gps quest of toch maar zumo

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Plaats reactie
bompa

gps quest of toch maar zumo

Bericht door bompa »

beste vrienden ik overweeg voor 199e bij as adventure tot kopen , heeft er iemand ervaring met dit toetsel ik ga het enkel gebruiken nu en dan om eens een rit te doen die ik kan downloaden
of is de zumo die veel duurder is beter hiervoor
zou hem gebruiken naar reis normandie
mvg marc
graag u mening dank u bompa
Sven 12RT

Re: gps quest of toch maar zumo

Bericht door Sven 12RT »

Ik ben al enkele jaren een gelukkig gebruiker van de Quest (één).
Ik was eigelijk een onvoorwaardelijke fan van het toestel, is ondertussen iets geminderd.

"Probleem 1"
Het geheugen voor kaartmateriaal is relatief beperkt, en niet uitbreidbaar.
Doch, het geheugen is ruim groot genoeg om de Benelux en een brede rand rond de Benelux in te laden. Als je bovenste helft van Nederland laat voor wat het is, kan je vrij veel van Frankrijk inladen. Dik genoeg voor een dagtrip.
En met MapSource kan je kiezen welke streken je inlaad, liever Normandië ipv de Elzas, geen probleem.

Een 14-dagen trip doorheen Europa zal niet lukken zonder onderweg kaartmateriaal te moeten inladen.

De basismap van Europa zit echter wel in het toestel en is niet te wissen. Helemaal verloren ga je dus niet rijden, maar de D999 staat daar niet op.

In de Zumo kan je zelf SD kaartjes bijsteken, wil je heel Europa meesleuren, dan moet je naar 2Gb gaan. (Quest : 243 Mb vrij geheugen)

"Probleem 2"
De Quest heeft geen touchscreen, wel knopjes. De knopjes zijn niet evident te bedienen met dikke handschoenen, maar dat zal het scherm van de Zumo ook niet zijn.

"Probleem 3"
Als je de Quest in de craddle steekt, dien je de antenne uit te klappen. De antenne hangt niet vast met een draadje, maar geeft contact met een gewricht. Op de mijne is er sleet op gekomen en heb ik een externe antenne moeten kopen. (Voor 6 euro, is de ramp niet)
De antenne van de Zumo is volledig intern.

Ik gebruik m'n toestel vrij vaak.
Als jij slechts af en toe de Quest zou gebruiken, dan ga je de eerste jaren van de antenne geen last hebben.

"Probleem 4"
Geen Bluetooth op de Quest.
Dus geen connectie met je gsm, ook geen geluid naar een BT headset van je helm.

"Probleem 5"
Geen MP3 of wat dan ook op de Quest

Ik heb radio op m'n RT, dus de mp3 mis ik niet.
bompa

Bericht door bompa »

van harte dank voor de info , ik denk toch voor de zumo te gaan
mvg bompa
fluppie
Contacteer:

Bericht door fluppie »

Beste Bompa,

ik sluit me volledig aan bij de commentaar in voorgaande reaktie.
Als je de GPS niet wenst te gebruiken in de auto kan je ook opteren voor een Zumo 500.
Je spaart dan 200 euro uit. Besteed daarvan (max) 30 euro aan een SD kaart van 2 GB en je kan daar heel Europa opzetten.

Wat mis je dan: de autohouder en autokabel.

Mocht je echter de GPS ook willen gebruiken voor wandelen of fietsen dan is de Quest toch een heel erg goed keuze.

Groetjes

Fluppie (ook bompa)
Plaats reactie