aansluiten gps 12 volt kabel op 1150 rt

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Nico1150rt

aansluiten gps 12 volt kabel op 1150 rt

Bericht door Nico1150rt »

Hallo,

Om mijn gps op te laden kan ik de kabel direct op de accu plaatsen ,maar dat is vrij veel werk. Ik moet dan de hele zijkant verwijderen. Heeft iemand een suggestie? het liefst met foto. Ik ben niet zo handig met electra.

Bij voorbaat dank

Nico
p@rick

Re: aansluiten gps 12 volt kabel op 1150 rt

Bericht door p@rick »

Nico1150rt schreef:Hallo,

Om mijn gps op te laden kan ik de kabel direct op de accu plaatsen ,maar dat is vrij veel werk. Ik moet dan de hele zijkant verwijderen. Heeft iemand een suggestie? het liefst met foto. Ik ben niet zo handig met electra.

Bij voorbaat dank

Nico
Het makkelijkst is als ge gewoon een kabel inplugt in een van de stopkontaktjes aan de linkerkant van de moto, maar schoon is dat niet.
Ge kunt geen omelet bakken zonder eieren te breken, dus als het toch wat esthetischer moet zijn, ga je toch de tupperware er eens af moeten halen. Moeilijk is dat niet.
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Hoe dan ook ga je 'tupperware' moeten afdoen om vakkundig uw aansluitingen te kunnen uitvoeren...

Je kan ook proberen om je draadjes (twee stuks) doorheen je carenage door te schuiven (is me indertijd gelukt op een 1150rt) maar tegen de tijd dat dit gelukt is ... is alles reeds aangesloten met inclusief verwijderen en terugplaatsen.
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Rafèrté

Bericht door Rafèrté »

Ik heb wel wat werk gehad maar het brengt je misschien op ideeën :-)
Ik wou bij de installatie van de zumo op m'n motor ( 1150 rt )met een aantal puntjen rekening houden:
- de houder moet snel verwijderbaar zijn
- er moet continu stroom zijn ( zodat hij blijft aanstaan wanneer je onderweg even stopt )
- geen draadjestoestanden aan mijn helm en bluethooth-toestanden zijn me nog wat te duur
- er wordt niet geboord in het kuipwerk van de motor

Dus heb ik het plaatje van de radiodisplay verwijderd ( heb geen radio ) en heb daar een doosje opgemonteerd.
In het opbergvak ( waar de radio normaal inzit ) heb ik een versterker gemonteerd en daarboven een "valse bodem" zodat ik nog steeds van alles en nog wat in dat bakje kan steken. In de daarvoor voorziene ruimte heb ik boxen gemonteerd.
Op het doosje heb ik een geluidsingang gemaakt naar de versterker toe. ( ik kan daar de zumo aankoppelen ) Met het knopje ernaast kan ik die ook uitzetten.
Met de volumeknop kan ik die harder en stiller zetten.
Opzij heb ik rechtstreeks stopcontact geplaatst + schakelaar ( + zekering ) met een rechtstreekse kabel op de accu.
Afbeelding
Afbeelding

Besluit na een jaartje gebruik.
De muziek ( via de zumo ) gebruik ik nog zelden.
Zelfs Jacqueline ( mijn zumostemmetje ) staat meer af dan op, ik kan perfect op de zumo volgen.
De houder verwijderen en terug monteren is zo gebeurd.
Nico1150rt

Alvast bedankt voor de reactie, ik denk dat de tupperware er af zal gaan, ik ben in het bezit van een orginele bmw radio, vandaar dat het laatste bericht wel fraai is maar voor mij niet werkbaar.Ik lees ook wel eens dat het mogelijk is stroom van een ander punt te nemen zodat de tupperware kan blijven zitten, maar nogmaals mijn electra is niet van hoog niveau .
cooper

Bericht door cooper »

@ RafRT (ben niet zo, thuis in de kommatjes) : Knap staaltje vakmanschap !
Maar wel niet praktisch om je snelheidsmeter af te lezen hé.
Snelheidsaanduiding op GPS vindt ik persoonlijk eigenlijk iets te klein.
Afbeelding
p@rick

Bericht door p@rick »

Nico1150rt schreef:Alvast bedankt voor de reactie, ik denk dat de tupperware er af zal gaan, ik ben in het bezit van een orginele bmw radio, vandaar dat het laatste bericht wel fraai is maar voor mij niet werkbaar.Ik lees ook wel eens dat het mogelijk is stroom van een ander punt te nemen zodat de tupperware kan blijven zitten, maar nogmaals mijn electra is niet van hoog niveau .

Misschien dat je stroom kan aftakken van de kabeltjes die naar je kontaktslot leiden ? Wel het juiste nemen hé :lol: :lol: :lol:
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Brik

Bericht door Brik »

Je zult altijd een beetje plastiek moeten verwijderen als je het netjes wilt wegwerken. Een constante voeding lijkt me zo geen goed idee. Een plezante moet de zaak maar kortsluiten en t’is gedaan met de pret. Zelfs al heb je er een extra zekering tussenstaan (aan te raden). Je kunt makkelijk van het voorste standlicht aftakken. Eenvoudig twee kabelklemmetjes op vastklikken, te vinden bij de autoshop, en je hebt je voeding. Hiervoor haal je de linkerkuip af en je kunt vlot aan het kabeltje van het standlicht. Hoe je verder aansluit je ligt aan jezelf. Trouwens dit onderwerp is al meerdere malen in het forum besproken.
kurt1973

Bericht door kurt1973 »

Brik schreef:Je zult altijd een beetje plastiek moeten verwijderen als je het netjes wilt wegwerken. Een constante voeding lijkt me zo geen goed idee. Een plezante moet de zaak maar kortsluiten en t’is gedaan met de pret. Zelfs al heb je er een extra zekering tussenstaan (aan te raden). Je kunt makkelijk van het voorste standlicht aftakken. Eenvoudig twee kabelklemmetjes op vastklikken, te vinden bij de autoshop, en je hebt je voeding. Hiervoor haal je de linkerkuip af en je kunt vlot aan het kabeltje van het standlicht. Hoe je verder aansluit je ligt aan jezelf. Trouwens dit onderwerp is al meerdere malen in het forum besproken.
Ik begrijp dat dit reeds meerdere malen besproken is, maar voor mij als electriciteits-leek is dit redelijk moeilijk. Als iemand mij wil helpen om dit stap voor stap uit te leggen, dan kan ik dit zelf uitvoeren en bespaar ik 50 :-? euro bij de dealer....
Ik heb het standlichtje eruit gekregen (vooraan aan het licht, zonder de kuip te verwijderen) en heb gezien dat hier een bruine en een grijs/zwarte draad aan verbonden zit. Ik begrijp dus dat ik de draad van de zumo voeding hieraan moet koppelen via de kabelklemmetjes. Maar welke kleur van de zumo kabel (rood met zekeringetje en zwart) connecteer ik aan welke kleur van de draden van het standlicht? En moet ik nog een extra zekering hier voorzien? Zo ja, kan iemand me een type zekering opgeven, zodat ik deze zo in de winkel kan halen?

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp.
To moto or not to moto...
To moto dus

F800r
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

bruin is de min... dus deze moet aan de zwarte van je zumo

grijs/zwart is de plus... den dezen moet aan de rode (die met de zekering aan dus)
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Wiedewa

Bericht door Wiedewa »

JH. schreef:bruin is de min... dus deze moet aan de zwarte van je zumo

grijs/zwart is de plus... den dezen moet aan de rode (die met de zekering aan dus)
Yep, en vraag bij de electroboer 'n zwevende zekering met daar eentje in van 2Ampére. :shock:
MG Breva 850
Nico1150rt

[hallo lui,

Inmiddels is de kabel geplaatst , direct op de accu met zekering ertussen. Werkt goed ,ben dus tevreden

Groeten

Nico
kurt1973

Bericht door kurt1973 »

Wiedewa schreef:
Yep, en vraag bij de electroboer 'n zwevende zekering met daar eentje in van 2Ampére. :shock:
Mag ik vragen wat je hiermee bedoelt?
To moto dus

F800r
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Kurt, in elke Auto5 (bv) kun je dat vinden...maar normaliter is je rode + kabel van de Zumo reeds gezekerd dacht ik.
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
kurt1973

Bericht door kurt1973 »

(s)Campi Di Pampi schreef:Kurt, in elke Auto5 (bv) kun je dat vinden...maar normaliter is je rode + kabel van de Zumo reeds gezekerd dacht ik.
Het klopt inderdaad dat de rode kabel reeds gezekerd is. Maar ik had ergens gelezen dat mensen er nog een extra zekering hadden tussengezet, vandaar.
We waren daarnet nog even langs de Auto5 gereden (voor de klemmetjes), maar hij was net gesloten :-)
To moto dus

F800r
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Die std zekering is voldoende hoor.
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Fox30

Bericht door Fox30 »

kurt1973 schreef:Het klopt inderdaad dat de rode kabel reeds gezekerd is. Maar ik had ergens gelezen dat mensen er nog een extra zekering hadden tussengezet, vandaar.
Voor KURT,
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
De voeding neem ik gewoon vanuit 1 van de 2 stopkontactjes aan de zijkant. Valt echt niet op.
ik heb nergens gaten geboord. Alles kan terug origineel worden gemaakt zonder 1 beschadiging of spoor achter te laten.
Alle meters zijn nog volledig afleesbaar, inclusief radiodisplay.
Als je vragen hebt, ik geloof dat je weet waar ik woon.
groeten,
Fox30
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Ik zal ook even mijn stroomvoorziening tonen, al is die grotendeels hetzelfde als die van Fox hierboven. Om deze installatie te doen, moet je de tupperware er NIET afdoen en dat deed je toch niet graag, hé Nico :-P

Ook ik gebruik één van de twee busjes om in te pluggen. Valt idd niet op en is ook redelijk goed beschut.

Afbeelding

De verloopstekker zit onder mijn zadel vlak naast de zekeringskast. Daar gaat de originele (auto)plug in waar al een zekeringetje in zit. Hoe de draad verder ligt tonen de pijltjes.

Afbeelding

De draad gaat tussen de batterij en de grijze benzinetank naar voor (kan je doen met een dun stokje waar je de draad tijdelijk aan vasttaped). Als het zadel weg is, kun je er trouwens gewoon tussendoor kijken.

Afbeelding

De draad wordt aan het stuur vastgemaakt aan een hoop andere draden die zich daar al bevinden d.m.v. een colsonbandje en loopt dan recht naar de gps. In mijn geval nog netjes in het doosje ook.

Afbeelding

Ik heb bij Ram Mount dan nog zo'n slotje gekocht en de boel is verzekerd tegen diefstal

Afbeelding

Niks boren, niks demonteren en 5 minuutjes werk :thumright:

Ik heb er langer over gedaan om deze post te maken dan om dat werkje te doen :-P :lol: :lol:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
kurt1973

Bericht door kurt1973 »

Gasten, merci voor de overvloedige reacties allemaal, ik ga van het weekend ne keer met mijn broer bekijken wat we er van kunnen bakken, en ik laat iets weten (misschien zelfs met een fotoke ervan, als ik het gepost krijg :wink: )

Kurt
To moto dus

F800r
kurt1973

Bericht door kurt1973 »

Voila, tijdje knutselen, en de oplossing van fox30 (onder andere) is realiteit. Geweldig dingske zo'n zumootje 8-) Tis dat het motoseizoen al lang bezig is, anders mocht het nu beginnen :lol:
Merci allemaal voor de raadgevingen.
Kurt
To moto dus

F800r
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

kurt1973 schreef:Geweldig dingske zo'n zumootje 8-)
Hopelijk blijf je er zo positief over, hé :mrgreen: Na alle geknoei ermee te hebben gezien in het Sauerland, blijf ik zeker nog een hele tijd in het TT-zadel zitten, zenne :wink:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
kurt1973

Bericht door kurt1973 »

Lol, ik ben er ondertussen al in geslaagd om het ding te laten freezen, dus we gaan zien wat dat in de toekomst geeft he. Maar toch, voorlopig ben ik er nog zeer positief over.. Wordt vervolgd :wink:

Kurt
To moto dus

F800r
Plaats reactie