Ervaringen kookvuur (kamperen)

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Bots
Berichten: 88
Lid geworden op: 31 mei 2007, 23:32
Locatie: Hoeilaart

Ervaringen kookvuur (kamperen)

Bericht door Bots »

Hallo,

Welk kookvuur vinden jullie het best om mee op verlof te gaan (kamperen) in Afrika?
Type Primus, MSR, Coleman, enz...
Graag jullie ervaringen a.u.b.
Benzine (alles)branders of gas branders?
(BMW R1200Adv) (BMW R80G/S)
Vespa GTS 300 Super Sport
Beire
Berichten: 203
Lid geworden op: 28 okt 2004, 19:14
Locatie: Hageland

Re: Ervaringen kookvuur (kamperen)

Bericht door Beire »

ik ben zeer tevreden van mijn Coleman benzinebrander, je hebt steeds brandstof bij de hand (moto) en werkt winter en zomer
STUCK IN THE MUD
R100GSPD white/blue dirtbike + VMC cross sidecar
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: Ervaringen kookvuur (kamperen)

Bericht door Iron Gonzo »

denk ook dat je het best af bent met een hervulbare benzine brander.

wat droog hout sprokkellen en zelf vuurtje maken is natuurlijk ook mogelijk
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
jo
Berichten: 138
Lid geworden op: 29 sep 2004, 11:45
Locatie: leuven

Re: Ervaringen kookvuur (kamperen)

Bericht door jo »

niet twijfelen ... voor de MSR branders gaan.
En toch even het gamma uitpluizen want ze hadden, vroeger toch, een type brander die veel minder kieskeurig is wat brandstofzuiverheid betreft.
Men zei dat die zelfs op afgedraaide olie werkten. Als je de "wildernis" in trekt is dat de betere MSR.
Ik heb al 20 j dezelfde whisperlite van MSR . Die werkt nog steeds prima.
Het onderhoudsetje wel steeds meenemen. Het vernevelonderdeel wil wel eens verstopt raken en onderweg vind je vaak geen naaldje fijn genoeg om het te ontstoppen.
De werking is constant ( gasflesjes branden enkel in het begin op volle sterkte ), de kooktijd om een liter water tot koken te brengen is verbluffend snel en brandstof haal je terwijl je tankt of uit je eigen tank. Ze nemen ook weinig plaats in de koffers.
Het enige waar ze misschien nog wat beter kunnen in worden is de sudderstand maar op dat vlak doen ze het zeker niet slecht.
Het voorwarmen is iets wat je wat onder de knie moet krijgen en éénmaal is het mij verboden het te gebruiken omdat het even hoger vlamt bij aansteken.
Ik heb daar zwierig mijn voeten aan gevaagd maar het blijft wel zo dat je het aansteken niet overlaat door je 5 jarige uk.
Bots
Berichten: 88
Lid geworden op: 31 mei 2007, 23:32
Locatie: Hoeilaart

Re: Ervaringen kookvuur (kamperen)

Bericht door Bots »

Hallo,

Bedankt voor de info.
Na verder zoekwerk ben ik uit gekomen op de Primus omnifuel.
Bij dit model kun je in europa indien gewenst op gas branden, en in afrika eventueel verder gaan op benzine.
Andere branstoffen hoeven voor mij niet omdat ik anders toch ook niet verder kan met de motor.

http://www.primus.se/Primus/Products/pr ... emId=34156

Iemand ervaring met de omnifuel van Primus?
(BMW R1200Adv) (BMW R80G/S)
Vespa GTS 300 Super Sport
stefke
Berichten: 366
Lid geworden op: 21 jul 2005, 18:41
Locatie: belgie

Re: Ervaringen kookvuur (kamperen)

Bericht door stefke »

jo schreef:niet twijfelen ... voor de MSR branders gaan.
En toch even het gamma uitpluizen want ze hadden, vroeger toch, een type brander die veel minder kieskeurig is wat brandstofzuiverheid betreft.
Men zei dat die zelfs op afgedraaide olie werkten. Als je de "wildernis" in trekt is dat de betere MSR.
Ik heb al 20 j dezelfde whisperlite van MSR . Die werkt nog steeds prima.
Het onderhoudsetje wel steeds meenemen. Het vernevelonderdeel wil wel eens verstopt raken en onderweg vind je vaak geen naaldje fijn genoeg om het te ontstoppen.
De werking is constant ( gasflesjes branden enkel in het begin op volle sterkte ), de kooktijd om een liter water tot koken te brengen is verbluffend snel en brandstof haal je terwijl je tankt of uit je eigen tank. Ze nemen ook weinig plaats in de koffers.
Het enige waar ze misschien nog wat beter kunnen in worden is de sudderstand maar op dat vlak doen ze het zeker niet slecht.
Het voorwarmen is iets wat je wat onder de knie moet krijgen en éénmaal is het mij verboden het te gebruiken omdat het even hoger vlamt bij aansteken.
Ik heb daar zwierig mijn voeten aan gevaagd maar het blijft wel zo dat je het aansteken niet overlaat door je 5 jarige uk.
:bsstupid:
Beregoed, zo'n Whisperlite. Kost wel wat centen maar heb me dat nog geen halve seconde beklaagd. Als nadeeltjes voeg ik er aan toe dat dat voorverwarmen inderdaad wel wat gewenning vraagt. Als de aanmaak mislukt is moet je de brander wel terug laten afkoelen wat soms vervelend is (als je reuzehonger hebt.... :chef: ). De brander staat niet alijd even stabiel of waterpas dus even opletten als je een pot laat koken. Ik prik wat haringen rond de pot zodat deze er niet kan afglijden. Ik gebruik 'm ook gewoon thuis in de tuin of tijdens obscure nachtritjes hier ten lande.. 8-) .Ik zou m'n Whisperlite echt niet kunnen missen.
mmmmaxxxx
Berichten: 191
Lid geworden op: 12 nov 2006, 23:14
Woonplaats: TEMSE
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Ervaringen kookvuur (kamperen)

Bericht door mmmmaxxxx »

Bots schreef:Hallo,

Bedankt voor de info.
Na verder zoekwerk ben ik uit gekomen op de Primus omnifuel.
Bij dit model kun je in europa indien gewenst op gas branden, en in afrika eventueel verder gaan op benzine.
Andere branstoffen hoeven voor mij niet omdat ik anders toch ook niet verder kan met de motor.

http://www.primus.se/Primus/Products/pr ... emId=34156

Iemand ervaring met de omnifuel van Primus?
In principe kan je super en normaal benzine gebruiken, maar wasbenzine is indien mogelijk aan te raden. Wasbenzine is een benzine zonder gas, ’t is te zeggen tot en met butaan is er uit gedistilleerd. Dit is een pak veiliger dan super omdat het net iets moeilijker ontsteekt (zal minder per ongeluk in de fik vliegen) Het stink ook minder dan super, omdat er geen adjectieven aan toe gevoegd zijn die bij verbranding wel eens kunnen ruiken. Zal in principe ook minder roet na laten op je pannen. Wasbenzine zal ook minder druk opbouwen in een bus (geen gas) als hij in de zon ligt (Afrika) en daardoor ook minder kans op lekken. Wasbenzine heet soms ook essence C (C van civille) is bijna het zelfde dan coleman fuel of zipo brandstof maar een pak goedkoper. Je kan steeds, indien er geen wasbenzine voorhanden is overschakelen op gewone benzine, je mag ze zelfs mengen. Indien je de buitenlandse namen voor wasbenzine en andere wil weten: http://www.kathmandu.nl/default.asp?ite ... er=id%3D45

Mvg Maxxx
BMW R1200 GSA 2008
Na regen komt
longontsteking
Afbeelding
Werner Von C.
Berichten: 4288
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
Woonplaats: Grimbergen
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Ervaringen kookvuur (kamperen)

Bericht door Werner Von C. »

R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Bots
Berichten: 88
Lid geworden op: 31 mei 2007, 23:32
Locatie: Hoeilaart

Re: Ervaringen kookvuur (kamperen)

Bericht door Bots »

@ scampi

Wat bedoel je hiermee?
(BMW R1200Adv) (BMW R80G/S)
Vespa GTS 300 Super Sport
cooper
Berichten: 339
Lid geworden op: 20 feb 2007, 19:10
Locatie: Nijlen (Belgie)

Re: Ervaringen kookvuur (kamperen)

Bericht door cooper »

Op het net is alles net een klik van je bed.
Afbeelding
Werner Von C.
Berichten: 4288
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
Woonplaats: Grimbergen
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Ervaringen kookvuur (kamperen)

Bericht door Werner Von C. »

Bots schreef:@ scampi

Wat bedoel je hiermee?
Klik op de tekst => zo'n vuurtje kan je ook zélf maken :wink:
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
mmmmaxxxx
Berichten: 191
Lid geworden op: 12 nov 2006, 23:14
Woonplaats: TEMSE
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Ervaringen kookvuur (kamperen)

Bericht door mmmmaxxxx »

(s)Campi Di Pampi schreef:Maak je toch even ZELF !!!
Knap gedaan, ga ik ook eens proberen.

Thx voor de tip

sluuu mmmaxxxx
BMW R1200 GSA 2008
Na regen komt
longontsteking
Afbeelding
Plaats reactie