Tweede motor ?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
PatricK/GS

Tweede motor ?

Bericht door PatricK/GS »

Heb de gelegenheid om een zeer mooie K75C (1994 - 40.000 km) te kopen voor een schappelijke prijs. Ken zowel de vorige als de huidige eigenaar en de motor is altijd prima verzorgd.
Mijn K100/2 van 1989 heeft bijna 140.000 km gebold, is echter zeker niet versleten en zou ik dus ook niet willen wegdoen.
Wil zeker met een K blijven rijden, maar binnen het huidige K-gamma van BMW vind ik mijn keuze niet. Uit eigen ervaring weet ik dat de "oude" K's zeer degelijke motorfietsen zijn, vandaar de K75.

Wat zijn de ervaringen van eigenaars van meer dan 1 motorfiets ?
Kun je vrij eenvoudig met eenzelfde nummerplaat op 2 tuffers rijden ?
Andere tips of adviezen zijn natuurlijk steeds welkom.

Dank bij voorbaat.
Patrick
Panther

Bericht door Panther »

Waarom geen 2e nummerplaat :?: De jaarlijkse taks is nu ook niet zoveel.
Je zal enkel eens met de verzekering moeten praten, want dat zullen wel 2 polissen worden denk ik, maar er kan natuurlijk 1 als tweede voertuig beschouwd worden wat dan ook 50% premie scheelt voor de tweede.
Harald

Bericht door Harald »

Ge kunt ook maar 1 nummerplaat per motor hebben hé.
Beschouw de nummerplaat als een identiteitskaart ,daarvan heb je er ook 1 per persoon, die kun je dus niet delen. :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
de witten
Contacteer:

Bericht door de witten »

Ik heb 2 nummerplaten en 3 verzekeringen . (3 moto) maar enen om te crossen in de veldwegjes)
Van de eerste moto is er al 50 % af omdat ze gedeeld staat met de auto en de tweede moto betaald maar 50 % op die 50 de derde moto ook 50 % op de 2 de.
R1150RT Blackline
r1200 gsa Black
face your fears, live your dreams
WALTER GSAdventure

Bericht door WALTER GSAdventure »

Beemers,

per motor één nummerplaat.
Per motor één verzekering.

Een motor die je enkel gebruikt op privé goed hoeft niet ingeschreven, noch verzekerd te zijn. Noch richtingslichten, verlichting banden enz. te hebben op een privégrond doe je wat je wilt met respect voor het millieu natuurlijk. Wanneer je met een machien op de baan komt dat niet voldoet aan de wet, dan op een aanhangwagentje.
:wink:
BMW 1200 GSA, 1150 GSA, nu 1250 GSA VAN 2019
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
Erik

Re: Tweede motor ?

Bericht door Erik »

PatrickK100/2 schreef: K75C (1994 - 40.000 km) te kopen voor een schappelijke prijs.
Dag Patrick,
't gaat bezijden uw vraag maar een K75C uit 1994 intrigeert omdat de K75C officieel tot eind 1990 is geproduceerd. Op bestelling zijn er nog enige tijd K75's met een C kuipje gemaakt. Met ".......K75C" in het chassisplaatje zijn die erg zeldzaam.
Aan de hand van de BMW VIN-decoder valt met het chassisnummer exact de productie maand/jaar vast te stellen. Bovendien geven de middelste vier cijfers van het motornummer de produktieweek/jaar van het motorblok weer ( b.v. 0894 = de achtste week van 1994).
Wellicht doet een herdatering de prijs nog schappelijker uitvallen
òf u koopt zich, mits in originele staat, een tweede collector's item :!:

Ben nieuwsgierig hoe het uitvalt
mvg
groeten
Erik op K75RT met Garmin StreetPilot 2820 en CNEur NT LifeTime.
Afbeelding
FlyingBrick K-Technik
bartman

Bericht door bartman »

Heb onlangs zelfde probleem gehad. Lange tijd met K1 gereden momenteel met R1100S. Wilde K1 niet wegdoen maar wel af en toe nog eens mee rijden. Zou 2 platen moeten aanschaffen (valt in prijs mee). Kreeg voor mijn 2e moto een klein beetje vermindering bij de verzekering maar niet voldoende om met de 2 moto's te rijden. Eerste moto al wel aan halve prijs door ook auto te verzekeren. Maar kreeg voor de 2e moto geen 50% op de eerste. Heb het tenslotte niet gedaan.
Kan wel bv een tijd met de ene moto rijden en dan met de andere. Moest dan natuurlijk wel de verzekering verwittigen.

Bartman
Van Neste Philip

Bericht door Van Neste Philip »

ik heb momenteel ook 2 motorfietsen.
Ze zijn alletwee gekoppeld aan mijn autoverzekering.
Voor de ene heb ik een korting gekregen van 65 % en voor den tweede heb ik 75 % korting gekregen. Wel heb ik moeten verklaren dat IK alleen maar met dien tweeden rij en niemand anders want dan is hij niet verzekerd.
PatricK/GS

Ben net het chassisnummer (0255066) gaan checken en de motor is geboren als een naakte K75/2 in januari 1994. Vandaar dat hij ook net als mijn K100/2 een laag zadel heeft. De eerste eigenaar wou iets meer windbescherming en heeft er vrij vlug een C-kuipje op laten monteren bij de dealer, omdat hij het grote standaardscherm van BMW niet mooi vond.
Na zijn overlijden (kanker) heeft een kennis op mijn aanbeveling de motor gekocht. Heeft op 3 jaar tijd nog geen 5.000 km gereden en doet hem daarom weer weg.
Heb meteen ook de batterij gedemonteerd, gedistilleerd water toegevoegd en aan de lader gehangen. Was een nieuwe exemplaar, maar is 3 jaar niet naar omgekeken. Het boordklokje werkte nog, is misschien nog te redden dus.
Zal de motor zaterdag gaan ophalen, dan hoeft mijn vrouw alvast geen cadeau meer te kopen voor mijn verjaardag (wordt zondag 40) :-)
Groetjes,
Patrick
R 1200 GSA
colingoes

Bericht door colingoes »

Veel geluk met je aankoop
En een prettige verjaardag

Groetjes
Béa en Colin
de witten
Contacteer:

Bericht door de witten »

Bartman,

Ben niet 100 % zeker maar ik denk als je je verzekering laat weten dat, als je motor in de garage staat dat je dan met de andere mag rijden. Ok je bent niet in orde met de nummerplaat, maar de nummerplaat staat toch nog steeds op jou naam dus zal nog wel meevallen zeker?
R1150RT Blackline
r1200 gsa Black
face your fears, live your dreams
Stelo

Bericht door Stelo »

Hello Witten,
Opletten met die manier van werken.
Je mag enkel een andere motorfiets gebruiken als je eigen motor tijdelijk onbruikbaar is. Dit is het art. 4 uit de modelpolis van de motorvoertuigenverzekering.
Als je eerste moto dus gewoon in de garage geparkeerd staat maar niet defect is, kan je onder dezelfde polis niet tijdelijk met die tweede moto gaan rondtoeren.
Vroeger waren verzekeringsmaatschappijen wel wat gemakkelijk met interpretaties van dit artikel, maar sedert een paar jaar wordt dit wel heel letterlijk opgevat. Bij ernstig ongeval zouden sommige maatschappijen zelfs een detective durven aanstellen om na te gaan of de eerste moto werkelijk tijdelijk buiten gebruik was.
Wist je dat zelfs de term 'tijdelijk' heel letterlijk dient genomen te worden?
Als de eerste moto dus na bvb. een ongeval perte totale is, kan je je niet beroepen op art. 4 om efkes een andere moto te gebruiken.
Beste groeten,
Stelo
R1200RT
Eelco

Bericht door Eelco »

PatrickK100/2 schreef: mijn verjaardag (wordt zondag 40) :-)
proficiat met uw verjaardag :D
en veel rijplezier met uw mooie aanwinst

ben benieuwd hoe het C-kuipje u bevalt. (zelf 1,96 m).
groeten
Eelco o.a. K75/2 Garmin SP 2820 met LTU. Op de computer MapSource 6.12.4 en OnRouteMotorkaart 2.10
bartman

2e moto

Bericht door bartman »

Hallo Witten

Sluit me wel aan bij het antwoord van Stilo. Zo gemakkelijk is het niet. Je kan dat natuurlijk wel proberen maar er komen pas problemen bij een ernstig ongeval. Als ik met de 2 moto 's wil gaan rijden moet ik zeker zijn dat ik voor 100% in orde ben. Sommige verzekeringen denken dat er misbruik van gemaakt wordt. Bv. Vraag 2 platen aan voor mijn 2 moto 's onder mijn naam. Daarbij 2 verzekeringen waarvan de 2e met een serieuze vermindering. Laat wel mijn echtgenote rijden met die 2e moto.
Dan ben ik wel goedkoop gesteld. Tot als er iets serieus gebeurt !!
Veel zal afhangen van de verzekering. De ene zal al wat soepeler zijn dan de andere. Zoals die andere collega die zijn 2e moto wel uitzonderlijk laag kan verzekeren door zijn verzekering te overtuigen dat hij alleen met die 2 moto's rijdt. Ik zal waarschijnlijk niet zo overtuigend overkomen !!!

Bartman
PatricK/GS

Heb vorig weekend een uitgebreide testrit gedaan.
Is niks mis met de moto, maar miste toch wel het koppel van mijn K100.
Heb nog eens alles gewikt en gewogen en uiteindelijk toch beslist om de K75 niet te kopen.
Zou immers 2 vrijwel identieke (buiten de motor) fietsen in huis hebben en is een beetje gek eigenlijk.
In de nieuwe Motoren&Toerisme lees ik dat BMW nog diverse projekten op stal heeft staan (nieuwe V-twin of parraleltwin) en ga daarop wachten, zodat er toch weer een moderne stuk techniek in huis kan gehaald worden. Zo'n halve K1200S levert voor mij waarschijnlijk meer dan voldoende PK's.
Daarnaast spreekt een lichte all-road me ook aan (vooral de Transalp) dus behoort zeker ook tot de mogelijkheden.

Het goede nieuws is dat ik de motor aangeboden heb aan een kennis die al een tijdje een mooie K75 aan het zoeken was voor een schappelijke prijs. Zo heeft de motor tenminste een goede thuis gevonden :-)
Groetjes,
Patrick
R 1200 GSA
animal

Bericht door animal »

Hoi

ook ik rij met 2 moto's GS1100 en K1. Wat betreft de verzekering komt het erop neer dat je 's een babbeltje doet met de verzekeringsmakelaar. Er kan nog vrij veel als ze van goeie wil zijn. Ik heb 2 nummerplaten en 2 verzekeringen. Moet wel toegeven dat ik daar nog 2 auto's verzekerd heb (die van m'n vrouw en van mij) . Ik betaal voor de 2 moto's samen minder dan 300 € per jaar. Heb geen papier moeten tekenen dat ik maar met 1 moto tergelijkertijd rij ook al zal dat wel het geval zijn.
Kan jouw makelaar dat niet ? Verander dan van makelaar.

Veel succes.
Animal
Martin

Bericht door Martin »

Hey, ik lees hier dat diverse personen, korting krijgen voor een 2 de moto, effe mijn verhaal vertellen, had 1 moto, verz. +/- 250 € samen met auto verzekerd bij Ethias, helaas krijg na +/- 30jaar ongevalvrij twee klein ongevalletjes met auto (in fout), verzekering auto gaat omhoog van bonus-malus 0 naar 8, dan schrijf ik mijn KLT in, dan moet ik door de 2 ongevalletjes, mijn eerste moto 300€ betalen, dus 50€ moeten bijbetalen, en dan tweede moto KLT ook 300€, door deze hoge verzekering van auto en beide moto's , heb ik dan maar besloten één verzekering stop te zetten en de nummerplaat binnen te doen, die moto staat dan daar maar, dus zet je hem te koop, want je mag er toch niet mee rijden.
wie kan mij een andere maatschappij aanwijzen die geen rekening houd met de bonus malus van de auto, of een goedkopere moto verzekering geeft.
Dank bij voorbaat
Martin
Plaats reactie