r850r enkele vraagjes

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
yoooooh

r850r enkele vraagjes

Bericht door yoooooh »

hoi beste motards,
rij sinds kort met een r850r van 2000 - heb hem voor een prikje kunnen kopen...
dus (aja) er scheelt ook wat aan, en nu zou ik een beroep op jullie willen doen om te weten wat er aan scheelt en zoveel mogelijk zelf wat uit te voeren daar ik de kosten wil beperken (en de garagist er ook niet supersnel kan aan beginnen werken wegens 'begin seizoen').. (overigens fyi: vorige in prak gereden en nog geen cent van de verzekering gezien en ik moet het gezinsbudget ook niet helemaal onderuit draaien he).
allez vooruit met de geit:
- benzinepomp bij contact aanleggen klinkt niet zuiver maar stopt wel na ongeveer 1 seconde (gewone tijd dus om druk op te bouwen) maar bij het rijden zelf zoemt die vrij stevig - ik denk dat omstaanders kijken en willen weten welk futuristisch zoemtuig er passeert... (okee, 'k ben wat paranoide). kan het zijn dat de benzinefilter zo verstopt zit na slechts 40.000 km (als teller niet teruggedraaid is natuurlijk)? of zou de pomp gewoon versleten zijn (wat weer twijfelachtig is na 40 km)? heb wel 500 km gereden ondertussen en één keer es stilgevallen (bij koude motor) door wat me leek een benzinegebrek, maar voor de rest blijft hij wel rijden... zou ik zo nog lang kunnen blijven rijden?
- abs werkt niet: lampjes blijven pinken.. abs-diagnose zegt code 7, drukregulator. Remoliepeil voor- en achteraan perfect okee... een abs-reset wil ik wel maar hoe? is procedure zoals bij bmw-forum beschreven veilig? iemand ervaring mee?
- speling aan linkervorkpoot (daar waar de twee stukken in elkaar glijden - dit is niet professioneel uitgelegd)... de hele handel demonteren en zien wat er zou aan schelen? ook iemand ervaring mee?
Ik heb het haynes-boek ondertussen gekocht (clymer was nergens meer beschikbaar).
allez, ik voel me wat gierig om niet direct bij de dealer te lopen en alles te laten herstellen, maar ik wil best zelf zoveel mogelijk zelf doen, ook aangenaam als hobby...
feel free to shoot!
alvast bedankt!
dikke groeten!
jo
bmw or not, that's the dillemma
yoooooh

Re: r850r enkele vraagjes

Bericht door yoooooh »

oja, en het verbruik van m'n 850 is (in zover ik het al heb voldoende nauwkeurig kunnen meten) hetzelfde als van m'n 1150 gs zaliger: 6.5 liter.. had gehoopt op minder eigenlijk...
aan de uitlaat is er wel wat zwart stof te merken. te rijk afgesteld? wat is hiervoor de remedie?
thx!
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

hoi

welkom hier op het forum
en proficiat met uw aanwinst.

alles valt perfect zelf te doen.
ik kan u enkele documenten mailen die u al een grote stap vooruithelpen.

wat de benzine pomp betreft denk ik wel dat als de filter is vervangen en er nog luidruchtig gezoem is je een nieuwe zal moeten steken.
desondanks zou het ook mogelijk zijn dat het uw ABS pomp is dat zoemt en niet uw benzinepomp
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
yoooooh

Bericht door yoooooh »

IRON GONZO schreef:alles valt perfect zelf te doen.
ik kan u enkele documenten mailen die u al een grote stap vooruithelpen.
bedankt Iron, ik zal je een pm sturen..
IRON GONZO schreef:wat de benzine pomp betreft denk ik wel dat als de filter is vervangen en er nog luidruchtig gezoem is je een nieuwe zal moeten steken.
desondanks zou het ook mogelijk zijn dat het uw ABS pomp is dat zoemt en niet uw benzinepomp
nu ik er begin over na te denken, dat zou ook wel kunnen - goed doorgedacht zeg! .... die pompen staan idd niet zo ver van elkaar, én het is een ander geluid...
kan ik die ABS-pomp-pogingen dan eens uitschakelen? een zekering van 't abs uithalen? dan merk ik gelijk of er nog een dergelijk geluid is of niet...
'k zal eens wat proberen..
Haggär

Bericht door Haggär »

Vervang eerst de filter en alles is perfect zelf te doen,zoals Gonzo schreef.Staat een datum op,kan je checken of ie recent vervangen is.Let op de richting van de pijl !! Kijk ook eens of er nergens geen benzinedarm wat gekneld zit.Pomp moet dan 'harder' werken om de 3 Bar te behalen.Bij een lege tank,krijg je ook meer bijgeluiden.Pomp niet te snel vervangen,kost veel eurokes.Normaal kan je je abs resetten door een draadje van de diagnose stekker aan de massa 30 sec te leggen.Een blauw fishke met drie draden onder je zadel of een dikke ronde stekker op je luchtfilterkast?Bij die laatste zal je je abs bij een dealer moeten resetten.Als het gaat, want drukmodulatorfout krijg je moeilijk weg.Battery nog voldoende spanning?
ABS foutcode resetten

De procedure:

Contact uit
Pin 2 van de diagnose stekker verbinden met massa
Zet het contact.
Onderste ABS lamp knippert als er een fout in het geheugen staat
ABS schakelaar op dashboard indrukken voor minimaal 10 seconden (Onderste ABS lamp is contant aan)
ABS schakelaar los, beide ABS lampen branden constant als teken dat de fout gereset is
Zet het contact weer uit, verbreek de massa verbinding met pin 2.

Normaal moet je dat allemaal wel verder helpen,alleen die resetprocedure ben ik nie zeker van....

Veel sleutelplezier !
yoooooh

Bericht door yoooooh »

Haggär schreef:Staat een datum op,kan je checken of ie recent vervangen is.
da's pas een nice feature!
Haggär schreef:Bij een lege tank,krijg je ook meer bijgeluiden.
..
Een blauw fishke met drie draden onder je zadel of een dikke ronde stekker op je luchtfilterkast?Bij die laatste zal je je abs bij een dealer moeten resetten.Als het gaat, want drukmodulatorfout krijg je moeilijk weg.Battery nog voldoende spanning?
lege of volle tank, 't zoemt even hard!
en 't is een blauw driedradig ding, zo heb ik ook die code 7 gevonden (via draad 2)
en yep, batterij is supergoed

Haggär schreef:Normaal moet je dat allemaal wel verder helpen,alleen die resetprocedure ben ik nie zeker van....
tja, d'r zit wel normaal 12 volt op tussen die klemmen, dus die kortsluiten kan wel gevaarlijk zijn, vandaar m'n twijfels om dat zomaar te doen..
Haggär

Bericht door Haggär »

Als je je abs niet nodig vindt,kan kan je idd een zekering uittrekken en je pomp electrisch uitschakelen door de relais aan de pomp(in da zwart bakje) te verwijderen...dan knipperen die rode lampjes niet meer...toch alleen maar miserie mee
Haggär

Bericht door Haggär »

Je kan ook alles (abs pomp en leidingen) demonteren,stalen remleidingen steken en de boel apart verkopen..Daar geraak je zeker vanaf voor enkele honderdjes... :-)
Plaats reactie