12v aftakken voor iPod
Moderator: GVN
12v aftakken voor iPod
Voor mijn Apple iPod heb ik een 12v-voedingskabel die ik graag wou gebruiken op de moto. Om niet continu onder spanning te staan had ik 'm graag aangesloten op een circuit dat alleen stroom krijgt als het kontakt opstaat of wanneer de motor draait.
Zo zou ik bv. kunnen aftakken van voor- of achterlicht, omdat die in principe alleen branden als de motor draait, maar ineens dacht ik eraan dat ook de onboard-radio via twee draden van stroom voorzien wordt, één draad die continu onder spanning staat om het geheugen van de radio te garanderen, en één draad die alleen stroom geeft als het kontakt aanstaat. Zou die "geschakelde" draad voldoende stroom leveren om tegelijkertijd zo'n iPod van stroom te voorzien ?
In het radiovak is nog net plaats genoeg om zo'n iPod weg te bergen, daar ligt ie droog en (vooral) veilig.
Zo zou ik bv. kunnen aftakken van voor- of achterlicht, omdat die in principe alleen branden als de motor draait, maar ineens dacht ik eraan dat ook de onboard-radio via twee draden van stroom voorzien wordt, één draad die continu onder spanning staat om het geheugen van de radio te garanderen, en één draad die alleen stroom geeft als het kontakt aanstaat. Zou die "geschakelde" draad voldoende stroom leveren om tegelijkertijd zo'n iPod van stroom te voorzien ?
In het radiovak is nog net plaats genoeg om zo'n iPod weg te bergen, daar ligt ie droog en (vooral) veilig.
Greetz,
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
P@trick
Aan die zekering had ik ook al eventjes gedacht, maar als je 't dan bekijkt : in de auto steekt die adapter toch ook gewoon in 't stopkontaktje, zonder bijkomende zekering ? En is de radio niet apart afgezekerd, waardoor bij een eventuele kortsluiting in de 12-v adapter er zowiezo een zekering springt ?Lex schreef:Hoi Patrick
Je bent save als je de spanningskabel van de radio gebruikt,niet die van het geheugen(meestal gele draad). Je kan voor alle zekerheid nog een zekering plaatsen voor de Ipod. Suc6....
Greetz,
P@trick
P@trick
-
betaburned
-
Wulf
Hoi,
In de auto adaptor van je Ipod zit er een glaszekering. Ik gebruik af en toe mijn Ipod op de motor in combinatie met een Beahr intercom. Het probleem is de bediening van je Ipod met je handschoenen aan. Of heb je daarvoor reeds een oplossing?
groeten Patrick
In de auto adaptor van je Ipod zit er een glaszekering. Ik gebruik af en toe mijn Ipod op de motor in combinatie met een Beahr intercom. Het probleem is de bediening van je Ipod met je handschoenen aan. Of heb je daarvoor reeds een oplossing?
groeten Patrick
2003-2011 F650-R1100GS-C1-R1150RT-K1200GT-R1200GS'04-HP2 Mega Moto
2011-...R1200GS '04
2011-....Trek Madone...
2011-...R1200GS '04
2011-....Trek Madone...
De iPod en/of de iPod mini hebben inderdaad een harde schijf, maar vermits de iPod niet muurvast aan de moto bevestigd wordt, maar wel bv. met een riemclip aan je motovest, of boven in je tanktas, of ... of ... of ...(met wat vindingrijkheid vind je voldoende andere mogelijkheden) is hij niet echt onderhevig aan trillingen en gaat hij daar bijgevolg geen hinder van ondervinden. 't Zijn uiteindelijk enkel de fijne trillingen van de moto die een nadelige invloed zouden kunnen hebben.Betaburned schreef:Patrick,
Is die ipod niet schok-gevoelig? Mij hadden ze altijd afgeraden daarmee rond te toeren op moto omdat je de harde schijf foutu helpt?
Ik heb toevallig vandaag mijn "grote" iPod verkocht en een iPod mini in de plaats gekocht. Waarom ? Wel, omdat ik die perfect in bollekesplastiek kan wikkelen, en dat ie zo verpakt nog makkelijk bij de radio in het radiovak van mijn RT past. En op die manier zit hij veilig weggeborgen, uit het zicht, uit de wind, uit de regen. Akkoord, je kan 'm zo niet bedienen, maar daarvoor bestaan er dan weer andere mogelijkheden (zie verder in dit topic).
Greetz,
P@trick
P@trick
Hoi Patrick,patrickrt schreef:Hoi,
groeten Patrick
Voor de bediening van de iPod bestaan er meerdere alternatieven. Uit je nick leid ik af dat je ook met een RT rijdt. Heb je daar een radio op gemonteerd ? Indien ja dan moet je nog héél even geduld hebben, want Griffin komt met een heel interessante adapter op de markt, eigenlijk zo'n cassetteadapter maar dan specifiek ontwikkeld voor de iPod. Als je op je radiobediening doorspoelt of terugspoelt, gaat de iPod dat signaal via die adapter ontvangen, en naar het volgende/vorige nummer skippen. Meer info hierover vind je op http://www.griffintechnology.com.
Daar zal je ook de AirClick vinden. Die ga ik me waarschijnlijk aanschaffen. Die Airclick is een wireless rf-afstandsbediening. Je klikt de ontvanger op de iPod, en de afstandsbediening zelf bevestig je met velcro of zo op een plaats waar je ze makkelijk kan bedienen. Volgens de foto's die ervan gepubliceerd zijn op de website kan je die afstandsbediening makkelijk met handschoenen aan bedienen.
Met die remote control kan je natuurlijk ook voor- en achteruit skippen, volume bijregelen en de iPod in standby zetten. En natuurlijk blijf je de hoofdtelefoonuitgang behouden, zodat je nog altijd de iPod rechtstreeks op de intercom of via zo'n cassetteadapter op de radio kan aansluiten.
Wat mij opvalt als ik de iPod rechtstreeks op de intercom aansluit, is dat het geluidsvolume nogal aan de lage kant is. Ook daar bestaat er weer een hulpje voor, in de vorm van een miniversterkertje dat je op de luidsprekeruitgang van de iPod aansluit, en dat het maximumvermogen van de iPod met 40% verhoogt, met behoud van de geluidskwaliteit.
En zo zullen er nog wel een aantal accessoires zijn die van de iPod een ideale reisgezel kunnen maken. Via het internet kan je al veel vinden (zowel bij onze eigen Belgische Apple-sites als via buitenlandse sites), en als je dan nog extra info wil, kan je bv. eens een bezoekje brengen aan http://www.macosx.nl, alwaar in het forum een aparte rubriek bestaat voor iPod-vragen. Als ik kan, wil ik je natuurlijk ook graag verderhelpen, dan stuur je gewoon een privé-berichtje.
Eerst nog een vraagje aan jou : ik veronderstel dat jij zo'n 12-v AUTO-stopkontakt op je moto gemonteerd hebt ? De auto-adapters voor de iPod passen immers niet in de standaard stopkontaktjes van de RT.
Greetz,
P@trick
P@trick
Patrick,
Ik heb voor mijn Ipaq 2210 een voeding afgetakt van de batterij. Via een glaszekering en een relais geschakeld door het licht. De Ipaq heeft 5v nodig en die heb ik via een zelfgebouwde voeding geleverd --> veel compacter dan een autoadapter en absoluut geen storingen. Als je het schema wil mail ik het wel.
Frank
Ik heb voor mijn Ipaq 2210 een voeding afgetakt van de batterij. Via een glaszekering en een relais geschakeld door het licht. De Ipaq heeft 5v nodig en die heb ik via een zelfgebouwde voeding geleverd --> veel compacter dan een autoadapter en absoluut geen storingen. Als je het schema wil mail ik het wel.
Frank
Alle interessante info is welkom, dus ook jouw schema. Ik ga dan wel moeten uitzoeken welke de voedingsspanning is die door de auto-adapter geleverd wordt. Zal wellicht niet veel zijn, vermits de iPod ook kan opgeladen worden via de usb-poort van de computer. Ik stuur je nog een pb'tje.Frank12RS schreef:Patrick,
Frank
Greetz,
P@trick
P@trick
-
betaburned
Frank,Frank12RS schreef:Patrick,
Frank
Ik had dus een speciale 12v-auto-adapter voor mijn iPod die ik echter in de auto niet nodig heb. Ik heb dat ding dus maar eens eventjes opengeprutst om te zien wat er allemaal in zit, en da's dus niet veel.
In plaats van een nieuw voedinkje te bricoleren ga ik nu gewoon de inhoud van die adapter in een kleinere behuizing steken en dit dan bij of in de omgeving van de radio monteren, in ieder geval ergens waar ik in geval van nood makkelijk aan kan om bv. de zekering te controleren.
Toch bedankt voor je reactie.
Greetz,
P@trick
P@trick
Patrick,
Ik wou eerst ook de autovoeding slopen en in een kleiner kastje bouwen, luister eerst eens goed of het niet stoort bij stille passages, Mijn Ipaq werkte perfect op batterij maar op de originele voeding stoorde hij enorm (op de motor). Dit gebeurde niet in de auto dus heb ik de massa van de intercom en de voeding van de Ipaq samen gelegd, dat hielp niet. Met de voeding die ik zelf bouwde zijn de storingen weg. Als je wil kan je eens komen testen, laat maar iets weten, ik woon in Putte-Kapellen bij de Nederlandse grens.
Frank
Ik wou eerst ook de autovoeding slopen en in een kleiner kastje bouwen, luister eerst eens goed of het niet stoort bij stille passages, Mijn Ipaq werkte perfect op batterij maar op de originele voeding stoorde hij enorm (op de motor). Dit gebeurde niet in de auto dus heb ik de massa van de intercom en de voeding van de Ipaq samen gelegd, dat hielp niet. Met de voeding die ik zelf bouwde zijn de storingen weg. Als je wil kan je eens komen testen, laat maar iets weten, ik woon in Putte-Kapellen bij de Nederlandse grens.
Frank
Goeie tip, ik zal een van de komende dagen eerst eens uitvissen of ik last heb van storingen, indien ja laat ik je nog iets weten en dan kunnen we een betere oplossing proberen te maken (natuurlijk van zodra ik dan zekerheid heb over de spanning die de iPod nodig heeft)Frank12RS schreef:Patrick,
Frank
Greetz,
P@trick
P@trick
-
Wulf
Heren,
de voeding van mijn Ipod is van Belkin in de kop van de stekker zit de glaszekering, deze stekker steek ik in een adaptor die ik gekocht heb bij wunderlich. deze adaptor bevat ook een zekering en de stekker is draaibaar onder een hoek van 90 graden. De stekker is ook voorzien van een batterijwachter, als de spanning van de batterij daalt onder de 11 V schakelt hij de spanning aan de uitgang uit. De stekker is doormiddelvan een kort kabeltje verbonden met een koppelstekker waar een gewoon autostopkontakt in past. Het kabeltje is net lang genoeg tot onder de zitbank.
De belkin adaptor heeft een uitgang met een regelbaar volume. op die adaptor zit een stereo jack aansluiting van 3.5 mm die ik rechtstreeks verbindt met de Beahr intercom. Trouwens geen storing en gemakkelijk verwijderbaar.
De tip voor voor de afstandsbediening lijkt interresant.
Groeten, Patrick
de voeding van mijn Ipod is van Belkin in de kop van de stekker zit de glaszekering, deze stekker steek ik in een adaptor die ik gekocht heb bij wunderlich. deze adaptor bevat ook een zekering en de stekker is draaibaar onder een hoek van 90 graden. De stekker is ook voorzien van een batterijwachter, als de spanning van de batterij daalt onder de 11 V schakelt hij de spanning aan de uitgang uit. De stekker is doormiddelvan een kort kabeltje verbonden met een koppelstekker waar een gewoon autostopkontakt in past. Het kabeltje is net lang genoeg tot onder de zitbank.
De belkin adaptor heeft een uitgang met een regelbaar volume. op die adaptor zit een stereo jack aansluiting van 3.5 mm die ik rechtstreeks verbindt met de Beahr intercom. Trouwens geen storing en gemakkelijk verwijderbaar.
Groeten, Patrick
2003-2011 F650-R1100GS-C1-R1150RT-K1200GT-R1200GS'04-HP2 Mega Moto
2011-...R1200GS '04
2011-....Trek Madone...
2011-...R1200GS '04
2011-....Trek Madone...
Euh, grapje ?Bikeron schreef:Patrick, je kan uiteraard ook je Ipod inruilen voor een Zen Touch 20Gb want die zingt het 24u uit op 1 batterijladingGeen draad te bespeuren.
Nee, toen ik destijds voor de iPod koos, heb ik dat heel bewust gedaan, en was o.a. de veelheid van accessoires die voor de iPod beschikbaar zijn, een belangrijk argument. Trouwens, ik werk thuis ook al geruime tijd met een Apple-computer, dus vanuit die optiek was de keuze voor iPod ook al een beetje voor de hand liggend.
Ondertussen zijn alle problemen opgelost, ik heb een extern battery-packje op de iPod aangesloten, en samen met één volle iPod-batterij kom ik daar ruim drie dagen mee toe (en langer mag ik toch niet weg met de moto, dus...).
Greetz,
P@trick
P@trick
Kan je dit bij elke BMW dealer bestellen?Betaburned schreef:Je kan ook een apart moto-adaptertje gaan halen bij je dealer, de oude auto-stekker afknippen & de moto adapter hermonteren.
Ik heb op die manier een transfo gestoken voor mijn creative muvo player (onder zadel) met voeding via het moto stopcontact.
Heb je hier een speciale referentie van of vraag je gewoon naar een 12V -> 5 V adapter?
Jurgen
-
joost staelens
PDA op moto
patrickGT schreef:Heren,
Vraagje : ik bekeek het tussenstuk bij Wunderlich: is adapter om van een
autostekker voor sigarettenaansteker naar de kleinere sigarettenaansteker te gaan van mijn RT1100 ? ik wou zo mijn MIO PDA
met TOmTOm daarop aansluiten : is dit veilig en efficient ?
bij BMW zouden ze ook iets hebben met 2 draadjes...?
joost
Groeten, Patrick
Je bedoelt 'n voeding om je iPod in de auto te gebruiken en/of op te laden ? Dat is gewoon dezelfde als voor 'n ipod mini of 'n andere ipod met dock-connector.frederik schreef:een 12v voeding voor een ipod nano, iemand een idee waar dat te vinden is ?
frederik
Griffin en Belkin zijn bekende leveranciers van die spullen. Bji IT-Pro (nu niet meteen m'n favoriete winkel maar dat doet nu even niet ter zake) vind je die zeker. Bij Dixons hebben ze ook een massa iPod-accessoires, dus daar ook eens binnenspringen ?
Greetz,
P@trick
P@trick