Motor valt stil.

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Sven 12RT

Re: Motor valt stil.

Bericht door Sven 12RT »

bdemeyer schreef:Bonneville, Is die dan meer vervuilend dan een boxer anno 2008
Ja.
Omdat onverbrande koolwaterstoffen veel meer vervuilend zijn dan CO2.
De verbranding kan je beter onder controle krijgen door injectie, tov carburatoren.
Met carburator rij je makkelijk "te rijk".
Ook hebben die oudere machines geen catalisator, waardoor opnieuw een deel van de uitstoot vrij de lucht ingaat.
yoooooh

Bericht door yoooooh »

bdemeyer schreef:Wat ik in dit emissieverhaal niet begrijp is dat een injectie motor evenveel (zoniet méér) verbruikt als een carburatie motor. "Wat erin gegaan is moet er ook weer uit" (zongen de Strangers)
CO2 is een restproduct van van verbrande koolwaterstoffen, niet ? Minder koolwaterstof in, minder CO2 uit; of zie ik iets over het hoofd ?
Mijn BSA van 1968 verbruikt 3,9 l/100Km. Is die dan meer vervuilend dan een boxer anno 2008 die 5,5 l/100Km slurpt ?
volledig gelijk wat betreft co2-uitstoot! de nieuwe is dan idd een 40% méér vervuilend op dat vlak... maar!
bdemeyer schreef:Wel is waar dat met computer gestuurde injectie het verbrandingsproces beter beheersbaar is.
... dat impliceert dat er andere vervuilende stoffen veeel minder worden uitgestoot: CO (koolstofmonoxide), zwavel- en stikstofvormen enzovoort.
co2 is maar één (en dan nog relatief onschadelijk) product naast de andere (en meer giftige, kankerverwekkende,...) vervuilingsstoffen.
bmw or not, that's the dillemma
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Makes sense.
Emissie is inderdaad meer dan CO2 uitstoot alleen. Ik zal mijn carbu's niet "te rijk" afstellen want ik ben tenslotte een groene jongen met een roze bril. :-P
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Fox30

Bericht door Fox30 »

Een vriend van mij met een 1150RT had vorig jaar soortgelijk probleem.
De oorzaak bleek achteraf een slecht contact te zijn (beetje corrosie) in de stekker op de injectiepomp onder de benzinetank.

Dus actieplan:
benzinetank er af
stekker losmaken.
Wat contactspray er op
alles monteren en starten.

PS: Heeft ons ook 3 avonden gekost vooraleer we het hadden gevonden, daarom deze tip.
Plaats reactie