Rekenfout ?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Sherman

Rekenfout ?

Bericht door Sherman »

Het lijkt alsof de boordcomputer op mijn k 1200 gt fout rekent : ik zie namelijk een verbruik van 5,2 l/100 km. In de praktijk is dat echter 6l/10 km. Bovendien zegt de BC ook dat ik 'veel' meer km kan blijven rijden met de benzine in de tank dan in werkelijkheid. Heeft iemand dezelfde ervaring en/of oplossing? :?:

Sherman
K 100 RS - R 1100 RT - R 1150 RT - K 1200 GT - R 1200 GS Triple Black
K1200GT

Re: Rekenfout ?

Bericht door K1200GT »

Dit lijkt wel vaker voor te komen; de mijne begon na verloop van tijd nagenoeg het dubbele van het echte verbruik aan te geven :shock: . De dealer heeft het geheel gereset, maar ik heb sindsdien te weinig gereden om te na te kunnen gaan of de aanduiding nu precieser is. Je kan af en toe met de drukknop op het dashboard de verbruikswaarde opnieuw laten berekenen. Wat de actieradius betreft, is het zo dat het aantal kilometers dat je volgens de computer nog te gaan hebt, eens de tank half leeg is, heel snel begint af te nemen. Het hoe en waarom hiervan ontgaat mij, vooral omdat de boordcomputer van mijn BMW auto wel steeds correcte info geeft. Mijn "oplossing" :wink: is de computer enkel gebruiken voor de buitentemperatuur, en voor de rest op de dagteller te vertrouwen (na een tijdje weet je hoeveel je machine gemiddeld verbruikt).
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
cooper

Bericht door cooper »

K1200GT schreef: Mijn "oplossing" :wink: is de computer enkel gebruiken voor de buitentemperatuur,
Overbodige item dus want die buitentemperatuur klopt ook langs geen kanten. :-?
Afbeelding
K1200GT

Bericht door K1200GT »

Overbodige item dus want die buitentemperatuur klopt ook langs geen kanten.
Ben ik niet met je eens; bij de mijne is er maximum twee graden afwijking tov wat ik langs de weg zie staan. Daar kan ik me leven...
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Bikie
Contacteer:

Bericht door Bikie »

K1200GT schreef:
Overbodige item dus want die buitentemperatuur klopt ook langs geen kanten.
Ben ik niet met je eens; bij de mijne is er maximum twee graden afwijking tov wat ik langs de weg zie staan. Daar kan ik me leven...
Inderdaad. Mijn K1200LT wijkt ook 2 graden af van de werkelijkheid. 't Is te zeggen, hij duidt 2 graden meer aan.
De Piaggio X9 motoscooter van mijn vrouw heeft dezelfde 2 graden afwijking.

Zal wel te maken hebben met de plaatsing van de temperatuursensor op de motor?
R1100GS (1997) -> K1200LT (2007) -> ... LT=Love Train ...

"Beter één moto in de hand ...... dan geen hand !"
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Bij mij geeft de boordcomputer een afwijking van ca. 15% t.o.v. het werkelijke verbruik (geeft ook lager aan dan in werkelijkheid). De temperatuurweergave zit er volgens mij niet ver naast.

Bij de km's te gaan op de resterende tankinhoud geeft de bc de eerste 200 km een te grote actieradius aan, daarna gaat het plots rap omlaag. Ik weet inmiddels bij mij dat zodra het lampje gaat branden ik nog zo'n 45 km kan rijden tot de bc '---' aangeeft, en dan kan ik nog minimaal 30 km rijden.

Works for me.....
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
Harald

Bericht door Harald »

Sherman schreef: In de praktijk is dat echter 6l/10 km. Sherman
:roll:
Dat zal ook wel een foutje zijn denk ik.
Dat is anders 60L/100Km ???? ( zetduiveltje)

- Persoonlijk stel ik me wat vragen bij al die electronica.
Gaan we niet allemaal een beetje rijden volgens de BC.
vergeten we dan niet een beetje naar de werkelijkheid te kijken.
Ik bedoel maar dat die electronica meer dan waarschijnlijk niet juist is
en mogelijks zeer gevoelig aan allerlei omstandigheden.
Neem daarbij dat de BC steeds werkt met gemiddelden.
Dus rij even zeer zuinig en je kan plots 50Km verder rijden.
Ik zie dit fenomeen vaak op de BC van onze dienstvoertuigen.
Bij vertrek geeft deze BVB aan dat ik nog 100Km kan rijden.
Na 20 km gereden te hebben kan ik plots nog 130 Km ver :-|
Ik concludeer hier uit dan de vorige bestuurder waarschijnlijk iets onzuiniger heeft gerden.
Trek ik vervolgens 2 keer hard op , zakt de KM afstand dan weer naar BVB 85 Km.
Zo zie je maar, dat die speeldingetjes nogal wispeltuurig kunnen uit de hoek komen
en dat wij ons dan bij de neus laten nemen :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Nou, die boordcomputer van mijn wagen doet het verdomme wél correct, de benzinemeter op m'n Bandit was ook angstwekkend exact.

Maar ach, we moeten nu niet te veel gaan verwachten hé van een fiets die ong. €19.000 kost.

-1 voor Herr Bmw.
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Ik heb mijn motor gekocht voor het rijplezier. Of die boordcomputer nu 'spot-on' exact is of dat deze slechts indicatief is zal me werkelijk jeuken. Je kunt overal wel een punt van maken en op 'herr BMW' gaan afgeven. Ik geniet er niet minder van mijn GT-tje door.
Groet,
Erwin

Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Da's bedekken met de mantel der liefde Erwin, waar an sich niets mis mee is, moet ieder voor zich uitmaken.

Maar je moet eveneens begrijpen dat niet iedereen hiermee akkoord kan gaan.
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
de Ron

Bericht door de Ron »

Persoonlijke mening : daarom heb ik bewust gekozen voor een 1200RT waar geen BC op zit. Van hetgene dat ik hier al over gelezen heb vind ik het een overbodig item. Als de benzine ver op is krijg je een signaal als hij op reserve gaat, je weet dat er dan nog een 4-tal liter inzit, goed voor toch zeker een 60-tal kilometer. Hoeveel graden het buiten is lees ik wel ergens langs de weg op verneem ik op het weerbericht. Heb ook gepast voor het ESA-systeem, ik rij meestal toch alleen. t'Is een leuk gadget, tot het buiten garantie stuk gaat en je dan een 1500 eurokes moogt ophoesten. Op mijn vorige moto's moest ik ook af en toe eens aan de stelknop draaien, deze zit op de 1200RT nog gemakkelijker dan op de 1150RT ...
R1150RT van 2003, betrouwbaar beestje. Nu een 1200RT, hopelijk een even betrouwbaar beestje !
Sherman

Bericht door Sherman »

Ik heb wel al eens ergens gelezen (op het Duitse Forum denk ik) dat met een update het een en ander beter werkt... Heeft iemand daar ervaring mee? Ik vind eigenlijk ook dat die BC correct zou moeten werken, anders hoeft ie er niet op te staan...
K 100 RS - R 1100 RT - R 1150 RT - K 1200 GT - R 1200 GS Triple Black
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Ik heb sinds kort versie 10, en heb weinig verschil gemerkt in km's te gaan, benzineverbruik en benzinemeter.
Groet,
Erwin

fé1150

Bericht door fé1150 »

Beste Sherman ,

Je hebt volkomen gelijk , die BC van mij is ook niet te betrouwen , 'kben al eens zonder benzine gevallen , in feiten was het meer een test, maar die wil ik toch niet meer meemaken, met alle problemen achteraf .Een ezel stoot zich nooit een 2demaal aan de zelfde steen .Je kan er wat meespelen met die BC. Bij mij telt alleen de motor en die doet het voorlopig heel goed .Nog vele KM genoegens .

Groetjes fé1150
K1200GT-groetjes
fé 1150
Afbeelding I'm always waiting at home !!
K1200GT

Bericht door K1200GT »

Even ernstig :wink:
De BC dient vooral voor psychologische doeleinden. De gemiddelde duozitster durft wel eens klagen dat het te koud is... dankzij de temperatuuruitlezing op BC kan je haar onmiddellijk met de harde feiten confronteren: het is (meestal) veel warmer dan zij denkt! Als je er dan ook nog het verwarmde zadel bijneemt, kan je niks meer verkeerd doen. Dus: Keep smiling; even doortrekken met de GT en die incorrecte BC uitlezingen zijn allang vergeten. 8-)
Plaats reactie