Probleem met alarm R1200RT 2008

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
MHV642
Contacteer:

Probleem met alarm R1200RT 2008

Bericht door MHV642 »

Momenteel heb ik een probleem het alarm van mijn recente R1200RT : aanzetten van ervan met de afstandsbediening gaat goed, maar het uitzetten met de afstandsbediening werkt niet. Ik heb dit aangekaart bij mijn dealer bij het eerste onderhoud, en deze zegt dat dit normaal is :-( :-( : dit zou zijn om stroom te besparen om de accu te ontlasten, maar ik heb daar sterk mijn twijfels over. Het alarm moet dus uitgezet worden door het contact aan te zetten.
Volgens de dealer zou dit in de handleiding staan, maar ik vind daar niets over.
Zijn er nog mensen met een recente R1200RT met een soortgelijk probleem ?

Bart
RT toerist
Contacteer:

Re: Probleem met alarm R1200RT 2008

Bericht door RT toerist »

Volgens mij kan je de afstandsbediening instellen (zie handleiding) bij mij is het zo als sleutel uit kontakt gaat alarm aan insteken sleutel alarm af dus ik gebruik zelden mijn afstandsbediening maar je kan het wel uitzetten en aanzetten .
greets
keep it save RT 1200 Graniet
Afbeelding
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Toevallig recentelijk een software-update gehad? Ik heb nl. exact hetzelfde probleem, sinds ik software v10.0 geladen heb gekregen. Alarm is in te schakelen via de AB, en nog korte tijd daarna ook uit te schakelen via de AB. Daarna alleen nog maar uitschakelbaar middels het contactslot. In geval van een alarmsituatie is de alarmmelding wel uit te zetten met de AB. Het alarm blijft dan aktief.

Overigens was het in de oude situatie bij mij al dat na een week of zo het alarm niet meer met de AB uitschakelbaar was, omdat het alarm in een sluimermodus stond (ging wel af bij aanraken motor, maar LEDje knipperde niet meer).
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
p@rick

Bericht door p@rick »

MHV642 schreef:Momenteel heb ik een probleem het alarm van mijn recente R1200RT : aanzetten van ervan met de afstandsbediening gaat goed, maar het uitzetten met de afstandsbediening werkt niet. Ik heb dit aangekaart bij mijn dealer bij het eerste onderhoud, en deze zegt dat dit normaal is :-( :-( : dit zou zijn om stroom te besparen om de accu te ontlasten, maar ik heb daar sterk mijn twijfels over. Het alarm moet dus uitgezet worden door het contact aan te zetten.
Volgens de dealer zou dit in de handleiding staan, maar ik vind daar niets over.
Zijn er nog mensen met een recente R1200RT met een soortgelijk probleem ?

Bart
Bij mijn R1200RT (model 2008) is dit idem dito. Tot kort na het aanzetten van het alarm ('k zou eens moeten uittesten hoelang juist) kan ik het nog afzetten met de afstandsbediening, maar na een tijdje moet ik daarvoor ook de sleutel in't kontakt steken. Nu is 't zo dat ik daar zelf nooit 'n punt van gemaakt heb, leek me zelfs redelijk veilig omdat een toevallige druk op de afstandsbediening dan niet tot gevolg kan hebben dat het alarm uitschakelt.
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Strange...bij mij kan ik, wanneer de fiets een tijdje met alarm-uit staat, het alarm niet inschakelen via de AB, ik moet eerst de sleutel in het kontakt steken en kontakt-aan, dan de sleutel eruit en alarm kan geaktiveerd worden via AB... :scratch:
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

In mijn geval heb ik specifiek gevraagd dat het alarm NIET activeert wanneer ik de sleutel verwijder. Ik ben dikwijls nog bezig aan of met de motor en vind het vervelend moest het alarm loeien omdat ik nog met de motor bezig ben (verplaatsen, koffers, enz...) Dus ik moet het alarm activeren met de remote.
Uit ervaring leer ik dat ik doorgaans kan deactiveren met de remote als ik diezelfde dag nog (zeg maar een aantal uren) terug op de motor stap. Wat ik wel raar vind is dat bij activatie de richtingaanwijzers steeds twee keer knipperen, maar bij deactivatie ze soms wel één keer maar soms ook gewoon niet knipperen ??

Wanneer de motor gestald is in de garange en ik meer dan 24 uur niet heb gereden, dan lukt het ook mij niet meer om het alarm te deactiveren met de remote maar enkel met de sleutel (Lange beep en geen knipperlicht). De led knippert bij mij wel steeds nog (bij activiatie) wanneer ik zels na meerdere dagen de motor controleer.

Ik heb wel eens meegemaakt dat ik ZEKER wist dat het alarm was ingeschakeld, maar ik per ongeluk zonder nadenken de motor van zijn middenbok haalde en toen ging het alarm NIET af ?? Ik wil dit scenario nog eens van naderbij bekijken, want eenmaal in die sluimermodus (besparing energie batterij) wil ik wel dat de sirene loeit wanneer de motor wordt beroerd. Wat is het nut anders van een alarm van 250 euro.
MHV642
Contacteer:

Bericht door MHV642 »

Dus als ik het zo hier lees vinden de meesten van jullie dit geen probleem :grin:
Ik wel ...
Ik probeer altijd om mijn kontakt zo laat mogelijk aan te zetten, dus ik rij de motor uit de garage met het kontakt af.
Dit kan dus niet meer. En als je de motor eventjes wil verplaatsen, kon je (toch nog enige dagen op mijn vorige RT) eventjes het alarm afzetten. (ik dacht wel dat je het dan niet meer aan kon zetten)

Bart
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Ik vind het wel een probleem en heb het ook aangekaart bij de dealer (ik was niet de enige met dit probleem). E.e.a. is al teruggekoppeld met BMW NL; er zou binnenkort een nieuwe softwareversie komen die dit probleem zou verhelpen.

Ik houd jullie op de hoogte.
Groet,
Erwin

Beemer

Bericht door Beemer »

Is er ondertussen al wat meer nieuws betreffende dit probleempje (heb het ook en volgende week gaat mijn RT in onderhoud)
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Sinds ruim een week geleden dus software versie 11.1 erin (had dus al 11.0). Alarm werkt weer prima. Bij de upgrade (anders dan update) is de software voor de DWA (Diebstahlwarnanlage) en voor de ZFE (Zentrale Fahrzeugelektrik) bijgewerkt.

Dealer vertelde me dat er software-updates en software-upgrades zijn. Software-update kan slechts een beperkt aantal keren (13), waarbij elke nieuwe update een geheugenpositie inneemt, en daar zijn er maar een beperkt aantal van. Een software-upgrade is het bijwerken van de aanwezige software, waarbij dus geen nieuwe geheugenpositie wordt gebruikt. Dat laatste is bij mij dus gedaan.
Groet,
Erwin

Livin

Bericht door Livin »

®win schreef:Sinds ruim een week geleden dus software versie 11.1 erin (had dus al 11.0). Alarm werkt weer prima. Bij de upgrade (anders dan update) is de software voor de DWA (Diebstahlwarnanlage) en voor de ZFE (Zentrale Fahrzeugelektrik) bijgewerkt.

Dealer vertelde me dat er software-updates en software-upgrades zijn. Software-update kan slechts een beperkt aantal keren (13), waarbij elke nieuwe update een geheugenpositie inneemt, en daar zijn er maar een beperkt aantal van. Een software-upgrade is het bijwerken van de aanwezige software, waarbij dus geen nieuwe geheugenpositie wordt gebruikt. Dat laatste is bij mij dus gedaan.
Weeral iets bijgeleerd over die soms veelbesproken updates/~grades. Dat nummer 13 baarde me toch wel een beetje zorgen omdat er toch al wat aanpassingen zijn geweest. Maar blijkbaar telt dus alles niet mee voor de geheugenposities. Merci ®win.
Livin
K1300GT '09
BMW MC VL lid

Rijden en laten rijden!
MHV642
Contacteer:

Bericht door MHV642 »

aan Rwin

Bedankt voor de informatie
Ik zal ook maar eens vragen over die software update als mijn moto binnen moet voor zijn eerste 10.000km
(alhoewel, dat kan nog eventjes duren met dat koude/natte weer)

Bart
Beemer

Bericht door Beemer »

Begin deze week op onderhoud geweest, na update of upgrade (wat het ook moge zijn) werkt mijn alarm identiek aan dat van de 1150RT.
links (gekartelde knop) alarm aan
rechts (vlakke knop) alarm uit

Zo moet dat zijn zie.
p@rick

Bericht door p@rick »

Beemer schreef:Begin deze week op onderhoud geweest, na update of upgrade (wat het ook moge zijn) werkt mijn alarm identiek aan dat van de 1150RT.
links (gekartelde knop) alarm aan
rechts (vlakke knop) alarm uit

Zo moet dat zijn zie.
'k Zal er ook naar vragen als de mijne deze week binnenmoet voor z'n 10000 km.
Maar, en dat even terzijde, software-updates zijn interventies die volgens mij onder waarborg vallen (toch bij motoren die nog onder waarborg zijn) en die dus niet gefactureerd zouden mogen worden. Hoe ben je er uiteindelijk als klant zeker van dat dat ook niet gebeurt ? Op een factuur van een onderhoud kan je dat toch niet zien ?
Greetz,

P@trick
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Als je een update wilt puur om de nieuwe software, dan kan de dealer daar geld voor rekenen. Als de update noodzakelijk is omdat iets niet naar behoren werkt, dan is dat altijd garantie.
Groet,
Erwin

MHV642
Contacteer:

Bericht door MHV642 »

Hoe dan ook, betalen ervoor doe je toch :-((
Iedere keer staat er op uw factuur : uitlezen fouten/diagnose of zo iets : kostprijs 10€
dat is veel geld voor 30 sec werk.
En als er werkelijk een fout gevonden wordt : extra werkuren

Bart
p@rick

Bericht door p@rick »

MHV642 schreef: Iedere keer staat er op uw factuur : uitlezen fouten/diagnose of zo iets : kostprijs 10€
Nu moet ik toch zeggen dat ik dat nog nooit op een van mijn facturen heb zien staan...
Greetz,

P@trick
Plaats reactie