ontluchten voorrem

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Adriaan

ontluchten voorrem

Bericht door Adriaan »

Hallo mijn R80Rt nadert zijn voltooing na een uitgebreide opknapbeurt. Er dient zich een probleem aan met het ontluchten van mijn voorrem. Het is een dubbelschijfsrem waarvan ik de flexibele leiding en de remklauwen los heb gemaakt van de voorvork. Na montage schone remvloeistof er in en doorgepomp met de remhandel. Ik krijg alleen niet voldoende druk zodat ik mijn remhandel tot tegen het handvat kan blijven indrukken, na wat pompen krijg ik meer druk maar nog niet voldoende.
Wie heeft een gouden tip.
Sinds 27 april 2007 na 20 jaar weer BMW rijder R80RT uit 1990, 2010 een R1100RT uit 2001 en hiernaast een restauratie project R100RT uit 1980
Werner Von C.
Contacteer:

Re: ontluchten voorrem

Bericht door Werner Von C. »

Ben je zeker dat je bij het verversen geen valse lucht heb aangezogen in je leiding (darmpje ondergedompeld ?)

:wink:
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

hendel intrekken en vast houden
nippel onderaan heel effe opendraaien en terug dicht

opnieuw hendel loslaten en intrekken en vast houden
en opnieuw nippel onderaan los en terug vast.

zet een doorschijnend darmpje op de nippel dat eidigd in een potje of flesje
zorg er voor dat het potje remvloeistof altijd gevuld is DUS NIET LEEG LATEN KOMEN EN ZEER GOED IN DE GATEN HOUDEN

herhaal deze procedure tot er geen luchtbelletjes meer uit de nippel komen

en doe dan de andere zijde op dezelfde wijze.

als je 100% zeker bent dat er geen lucht meer inzit en je geen lekken hebt en nog voor hebt dat de hendel terug tot het einde kan getrokken en dus niet kan remmen
heb je hoogst waarschijnlijk een defecte rempomp
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Adriaan

Bericht door Adriaan »

Alles gedaan volgens de beschrijving van Gonzo ik heb alleen op de linker een ontluchtingsnippel en niet op de rechter de vloeistof is schoon zonder luchtbelletjes. Voor de demontage functioneerde alles perfect. Kan het zijn dat in een hoge bocht de lucht niet weg wil?
Sinds 27 april 2007 na 20 jaar weer BMW rijder R80RT uit 1990, 2010 een R1100RT uit 2001 en hiernaast een restauratie project R100RT uit 1980
mecapuet

Bericht door mecapuet »

Een olie"spuit" ( "oliebarret" ) vullen met remolie, en met een plastic darmpje aansluiten op de ontluchting van de remklauw. Dan langs onder naar boven op pompen, eerst het reservoir aan stuurhendel leeg maken. Eerst zal je lucht in pompen, dan komt de remolie, goed het reservior boven in het oog houden dat het niet overloopt (anders er terug wat olie uit halen met doktersspuit) dit zolang tot er geen lucht meer in de leiding is.

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
tweecilinderke

Bericht door tweecilinderke »

heb alleen op de linker een ontluchtingsnippel en niet op de rechter
Ook de rechter klauw moet je ontluchten.
Er zit een stopje op die klauw die je moet vervangen door een ontluchtingsnippel.
K'weet het niet echt logisch maar ik had dat op mijne 1150gs ook niet zitten.(besparing bij bmw zeker?).
suc6 :wink:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
marc-d

Bericht door marc-d »

Hello,

Ik dacht op dit forum hier ergens nog eens gelezen te hebben, om alle luchtbellen uit het circuit te krijgen de remhendel een nacht ingedrukt te houden door middel van een spanband.

Groeten.
Adriaan

Bericht door Adriaan »

Ik heb mijn remhandel een nacht onder druk gezet en inderdaad voelde deze de volgende ochtend normaal en hard aan :oops:
Na ongeveer een dag was deze weer sponsig :cry: , mijn conclusie is denk ik maandag even remvloestof bij halen onder druk zetten en daarna gelijk doorpompen. Ik hoop dat het probleem dan opgelost is. Na het week eind laat ik het wel weten.
De Jempy

Bericht door De Jempy »

IRON GONZO schreef:hendel intrekken en vast houden
nippel onderaan heel effe opendraaien en terug dicht

opnieuw hendel loslaten en intrekken en vast houden
en opnieuw nippel onderaan los en terug vast.

zet een doorschijnend darmpje op de nippel dat eidigd in een potje of flesje
zorg er voor dat het potje remvloeistof altijd gevuld is DUS NIET LEEG LATEN KOMEN EN ZEER GOED IN DE GATEN HOUDEN

herhaal deze procedure tot er geen luchtbelletjes meer uit de nippel komen

en doe dan de andere zijde op dezelfde wijze.
Heb gelijkaardig fenomeen voorgehad met een Land Rover (ellendelingen in het ontluchten van remmen).
Volgende tip kwam van een LR-mecanieker.
Maak de remcylinders zo klein mogelijk - ttz: de plunjer volledig induwen en blokkeren.
Steek desnoods iets tussen de remschijf en de rempomp zodat bij het inknijpen van de remhendel de plunjer van de rempomp geblokkeerd zit.
Het logische hiervan is dat de geperste olie de remcylinder niet kan vullen maar onmiddellijk zijn weg zoekt via de ontluchtingsnippel welke je openzet zoals IRON GONZO beschrijft.
Zo is er minder kans dat er luchtbellen in de cylinders blijven hangen.
Afbeelding
Afbeelding
Adriaan

Bericht door Adriaan »

De remhandel een nacht onder druk laten staan en daarna met nieuwe remvloeistof door gepompt. Dit lijkt wel een goed resultaat te hebben. De rem voelt goed aan en ik denk dat ik de :drunken: luchtbellen kwijt ben. Wanneer het weer komende week een beetje opknapt even testen op de weg. Bedankt voor alle tips.
O ja voor de geintereseerde heb ik bij een simpele oplossing voor het bevestigen van een navigatiesteun op het stuur.
Ik probeer dit vanavond nog even met foto's bij tips en tricks te zetten.
Plaats reactie