Onkunde of technisch schakelprobleem

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
De Jempy

Onkunde of technisch schakelprobleem

Bericht door De Jempy »

Heb mijn R80RT nog niet zo lang en heb dus geen ervaring met het schakelgedrag. :oops:
Probleem is dat hij moeilijk van 3 naar 2 terugschakelt.
Van 2 naar 1 is nog lastiger. (blijkt normaal te zijn)
Heb wel ondervonden dat ik, vooralleer van 3 naar 2 te gaan, de versnellingsschakelaar eerst iets naar boven duw, dan ontkoppel om vervolgens naar 2 te schakelen, het iets beter gaat.
Laatst gewijzigd door De Jempy op 18 feb 2008, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Afbeelding
Beemer

Re: Onkunde of technisch schakelprobleem

Bericht door Beemer »

Ik schakel en ontkoppel tegelijkertijd en heb nog nooit enig probleem gehad met schakelen of terugschakelen.
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

je zit waarschijnlijk op een te hoge rijsnelheid of te hoog toerental om terug te schakelen
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Bananatuffer

Bericht door Bananatuffer »

De Jempy schreef: Heb wel ondervonden dat ik, vooralleer van 3 naar 2 te gaan, de versnellingsschakelaar eerst iets naar boven duw, dan ontkoppel om vervolgens naar 2 te schakelen, het iets beter gaat.
dwz dat het schakelpookje af en toe beneden blijft hangen, waarschijnlijk wegens vuil. Maak de as proper en spuit er wat WD40 op. 99,9% kans dat het probleem opgelost is.
Kurt Steyaert

Bericht door Kurt Steyaert »

Jempie,
Ik herken je probleem dat je hier beschrijft. Heb dat met mijn 1100 destijds ook voorgehad, moest op den duur bij elke manipulatie van de versnellingsbak, het schakelpookje terugbrengen naar beginpositie. Demonteer dit even en reinig de boel eens deftig, je zal zien, nadien ga je terug lekker schakelen! Is dus gewoon een opeenhoping van vuil tussen de schakelmechaniek waardoor die vast komt te zitten, niks speciaal, niks erg :wink:
Grtz Kurt
De Jempy

Bericht door De Jempy »

IRON GONZO schreef:je zit waarschijnlijk op een te hoge rijsnelheid of te hoog toerental om terug te schakelen
Zelfs bij stilstand zijn er soms problemen om hem in eerste te zetten.
Zal het ook eens proper maken; moet trouwens nog een nieuwe dichting steken (lekt er wat olie).
Tevens een langer draadstangetje plaatsen om de versnellingshendel wat hoger te kunnen afstellen.
Bedankt voor de reacties.
Afbeelding
Afbeelding
omega9

Bericht door omega9 »

Heb bij mijn R60/7 altijd tussengas gegeven bij het terugschakelen. Op die manier ging alles vlot.
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

... aanspannen van de koppelingskabel

Probeer eens via het stelvijsje aan de linkerstuurhelft (als ge erop zit dus) het moertje van de koppeling wat uit te draaien...maw... uw koppelingskabel wat aanspannen...
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Adriaan

Bericht door Adriaan »

Ik rij zelf een R80RT sinds april 2007 en had ook schakelproblemen vooral bij een warm gedraaid blok. Nadat ik olie had ververst was dit een wereld van verschil veel soepeler en zonder problemen uitgezonderd de bekende/beruchte klak.
De oude olie leek dan ook meer drap dan olie. Veel succes. :lol:
Sinds 27 april 2007 na 20 jaar weer BMW rijder R80RT uit 1990, 2010 een R1100RT uit 2001 en hiernaast een restauratie project R100RT uit 1980
De Jempy

Bericht door De Jempy »

Kurt Steyaert schreef: Ik herken je probleem dat je hier beschrijft. Heb dat met mijn 1100 destijds ook voorgehad, moest op den duur bij elke manipulatie van de versnellingsbak, het schakelpookje terugbrengen naar beginpositie. Demonteer dit even en reinig de boel eens deftig, je zal zien, nadien ga je terug lekker schakelen! Is dus gewoon een opeenhoping van vuil tussen de schakelmechaniek waardoor die vast komt te zitten, niks speciaal, niks erg :wink:
Grtz Kurt
Inderdaad; gedemonteerd en gereinigd en 't probleem is opgelost.. :-)
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie