Hoog verbruik > waar zit het probleem?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
tweetyoost

Hoog verbruik > waar zit het probleem?

Bericht door tweetyoost »

Ik zit al sinds de aanschaf van mijn 2dehands rockster met het probleem dat hij ietwat teveel verbruikt.. en dan bedoel ik 9 à 10l/100km veel te veel dus!

Nu ik heb bij aanschaf meteen een remus Ystuk en uitlaat geplaatst. Dus wist ik het "orginele" verbruik niet.

Ik heb de motronic eens laten uitlezen bij moto repair in Markegem, maar daar zei hij dat er geen fouten waren.. dus enkel wat uitleeskosten aan overgehouden :roll:
Iedereen zei dat het aan de uitlaat zou liggen.. dus vandaag de proef op de som gedaan.. en alles weer orgineel gezet.

een hele rit gedaan vandaag en alweer.. het lampje sprong al aan op 149km na een volle tank te hebben getankt! nog nooit zo slecht geweest eigenlijk! meestal haal ik wel 160km :p

aan wat kan het nu nog liggen?
en kan ik de bobines zelf uitmeten/uittesten?

mijn rockster is een twinspark van 2004 met 18.000km en draait voor de rest zeer goed en normaal.. (bij mijn aanvoelen dan toch)

Pieter
Iron Gonzo

Re: Hoog verbruik > waar zit het probleem?

Bericht door Iron Gonzo »

kan zijn dat de syncronisatie niet echt juist staat
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
mecapuet

Bericht door mecapuet »

Moeilijk te zeggen van op afstand....Syncronisatie, maar je zegt zelf dat hij verder goed draaid...ik zou hem toch eens goed laten nakijken.....met de benzineprijzen van tegenwoordig.
Weet je hoe het zit met de onderhoud van je moto, bougie's, luchtfilter...enz, hoe zit het daar mee?
Wat is de kleur van uw bougie's, als je ze er uit draaid? (zwart, wit, ros....groen (a, nee dat kan ni :lol: )

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
tweetyoost

Bougies zijn vernieuwd
Luchtfilter is vernieuwd
Kleppen zijn geregeld en staan perfect
en synchronisatie staat zeker en vast perfect

dus ik vrees dat er eerder iets kapot gegaan is zoals een injector,bobine,bougiekop

hoe meet ik die dingen uit?

sensors zouden nog allen in orde moeten zijn volgens bike repair...
tweetyoost

weinig technische mensen hier op't forum?

Ik denk morgen eens naar de bmw garage te gaan, ik had toch graag het probleem geweten..

alles staat nu terug orgineel, alles is geregeld en is in orde en toch nog zo'n verbruik.. ik zou totaal niet weten aan wat het nu nog kan liggen..
tweetyoost

pfff heel raar..

Nog even de test gedaan,

alle bougies vonken
Beide injectors geven dezelfde benzineopbrengst en lijken niet te lekken als ze onder druk staan..

ik heb er echt geen flauw id van waar het probleem zit..

het enigste dat ik nu nog kan bedenken is dat

de kilometerteller verkeerd loopt, maar dat had ik reeds moeten merken..
of dat er iets zwaar verkeerd is met mijn compressie en cilinders..
of dat er reeds een tuning chip inzit waar ik geen weet van heb..(kunnen ze dit zien met hun moditec?)

nuja deze namiddag ga ik naar Mabbes als ze tijd hebben
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

kan ook lambda sonde in luchtfilter of uitlaat die stuk (of slecht electris contact) is en zo de verkeerde info doorspeeld naar de regelunit
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
tweetyoost

Jups dacht ik ook maar volgens de man van moto repair Markegem zou er geen enkele sensor kapot zijn (heb die daar es laten uitlezen)
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

Allemaal goed en wel,
maar hebben die brave mensen een MODITEC systeem??????
Dit systeem wordt alleen gebruikt door de BMW dealers om op alleen BMW motoren een diagnose te doen.
Volgens mij draait je motor op een noodprogramma uit zijn electronica ,omdat ofwel er een sonde defekt is of omdat er een code plug in ontbreekt

Ga eens langs bij een officiele dealer en vraag daar eens om de electronica uit te lezen en te kijken of de catalysator code plug de juiste is voor jouw motor
tweetyoost

neen het was idd geen moditec systeem..maar toch durven 25€ vragen om die er eens vlug aan te hangen..
dus als toch blijkt dat een sensor kapot is ga ik mooi mijn geld terugvragen, ik kan zo blijven zoeken..

codeplug zit er standaard niet in..

deze namiddag ga ik nog eens de synchronisatie opnieuw doen.
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

codeplug zit er standaard niet in..
Ik kan mis zijn maar in elke 1150 , zit er een codeplug (roze , geel , bruin, .....) naargelang de versie voor de diverse exportmarkten.
Deze codeplug zorgt voor de mapping van je electronicasturing: benzinedebiet, ontstekingsmoment, temp van de aangezogen lucht,stand van de gashandel,...)
http://www.bmwgsclub.nl/motronic.html
zonder plug gaat je sturing over op een noodprogramma met parameters die er voor zorgen dat je wel kan rijden en nog goed ook. MAAR de specifieke
eigenschappen van je motor zijn weg (cfr verbruik etc)

O ja wat betreft de afwijking van de teller ,dat kan gerust 10% bedragen :wink:

bigaande tabel is voor de GS maar dit zal niet veel afwijken van de R
http://www.bmwgsclub.nl/plugtabel.html

Afbeelding
tweetyoost

normaalgezien zitten in de twinspark R1150R's geen pluggen, kan er iemand es in zijn zekeringkastje kijken?

ik heb reeds eens geprobeerd een codeplug te "maken" gewoon draadbrugje, maar het verbruik was identiek..

nu heb ik synchro opnieuw gedaan en verbruik is opnieuw idem 117km gedaan 10,5l getankt..

schande:p
willem1

Bericht door willem1 »

Probeer het eens op een Dynojet vermogensbank je krijgt dan precies de afstelling van de motor te zien en het vermogen en koppel.Een bekende in Nederland is Ruud Fredriks hij zit in Goes (Zeeland). Zijn internet adres is http://www.tovami.com.
m.v.g.
Willem
Security-Driver

Bericht door Security-Driver »

Heb dit probleem gehad met een r1100rt, oplossing lekkage van brandstof bij een kunstof tussenstukje na plaatsing nieuw benzinefilter.
Alleen bij gas open druk hoog genoeg voor lekkage, niet bij stationair.
Door collega op gewezen tijdens een rit dat mijn voertuig vloeistof lekte............bij stilstand niets te zien.

Nieuw klemmetje en probleem opgelost, en bijna dubbele aantal kilometers sindsdien.
Doe niet of elke bocht de laatste is............er komt vast zo weer één.
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Zitten de druppelvormige rubbertjes wel op het luchtklephuis.
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Wingman (Xavier) heeft ong. hetzelfde probleem gekend op z'n R1150RT, na 't vervangen van enkele plastiek koppelingetjes was 't opgelost, hij heeft hier ergens iets over gepost inclusief foto's... :wink:
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Jochen1200

Bericht door Jochen1200 »

Volgens mij is er iets fout met één van de terugkoppelkringen naar de cpu. Indien computer foute input krijgt maakt hij foute berekening. In een personenauto benzine met defecte Lambda sonde maakt dit makkelijk 5 liter op 100 !

Mijn RT verbruikt 5,6 op lange ritten, niet gek rijden maar traag kan je het ook niet noemen.
Plaats reactie