijderd worden.
wat je wel ga moeten doen is andere leidingen steken.

dus rechtstreeks van pomp naar klauw.

steek dan direct stalen remleidingen
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
one-one

Bericht door one-one »

Paulus, ben ik ben een leek op electronisch gebied maar stel me een andere vraag....
waarom moet dit verwijderd worden voor een lange reis? Ik heb nu een "reis" van 73.000 km met mijn gsa 1150 op 3 jaar en mijn vorige 72.000 om 2 en een half jaar en geen probleem gehad!! waarom zou dit plots niet goed zijn als je een lange reis zou doen. Wat schort er aan je remsysteem? Als je kijkt naar long way down zouden die ook hun evo verwijderd hebben?
Het kan toch niet dat zo'n motor niet gemaakt is om een jaartje dagelijks een paar 100 km af te leggen!
Of ken ik er dus helemaal niets van en is een GS een kl** moto?
ride with pride
one-one
gsa 1150
DJAIRO

Bericht door DJAIRO »

Paulus de Crosskabouter schreef:Gasten,

Ik rijd met een 1150 GSA van 2003, en wil hiermee eens een deftig reisje maken, 6 maand-1 jaar.
Nu geven velen me de raad een andere motor te gebruiken, want het evo-remsysteem deugt niet.
Mijn vraag is of er eventueel een mogelijkheid bestaat om het ganse ABS-systeem te verwijderen alsook het EVO-systeem?

Ik ben nogal een leek op het vlak van electronica, en mijn dealer zegt dat het niet mogelijk is. "De GS is toch voor dit soort reizen gemaakt 8-) " is dan de uitleg die ik krijg.

Heeft er al iemand hetzelfde gedaan/overwogen/gelukt/onbegonnen werk?

Laat maar iets weten.

Groeten,

Paulus
Als je de ganse boel verwijdert,ben ik kandidaad om dit over te kopen,dwz.ABS regelunit,sensoren,leidingen en kranswiel.
Groeten Frank :-)
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Hoe minder elektronica, hoe minder er defect kan gaan, en hoe beter voor de batterij. Een 1150 heeft nog geen canbus, dus volgens mij kun je alle ABS electronica gewoon loskoppelen, en stalen leidingen rechtstr vd remppomp naar de beide klauwen leggen en achter idem, vd pomp naar de klauw leggen. Naast de electr die niet meer stuk kan is je moto meteen ook een kilo of 5 lichter.....Wel eens checken of de rempompdiameters berekend zijn om op die manier te werken (kan je checken door te vergelijken met bv een oude 1150 zonder ABS), indien de diameter niet geschikt is, moet je in het slechtste geval een andere rempomp steken, maar ik vermoed dat dit wel ok is. bovendien kan je nog een redelijke prijs krijgen vd ABS spullen (wel rekening mee houden dat een niet ABS BMW beduidend minder waard is 2de hands....)
Let er wel op dat de leidingen goed gelegd zijn, ook een stalen leiding kan breken/afscheuren indien te lang/te kort en probeer bochten of hoeken te vermijden, is makkelijk te ontluchten dan. Je kan 2 leidingen (1 van elke klauw) naar je pomp leggen (heb je een langere banjo bout nodig) of 1 leiding naar naar de rechtse klauw vanaf je pomp en dan vd klauw over het spatbord naar de linkse klauw, (langere banjonippel op de klauw) wordt ook vaak gedaan.

veel succes en goede reis :grin:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
tweecilinderke

Bericht door tweecilinderke »

Als je de ganse boel verwijdert,ben ik kandidaad om dit over te kopen,dwz.ABS regelunit,sensoren,leidingen en kranswiel.
Groeten Frank
Frank, als je dit wil inbouwen in een 1150 zonder abs vergeet niet dat je de kabelboom ook moet vervangen he!
Of is het de bedoeling als reserveonderdelen?
Allé k'wil mij nie moeien he :wink:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Crosskabouter

Bericht door Crosskabouter »

one-one, zoals hier al gezegd, hoe minder electronica, hoe minder er kan kapot gaan. Als er hier iets aan je ABS mankeert, spring je even binnen bij de BMW-boer, ergens in Africa hebben ze daar geen verstand , en ook geen stukken van.

Ik dacht dat de 1200 GSA's niet meer over dat EVO-systeem beschikten, is BMW toch op terug gekomen, niet?

Mocht ik het verwijderen, zal ik het wel van de hand doen, maar dit kan nog enige tijd duren. Bij m'n dealer zeiden ze dat als ik enkel de ABS verwijder, mijn motor zijn elektronika compleet in de war zou slaan, en de motor zelfs niet meer zou starten. :evil:

Ik vind mijn GSA een droommotor en zou hem liefst houden, maar voor een lange reis is de keuze niet zo gemakkelijk :-?

Paulus
!!! De weg is wijzer dan de wegwijzer !!!
K1200GT

Bericht door K1200GT »

Sorry, maar ik begrijp hier iets niet goed :-? ... als je een vierkleps boxer of andere moderne BMW koopt, weet je dat er meer electronica opzit dan op de doorsnee motorfiets. Wil je om welke reden dan ook geen electronica, dan lijkt het mij eenvoudiger om iets anders te kopen (occasie tweekleps, of voor de die-hards, een KTM, XT of gelijkaardig), ipv nadien die electronica er (proberen?) af te gooien :-?
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Obiwan

Bericht door Obiwan »

Koop een R 80 of R 100 GS voor je deftige reis.
Als je idd naar onherbergzame gebieden gaat waar ze niet in staat zijn om aan moderne fietsen te sleutelen is het remsysteem wel je kleinste probleem. Wat kan er nou helemaal mis gaan. ABS uitval? Prima, krijg je keurig te zien op je display. Kun je gewoon mee doorrijden en tijdens een deftige reis rij je natuurlijk grotendeels offroad en dan heb je het toch al uitstaan!? De bekrachtiging valt uit. Oh jee, moet iets harder knijpen maar de remkracht en remweg blijven nagenoeg gelijk.

Bespaar je het geld van de aanpassing en je kunt je deftige reis zomaar met een maand verlengen.
En al die "geluiden" over het Evo remsysteem. Weet iemand hier te vertellen over hoeveel gevallen het nou daadwerkelijk gaat?
Het merendeel zijn allemaal, een broer van de oom van mijn nicht en daar een vriend van, verhalen.
Ik ben een alpinist.
Ik zie overal als een berg tegenop!
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

:bsstupid:
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Dirk Pauwels

Obiwan schreef:Koop een R 80 of R 100 GS voor je deftige reis.
Als je idd naar onherbergzame gebieden gaat waar ze niet in staat zijn om aan moderne fietsen te sleutelen is het remsysteem wel je kleinste probleem. Wat kan er nou helemaal mis gaan. ABS uitval? Prima, krijg je keurig te zien op je display. Kun je gewoon mee doorrijden en tijdens een deftige reis rij je natuurlijk grotendeels offroad en dan heb je het toch al uitstaan!? De bekrachtiging valt uit. Oh jee, moet iets harder knijpen maar de remkracht en remweg blijven nagenoeg gelijk.

Bespaar je het geld van de aanpassing en je kunt je deftige reis zomaar met een maand verlengen.
En al die "geluiden" over het Evo remsysteem. Weet iemand hier te vertellen over hoeveel gevallen het nou daadwerkelijk gaat?
Het merendeel zijn allemaal, een broer van de oom van mijn nicht en daar een vriend van, verhalen.
de kosten om een ABS systeem te verwijderen zijn miniem, stel stalen remleidingen, hoop en al 150-200euro....In het slechtste geval een 2dehands computer doos, (enkel in het geval de moto met afgekoppelde ABS stekker niet meer zou starten, lijkt me sterk...maar is makkelijk uit te testen) en/of andere rempomp. Tuurlijk is een 2 klepper meer aangewezen voor zo'n dingen maar de kosten om een goede 2klepper te kopen liggen heel wat hoger......
Zonder ABS is de moto een pak lichter, en je gebruikt toch geen ABS off road.....Ik weet niet of het evo systeem van een 1150 van 2003 op dat van een 1200 van 2004 lijkt, maar als bij de 1200 de ABS module defect is heb je enkel nog een noodrem, en dat wil je niet meemaken, ook niet off road.....Is niet zomaar de ABS die niet meer werkt, maar ook de servo werkt dan niet meer......Obiwan heeft duidelijk nog geen ABS/Evo problemen gehad.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Mark

Bericht door Mark »

Hoe minder elektronica, hoe minder er defect kan gaan...Naast de electr die niet meer stuk kan is je moto meteen ook een kilo of 5 lichter...
Voilà enkele van de redenen waarom ik in 2005 de mijne zonder abs besteld heb. Remt goed hoor... :razz:
Anyway, goede reis gewenst!
groeten,
Mark
gerd2

Bericht door gerd2 »

Zijn we nu niet 't spel aan 't omkeren??? Ik dacht dat BMW gekocht werd omdat deze betrouwbaar zouden (moeten ?) zijn. Nu kun je in deze gedachte heel ver gaan en er ineens terug carbu's opsteken, want ik rij liever dan te moeten duwen met goede stalen remleidingen...
Ben zelfs in Marocco 3000 km offroad gaan rijden met een 1200 adventure -andere zwaardere veren ( combinatie gewicht en pistes), grotere bodemplaat (nodig gebleken) en hogere risers (mijn arm rugje) - en ik denk nochthans dat die machiene je héél ver kan brengen... zelfs mèt standaard electronica
Laatst gewijzigd door gerd2 op 25 jan 2008, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

Ik dacht dat BMW gekocht werd omdat deze betrouwbaar zouden (moeten ?)
(andere veren, bodemplaat

waren de originele niet betrouwbaar genoeg misschien :roll:
Obiwan

Bericht door Obiwan »

@Dirk Pouwels; Helaas heeft ook Obiwan deze "problemen" mogen ondervinden.
Niet tijdens een motortripje afzakkende door Marokko naar Mauritanië maar gewoon op een winterse dag in Nederland op de A28 van Assen richting huis. Ik moest (sterk) remmen voor een aantal voorliggers en opeens rode lampjes op m'n dashboard en moest veel harder knijpen om de benodigde remkracht te krijgen. Gelijk even langs gereden bij de dealer en de oorzaak was (zoals in 99% van de gevallen zoals we nu wel weten) een vervuilde remlichtschakelaar, veroorzaakt door het ruim aanwezige sneeuwpap icm pekel. Je hebt vanaf dat moment idd geen bekrachtiging en ABS meer. Hou je dit in het achterhoofd dan kun je er probleemloos je weg mee vervolgen. Ook zonder deze functies voldoet het remsysteem nog ruimschoots aan de wettelijke eisen.

Natuurlijk is het systeem eenvoudig te verwijderen betwijfel wel of je met € 200,- klaar bent. Wat je gemakshalve even vergeet is de Globaal 800 tot 1200 €urootjes die het scheelt bij inruil van een motorfiets zonder ABS. Je betaalt er dus eigenlijk twee keer voor en vervolgens heb je het niet :-|
Ik hoop dat dit niet een vervolg wordt van de discussie "wel of geen ABS".
Ik ben een alpinist.
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Met Obiwan eens. Het zit erop, de kans dat het stuk gaat is klein. Het kost eigenlijk meer geld het te verwijderen dan om een 2klepperke erbij te kopen 8-)
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Dirk Pauwels

Obiwan schreef:@Dirk Pouwels;

Natuurlijk is het systeem eenvoudig te verwijderen betwijfel wel of je met € 200,- klaar bent. Wat je gemakshalve even vergeet is de Globaal 800 tot 1200 €urootjes die het scheelt bij inruil van een motorfiets zonder ABS. Je betaalt er dus eigenlijk twee keer voor en vervolgens heb je het niet :-|
Ik hoop dat dit niet een vervolg wordt van de discussie "wel of geen ABS".
Leren lezen: Ben ik helemaal niet gemakshalve vergeten....
Dirk Pauwels schreef: ....(wel rekening mee houden dat een niet ABS BMW beduidend minder waard is 2de hands....)
Obiwan

Bericht door Obiwan »

Sorry almachtige Heer Pauwels. U heeft helemaal gelijk. Ik ben het niet waard om op Uw reacties te reageren.
Sorry dat ik een Uwer woorden niet gelezen heb. U predikt het enige juiste woord. Nimmer zal ik meer aan U twijfelen.
Ik ben een alpinist.
Dirk Pauwels

Obiwan schreef:Sorry almachtige Heer Pauwels. U heeft helemaal gelijk. Ik ben het niet waard om op Uw reacties te reageren.
Sorry dat ik een Uwer woorden niet gelezen heb. U predikt het enige juiste woord. Nimmer zal ik meer aan U twijfelen.
Dat begint er al op te trekken :grin: Maar niet overdrijven hé :wink:

We zijn trouwens aan't afwijken. Belangrijkste is dat Paulus wat info pro en contra krijgt, zodat hij zich een beter idee kan vormen wat hem te doen staat.
Obiwan

Bericht door Obiwan »

Amen :lol:
Ik ben een alpinist.
Dirk Pauwels

gerd2 schreef:Zijn we nu niet 't spel aan 't omkeren??? Ik dacht dat BMW gekocht werd omdat deze betrouwbaar zouden (moeten ?) zijn. Nu kun je in deze gedachte heel ver gaan en er ineens terug carbu's opsteken, want ik rij liever dan te moeten duwen met goede stalen remleidingen...
Ben zelfs in Marocco 3000 km offroad gaan rijden met een 1200 adventure -andere zwaardere veren ( combinatie gewicht en pistes), grotere bodemplaat (nodig gebleken) en hogere risers (mijn arm rugje) - en ik denk nochthans dat die machiene je héél ver kan brengen... zelfs mèt standaard electronica
Reserve boite meenemen dan?
Demito schreef: binnen 1.5 week vertrekt mijne moto richting de indiaantjes, ttz Zuid Amerika voor een tochtje van een 7 tal weken,... alleen
Op dit moment staat mijn moto, of wat ervan overblijft, gedemonteerd bij BMW Brussels omdat mijn boite naar de zak is. Volgende week komt er een nieuw exemplaar binnen. Net op tijd dus. By the way: het is al de derde boite. Ik vermoed dat ik mijn beestje een beetje te veel afbeul, doch dit terzijde...
demito
Contacteer:

Bericht door demito »

En als je EVO remmen het niet begeven dan draait je cardan in de soep, vliegt je boite kapot of rij je een enorme deuk in je wiel. Jaja, probeer maar eens aan een tubeless BMW velg te geraken in Sjakkamakka. Je zal lachen!

Wat ik wil zeggen is: vertrek gewoon met je motor zoals hij is. Je zal toch zien dat wat je niet had voorzien nu net kapot gaat. Ik ben nog nooit iemand tegengekomen bij wie zijn remmen het lieten afweten en bij mij in 100000 km nog geen enkel probleem meegemaakt. In die 100000km wel al een keer of drie maar al te blij geweest dat ik mijn ABS had... En offroad zet je die ABS toch gewoon uit. Ik zou mij niet al te veel zorgen maken over de prietpraat van die broer van een neef van de zus van die verre kennis die eens heeft horen vertellen...

T
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
Kurt Steyaert

Bericht door Kurt Steyaert »

Als dat remsysteem op je zenuwen werkt, of je vertrouwt het niet, gooi het er dan rap af! Niet alleen kan het dan niet meer mankeren of je batterij leegtrekken, je spaart ook nog enkele kilo's afgeveerd en onafgeveerd gewicht uit op je toch al loodzware machine!
Voor diegene die nog twijfelen of ABS kan falen: http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... =9&t=18229
Ik wens je bij deze dan ook veel plezierige, veilige reiskilometers zonder al te veel toeters en bellen die kunnen mankeren!
Grtz kurt

ps: Ook alarmsystemen doen menig auto- en motorrijder stranden! Electronica kan nu eenmaal niet zo goed tegen extreme temperaturen!
11rt

Bericht door 11rt »

Al koud en donker buiten,dus even lezen.Wat lees ik ? en geef hier kort weer:ZONDER GARANTIE EN VERANTWOORDELIJKHEID.
Je bent niet de eerste die de ABS wil verwijderen,maar dat wisten we wel.De ervaring die anderen delen maakt het je gemakkelijker.
Volgens ADV RIDER Forum is het relatief eenvoudig te verwijderen.
Volgens wat ik daar even snel lees:
ABS,non-ABS,EVO ,alle rem-zuigermaten en rempompcylindermaten ,zijn dezelfde voor een identieke motor met abs(optie)als dezelfde zonder abs.EDIT ZIE ONDERAAN
Je kan dus voor en achter een "brugje", "kortsluiting leggen :normaal gaat de remleiding van de rempomp naar de abs-unit,komt dan hieruit terug ,en gaat naar de remzuigers/klauwen.Met een brugje ,standaard te koop bij BMW-dealer ga je rechtstreeks.
Blijft op sommige modellen, dat de ABS-unit blijkbaar je remlicht aanschakelt!Vreemde manier van werken ,maar lijkt nu zo.Dat zal je eventueel wel moeten aanpassen.
volgende links:GS brake line kit to bypass ABS? :http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=309410
die naar oudere link verwijst:Removing ABS :http://www.advrider.com/forums/showthre ... 2241&pp=20
en naar Disable ABS/Linked/Servo FAQ :http://www.advrider.com/forums/showthre ... 1484&pp=15

Als het u helpen kan.Succes.Je zal zelf het in detail moeten lezen.Ik hou mijn ABS (non-servo) op de R1100RT.Ik ga/wil ook niet offroad :-? met de RT ,Ik probeer de weg te volgen . :-)
EDIT
Volgens Duitse Boxerforum KUNNEN de remzuigermaten(remklauw aan de schijf) en rempompcylinders (hand- en voetrem) WEL verschillend zijn op ABS tegenover non-ABS. Dit lijkt me juist, in tegenstelling tot wat men op het Adventure-Rider-forum schrijft.Juist,omdat we weten, dat bij een SERVO-abs-unit je meer kracht moet zetten met de hand als de servo uitvalt.Dus ,indien servo lijken de rempompcylinders kleiner, en misschien ook de remzuigers in de klauwen.
zie :#85395, "Ausbau des ABS" , http://boxer-forum.de/dc/dcboard.php?az ... 5395&page= , waar je tussen de "gebruikelijke" commentaar/afkeuring ook wel een beetje on-topic info vindt.
Plaats reactie