cylinders monteren

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over classic, vintage en oldtimer motorfietsen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Yves GSA

cylinders monteren

Bericht door Yves GSA »

Sleutelaars,

Ik kan vrij goed mijne plan trekken om mijne oude GS 100 grondig in orde te zetten. Ik heb de cylinders gedemonteerd om de rubbers van de klepstoters te vervangen. Om de cylinders nu terug te monteren moet ik deze over de zuiger en zuigerveren zien de schuiven. Dat is echter iets makkelijker gezegd dat gedaan. Ik heb blijkbaar volgens de technische handleiding daar een zuigerveerklem voor nodig. Ik heb echter dit materiaal niet. Bestaan er nog andere manieren (trucks) om dit te doen of moet ik dat stuk gaan kopen (of wie heeft dit liggen) en zo ja waar vind ik dit. Nog beter, wie kan mij helpen dit terug te monteren. Op dit moment is slechts 1 cylinder gedemonteerd. Ik wacht af tot een oplossing.

Wees gerust ik kan nog rijden met mijne 1150GSA.
R1150GS Adventure '03 Titanium
R80GS 92 (offroad use)

-------------------------------
Mijn gedroomde motorvakantie : alle voorgaande en de volgende
Boxer John
Contacteer:

Re: cylinders monteren

Bericht door Boxer John »

omgekeerde volgorde werkt makkelijker denk ik !
zuiger demonteren , alles genoeg invetten met olie (!!) pistonneke in cilinder plaatsen en dan hoeft ge enkel nog maar u pistonpen in u zuiger te schuiven , circlips erop en klaar :wink:
Om zuiger in cilinder te monteren t'zelfde ,, genoeg invetten met olie en segmentjes met wat 'feeling' samenhouden en zuiger in cilinder schuiven ...
Of kunt ook een strookje blik ( van bv. een spaghettipotje ) knippen , deze rond u segmenten doen , kunt ge u segmenten makkelijker op druk houden om alles richting cilinder te schuiven .
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

zoals Boxer John schreef is een goede oplossing als het niet anders gaat.

wees voorzichtig want zo een sigmentje breekt rapper dan je denkt :idea:

die zuigerveer klem gebruik ik enkel bij auto motoren. Daar de de drijfstang er aanhangt en ze meestal langs boven moeten gemonteerd worden.
voor de moto motor doe ik het met vingerspitsgevoel
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
sprint

Bericht door sprint »

Op een hoge zuiger heb je wat meer grip om hem recht tov de cilinder te houden, maar hier is het zo'n heel kort zuigertje die misschien wel gemakkelijk klikt.(geen ervaring mee)
Bij rechte cilinders is het eigenlijk gemakkelijk, maar bij een boxer weet ik nog zo niet.
Proberen zou ik zeggen, niet wringen en te brusk duwen, gewoon wat draai bewegingen maken met de cilinder en zacht te werk gaan.
Heeft die cilinder geen conische onderkant, dat help ook altijd goed.
allé dat komt wel in orde. 8-)
Marnix.

Afbeelding
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

rond de segmenten een stuk dik tekenpapier of karton doen en daarmee de segmenten samenhouden , terwijl je zachtjes de piston in de cilinder schuift.
Dd

Bericht door Dd »

en niet vergeten om de slotjes van de veren NIET op een rij te zetten bij montage.
(ik heb hier nog een kraagje om veren op te spannen voor montage)

Dd
AfbeeldingAfbeelding Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Plaats reactie