Hoi,
Ik reed maandag lek en stak zelf een wiek in m'n Bridgestone BT20 die origineel op mijn 12RT ligt. Wat me onmiddellijk opviel was dat de band bijna niet te doorboren was om het gat op te ruwen en groter te maken teneinde de wiek te kunnen inbrengen. Uiteindelijk na 3 fatale pogingen bleef een origineel BMW-wiek deels zitten waarna ik verder kon.
Het was voor mij helemaal niet de eerste maal dat ik een dergelijke reparatie uitvoerde. Het viel me op dat ik met de originele BMW-rasp praktisch onmogelijk de klus kon klaren, het gat gemaakt door een 3 cm lange vijs kon ik bijna niet binnendringen. Met de professionele set die ik ondertussen ook steeds bij heb lukte me het uiteindelijk wel (bedankt Frankie!).
Maandagnamiddag kon ik bij de gekende bandenboer GDF te Aartselaar terecht welke me onmiddellijk verderhielp. Ook bij hem viel op dat de BT020 bijna niet van de velg te krijgen was, ook het opruwen bleek weer stroef. De band was nog in zeer goede staat en werd uiteindelijk dmv een paddestoel gerepareerd voor een luttele €15.
Nu stel ik me wel de vraag of je zomaar elke band zelf ter plaatse kan repareren daar het me bijna onmogelijk was om het gat op te ruwen en groot genoeg te maken voor de wiek. Kan het misschien zijn dat het binnengeraamte van de hedendaagse motorbanden sterker/stroever is dan voorheen?
Ter info, bij deze bandendealer kosten professionele wieken, te gebruiken ZONDER cementkol, per verpakking van 5 stuks € 6. Ook de profi-bandenreparatieset is er te verkrijgen, hoofdzakelijk de beter hanteerbare rasp en naald maken dat deze zijn prijs meer dan waard is.
Met vriendelijke groet,
Wilfried