Onderhoud
Moderator: GVN
Onderhoud
Welke onderhoudshandelingen voert ge best regelmatig uit.
Volgens het BMW-onderhoudsboekje ne hele hoop. Maar wat is echt relevant.
Ik heb géén garantie meer. Dus hoef ik diene hele checklist niet.
Wat is echt relevant?
Ik dacht zo:
om de 10.000: nieuwe olie en -filter
Maar wat met?
Versnellingsbak en cardan: wanneer olie vernieuwen?
Bougies?
Remolie?
Benzinefilter en alternatorriem vervangen?
Als uw beestje goed draait en ni teveel verbruikt: handen afhouden van kleppen en synchro. Juist, ni juist?
Graag antwoorden uit eigen ervaring, en ni van uit het boekske.
PS: het betreft ne 1150 GSA
dank bij voorbaat
trikke
Volgens het BMW-onderhoudsboekje ne hele hoop. Maar wat is echt relevant.
Ik heb géén garantie meer. Dus hoef ik diene hele checklist niet.
Wat is echt relevant?
Ik dacht zo:
om de 10.000: nieuwe olie en -filter
Maar wat met?
Versnellingsbak en cardan: wanneer olie vernieuwen?
Bougies?
Remolie?
Benzinefilter en alternatorriem vervangen?
Als uw beestje goed draait en ni teveel verbruikt: handen afhouden van kleppen en synchro. Juist, ni juist?
Graag antwoorden uit eigen ervaring, en ni van uit het boekske.
dank bij voorbaat
trikke
Re: Onderhoud
Ik ga straks achter mijn "beemer" .. groot onderhoud gehad. (22.000 km)
Ik zal details vragen wat er juist is gedaan geweest.
Ik heb wel de prijs al : 298 €
Valt nog best mee ... maar straks weet ik meer !
See you soon !
See you soon !
Bedankt Snappy voor uw snelle reactie, maar dit is nu juist het antwoord waar ik nietSn@pPy*GS schreef:Ik ga straks achter mijn "beemer" .. groot onderhoud gehad. (22.000 km)
See you soon !
naar vroeg. Den uitleg van den dealer. Die moet van BMW die en die en die handeling
uitvoeren. Maar wat is echt nodig? Misschien kan ne sterke moto zoals nen BMW
ook probleemloos 200.000 km halen met de helft van de opgelegde onderhoudshandelingen.
En dat is nu juist waar ik naar op zoek ben.
trikke
-
Iron Gonzo
Trikke schreef:Welke onderhoudshandelingen voert ge best regelmatig uit.
Ik dacht zo: (zorg dat je geen hoofdpijn krijgt)![]()
om de 10.000: nieuwe olie en -filter inderdaad
Versnellingsbak en cardanolie : 20000km
Bougies? 20000km
Remvloeistof? jaarlijks
Benzinefilter 20000km
alternatorriem vervangen? 60000 Km
kleppen en synchro
nazien om de 20000Km
trikke
Laatst gewijzigd door Iron Gonzo op 27 mar 2008, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
bmwfreakske
Gonzo
Remolie jaarlijks is toch wat rap zulle!!
Om de 2jaar of om de 40000km,waar je eerst aankomt.(kan nooit kwaad natuurlijk om de 10)
Kleppen en synchro worden iedere 10.000KM nagezien.
Zo heeft iedereen wel zijn eigen schema.
Remolie jaarlijks is toch wat rap zulle!!
Om de 2jaar of om de 40000km,waar je eerst aankomt.(kan nooit kwaad natuurlijk om de 10)
Kleppen en synchro worden iedere 10.000KM nagezien.
Zo heeft iedereen wel zijn eigen schema.
Andalousie 09/2018
-
Iron Gonzo
bij de remvloeistof had ik er inderdaad nog moeten bijzetten, naargelang het aantal Km dat je bold
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
TRIUMPH TROPHY SE
Om de 10.000 km, motorolie en-filter(3.75l),kleppen (axiale speling) en syncro controleren
Om de 20.000 km, Differentieel (0.25l)en versnellingsbak(1l) olie en bougies bkr7ekc...GENE BRISK!!!twinsparks best om de 30.000....40 is telang
Om 40.000, benzinefilter en om 60.000 de poly-v riem van alternator
Remolie zeker om de 2 jaar,voor da geld da da kost kan je het best toch jaarlijks doen
Cardanhoes controleren op lekkage en de nokkenastandwiel dekseltjes durven ook wel is zweten...
Veel sleutelplezier,
Om de 20.000 km, Differentieel (0.25l)en versnellingsbak(1l) olie en bougies bkr7ekc...GENE BRISK!!!twinsparks best om de 30.000....40 is telang
Om 40.000, benzinefilter en om 60.000 de poly-v riem van alternator
Remolie zeker om de 2 jaar,voor da geld da da kost kan je het best toch jaarlijks doen
Cardanhoes controleren op lekkage en de nokkenastandwiel dekseltjes durven ook wel is zweten...
Veel sleutelplezier,
Bedankt voor uw reacties.
Bijkomend vraagske: dienen alternatorriem vervangen is dat ne grote kost?
Ik heb zo de neiging van: aangezien het kapotvliegen van diene riem geen schade
aan uw motor toebrengt rij ik tot hij de geest geeft, en dan steek ik ne nieuwe.
Maar als de kost ni te hoog is, ga ik mij ni riskeren van ergens in the middle of
nowhere in panne te staan.
trikke
Bijkomend vraagske: dienen alternatorriem vervangen is dat ne grote kost?
Ik heb zo de neiging van: aangezien het kapotvliegen van diene riem geen schade
aan uw motor toebrengt rij ik tot hij de geest geeft, en dan steek ik ne nieuwe.
Maar als de kost ni te hoog is, ga ik mij ni riskeren van ergens in the middle of
nowhere in panne te staan.
trikke
-
bmwfreakske
Dat zou ik niet doen,Geert heeft zo zijn hallgevers om zeep geholpen 
Andalousie 09/2018
Trikke,
een alternatorriem kost +/- 17 Euro en een uurtje werk (zelf doen natuurlijk), daar kan je geen risico voor lopen en is de oude nog goed dan heb je al direct een reserve voor als ge nog eens een verre reis doet.
We zullen het daar op de BBQ nog eens over hebben.
yep.
een alternatorriem kost +/- 17 Euro en een uurtje werk (zelf doen natuurlijk), daar kan je geen risico voor lopen en is de oude nog goed dan heb je al direct een reserve voor als ge nog eens een verre reis doet.
We zullen het daar op de BBQ nog eens over hebben.
yep.
Jazz R1150GS - garmin 2610
Schotland 2006
Zuid Afrika 2007
Schotland 2006
Zuid Afrika 2007
bmwfreakske schreef:Gonzo
...Remolie jaarlijks is toch wat rap zulle!!
Om de 2jaar of om de 40000km,waar je eerst aankomt.(kan nooit kwaad natuurlijk om de 10)...
klopt misschien wel, maar remolie heeft de neiging om snel water op te nemen, dus is het geen overbodige luxe om het jaarlijks te doen, ook al doe je weinig km. de rempompen en klauwen zullen langer leven. let er wel op dat het circuit volledig ververst wordt en niet enkel de potjes worden leeggezogen en terug worden gevuld, gebeurt wel vaker...
-
bmwfreakske
Zo rap zal het wel geen vaart nemen,mijn RT is van BWJ 05,eerste maal in gebruik 01/07,heb er meer dan 30000 km mee gedaan,bij het volgend onderhoud zal het hele circuit vervangen worden waar ze vroeger de kringen(voorkring op 20,achter op 30,de rembekrachtiger op 40) op voorgeschreven aantal km vervangen.
Je hoeft ook niet met je geld te smijten als het niet nodig is.Bij mijn wagen de eerste keer vervangen op 120.000km,na 4jaar.
Je hoeft ook niet met je geld te smijten als het niet nodig is.Bij mijn wagen de eerste keer vervangen op 120.000km,na 4jaar.
Andalousie 09/2018
Haggär schreef: Om de 20.000 km, Differentieel (0.25l)en versnellingsbak(1l)
Met dat differentieel, bedoelt ge daar misschien de cardan mee, Haggär?
Voor zover ik weet heeft een moto geen differentieel van doen.
Wat je zelf doet, doe je meestal zelf ...
-
mecapuet
Ik heb mijn riem vervangen op 60.000, zag er nog goed uit (ga nu mee als reserve)
Benzinefilter ook op 60.000.
Oli en filter alle 10.000.
Luchtfilter alle 20.000 bij normaal gebruik, om de 5.000 eens controleren en uitblazen (bij mij steekt er een KN).
Versnellingsbakolie om de 20.000
Cardan denk ik beter om de 10.000, deze is heeft dan toch al een kleurtje...
Remolie zeker om de twee jaar of 40.000 km.
Bougies om de 20.000. (heb er nog 10 nieuw liggen)
Kleppen om de 20.000 controleren.
Syncro en afstellen tps doe ik rond de 5.000 km...duurd maar even bij een GSA (sleutelvriendelijke moto
)
Algemene controle, banden, remblokken, schijven, vering, ophaning, bediening gas en remmen en.....gebeurt bijna wekelijks.
Ik denk dat het voorgeschreven onderhoudsbeurten van de constructeur toch niet overdreven is en een goede maatstaf is.
Gr, meca.
Benzinefilter ook op 60.000.
Oli en filter alle 10.000.
Luchtfilter alle 20.000 bij normaal gebruik, om de 5.000 eens controleren en uitblazen (bij mij steekt er een KN).
Versnellingsbakolie om de 20.000
Cardan denk ik beter om de 10.000, deze is heeft dan toch al een kleurtje...
Remolie zeker om de twee jaar of 40.000 km.
Bougies om de 20.000. (heb er nog 10 nieuw liggen)
Kleppen om de 20.000 controleren.
Syncro en afstellen tps doe ik rond de 5.000 km...duurd maar even bij een GSA (sleutelvriendelijke moto
Algemene controle, banden, remblokken, schijven, vering, ophaning, bediening gas en remmen en.....gebeurt bijna wekelijks.
Ik denk dat het voorgeschreven onderhoudsbeurten van de constructeur toch niet overdreven is en een goede maatstaf is.
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
-
Dirk Pauwels
Bij de 1100 en de 1150 deed ik de synchro en kleppen ongeveer om de 10k, synchro soms ook tussendoor, ik steek nogal nauw....met die riem zou ik geen risico's nemen, meer dan 60k zeker niet doen. Sommige bouwjaren moest hij zelfs om de 40k vervangen worden. En de oude riem gaat mee als reserve....
"als het nie kapot is afblijven" lijkt mij een gevaarlijke mentaliteit op een motorfiets, met slechte remmen en banden breng je niet alleen je eigen leven in gevaar.....
Voorgeschreven onderhoud (desnoods niet met BMW stukken maar met goede, goedkopere alternatieven) hoeft niet veel te kosten en beperkt de kans op grote kosten
Motorrijden hoeft niet duur te zijn, maar als je geen geld hebt om het op een verantwoorde manier te doen, neem dan de fiets of ga liften hé
"als het nie kapot is afblijven" lijkt mij een gevaarlijke mentaliteit op een motorfiets, met slechte remmen en banden breng je niet alleen je eigen leven in gevaar.....
Voorgeschreven onderhoud (desnoods niet met BMW stukken maar met goede, goedkopere alternatieven) hoeft niet veel te kosten en beperkt de kans op grote kosten
Motorrijden hoeft niet duur te zijn, maar als je geen geld hebt om het op een verantwoorde manier te doen, neem dan de fiets of ga liften hé
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
@ meca, hoe stel jij je tps af?Meet je de mvolts of heb je een tooltje?