Olie in de R1200GS

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Steffz1

Olie in de R1200GS

Bericht door Steffz1 »

Hallo,

ik heb een okkazie r1200GS en zag op de faktuur van de BMW garage dat ze Valvoline full synthetic 5W50 gebruiken. Is dit wel
de meest voor de hand liggende olie ?

mvg

Stef
Steffz1

Re: Olie in de R1200GS

Bericht door Steffz1 »

O ja en dit merkten we ook op ... is dit een kostelijk grapje ? Kan dit ook ophouden als er een dikkere door BMW voorgeschreven olie 20W50 wordt gebruikt ? Er komt een heel weinig olie vantss de naad , niet veel dus.

Afbeelding

mvg

Stef
Steffz1

Bericht door Steffz1 »

Enkele reacties - t mag eens gaan ophouden :oops:

...als ik zo naar het foto-tje kijk, zeg ik...

...een lekkende oliekeerring van de uitgaande as, waar je koppeling op zit...
...lekt die keerring, zie je dat terug aan die rechterzijde...

...op het bijgaande plaatje kun je zien dat je inderdaad net op de grens van koppelingshuis, en bak zit...

http://www.bmwmotorrad.co.za/bikes/news ... etrain.jpg

...maar...

...als de motor van 2006 is, dan zou je wellicht nog in aanmerking voor garantie kunnen komen...
...tenslotte 2 jaar garantie...

en

Da's minimaal Stef. Als je nog in de garantieperiode zit zou ik dit zeker aankaarten bij de dealer en ook laten verhelpen (geen smoesjes accepteren) of zwart op wit vast laten leggen dat als dit problemen gaat geven dat het dan alsnog gerepareerd wordt.

De praktijk leert echter dat het nauwelijks problemen geeft. Soms komt wat van die olie op je koppelingsplaten en die kan dan gaan slippen.

Op mijn vorige S heb ik hem de eerste keer bij 20.000 km onder garantie laten vervangen. De keerring zelf kost maar een paar euro, maar het kost bijna een hele dag om de motor te demonteren en weer in elkaar te zetten.

Daarna ging 'ie na nog eens 20.000 km weer lekken, maar ik heb er mee doorgereden totdat ik de motor verkocht bij km stand 135.000 en het heeft nooit problemen gegeven.

HJ
Steffz1

Bericht door Steffz1 »

Ondertss zijn we weer een stapje verder. Wederom eens een goede telefonische conversatie gehad en het begrip
coulance (is dat juist ?) is me ondertss heel duidelijk :wink:

mvg

Stef
marcelvancolen

Bericht door marcelvancolen »

Kulanz (= garantie in onderlinge overeenkomst)
Marcel Van Colen
Steffz1

Bericht door Steffz1 »

marcelvancolen schreef:Kulanz (= garantie in onderlinge overeenkomst)
Ah zo wordt dat geschreven :drunken: thx :wink: ... en wat versta je onder in onderlinge overeenkomst ?

mvg

Stef
Steffz1

Bericht door Steffz1 »

Vandaag langs de dealer gegaan. Er gaat dus opnieuw een technisch rapport opgestuurd worden. In ieder geval alles spreekt in mijn voordeel. Korrekt onderhouden bij officiële dealer volgens het boekje , jonge motor met weinig kmrs (16700)
Hoogstwrslk Kulanz ... omdat de moto nu 3 weken uit garantie is ... een goede raad aan iedereen die een nieuwe motor koopt NEEM zowizo 2 jaar extra garantie bij indien dat aangeboden wordt :wink:

mvg

Stef
JohanGS

Bericht door JohanGS »

Steffz1 schreef:Hallo,

ik heb een okkazie r1200GS en zag op de faktuur van de BMW garage dat ze Valvoline full synthetic 5W50 gebruiken. Is dit wel

mvg

Stef
Hoi,
Das inderdaad de correcte olie, ik gebruik deze ook en werd mij aangeraden door de dealer.
Je koopt best je olie bij de dealer want 5w50 vind je niet overal :wink:

Steffz1 schreef:Vandaag langs de dealer gegaan. Er gaat dus opnieuw een technisch rapport opgestuurd worden. In ieder geval alles spreekt in mijn voordeel. Korrekt onderhouden bij officiële dealer volgens het boekje , jonge motor met weinig kmrs (16700)
Hoogstwrslk Kulanz ... omdat de moto nu 3 weken uit garantie is ... een goede raad aan iedereen die een nieuwe motor koopt NEEM zowizo 2 jaar extra garantie bij indien dat aangeboden wordt :wink:

mvg

Stef
Mijn reisbuddy heeft net dezelfde gebreken gehad aan zijn motorfiets, en de stukken werden ook in garantie hersteld.
Tis natuurlijk niet leuk dat je je motorfiets een tijdje kwijt bent, om nog te zwijgen van de ergernis.
Maar zolang het in garantie is valt het leed best mee.

Alvast veel succes met de verdere afhandeling :wink:
08 Eifel und Franse Alpen, 09 ardeche, 2010 Oostenrijk
Ja ik ben lid ;-)
Steffz1

Bericht door Steffz1 »

Hmmm er zijn veel mensen die dit gebruik "5W50" in een boxermotor zeker niet aanraden,zelfs het ondehoudsboekje niet :wink:

Dit is één van de dingen die ik hier ook wel bevestigen => qua garantie en Kulanz nemen ze bij BMW zeker hun verantwoordelijkheid. Veel hangt natuurlijk af van de goodwill van de dealer :wink:

Tis alleen inderdaad erg want ik heb zo al eens een keer mijn beemer in italië moeten achterlaten en over al de rest ga ik hier niet herbeginnen. Ik wil gewoon een motor die me geen kopzorgen geeft ;-)

mvg

Stef

JohanGS schreef:
Steffz1 schreef:Hallo,

mvg

Stef
Hoi,
Das inderdaad de correcte olie, ik gebruik deze ook en werd mij aangeraden door de dealer.
Je koopt best je olie bij de dealer want 5w50 vind je niet overal :wink:

Steffz1 schreef:Vandaag langs de dealer gegaan. Er gaat dus opnieuw een technisch rapport opgestuurd worden. In ieder geval alles spreekt in mijn voordeel. Korrekt onderhouden bij officiële dealer volgens het boekje , jonge motor met weinig kmrs (16700)

mvg

Stef
Mijn reisbuddy heeft net dezelfde gebreken gehad aan zijn motorfiets, en de stukken werden ook in garantie hersteld.
Tis natuurlijk niet leuk dat je je motorfiets een tijdje kwijt bent, om nog te zwijgen van de ergernis.
Maar zolang het in garantie is valt het leed best mee.

Alvast veel succes met de verdere afhandeling :wink:
Steffz1

Bericht door Steffz1 »

Vervolg van de zoveelste garantie affaire .... BMW neemt de reparatie zo goed als volledig voor zijn rekening ... tis in feite meer Kulanz omdat de moto een paar weken uit garantie is :-|

Reparatie wel pas mogelijk den 13 e ... gelukkig heb ik 2 moto's voor de moment :-P

mvg

Stef
Steffz1

Bericht door Steffz1 »

Prima afhandeling van de dealer in samenwerking met BMW bornem ... ALLE dichtingen werden vervangen en 1 koppelingsplaat ?? Kheb zelf wat moeten opleggen maar ja de motor is kompleet in orde en dat is wel even het belangrijkste niwaar ... maw weer niet te klagen van de afhandeling in KULANZ ... :wink:

De moto's zijn niet de meest probleemloze moto's maar de afhandeling in geval van problemen, zelfs net buiten garantie, daar mag men bij BMW niet over klagen ...

mvg

Stef
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Bij mij kostte eenzelfde lekkage na 20.000 km de koppeling... allemaal garantie, de motor was een half jaar oud. Nu, 16 garantiegevallen later, staat ie weer op de rol voor garantie. Na anderhalf jaar en 68.000 km mag er nu, na de derde lekke kardankeerring, een cardanklokrevisie/vervanging plaatsvinden. De keerringen gaan te structureel kapot. Ook het motordeksel is gecorodeerd, wordt ook vernieuwd. Ik (m`n werkgever) ga(at) pas in augustus meemaken wat coulance inhoudt...
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Steffz1

Bericht door Steffz1 »

J-P schreef:Bij mij kostte eenzelfde lekkage na 20.000 km de koppeling... allemaal garantie, de motor was een half jaar oud. Nu, 16 garantiegevallen later, staat ie weer op de rol voor garantie. Na anderhalf jaar en 68.000 km mag er nu, na de derde lekke kardankeerring, een cardanklokrevisie/vervanging plaatsvinden. De keerringen gaan te structureel kapot. Ook het motordeksel is gecorodeerd, wordt ook vernieuwd. Ik (m`n werkgever) ga(at) pas in augustus meemaken wat coulance inhoudt...
Succes in de toekomst met je schadegevallen. Ze maken wel niet de beste motoren (lees technisch schadebestendig) blijkbaar maar ze leveren wel de beste garantieafhandeling heb ik de indruk. Het probleem is, voor mensen zoals ik die 30.000 km, zoveel naar de dealer moeten gaan voor die dingen niet zo bevordelijk is voor de gemoedsinstelling. Het is totaal niet leuk dat je van het ene garantiegeval naar het andere gaat. De liefde voor dit type motor moet inderdaad groot zijn :wink:

mvg

Stef
Plaats reactie