Deze breede smile verraad me al natuurlijk, sinds zaterdagmorgen heb ik mijn nieuwe speeltje, een zilvergrijze R1200GS
Ondanks de regen toch een 150km gereden. Mijn vorige motor was een FJR1300A waar ik op 3 jaar een 80000km mee gereden heb, met veel plezier en zonder 1 probleem.
Wat valt onmiddellijk op in positieve zin:
- De remmen, je hebt het gevoel dat je tegen een muur knalt
- Schakelen, veel stiller en sneller dan bij de fjr, en 6 versnellingen
- Gewicht, maneuvreren aan de hand is kinderspel, ook heel traag rijden maneuvreren is pakken makkelijker dan met de fjr.
- Sturen, tja je denkt nog maar aan een bocht in je ligt er al in
- Zithouding, een salon, ontspannen maar toch actief genoeg voor perfecte controle
- Solo rijdend met alleen mijn topkoffer heb je geen last van instabiliteit die je wel hebt bij de fjr als je boven de 140 komt. (Koffer is wel een pak kleiner als mijn Maxi Givi van de fjr.)
Minder positief:
- gevoelsmatig mis je vermogen (lees verder )
- een pak minder kofferruimte dan de fjr
- de idiote opstelling van de richtingaanwijzers
- weinig kracht in de achterrem
- minder windbescherming, al is 160 aanhouden alles behalve een probleem
- Nog geen ervaring met een duo, ik vermoed dat het zitten even goed is, maar wel met minder bescherming.
- stationair draaiend kan je er niks opleggen, bv je helm want die wordt er gewoon "afgeschud"
Natuurlijk is de machine nog nagelnieuw alsook de banden en kan/mag je niet idioot doen natuurlijk. Je neemt plaats, even wennen want hoger, en je voelt je al heel snel thuis. het starten gaat snel en gepaard met het nodige schudden, niet als de turbine van de fjr dus. De eerste kilometers vraag je je af waar in godsnaam hebben ze die pk's verstopt het gaat precies niet echt vooruit, tot je naar je teller kijkt . Het is wat men noemt een valse trage, bochten die ik al 1000 keer genomen heb nam ik gewoon sneller met een machine die ik niet ken, maar je merkt het gewoon niet omdat alles zo vanzelf gaat. Je gooit de GS van links naar rechts als was het een cbr600
Dat ding geeft zo veel vertrouwen dat ik nu al vrees voor mijn rijbewijs
Je moet ook terug op zoek naar de ideale versnelling bij een gegeven snelheid, het koppel en vermogen komen ook helemaal anders in dan bij de fjr, kwestie van wennen. En dat schudden en trillen, tja dat is eigen aan het concept en rijdend merk je er weinig van.
Gezien de niet vlekkeloze reputatie van de GS heb ik er wel de 2 jaar extra garantie bijgenomen.
Groetjes,
peter