gebroken klep
Moderator: GVN
gebroken klep
Beste,
eergisteren ben ik in panne gevallen men 1150 RT van 2001. Oorzaak: een gebroken inlaatklep. Mijn motor heeft 'pas' 52.000 km. Vorig jaar gekocht, god zij dank nog in garantie. Dit soort breuken lijkt me niet normaal, en ruikt mijn inziens naar constructiefouten (alhoewel, na al die kilometers?). Graag had ik geweten of hier lotgenoten zitten, tis te zeggen, is dit een voorbode voor meer onheil en wat kost zo een herstelling normaal gezien? Er zitten namelik meerdere kleppen in, niewaar?
eergisteren ben ik in panne gevallen men 1150 RT van 2001. Oorzaak: een gebroken inlaatklep. Mijn motor heeft 'pas' 52.000 km. Vorig jaar gekocht, god zij dank nog in garantie. Dit soort breuken lijkt me niet normaal, en ruikt mijn inziens naar constructiefouten (alhoewel, na al die kilometers?). Graag had ik geweten of hier lotgenoten zitten, tis te zeggen, is dit een voorbode voor meer onheil en wat kost zo een herstelling normaal gezien? Er zitten namelik meerdere kleppen in, niewaar?
-
Jo De Paepe
Re: gebroken klep
Is inderdaad niet normaal op die kilometers.
Veel hangt af van de voorgeschiedenis van de motor : onderhoud ????; rijstijl vorige eigenaar???
klepspeling verlopen door slecht vastzetten regeling ?
kortom dit heeft met zoveel factoren te maken en ik vind het zeer kort door de bocht om een constructiefout in te roepen terwijl er anderen zijn die 200000km rijden zonder een enkel probleem
Veel hangt af van de voorgeschiedenis van de motor : onderhoud ????; rijstijl vorige eigenaar???
klepspeling verlopen door slecht vastzetten regeling ?
kortom dit heeft met zoveel factoren te maken en ik vind het zeer kort door de bocht om een constructiefout in te roepen terwijl er anderen zijn die 200000km rijden zonder een enkel probleem
-
Iron Gonzo
dit is de 1ste die ik hoor met dit probleem.
gelukkig is hij nog in garantie.
zoals Jo zegt, kan van veel factoren afhangen.
dit wordt pas duidelijk na het demonteren wat eventueel de oorzaak zou kunnen geweest zijn
gelukkig is hij nog in garantie.
zoals Jo zegt, kan van veel factoren afhangen.
dit wordt pas duidelijk na het demonteren wat eventueel de oorzaak zou kunnen geweest zijn
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Bruno heeft het ook gehad.
ik wil wel een woordje uitleg geven, maar dan moet ik het klepje te zien krijgen.
fabricagefout is zo goed als uitgesloten.
Dd
ik wil wel een woordje uitleg geven, maar dan moet ik het klepje te zien krijgen.
fabricagefout is zo goed als uitgesloten.
Dd

Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.Re: gebroken klep
Dd,
ik vraag het klepje bij afhaling. Als ik het meekrijg zet ik hier een foto op (zal jammer genoeg na het zonnige aangekondigde weekend zijn). Wat betreft onderhoud, etc. Ik heb hem gekocht aan 42.000 km, zat geen krasje op, altijd onderhouden bij een erkende BMW dealer, ikzelf laat hem om de 5.000 km smeren. Mijn rijstijl bestempel ik als... vlot.
Kan je toch al een woordje uitleg geven van Bruno zijn probleem?
ik vraag het klepje bij afhaling. Als ik het meekrijg zet ik hier een foto op (zal jammer genoeg na het zonnige aangekondigde weekend zijn). Wat betreft onderhoud, etc. Ik heb hem gekocht aan 42.000 km, zat geen krasje op, altijd onderhouden bij een erkende BMW dealer, ikzelf laat hem om de 5.000 km smeren. Mijn rijstijl bestempel ik als... vlot.
Kan je toch al een woordje uitleg geven van Bruno zijn probleem?
Laatst gewijzigd door Jaffe op 18 feb 2008, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Werner Von C.
- Contacteer:
Wrong, gebeurd iets té vaak...dit is de 1ste die ik hoor met dit probleem.
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
-
Iron Gonzo
hmmmm
verklaar
bruno en dit gevalletje is 2
verklaar
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
TRIUMPH TROPHY SE
hey, wij verkopen enkele honderden kleppen per week voor allerhande toepassingen.
kwaliteit is tegenwoordig nooit meer oorzaak van breuk.
we doen er nog wel eens een klapke over
Dd
kwaliteit is tegenwoordig nooit meer oorzaak van breuk.
we doen er nog wel eens een klapke over
Dd

Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.-
Werner Von C.
- Contacteer:
Recent nog dezelfde lotgevallen gelezen op een Amerikaans- én Duits forum.IRON GONZO schreef:hmmmm
verklaar![]()
De Amerikaan had het op een 1200GS en heeft het boeltje zélf gemaakt (een lang verhaal met véél foto's en gevloek, gelukkig was ie nogal "handig"), den Duits heeft na enkele maanden tevergeefs wachten op een volledig nieuwe motor (fiets was nog nieuw) een volledig nieuwe R1200RT gekregen van Bmw.
Ze hebben steeds ontwijkend geantwoord omtrent de oorzaak.
't Gebeurd mss niet véél op het totaal aantal fietsen die ze verkopen, maar het gebeurt.
En nu hou ik m'n klep
-
Werner Von C.
- Contacteer:
Ondertussen nog 3 gevallen bij den Duits...
Het blijft natuurlijk onduidelijk onder welke omstandigheden dit zich telkenmale voordoet, maar het feit dat Bmw in deze gevallen een volledig nieuwe fiets (garantie) geeft zegt genoeg...
De andere pechvogel (die later van Bmw een volledig nieuwe fiets kreeg wegens gebrek aan complete motor...)Verfasst am: 17.02.2008, 02:40 Titel: Nun auch bei meiner.
--------------------------------------------------------------------------------
Letzte Woche Samstag ist es passiert. Nach mehrstündiger Ausfahrt wollte ich auf dem Weg nach Hause noch einmal kurz aufdrehen, da bricht bei 200 Sachen auf der Uhr der Motor plötzlich zusammen. Keine Leistung, kein Standgas mehr und keine guten Geräusche vom Motor. Der Freundliche meldete sich nach einem Tag und teilte mir mit, ein Stück vom rechten Kolben sei abgebrochen und ich soll einen neuen Motor von BMW bekommen.
Den genauen Ablauf wüsste er auch noch nicht, würde sich aber in der nächsten Woche melden, um mir genauere Termine mit zu teilen. Motor hatte 7500 km nur mit Superplus hinter sich. Ich werde weiter informieren wie es weiter geht.
Gruß Duesi
En dan is er nog één met hetzelfde fenomeen, heeft eveneens een volledig nieuwe RT ontvangen.Verfasst am: 06.05.2007, 12:54 Titel: Motor streikt
--------------------------------------------------------------------------------
So, nach 2.238! km hat mein Motor gestern den Geist aufgegeben
Hab auf der BAB grade aufgedreht da hab ich auf einmal einen totalen Leistungsabfall und der Motor hört sich grausam an. Glücklicherweise kam nach kurzer Zeit eine Ausfahrt wo ich dann runter bin und BMW Pannenservice (PS) angerufen. Hab ca. 10 Minuten in der Warteschleife verbracht.
Der BMW PS-Mann kam dann mit Trailer hat eine Zündkerze rausgeschraubt (von dem Zyl. der nicht mehr lief). Schön zu sehen war, dass die Masseelektroden schön an die Mittelelektrode rangeklopft waren u. die Zündkerze selber war total verrußt. Wir haben die Maschine dann zur NL gebracht u. mich hat der Pannenservice noch nach Hause gefahren. Bin jetzt mal auf die Diagnose gespannt u. wie`s weitergeht.
----nadien nieuwe motor ontvangen ---
Verfasst am: 26.10.2007, 20:12 Titel:
Endlich, sie läuft wieder!!!!
Habe heute meine RT vom Freundlichen abgeholt, nach drei Wochen Standzeit. Meiner Meinung nach läuft der neue Motor besser als der Erste, weniger Viberationen.
Echt lästig finde ich nur, dass ich ben Bock nun noch einmal einfahren muß, die anschließende Einfahrkontrolle wird auch bei mir kostenlos ausgeführt.
Viele Grüße
Andreas
Het blijft natuurlijk onduidelijk onder welke omstandigheden dit zich telkenmale voordoet, maar het feit dat Bmw in deze gevallen een volledig nieuwe fiets (garantie) geeft zegt genoeg...
Gebroken klep duidt op of een timing probleem of dat ze gaan zweven door slappe klepveren cq desmodrama terugduw acties.
KOrtom dit is een probleem wat onder garantie cq coulance valt. BMW NL garandeerd hun motoren voor pak hem beet 100.000 kM dus als het buiten garantiue is dien je maar geredenkM/1000.000 te betalen. Althans in NL.
KOrtom dit is een probleem wat onder garantie cq coulance valt. BMW NL garandeerd hun motoren voor pak hem beet 100.000 kM dus als het buiten garantiue is dien je maar geredenkM/1000.000 te betalen. Althans in NL.
-
Francis
- Contacteer:
Sorry, bij een gebroken klep (waar was ze trouwens gebroken ??? - pic brengt soms wel meer duidelijkheid) denk ik niet aan een constructiefout, daarvoor rijden er te veel rtees rond, wel aan een montagefout. Is de cullas deraf geweest misschienst ?
Als kleppen breken, ist meestal achteraan aan de steel dacht ik, of een stukske van de dichting, meestal veroorzaakt door te veel speling of slechte timing.
Maar heb da eigenlijk nog nie tegengekomen bij een rt.
Vroeger wél bij jappen ...
Mor ik bent bleuke he
Als kleppen breken, ist meestal achteraan aan de steel dacht ik, of een stukske van de dichting, meestal veroorzaakt door te veel speling of slechte timing.
Maar heb da eigenlijk nog nie tegengekomen bij een rt.
Vroeger wél bij jappen ...
Mor ik bent bleuke he
Francis, r12rt
Teekitiesie iedereen, want dat doe ik ook
Microsoft is not the answer, microsoft is the question.
My answer is NO !
My answer is NO !
zelfde beeld als die van Bruno die ik hier heb...
met de technische dienst op t werk besproken.
eenzijdige markeringen op steel wijzen op gebrek aan rotatie.
idd te warm gekregen en niet vrij meer kunnen bewegen in geleider.
ter plaatse oververhit en afgebrokkeld.
Slu,
Dd
met de technische dienst op t werk besproken.
eenzijdige markeringen op steel wijzen op gebrek aan rotatie.
idd te warm gekregen en niet vrij meer kunnen bewegen in geleider.
ter plaatse oververhit en afgebrokkeld.
Slu,
Dd

Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.Re: gebroken klep
Je moet wel het verschil maken tussen een verbrande en een gebroken klep!
Verbrand idd door te arm mengsel,krappe klepspeling ,slechte brandstof of te hete bougies .
Gebroken door te hoog toerental ,kan haast niet met toerental begrenzer.Wel door verlopen
of foute klepspeling zoals hiervoor al gezegt.Hoe worden de contramoeren op zijn plaats
gehouden ?Gewoon aanspannen of ook een drupje blauwe "locktite" ertussen ?

Verbrand idd door te arm mengsel,krappe klepspeling ,slechte brandstof of te hete bougies .
Gebroken door te hoog toerental ,kan haast niet met toerental begrenzer.Wel door verlopen
of foute klepspeling zoals hiervoor al gezegt.Hoe worden de contramoeren op zijn plaats
gehouden ?Gewoon aanspannen of ook een drupje blauwe "locktite" ertussen ?
rocky
-
Francis
- Contacteer:
De klep op die fotoo is zekerst niet te heet geweest ...
Francis, r12rt
My answer is NO !
My answer is NO !
Ik zelf zou graag een foto van de scheurrand zien. Het duidt enigsinds op een scheur in de harde laag, cq een hardingsfout van de kleprand.
Hierdoor kan er tijdens het slijpen wel een scheur ontstaan die na verloop van tijd dit verschijnsel geeft. Dit vraagt om een analyse onder een microscoop zodat het breukvlak bekeken kan worden. Het lijkt niet op een oververhittingsprobleem
Hierdoor kan er tijdens het slijpen wel een scheur ontstaan die na verloop van tijd dit verschijnsel geeft. Dit vraagt om een analyse onder een microscoop zodat het breukvlak bekeken kan worden. Het lijkt niet op een oververhittingsprobleem
ai en waar gaat dat stukske afgebroken klep naa toe ,de zuiger en cilinderwand zullen mooi wezen 
en maar klagen over bmw en toch mijn grote liefde! maar het is wel de laaste bucht met wielen
-
Werner Von C.
- Contacteer:
-
Francis
- Contacteer:
Mijn idee, tis de uitlaatklep, dus tis wss mee naar buiten assem wa chanche heeft ...ai en waar gaat dat stukske afgebroken klep naa toe ,de zuiger en cilinderwand zullen mooi wezen
Francis, r12rt
My answer is NO !
My answer is NO !
-
p.raaymakers1
BMW terug roep actie in Duitsland
In dit topic wordt vernoemd dat er in Duitsland een aantal gevallen bekend zijn van R1200rt's waarbij na een paar duizend km het blok in de soep liep.
Nu wordt er op dit forum http://www.r1200st.de/Forum/viewtopic.p ... 4&start=45 gemeld dat er in Duitsland een terug roep actie is om de software te updaten.
Mn. de instellingen van de pingel sensor worden aangepast.
Is iemand bekend of dit ook in Nederland of Belgie gaat gebeuren?
Nu wordt er op dit forum http://www.r1200st.de/Forum/viewtopic.p ... 4&start=45 gemeld dat er in Duitsland een terug roep actie is om de software te updaten.
Mn. de instellingen van de pingel sensor worden aangepast.
Is iemand bekend of dit ook in Nederland of Belgie gaat gebeuren?