Hallo,
Na het bijvullen van de olie "Shell advance VSX Synthetc based motorcycle oil 10W-40 4T "in mijn BMW R1100s met 13000 km op de teller is na een ridje gebleken dat de olie zwart is geworden.
Is dit misschien door dat er teveel olie is bijgevuld en deze nu is verbrand?
Of heb ik nu een verkeerde olie gebruikt....
Gr Wim
BMW R1100S_2
Moderator: GVN
-
BMW_R1100S
Re: BMW R1100S_2
PS,
Is het verstandig om deze olie teverversen ..als hij zwart is geworden..of kan het verders geen kwaad?
Is het verstandig om deze olie teverversen ..als hij zwart is geworden..of kan het verders geen kwaad?
en was de olie daarvoor dan niet donker, zelfs na volledige olie wissel is de olie best snel donker, daardoor niet slecht, zwart daarentegen...?
maar hebt ge gewisseld of alleen beetje bijgevult?
maar hebt ge gewisseld of alleen beetje bijgevult?
-
BMW_R1100S
Ik heb deze bijgevuld,
... en waren beide oliën mengbaar met elkaar...?
-
BMW_R1100S
ja ,zoals ik heb begrepen van de dealer was dat geen probleem als het maar goede olie is ,, in het vorige kun je terug lezen wat voor olie ik heb bijgevult...
Hoi, je schrijft : 'bijvullen'. Ik ga ervan uit dat het dus geen oliewissel is.
Elke motorolie wordt na een tijdje donker/zwart. Dat is het bewijs dat ie z'n werk doet : afvaldeeltjes (bijprodukten van de verbranding) zwevend houden. Als je alleen maar hebt bijgevuld (dus gemengd met eerder aanwezige olie) is het mengsel natuurlijk meteen ook zwart.
Als je verschillende olien mixt, wordt het moeilijk uit te maken welke eigenschappen het resultaat heeft. Dat hangt af van de specificaties van de olien die je mengt, de soort (synthetisch/mineraal), de verhoudingen (oude/nieuwe olie)...
Ik hou het tussen oliewissels altijd op één soort, en vul bij met dezelfde, dan weet ik tenminste wat het resultaat is.
Elke motorolie wordt na een tijdje donker/zwart. Dat is het bewijs dat ie z'n werk doet : afvaldeeltjes (bijprodukten van de verbranding) zwevend houden. Als je alleen maar hebt bijgevuld (dus gemengd met eerder aanwezige olie) is het mengsel natuurlijk meteen ook zwart.
Als je verschillende olien mixt, wordt het moeilijk uit te maken welke eigenschappen het resultaat heeft. Dat hangt af van de specificaties van de olien die je mengt, de soort (synthetisch/mineraal), de verhoudingen (oude/nieuwe olie)...
Ik hou het tussen oliewissels altijd op één soort, en vul bij met dezelfde, dan weet ik tenminste wat het resultaat is.
Met een bikersgroet,
Toedel
(165.000km op R1200GS).
Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Toedel
(165.000km op R1200GS).
Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Ik zou eigenlijk nooit verschillende olieen mengen.
Het beste is trouwen ook al aangegeven, olie en filter wisselen. Daarna met dezelfde olie bijvullen indien noodzakelijk. Maar doe dit pas 10 minuten nadat de motor gestopt is met draaien. Alle olie moet zich dan nog verzamelen in het carter. Als j eeerder bijvuld kan er teveel olie in het carter zitten.
Het beste is trouwen ook al aangegeven, olie en filter wisselen. Daarna met dezelfde olie bijvullen indien noodzakelijk. Maar doe dit pas 10 minuten nadat de motor gestopt is met draaien. Alle olie moet zich dan nog verzamelen in het carter. Als j eeerder bijvuld kan er teveel olie in het carter zitten.